Vasuti és Közlekedési Közlöny, 8. évf. (1877)

1877-08-02 / 31. szám

31. szám. Budapest, 1877. Augustus I. Nyolczadik évfolyam. TARTALOM: Észrevételek „a német vasúti kérdés mai állása" felett irt czikkre. (Vége). — Elmélkedések tábori vasúti csapataink szolgálatképessége felett — A német vasúti igazgatóságok egyletének közgyűlése. — A kassa-oderbergi vasut ügyeinek rendezéséről szóló törvényjavaslat Indokolása (IV. melléklet) — Egy délamerikai vasúti király. — Személyi hirek. — Vasúti hirek — Kormányrendeletek. — Igazgatási és forgalmi hi­vatalos értesítések - Hirdetések. — A magyar korona területén létező és a közös vasutak 1877. évi junius havi üzleteredményeinek kimutatása Szerkesztési iroda : V., Vadász utcza 9. sz. földszint. Előfizetési díj : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 sz­­­­­­ , félévre . 4­­Kiadó­hivatal V., Vadász utcza 9. sz földszint. KÖZPONTI vasúti és közlekedési közlöny. Megjelenik minden szerdán. Észrevételek „a német vasúti kérdés mai állása" felett írt czikkre. (Vége) A postaügyben a legmerevebb központosítás szükségesnek bizonyult, nem lehet azonban e tényből következtetni, hogy az az összes közlekedésügyre hasznos lehetne. — A vasutügy az itt szemügyre veendő szempontokat illetőleg a postaügytől lényege­sen megkülömböztetendő. — A posta tevékenysége a főbb voná­sokban minden helyen ugyanaz és épen ezért különösen alkalmas az egységes berendezésre, — sokkal csekélyebb nemzetgazdasági befolyással bír, a társadalmi szükségletek esetleges elhanyagolása itt nem hat tehát oly hátrányosan, mint a vasútügynél és a posta majdnem teljesen mellőzheti azon óriási munkaerőt, melyet a vas­utak építési és forgalmi üzeme igényel, minthogy többnyire a vas­utak által továbbittazik. — Különösen fontos azonban ama eddig csekély figyelemre méltatott körülmény, mely szerint a posta hosszú fejlődési korszak után majdnem tökélyre emelkedett, ugy hogy most már csak berendezkednie s a netán ismét meginduló kifejlésre kell előkészülnie.­­ A vasutügy ellenben még a kezdet­legesség színvonalán állván, jövőbeni alakulására vonatkozó leg­fontosabb kérdései iránt a legkülönbözőbb nézetek uralkodnak. A dolog ilyetén állásánál fogva lehet talán később valamikor a vasutügy-kezelés tekintetében a teljes központosítás czélszerű,­­ ez idő szerint még nem; a német birodalomban a vasutügy nagy előhaladottsága daczára még oly rendszerre van szükség, mely a kifejlődési szabadságot elősegíti, e mellett természetesen oly irányba terelvén a pályákat, hogy az általános érdekek mindenkor és első­sorban megóvassanak. — A jelenlegi rendszer megfelelend e köve­­telményeknek, ha törvényes rend és megfelelő hatáskörrel fölruhá­zott birodalmi vasúti hatóságokkal kiegészíttetik; — magán és ál­lampályák egymás mellett, egyik csoport sem túlsúlyban a másik felett oly arányban, hogy a jogosult érdekek érvényesülése meg­hiusítassék. — ekkop végeredményben mégis az állam kezében marad a döntő túlsúly, minthogy egyesül benne a vasúttulajdonos és felügyeleti hatóság kettős hatalma. Vegyék át ámbár a magán­pályák az ellenzéknek majdnem természetszerűleg őket illető sze­repét, mégsem változtatják meg a fejlődés menetét; fölötte hasznos mindenesetre egy oly elem, melynek számára a hivatalos köteles­ség nem szab elő a priori bizonyos álláspontot, főleg hasznos pedig az erős központosító irányzattal szemközt, a­mennyiben az igen könnyen sohasem juthatna tudomására az ellentétes felfogás mellett szóló indokoknak. Egy nagy állam vasútügyének keretében szabályozandó vi­szonyok nem csekély részét át kell engedni a közösen érdekelt igazgatóságok megegyezésének.­­• Innét következik szüksége annak, hogy az igazgatóságok szorosan szervezett kötelékbe lép­jenek, míg a mindnyájukat érdeklő ügyekre nézve elkerülhetlen az egyletté alakulás.­­ Egy oly országban, mint Németország, az egylet bizonyára nem veszélyeztetheti a közérdeket, nem pedig azon okból, mert egy részről jobbára állampályákból áll s mert másrészről a német állami kormányok és a birodalom oly hatás­körrel ruházzák föl, hogy az igazgatóságoknak az általános érde­kekkel ellenkező törekvései bizonyára eredménytelenek maradná­nak.­­ A vaspályáknak egyletté való társulása azonban minden­esetre nagy előnnyel bír. Viseli a felelősséget arra nézve, mikép működése területén rend uralkodjék; maga kezdeményezi a refor­mokat, tagjai gyakorolják magukat az általános kérdések megvi­tatásában, sok esetben maga az egylet hozand reformokat javas­latba, más esetekben pedig szilárd szervezeténél fogva a más oldal­ról kiinduló reformok kidolgozása, sőt főleg azok életbeléptetésénél hasznosan közreműködhetik.­­ Az egylet a legjobb szaktestületté leend, nemcsak mivel kitűnő szakerők egyesülnek benne, hanem mivel különbözőleg a szabad egyesületek és vándorgyűlésektől az érdekelt szaktársak kiválólag a gyakorlati kivihetőségre fekteten­dik a fősúlyt a hozandó határozatoknál. Egyébként nem is járna nehézséggel ezen egylet mellett a kereskedelmi ipar- és földművelés érdek­képviselését megalkotni, mely a közös kérdéseket avval együtt megvitathatná. Az előadottakban megkísértetett annak bebizonyítása, mi­szerint a vasúti igazg­atóságok egylete czélszerűen beilleszthető a német vasútügy keretébe, sőt hogy az a dolgok ez időszerinti állá­sában majdnem nélkülözhe­tlen intézmény. E fejtegetés igen helyén áll a bírálat alá vett c­ikk megjegyzéseivel szemközt, minthogy az is kizárólag a német birodalom benső vasútügyi viszonyaival foglalkozik, a német vasúti igazgatóságok egylete állásának meg­ítélésére nézve azonban nem nyújt elég támpontot. A­mint már fentebb kimutattuk, az egylet feladata nem nem­zeti, hanem nemzetközi, azon ügyekre szorítkozván, melyek az egylet egész területén egyöntetű szabályozást igényelnek.­­• Hogy eme feladatok teljesítése által egyes országok nemzeti érdekei meg­sértessenek, ettől az eddigi tapasztalatok szerint nemcsak nem fél­­hetni, sőt ez nem is lehetséges az állami kormányok részére, főleg Németországban fenntartott nagy hatáskörnél fogva.­­ Nem épen valószínűtlen, hogy mint már Ausztria-Magyarországban megtör­tént, Németországban is létrejövend egy nemzeti vasutegylet a Németországra szorítkozó kérdések tárgyalása végett; a német vasúti igazgatóságok egyletének feladatai ezek által azonban nem érintethetnek. —A vasutügy eddigi kifejlesztésében, befolyása mel­lett Németország, Ausztria-Magyarország és Németalföldön stb. az építési és üzleti berendezésekre vonatkozólag kizárólag német alapelveken megteremtett egység, mely által egy saját bensőleg összefüggő Németországban központosuló vasúti kerület alkottatott, — az egylet által továbbra is fenntartandó és fejlesztendő. Ez oly feladat, mely bizonyára könnyebben megoldható a vasúti igazga­tóságok közmegegyezése, mint a­z államkormányok tárgyalásai útján. Ez irányban még sok a teendő s kétségkívül szükség van az államkormányok jóakaró közreműködésére, mint hogy oda kell tö­rekedni, mikép az állami berendezések, a­mennyiben a nemzetközi forgalomra nézve fontosak, egymással összhangban legyenek s hol ez nincs meg, ott létrehozandó az egyöntetűség. E mellett az egylet hivatva van bizonyos tekintetben a mű­szaki és administrativ vasúti szakférfiak általános nézeteit jelezni s a vasutügyet elméletileg fejleszteni. E téren az egylet eddigelé különös tevékenységet fejtett ki az általános vasúti statisztika és a vasúti hivatalnokok rokkantsági és betegségi statistikájának meg­alapítása,­­ a vasutak építési és üzleti berendezésére vonatkozó technikai szabályzatnak az ujabb tapasztalatokra való tekintettel történt ujabb és újabb átdolgozásai és a találmányokra rendszerint kitűzni szokott pályadíjak által és két folyóirata útján. Csak sajnálni lehetne, ha a nemzeti eszme álfelfogása mellett az egylet működése korlátoztatnék.­­ Az egylet önmaga szok­ta működését a kellő korlátok közé, a mennyiben lemondott saját területének csupán egyes részére fontos kérdések tárgyalásáról s mert sohasem jutott eszébe az egyes tartományok vasúti állam­ ha-

Next