Vasuti és Közlekedési Közlöny, 5. évf. (1874)
1874-09-17 / 38. szám
Német vasút- igazgatóságok egylete. Napirendje a német vasut igazgatóságok egylete f. é. szeptember hó 28-án Budapesten tartamió közgyűlésének. I. Előterjesztése az egyleti ügyvezető igazgatóság jelentésének. II. Indítvány a menetdíj-mérsékléssel egybekötött térti-, körutazási- s hasonló jegyek körüli egységes szabályok behozatalának tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút, 2. bajor államvasutak, 3. Berlinsnhalti vasút 4. Berlin-hamburgi vasút, 5. Braunschiweigi vasút, 6. Elsasslotharingiai birodalmi vasutak, 7. Hannoveri államvasutak, 8. Magdeburg-lipcsei vasút, 9 Magdeburg-halberstadti vasút 10. Alsó sziléziai-márki vasút, 11 Felső sziléziai vasút, 12. Porosz keleti vasút, 13 Rajnai vasút, 14. Szász államvasutak, 16. Thüringi vasút, 11. Westfali vasút, 17. Württembergi államvasutak, 18. Ferdinand csiszár éjszaki vasút, 19. Osztrák államvasút, 20 Osztrák déli vasút III. Indítványa a Berlin-görlitzi és Halle-Sorau-gubeni vasút igazgatóságának a térti- és napi-, valamint a katona-menetjegyeknek és kutyaszállítási jegyeknek — a 4 kocsiosztály menetjegyeitől való megkülömböztetése végett — külön ismertető jelekkeli ellátása tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat, ugy mint fennebb a napirend II. pontjánál, illetőleg a műszaki bizottság (a napirend XVII. pontjához). IV. Indítványa a Majna-neckari vasút igazgatóságának oly salon- sat. kocsik, melyek az azokat használó személyek tulajdonát képezik, továbbítási költségei tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat, ugy mint a napirend II. pontjánál. V. Indítványai különféle vasuti igazgatóságoknak az egyleti kocsiszabályzat módosítása, illetőleg kiegészítése, valamint idegen igazgatóságok kocsijain eszközölt kisebb javítások utáni szabványárak behozatala tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút, 2. bajor államvasutak, 3. Berlin-stettini vasút, 4. Porosz keleti vasút, 5. Szász államvasutak, 6. Thüringi vasút, 7. Osztrák államvasút, 8. Dél-éjszaknémet összekötő vasút. VI. Indítványok az egyleti szabályzat némely pontjainak módosítása tárgyában, valamint javaslat, az egyleti elnökség új szervezetére vonatkozólag. Bizottság: 1. Berlin-stettini vasút, 2. bajor államvasutak, 3. Berlin-anhalti vasút, 4. Hannoveri államvasutak, 5. Hesseni Lajos vasút., 6. Mecklenburg Frigyes Ferencz vasút, 7. Rajnai vasút, 8. Szász államvasutak, 9. Cseh nyugati vasút, 10. Ferdinand császár éjszaki vasút. VII. Tanácskozás az új egyleti-jegy szabályzat fölött. Bizottság: 1. Berlin-Stettini vasút, 2 Badeni államvasút, 3. Berlinhamburgi vasút, 4. Ügyvezető igazgatóság, 5. Köln-mindeni vasút, 6. Alsó sziléziai márki vasút, 7. Szász államvasút, 8. Ferdinand császár éjszaki vasút, 9. Magyar államvasutak. VIII. Tanácskozás az egyleti üzletszabályzat fölött, tekintettel a németországi és osztrák-magyar vasutakra nézve 1874. évi julius 1-én életbeléptetett üzletszabályzat uj határozmányaira. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasut sat., ugy mint a napirend II pontjánál. IX. Tanácskozás a méter-mérték és súlynak az árszabásokban és üzletszabályzatban leendő keresztülvitele iránt. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat., úgy mint a napirend II. pontjánál. X. Megjelölése ti darab-áruknak a rendeltési állomás nevével a küldő által (az üzletszabályzat 47. §.zárpontja értelmében.) Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat., úgymint a napirend II. pontjánál. XI. Indítványa a Köln-mindeni vasút igazgatóságának egyöntetű eljárás tárgyában azon, külön megnevezendő, árukra vonatkozólag, melyek gyors romlásnak vannak alávetve (üzletszabályzat 53. §.) és ez okból a feladáskor bérmentesítendők. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat., úgymint a napirend XII. pontjánál. XII. Indítványa a Köln-mindeni vasút igazgatóságának a teheráruknak az átmeneti állomásokon való átadása tárgyában (üzletszabályzat 57. §.). Bizottság: 1. Köln-mindeni vasutlal, úgy mint a napirend II. pontjánál. XIII. Indítvány a szállítási határidőnek a szállító igazgatóságok közti megosztása iránt gyors- és teherárukra nézve (üzletszabályzat 57. és 70. §). Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat. ugy mint a napirend II. pontjánál. XIV. Tanácskozás az üzletszabályzatra vonatkozó egyezmény 15, 16 és 17 czikkei fölött, valamint többi pontjainak átvizsgálása. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasut sat., ugy mint a napirend II. pontjánál XV. Indítványa a Köln-mindeni vasút igazgatóságának az érték- és szállítási határidő-biztosítás fejében szedett mellékilletékek külön jelentése és elszámolása tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat., úgymint a napirend II. pontjánál. XVI. Jelentése a díjazási bizottságnak az általa a vasutügy terén tett felfedezések és javítások után kiosztott pályadijakról. — Uj tagok válaszása a bizottságba. Bizottság: 1. lovag Stummer kormánytanácsos (Ferdinand császár éjszaki vasút), 2 Buresch főépitészeti tanácsos (Oldenburgi államv.) 3 lovag Engerth udvari tanácsos (osztrák államvasút). 4 Koch, titkos főépit.-tanácsos (Magdeburg-lipcsei vasút). 6. Graef, kir. vasutigazgató (Porosz keleti vasút). 7. Kihlwetter titk. kormánytanácsos (Köln-mindeni vasút.) 8 Gy.ssug főigazgatótanácsos (bajor államvasutak.) 9. Redlich, kormány- és építészeti tanácsos. (Frankfurt-bobrai vasút) 10. Kempf (hesseni Lajos vasút) 11. lovag Keissler udvari tanácsos (Erzsébet, császárné vasút) 12 Golz főfelügyelő (Tiszavidéki vasút.) XVII. Indítványa az Altona-Kieli vasúttársulat igazgatóságának az egylet vasúti építkezések és forgalmi berendezésekre vonatkozó műszaki egyezményei átvizsgálása tárgyában. Bizottság: 1. Ferdinand császár éjszaki vasút, 2. Badeni állama , 3. bajor államvasutak, 4 Berlin-anhalti vasút, 5. Berlin hamburgi vasút, 6. Hannoveri államv. 7. Köln-mindeni vasút, 8. Magdeburg-halberstudti vasút, 9. Majna-wesen vasút, 10 Alsó-sziléziai márki vasút, 11 Oldenburgi államvasút, 12. Porosz keleti vasút, 13. Szász államvasutak, 14. Thüringi vasút, 16. West-I fali vasút, 10. Württembergi államv. 17. Osztrák államvasút. XVIII. Indítványai különféle igazgatóságoknak a németországi vasutakon eszközlendő katonaszállítmányok továbbítása és elszámolása körüli egyöntetű eljárás tárgyában. Bizottság : 1. Berlin Potsch -magdeburgi vasút,2 Badeni államvasút 3. Berg márki vasút, 4. Elssas-lotharingiai államvasutak, 5. Magdeburg Halberstudti vaut, 0 Pfalzi vasút, 7. Saarbrücki vasút XIX. Megválasztása az egyleti legközelebbi közgyűlés helyének. A keskeny pályák, mint a mellékforgalom hivatott eszközei. (Jelige , Olga. A m. t. Akadémia dicséretével kitüntetett pályamunka. Irta Schwarzel Sándor, a m. k. államvasutak osztálymérnöke. (Folytatás.) A tengernyomás befolyása. A mozdonyok választásánál jelentékeny szerepet játszik azok kerekeinek nyomása is, amennyiben a felépítmény előállítási költségei ettől függenek. Mozdony- és járműtengely-nyomások különbsége. Hazai szabványos nyomtávú első rendő vasutasnk mozdonyai kerékpáronként 11 75 tonnától 12,25 tonnáig, tehát 235 mázsától 245 mázsáig terjedő nyomást gyakorolnak, míg az egyéb járművek kerékpárjai által okozott legnagyobb nyomás csak 170 mázsát tehet. A sittek erőssége az azokra eső legnagyobb nyomástól függvén, a felépítménynek a mozdony-kerékpárok nyomásának megfelelőleg kell választva lennie és így a fentebbiek nyomán az egyéb járművek keréknyomására vonatkozólag túlságos és ezért fölösleges erősséggel bír. Ezen helytelen viszony kiegyenlítése takarékossági szempontból főpályáinknál is felette kívánatos volna, és annyival inkább fontos mellékpályákra vonatkozólag, melyeknél az elérhető takarítások legtöbb esetben azok előállításának lehetőségét jelentik. Összhangzatos tengelynyomások. Mellékpályák mozdonyainak választásánál ennélfogva a második szempontot azon követelés teszi, hogy azok kerekei a felépítményre a megrakott járművek kerekeinél nagyobb nyomást ne gyakoroljanak. A járműveknél mondottak szerint azok rakfelülete közelítőleg a vágánytáv keskenyebbülésének arányában kisebbedik. Azok hordsúly-képességét ez okból ugyanazon arányban leszállítva, az 1-4351" vágánytávnál szokásos 200 mázsa hordsúly helyett az 1-0m- vágányu pályáknak megfelelő rakodási képességet 140 mázsára választjuk. Ezen kordképességnek megfelelő nyitott teherkocsik önsúlya — az említettek nyomán a rakképesség harmadrészével felvéve — 46 mázsát teend, a megrakott jármű összsúlya ennélfogva: önsúly . . . 46 mázsa teher . 140 , esetleg alkalmazott fék . . 14 »összesen 200 mázsát túlhaladni nem fogja. 314