Vasuti és Közlekedési Közlöny, 4. évf. (1873)

1873-10-23 / 43. szám

43. szám. Szerkesztési iroda Kirsily utcza 45. sz. I. em. Buda-Pest, 1873. október 23. Negyedik évfolyam. vasuti iskola. — A károlyváros-fiumei vaspálya. — Német vasutigazgatóságok egylete. (Foly . Vasuti hirek Gőzhajózási hirek. — Posta- és távirdaü­gy. — Hivatalos. — Közlekedési Előfizetési dij : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 st . „ félévre . 4 „ T­a­r­t­а I­о m : Egy általános magyar vasuti törvény hiánya. — A­ratás.­ — Vasuti balesetek. — Tiszavidéki vasút, értékpapírok tőzsdei árfolyama. — Hirdetések. Kiadó­hivatal : ̋­i­r­á­r » u­t e­z a 45. s­z. I. e­m. Egy általános magyar vasuti törvé­ny hiánya. (E.) A micsoda tapasztalatokat tettek más országok a vas­utak terén, úgy látszik ugyanazon tapasztalatok fogják nálunk is megegyengetni a tért, hogy ugyanazon eredmények jöjjenek létre nálunk is, mint másutt. És a vasút ez irányban sem lesz kifejezője a gyors haladás­nak. Ha ugyanis figyelembe veszü­k azon mozzanatokat, a­melyek a vasúti törvényhozás terén léteznek, lehetetlen hogy első pillanatra mindjárt ne tűnjön szemünkbe az a, mondhatni, nem­zetközi egyformaság, mi az egyetlen váltó­ törvényeket kivéve, sehol sem létesített olyan csaknem általános elveket, mint épen a vasúti törvényhozás terén. Nem azt akarjuk mondani, hogy eltérések nincsenek, mert ezt megc­áfolná a tény, hanem csak azt, hogy ez eltérések átalánosak s nem egyes nemzetekre szorítkoznak. Így, hogy magát a főelvet te­kintsük, Amerikában teljes verseny uralkodik; Angliában a tör­vényhozás esetről-esetre határoz e felett; Franczia-, Olasz-,Osztrák-és Spanyolországban állambiztosítéki rendszer; Svéd, Belga, Dán­országban állami rendszer; nálunk, Orosz és Németországban a két rendszer vegyesen alkalmaztatik. Azonban mindenik ország­ban mindegyik elvet vitatják, s nem tekintik az egyik vagy má­sik rendszer elfogadását olyannak, a­mi okvetlenül folynék a nemzet valami különös tulajdonságaiból. Egy ily különös tünemény aztán a kezelésnél az is, hogy mindegyik országnak meg vannak a maga átalános vasuti tör­vényei is. Amerika minden állama és a Congressus egyöntetű elvek szerint jár el. Angliában a vasuti úgy­nevezett „General Actok" sorát már egész 1839-ig fel lehet vinni, s attól fogva majd minden év hoz egyet, a­mely általános érvényű­ vasuti törvény minden ottani pályára nézve. Francziaországban már Lajos Fülöp alat­t hozatott a „Loi sur la police des chemins de fer," és nemsokára azután törvényszerü­leg megállapittatott azon „Cahier des charges," a mely az állam viszonyait, a vasutakhoz minden esetben — és pedig minden vasútra nézve egyformán — szabályozza. Belgiumban I. Lipót bölcs kormánya alatt hoza­tott az első vasuti törvény s azóta a vasutak folyvást egyöntetű jogi állapotban vannak. Svájcz új alkotmánya tudvalevőleg a szövetség hatáskörébe vonván az egész vasuti ügyet, épen a mult évben hozatott meg azon átalános törvény, mely a svájczi összes vasutakra egyenlően kihat. Poroszország híres vasuti törvénye 1838-ban hozatott meg, a melyben hasonlólag minden vasutat érdeklő általános határo­zatok mondattak ki, a melyek jelenleg is érvényben állanak. Nálunk ilyen nincs. A néhai Osztrák birodalom ilynemű pá­tense megszűnt jogérvénynyel birni, s a vám és kereskedelmi szer­ződés, mely az 1867.XVI törvényczikkben foglaltatik, VIII sza­kaszában csupán annyit mond ki : „A létező vasutak mind a két államterületen egyenlő elvek szerint kezelendők. Az uton épitesülő vasutakra nézve, a mennyiben a különös forgalom érdekei megkívánják, egyforma épités­i és üzleti szabályok veendők alkalmazásba, különösen az 1851. no­vember 16-ki vasuti üzletrend és az 1863. június 20-i vasuti üz­letrendszabályzat mind a két államterületen változatlanul meg­hagyatnak mindaddig, mig kölcsönös egyetértéssel mind a két félre nézve egyforma módon meg nem változtatnak." Ezen irányban mi történt eddig­­? A tavasi üzletszabályzat, a­mely nagyobbára ugyanaz, mint az új német Betriebs-Reglement. Nem szándékozunk ez alka­lommal azt kutatni, ha váljon a b­éc­s­i etquête-tárgyalások ki­elégítő forrásul szolgáltak e arra, hogy annak alapján hozassék Magyarországra az üzletrendszabály ; azt sem törekszü­nk állítani, hogy ez üzletrendszabály esetleg nincs e ellentétben Magyarország jogi elveivel, mint a­mit esetleg szintén lehetne bizonyítani pro et contra. Hanem egyik fő kifogásunk ez üzletrendszabályzat ellen az, hogy az patens, és nem törvény. Magyarországot nem kormányoz­zák pátensekkel, annál kevésbé ily ügyekben, melyek oly fontos magánjogi kérdések elintézésének szolgálnak alapjául. Ez tehát nagyon lényeges kifogás, s a közvélemény jogosan várhatja, hogy ez ü­zletrend elvei törvény által mondassanak ki. Azonban tovább is kell mennünk. A vasúti jog újabb időben folyvást nagyobb terjedelme mel­lett folyvást nagyobb fontosságot is nyer. Azon viszonyt, melyben a vállalatok állanak az államhoz, egy rakás okmány határozza meg, mi a „Vasuti okmánytár"ban annak idején közzététetett. Ezen okmányok alapja az engedélyokmány. Már most a legutolsó időben az engedélyokmányban foglalt feltételek két csoportra osztatnak, t. i. általános és különös fel­tételekr­e. Ez a felosztás a mi nézetünk szerint is nagyon helyes , s csupán azt az egy kérdést, vagyunk bátrak koc­káztatni: miért szükséges ez átalános feltételeket, — a­melyek minden vasútra

Next