Vasuti és Közlekedési Közlöny, 4. évf. (1873)

1873-07-10 / 28. szám

•218 fizetnek, ha házasok, s legalább 20 sh. heti bért kapnak, heten­ként 4 pennyt, ha kevesebbet és nősök 3'/2 pennyt; nőtlenek, ha 10 sh. bérlik 3 pennyt, és az alatt 1 '/2 pennyt. Az orvosnak fize­tendő az első 500 tag után 13 sh. évente életenként, 600-ig 12, 700-ig 11, azon felül 10 sh. Az orvos minden orvosszerről kö­teles gondoskodni, szülésznőről is. A tagok használhatják a mo­sóházakat és fürdőket, ha szükségük van rá, a légágyakat, ma­traczok, ágyneműket stb. Ezen alap fizet évi járulékokat több jótékony társaságnak és kórháznak, a­hova a tagok aztán felette olcsón bocsáttatnak be, igy a Bathi egyesült, a Bristoli átalános, Middesex, Bromptoni és a Bristoli szembetegek kórházának. Ez egylet igen jó hirre tett szert s felette valószínű, hogy a többi társaságoknál is utánzásra fog találni. A newporti beteg és temetési társaság (Sick and funeral fund society) 6 osztályú tagokkal bír, a­melyek kor szerint külön­böző belépti díjakat fizetnek; a­ki 7 pennyt fizet hetente, kap be­tegség esetén 15 shillinget; 6 pennyért 12'/2; 5 ért 10; 4 ért 7V2; 3 ért 5 és 2'/2 ért 33/4 shillinget Temetési költségek adat­nak az első osztályban 12 font a tag, s 8 font annak neje halála­kor. Tagok száma csak 90. A segély­pénztár ugyanott szintén kis terjedelmű, de felette hasznos, 5 osztályú tagja van, a­mely osztályok a belépő kora szerint fizetnek járulékokat, s nyernek segélyt betegség és halá­lozás esetén. A társaság adott a mult évben összes segély gya­nánt 70 font sterlinget. Saltney és Chesternél szintén vannak a Great Westernnek nevezetes intézetei A vonatmozgosítási osztály betegsegélyző egylete 1860-ban alapíttatott. A belépés némileg ünnepélyes. A belépni akaróknak a következő nyilatkozatot kell aláírni: „Nincs oly körülmény, a mely testi egészségemet illeti, s a­mi engem betegségre és gyengeségre különös hajlandóvá tenne, sem nincs átalános oly megjegyezni valóm, a­mit kellett volna a bizottság tudomására hozni, s a­mit nem tettem hűségesen, és ha be lesz bizonyítva, hogy eltitkolás, ravaszság vagy más, ezen nyilatko­zattal ellenkező módon léptem be a társaságba, beleegyezem, hogy minden igényemtől elessem és rögtön kicsukassam a társa­ságból." A tagok bizonyos belépti díjakat fizetnek, és 4 és 2 penny hetenként 8 és 4 sh., heti betegségi segélyzést; 6 font a tag, 3 font felesége és 1­/2 font gyermeke halálakor járván. Régebben a társaságnak volt a tagok számára némi kölcsöntőkéje is, azon­ban nem jól sikerült és így abba hagyták. Mult évben körülbelöl 100 fontot fizetett segélyül. A maradék összeg minden évben ki­osztatik a tagok közt, a­mi kétségtelenül felette helytelen és eszélytelen eljárás egy ily természetű, egészségbiztosító társa­ságra nézve. Wolverhamptomban még egy más ily nemű társaság is fi­gyelmet érdemel. Minden tag fizet 1 sd., belépti díjat, és kéthe­tenként 8 penny járulékot; ezenkívül negyedévente 1 sh., a se­bész szolgálatáért és a felvéttetés után három hónap végével min­den segélyre jogosítva van. A kapott bérek szerint vannak egész és fél tagok. A beteg igényelhet, az első 6 hóra 8, a másodikra 4, a harmadikra 2 sb., heti segélyt. A tag halálakor 8, felesége halálakor 4 font segély fizetendő. A társaságnak van körü­lbelül 400 tagja és jelentései szerint egészen rendben vannak ügyei. Worcesterben 1853-ban létesült a nagy nyugati vasút nyugati közép egyesülete (West Midland Association of the Great Western Railway), a­mely különös jótékony. Az egylet czéljai ajándékok, aláírások s más módokon pénzt gyűjteni betegség és szerencsétlenségek esetén a tagok pénz, orvosi és gyógyítási se­gélyére. A belépti dijak 15-től 40 évig 2­5 shillingig emelked­nek. Rendes tagok 6, fiatalok 3 pennyt fizetnek hetenként. A ja­vadalmazás 11 sh., hetente betegségkor, 10 font a tag, 5 neja­r halálakor. Fiatalok 5­/2 shillinget és 5 fontot kapnak betegségi s halál esetén. A társaság alapszabályai kellőleg be vannak czikkelyezve Anglia segélyző társaságainak lajstromába (Re­gistran of Friendly Societies in England. Még egy párt, — bármily hosszak lettünk is, — fel kell em­líteni. A szent Márk templom a vasúti szolgák kö­zségén építte­tett, s az ülőhelyekért pénzt nem szednek. New Swindonban az iskolát is ők építették, a­mely felekezet nélküli, s 2,5 penny az iskolai díj. A jelenleg tanulók száma az iskolában 1017 fiú és leány átlag jár 700 körül. Még ezzel azonban egy felette fonto ágát nem érintettük az egyesületeknek, tudni­illik az olvasó, s irodalmi egyleteket. A Paddingtoni irodalmi egylet számára (Literary Society) az igazgatóság adott 1858-ben 100 guineát és 170 könyvet, most ad világot és fűtést. Az olvasó terem 76 láb hosszú, 37 láb széles. A könyvtárnak külön helye van. Van benne 12 napi, 22 heti, 11 havi, 5 évi és 2 negyedévi lap és folyóirat. A könyvtárban van 7000 kötet heti használat átlag 500. Sir Daniel Gooch, Sir W. Wynn és South Wales vasút sokat adtak ezen társaságra. Walter képviselő já­ratja nekik a Timest, s a rend meglepő. A New Swindonban is van egy ily társaság, már 1844-től. 1854 ben egyesült egy másik társasággal, s miután a Great Western adott telket piaczot és könyvtárt építettek. Van olvasó, könyvtár és billiar­d­terem. A könyvtár kötetszáma 6000, naponta kiadnak 400-at. Naponta 200—250 olvasó. XA vasút ad helyiséget, fűtést és gázt hozzá. Worcesterben is létesült egy ily egylet 1857-ben, melynek tagjai ne­m csak a Great Western, hanem a Midland vasút alkal­mazottjai is. Van kapcsolatban vele egy kényelmes olvasó terem és könyvtár. Ez utóbbiban van 2300 kötet, havonta 280 olvastatik az olvasó szobában van átlag 30 személy napota. Van 6 min­dennapi és 25 más lapjuk. A tagok száma 160, kik bérük szerint 3—4 sb.-et fizetnek évente. A vasút ad szenet és gázt ezen tár­saságnak is. A gépészeknek külön ily intézetök létesült 1855-ben Wol­verhamptonban. Különböző társulati czélokra ,1862-ben egy kü­lönös épület emeltetett, a melynek egy részét egy ily intézet fog­lalta el műszaki alkalmazottak részére, a vasút adván a helyisé­séget, tüzelést és világítást. Sal­neyben, Chester mellett, szin­tén van egy ily intézet ugyanezen vasút munkásai közt, 10 év­vel ezelőtt alakulván. Van egy olvasó két felolvasási terme, egyik 250 hallgató számára. Ezen utóbbi társaság közös, de a vasút 15 fontot ad évente. Van 200 tagja. Nevvportban is van ily egylet 600 kötettel és csinos olvasó teremmel 4 napi, 5 heti lap s több folyó­irat van benne a ta­goknak. Ezenkívül, — nem lesz felesleges megjegyeznünk, — hogy a vasútnak magának is van egy nyugdíjazási alapja, a mely 40.000 fonton felül áll, s a mely ugyanazon alapon áll, mint a többi vasútnál rendszerint, s a melyet csupán azért említü­nk n­á­la fel, mert azt véljük, legjobban illustrálja azon különb­séget, melyet okvetlenül kell éreznünk, — és pedig elég fájdal­masan,— az angol és continensi munkások közt, hogy míg az el­sők saját ügyeiket saját maguk is akarják biztosítani, az utóbbiak rendesen semmit sem óhajtanak tenni ez irányban. Pe­dig kétségkívül áll, hogy ha más semmi haszna nem volna is az ily egyleteknek, már maga azon egy, miszerint általa a munká­sok saját ügyeik vezetésére képesebbek és ezáltal általában véve gyakorlatiabbak, műveltebbek lesznek, már maga ez is oly előny, a­mit figyelelembe kell venni, s a­mi — azon végtelen fon­tosságú anyagi előny mellett, a­mivel az ily egyletek feltétle­nül bírnak — megérdemli mindannak figyelmét, ki e kérdéssel foglaltsodn­t szeret. A közmunka és közlekedési-, és pénzügy­mi­niszterek együttes jelentése a keleti vasút ügyének állásáról. (Folytatás.) A kamatbiztosítás ezen rendszere mellett ugyanis a kor­mány annak meggátlására, hogy az építési tőke illetéktelenül, a szükségesnél magasabban fel ne szaporodjék, az építés ellenőr­zését oly mérvben volt volna kénytelen gyakorolni, mintha tény­leg államköltségen épített vasutak létesítéséről lett volna szó , míg másfelől ezen gyámkodás mellett minden előfordulható hi­báért a felelőség őt érte volna. A minisztérium eltekintve más fontos okoktól, már ezen egymagában is döntő körülménynél fogva, a mondott rendszert annál kevésbé tartotta czélszerűnek s elfogadhatónak, mert a ki­látásban állott számos úton engedélyezendő vasút feletti ily mérvű felügyeletre, tekintve azt, hogy állami vaspálya építések is napirende voltak kerülendők, megfelelő idővel és eszközökkel nem rendelkezett. A fentebi okoknál fogva a magyar törvényhozás a minisz­térium javaslatára azon rendszert fogadta el, mely szerint az ál­lami kamatbiztosítás egy általány összegben állapíttatott meg ennek ellenében részletesen meghatároztatván az építendő vasút kellékei. Ezen rendszer alkalmasabb az előbbinél arra, hogy a ma­gán­tevékenységet felébressze, mert az építkezés körül elért meg­takarítások az engedélyesnek, esetleg a helyébe lépett részvény­társulatnak nyereményét képezik. De a­mily kétségtelen, hogy a nyeremény csak az engedélyesnek, vagy az általa alapított tár­sulatnak a lehetőségig szabad működése által reménylhető, oly bizonyos, hogy e szabad működést, melynek úgy a pénzbesz­er­zésre mint az építés vezetésére s folytatására is ki kell terjedni, jogosan csak addig és annyiban korlátozhatja a kormány, a­meddig és a­mennyiben ezt az államnak a kamatbiztosításból s a közforgalmi viszonyoktól folyó érdekei elutasíthatlanul meg­követelik. Felügyelete tehát csak arra terjedhet, hogy a pályaépítésnél az iránynak, szilárdságnak és felszerelésnek az engedélyokmány-

Next