Vasuti és Közlekedési Közlöny, 4. évf. (1873)
1873-07-10 / 28. szám
•218 fizetnek, ha házasok, s legalább 20 sh. heti bért kapnak, hetenként 4 pennyt, ha kevesebbet és nősök 3'/2 pennyt; nőtlenek, ha 10 sh. bérlik 3 pennyt, és az alatt 1 '/2 pennyt. Az orvosnak fizetendő az első 500 tag után 13 sh. évente életenként, 600-ig 12, 700-ig 11, azon felül 10 sh. Az orvos minden orvosszerről köteles gondoskodni, szülésznőről is. A tagok használhatják a mosóházakat és fürdőket, ha szükségük van rá, a légágyakat, matraczok, ágyneműket stb. Ezen alap fizet évi járulékokat több jótékony társaságnak és kórháznak, ahova a tagok aztán felette olcsón bocsáttatnak be, igy a Bathi egyesült, a Bristoli átalános, Middesex, Bromptoni és a Bristoli szembetegek kórházának. Ez egylet igen jó hirre tett szert s felette valószínű, hogy a többi társaságoknál is utánzásra fog találni. A newporti beteg és temetési társaság (Sick and funeral fund society) 6 osztályú tagokkal bír, amelyek kor szerint különböző belépti díjakat fizetnek; aki 7 pennyt fizet hetente, kap betegség esetén 15 shillinget; 6 pennyért 12'/2; 5 ért 10; 4 ért 7V2; 3 ért 5 és 2'/2 ért 33/4 shillinget Temetési költségek adatnak az első osztályban 12 font a tag, s 8 font annak neje halálakor. Tagok száma csak 90. A segélypénztár ugyanott szintén kis terjedelmű, de felette hasznos, 5 osztályú tagja van, amely osztályok a belépő kora szerint fizetnek járulékokat, s nyernek segélyt betegség és halálozás esetén. A társaság adott a mult évben összes segély gyanánt 70 font sterlinget. Saltney és Chesternél szintén vannak a Great Westernnek nevezetes intézetei A vonatmozgosítási osztály betegsegélyző egylete 1860-ban alapíttatott. A belépés némileg ünnepélyes. A belépni akaróknak a következő nyilatkozatot kell aláírni: „Nincs oly körülmény, a mely testi egészségemet illeti, s ami engem betegségre és gyengeségre különös hajlandóvá tenne, sem nincs átalános oly megjegyezni valóm, amit kellett volna a bizottság tudomására hozni, s amit nem tettem hűségesen, és ha be lesz bizonyítva, hogy eltitkolás, ravaszság vagy más, ezen nyilatkozattal ellenkező módon léptem be a társaságba, beleegyezem, hogy minden igényemtől elessem és rögtön kicsukassam a társaságból." A tagok bizonyos belépti díjakat fizetnek, és 4 és 2 penny hetenként 8 és 4 sh., heti betegségi segélyzést; 6 font a tag, 3 font felesége és 1/2 font gyermeke halálakor járván. Régebben a társaságnak volt a tagok számára némi kölcsöntőkéje is, azonban nem jól sikerült és így abba hagyták. Mult évben körülbelöl 100 fontot fizetett segélyül. A maradék összeg minden évben kiosztatik a tagok közt, ami kétségtelenül felette helytelen és eszélytelen eljárás egy ily természetű, egészségbiztosító társaságra nézve. Wolverhamptomban még egy más ily nemű társaság is figyelmet érdemel. Minden tag fizet 1 sd., belépti díjat, és kéthetenként 8 penny járulékot; ezenkívül negyedévente 1 sh., a sebész szolgálatáért és a felvéttetés után három hónap végével minden segélyre jogosítva van. A kapott bérek szerint vannak egész és fél tagok. A beteg igényelhet, az első 6 hóra 8, a másodikra 4, a harmadikra 2 sb., heti segélyt. A tag halálakor 8, felesége halálakor 4 font segély fizetendő. A társaságnak van körülbelül 400 tagja és jelentései szerint egészen rendben vannak ügyei. Worcesterben 1853-ban létesült a nagy nyugati vasút nyugati közép egyesülete (West Midland Association of the Great Western Railway), amely különös jótékony. Az egylet czéljai ajándékok, aláírások s más módokon pénzt gyűjteni betegség és szerencsétlenségek esetén a tagok pénz, orvosi és gyógyítási segélyére. A belépti dijak 15-től 40 évig 25 shillingig emelkednek. Rendes tagok 6, fiatalok 3 pennyt fizetnek hetenként. A javadalmazás 11 sh., hetente betegségkor, 10 font a tag, 5 nejar halálakor. Fiatalok 5/2 shillinget és 5 fontot kapnak betegségi s halál esetén. A társaság alapszabályai kellőleg be vannak czikkelyezve Anglia segélyző társaságainak lajstromába (Registran of Friendly Societies in England. Még egy párt, — bármily hosszak lettünk is, — fel kell említeni. A szent Márk templom a vasúti szolgák községén építtetett, s az ülőhelyekért pénzt nem szednek. New Swindonban az iskolát is ők építették, amely felekezet nélküli, s 2,5 penny az iskolai díj. A jelenleg tanulók száma az iskolában 1017 fiú és leány átlag jár 700 körül. Még ezzel azonban egy felette fonto ágát nem érintettük az egyesületeknek, tudniillik az olvasó, s irodalmi egyleteket. A Paddingtoni irodalmi egylet számára (Literary Society) az igazgatóság adott 1858-ben 100 guineát és 170 könyvet, most ad világot és fűtést. Az olvasó terem 76 láb hosszú, 37 láb széles. A könyvtárnak külön helye van. Van benne 12 napi, 22 heti, 11 havi, 5 évi és 2 negyedévi lap és folyóirat. A könyvtárban van 7000 kötet heti használat átlag 500. Sir Daniel Gooch, Sir W. Wynn és South Wales vasút sokat adtak ezen társaságra. Walter képviselő járatja nekik a Timest, s a rend meglepő. A New Swindonban is van egy ily társaság, már 1844-től. 1854 ben egyesült egy másik társasággal, s miután a Great Western adott telket piaczot és könyvtárt építettek. Van olvasó, könyvtár és billiardterem. A könyvtár kötetszáma 6000, naponta kiadnak 400-at. Naponta 200—250 olvasó. XA vasút ad helyiséget, fűtést és gázt hozzá. Worcesterben is létesült egy ily egylet 1857-ben, melynek tagjai nem csak a Great Western, hanem a Midland vasút alkalmazottjai is. Van kapcsolatban vele egy kényelmes olvasó terem és könyvtár. Ez utóbbiban van 2300 kötet, havonta 280 olvastatik az olvasó szobában van átlag 30 személy napota. Van 6 mindennapi és 25 más lapjuk. A tagok száma 160, kik bérük szerint 3—4 sb.-et fizetnek évente. A vasút ad szenet és gázt ezen társaságnak is. A gépészeknek külön ily intézetök létesült 1855-ben Wolverhamptonban. Különböző társulati czélokra ,1862-ben egy különös épület emeltetett, a melynek egy részét egy ily intézet foglalta el műszaki alkalmazottak részére, a vasút adván a helyiséséget, tüzelést és világítást. Salneyben, Chester mellett, szintén van egy ily intézet ugyanezen vasút munkásai közt, 10 évvel ezelőtt alakulván. Van egy olvasó két felolvasási terme, egyik 250 hallgató számára. Ezen utóbbi társaság közös, de a vasút 15 fontot ad évente. Van 200 tagja. Nevvportban is van ily egylet 600 kötettel és csinos olvasó teremmel 4 napi, 5 heti lap s több folyóirat van benne a tagoknak. Ezenkívül, — nem lesz felesleges megjegyeznünk, — hogy a vasútnak magának is van egy nyugdíjazási alapja, a mely 40.000 fonton felül áll, s a mely ugyanazon alapon áll, mint a többi vasútnál rendszerint, s a melyet csupán azért említünk nála fel, mert azt véljük, legjobban illustrálja azon különbséget, melyet okvetlenül kell éreznünk, — és pedig elég fájdalmasan,— az angol és continensi munkások közt, hogy míg az elsők saját ügyeiket saját maguk is akarják biztosítani, az utóbbiak rendesen semmit sem óhajtanak tenni ez irányban. Pedig kétségkívül áll, hogy ha más semmi haszna nem volna is az ily egyleteknek, már maga azon egy, miszerint általa a munkások saját ügyeik vezetésére képesebbek és ezáltal általában véve gyakorlatiabbak, műveltebbek lesznek, már maga ez is oly előny, amit figyelelembe kell venni, s ami — azon végtelen fontosságú anyagi előny mellett, amivel az ily egyletek feltétlenül bírnak — megérdemli mindannak figyelmét, ki e kérdéssel foglaltsodnt szeret. A közmunka és közlekedési-, és pénzügyminiszterek együttes jelentése a keleti vasút ügyének állásáról. (Folytatás.) A kamatbiztosítás ezen rendszere mellett ugyanis a kormány annak meggátlására, hogy az építési tőke illetéktelenül, a szükségesnél magasabban fel ne szaporodjék, az építés ellenőrzését oly mérvben volt volna kénytelen gyakorolni, mintha tényleg államköltségen épített vasutak létesítéséről lett volna szó , míg másfelől ezen gyámkodás mellett minden előfordulható hibáért a felelőség őt érte volna. A minisztérium eltekintve más fontos okoktól, már ezen egymagában is döntő körülménynél fogva, a mondott rendszert annál kevésbé tartotta czélszerűnek s elfogadhatónak, mert a kilátásban állott számos úton engedélyezendő vasút feletti ily mérvű felügyeletre, tekintve azt, hogy állami vaspálya építések is napirende voltak kerülendők, megfelelő idővel és eszközökkel nem rendelkezett. A fentebi okoknál fogva a magyar törvényhozás a minisztérium javaslatára azon rendszert fogadta el, mely szerint az állami kamatbiztosítás egy általány összegben állapíttatott meg ennek ellenében részletesen meghatároztatván az építendő vasút kellékei. Ezen rendszer alkalmasabb az előbbinél arra, hogy a magántevékenységet felébressze, mert az építkezés körül elért megtakarítások az engedélyesnek, esetleg a helyébe lépett részvénytársulatnak nyereményét képezik. De amily kétségtelen, hogy a nyeremény csak az engedélyesnek, vagy az általa alapított társulatnak a lehetőségig szabad működése által reménylhető, oly bizonyos, hogy e szabad működést, melynek úgy a pénzbeszerzésre mint az építés vezetésére s folytatására is ki kell terjedni, jogosan csak addig és annyiban korlátozhatja a kormány, ameddig és amennyiben ezt az államnak a kamatbiztosításból s a közforgalmi viszonyoktól folyó érdekei elutasíthatlanul megkövetelik. Felügyelete tehát csak arra terjedhet, hogy a pályaépítésnél az iránynak, szilárdságnak és felszerelésnek az engedélyokmány-