Vasuti és Közlekedési Közlöny, 5. évf. (1874)

1874-09-17 / 38. szám

Német vasút- igazgatóságok egylete. Napirendje a német v­a­s­u­t i­g­a­z­g­a­t­ó­s­á­g­o­k egylete f. é. szep­te­m­­be­r h­ó 28-án Budapesten tartami­ó k­öz­gyűlés­é­nek. I. Előterjesztése az egyleti ügyvezető igazgatóság jelenté­sének. II. Indítvány a menetdíj-mérsékléssel egybekötött térti-, körutazási- s hasonló jegyek körüli egységes szabályok behozata­lának tárgyában. Bizottság­: 1. Köln-mindeni vasút, 2. bajor államvasutak, 3. Berlin­snhalti vasút 4. Berlin-hamburgi vasút, 5. Braunschiweigi vasút, 6. Elsass­lotharingiai birodalmi vasutak, 7. Hannoveri államvasutak, 8. Magdeburg-lipcsei vasút, 9 Magdeburg-halbers­tad­ti vasút 10. Alsó sziléziai-márki vasút, 11 Felső sziléziai vasút, 12. Porosz keleti vasút, 13 Rajnai vasút, 14. Szász államvasutak, 16. Thü­ringi vasút, 1­1. Westfali vasút, 17. Wü­rttembergi állam­vasutak, 18. Ferdinand csiszár éjszaki vasút, 19. Osztrák államvasút, 20 Osztrák déli vasút III. Indítványa a Berlin-görlitzi és Halle-Sorau-gubeni vasút igazgatóságának a térti- és napi-, valamint a katona-menet­jegyeknek és kutyaszállítási jegyeknek — a 4 kocsiosztály menet­jegyeitől való megkülömböztetése végett — külön ismertető jelek­keli ellátása tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat, ugy mint fennebb a napirend II. pontjánál, illetőleg a műszaki bizottság (a napirend XVII. pontjához). IV. Indítványa a Majna-neckari vasút igazgatóságának oly salon- sat. kocsik, melyek az azokat használó személyek tulajdonát képezik, továbbítási költségei tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat, ugy mint a napirend II. pont­jánál. V. Indítványai különféle vasuti igazgatóságoknak az egy­leti kocsiszabályzat módosítása, illetőleg kiegészítése, valamint idegen igazgatóságok kocsijain eszközölt kisebb javítások utáni szabvány­árak behozatala tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút, 2. bajor államvasutak, 3. Ber­lin-stettini vasút, 4. Porosz keleti vasút, 5. Szász államvasutak, 6. Thü­ringi vasút, 7. Osztrák államvasút, 8. Dél-éjszaknémet összekötő vasút. VI. Indítványok az egyleti szabályzat némely pontjainak módosítása tárgyában, valamint javaslat, az egyleti elnökség új szervezetére vonatkozólag. Bizottság: 1. Berlin-stettini vasút­, 2. bajor államvasutak, 3. Ber­lin-anhalti vasút, 4. Hannoveri államvasutak, 5. Hesseni Lajos vasút., 6. Meck­lenburg­ Frigyes Ferencz vasút, 7. Rajnai vasút, 8. Szász államvasutak, 9. Cseh nyugati vasút, 10. Ferdinand császár éjszaki vasút. VII. Tanácskozás az új egyleti-jegy­ szabályzat fölött. Bizottság: 1. Berlin-Stettini vasút, 2 Badeni államvasút, 3. Berlin­hamburgi vasút, 4. Ügyvezető igazgatóság, 5. Köln-mindeni vasút, 6. Alsó sziléziai márki vasút, 7. Szász államvasút, 8. Ferdinand császár éjszaki vasút, 9. Magyar államvasutak. VIII. Tanácskozás az egyleti üzletszabályzat fölött, tekintet­tel a németországi és osztrák-magyar vasutakra nézve 1874. évi julius 1-én életbeléptetett üzletszabályzat uj határozmányaira. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasut sat., ugy mint a napirend II pontjánál. IX. Tanácskozás a méter-mérték és súlynak az árszabások­ban és üzletszabályzatban leendő keresztülvitele iránt. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat., úgy mint a napirend II. pont­jánál. X. Megjelölése ti darab-áruknak a rendeltési állomás nevével a küldő által (az üzletszabályzat 47. §.zárpontja értelmében.) Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat., úgymint a napirend II. pont­jánál. XI. Indítványa a Köln-mindeni vasút igazgatóságának egy­öntetű eljárás tárgyában azon, külön megnevezendő, árukra vonat­kozólag, melyek gyors romlásnak vannak alávetve (üzletszabályzat 53. §.) és ez okból a feladáskor bérmentesítendők. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat., úgymint a napirend XII. pont­jánál. XII. Indítványa a Köln-mindeni vasút igazgatóságának a te­heráruknak az átmeneti állomásokon való átadása tárgyában (üzlet­szabályzat 57. §.). Bizottság: 1. Köln-mindeni vasutlal, úgy mint a napirend II. pont­jánál. XIII. Indítvány a szállítási határidőnek a szállító igazgatósá­gok közti megosztása iránt gyors- és teherárukra nézve (üzletsza­bályzat 57. és 70. §). Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat. ugy mint a napirend II. pont­jánál. XIV. Tanácskozás az üzletszabályzatra vonatkozó egyezmény 15, 16 és 17 czikkei fölött, valamint többi pontjainak átvizsgálása. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasut sat., ugy mint a napirend II. pont­jánál XV. Indítványa a Köln-mindeni vasút igazgatóságának az érték- és szállítási határidő-biztosítás fejében szedett mellékilletékek külön jelentése és elszámolása tárgyában. Bizottság: 1. Köln-mindeni vasút sat., úgymint a napirend II. pont­jánál. XVI. Jelentése a díjazási bizottságnak az általa a vasutügy terén tett felfedezések és javítások után kiosztott pályadijakról. — Uj tagok válaszása a bizottságba. Bizottság: 1. lovag Stummer kormánytanácsos (Ferdinand császár éjszaki vasút), 2 Buresch fő­épitészeti­ tanácsos (Oldenburgi állam­v.) 3 lovag Engerth udvari tanácsos (osztrák államvasút). 4 Koch, titkos főépit.-tanácsos (Magdeburg-lipcsei vasút). 6. Graef, kir. vasutigazgató (Porosz keleti vasút). 7. Ki­hlwetter titk. kormánytanácsos (Köln-mindeni vasút.) 8 Gy.ss­ug fő­igazga­tótanácsos (bajor államvasutak.) 9. Redlich, kormány- és építészeti tanácsos. (Frankfurt-bobra­i vasút) 10. Kempf (hesseni Lajos vasút) 11. lovag Keissler udvari tanácsos (Erzsébet, császárné vasút) 12 Golz főfelügyelő (Tiszavidéki vasút.) XVII. Indítványa az Altona-Kieli vasúttársulat igazgatóságá­nak az egylet vasúti építkezések és forgalmi berendezésekre vonat­kozó műszaki egyezményei átvizsgálása tárgyában. Bizottság: 1. Ferdinand császár éjszaki vasút, 2. Badeni állama , 3. bajor államvasutak, 4 Berlin-anhalti vasút, 5. Berlin hamburgi vasút, 6. Hannoveri államv. 7. Köln-mindeni vasút, 8. Magdeburg-halberstu­dti vasút, 9.­­ Majna-wesen vasút, 10 Alsó-sziléziai márki vasút, 11 Oldenburgi államvasút,­­ 12. Porosz keleti vasút, 13. Szász államvasutak, 14. Thü­ringi vasút, 16. W­est-I fali vasút, 10. Wü­rttembergi államv. 17. Osztrák államvasút. XVIII. Indítványai különféle igazgatóságoknak a németor­szági vasutakon eszközlendő katonaszállítmányok továbbítása és elszámolása körüli egyöntetű eljárás tárgyában. Bizottság : 1. Berlin Potsch -magdeburgi vasút,­­2 Badeni államvasút 3. Berg márki vasút, 4. Elssas-lotharingiai államvasutak, 5. Magdeburg Hal­berstu­dti va­ut, 0 Pfalzi vasút, 7. Saarbrücki vasút XIX. Megválasztása az egyleti legközelebbi közgyűlés he­lyének. A keskeny pályák, mint a mellék­forgalom hivatott eszközei. (Jelige , Olga. A m. t. Akadémia dicséretével kitüntetett pályamunka. Irta Sch­warzel Sándor, a m. k. államvasutak osztálymérnöke. (Folytatás.) A tengernyomás befolyása. A mozdonyok választásánál jelentékeny szerepet játszik azok kerekeinek nyomása is, a­mennyiben a felépítmény előállítási költségei ettől függenek. Mozdony- és járműtengely-nyom­ások különbsége. Hazai szabványos nyomtávú első rendő vasutasnk mozdonyai kerékpáronként 11­ 75 tonnától 12,25 tonnáig, tehát 235 mázsától 245 mázsáig terjedő nyomást gyakorolnak, míg az egyéb jármű­vek kerékpárjai által okozott legnagyobb nyomás csak 170 mázsát tehet. A sittek erőssége az azokra eső legnagyobb nyomástól függ­vén, a felépítménynek a mozdony-kerékpárok nyomásának meg­felelőleg kell választva lennie és így a fentebbiek nyomán az egyéb járművek keréknyomására vonatkozólag túlságos és ezért fölösle­ges erősséggel bír. Ezen helytelen viszony kiegyenlítése takarékossági szem­pontból főpályáinknál is felette kívánatos volna, és annyival inkább fontos mellékpályákra vonatkozólag, melyeknél az elérhető taka­rítások legtöbb esetben azok előállításának lehetőségét je­lentik. Összhangzatos tengelynyomások. Mellékpályák mozdonyainak választásánál ennélfogva a má­sodik szempontot azon követelés teszi, hogy azok kerekei a fel­építményre a megrakott járművek kerekeinél nagyobb nyomást ne gyakoroljanak. A járműveknél mondottak szerint azok rakfelülete közelítő­leg a vágánytáv keskenyebbülésének arányában kisebbedik.­­ Azok hordsúly-képességét ez okból ugyanazon arányban leszál­­­lítva, az 1-4351"­ vágánytávnál szokásos 200 mázsa hordsúly helyett az 1-0m- vágányu pályáknak megfelelő rakodási képességet 140 mázsára választjuk. Ezen kordképességnek megfelelő nyitott teherkocsik önsúlya — az említettek nyomán a rakképesség harmadrészével felvéve — 46 mázsát teend, a megrakott jármű összsúlya ennélfogva: önsúly . . . 46 mázsa teher . 140 , esetleg alkalmazott fék . . 14 »­összesen 200 mázsát túlhaladni nem fogja. 3­14

Next