Vasuti és Közlekedési Közlöny, 9. évf. (1878)

1878-01-16 / 3. szám

3 szám. Budapest, 1878. Január 16. Kilenczedik évfolyam. KÖZPONTI vasúti és közlekedési közlöny. Megjelenik minden szerdán. TARTALOM: Visszatekintés közlekedésügyeink 1877-ki fejlődésére. — A vasutak igazgatási rendszere és hadi képessége (Vége.) A kassa-oderbergi vasút sa­nk­ozása. A képviselőház pénzügyi bizottságából. — A m. kir. államvasutak és a vk gépgyárának 1878 évi költségvetése. — A távirdaigaz­gatás és a hazai vasutak igazgatóságai között létrejött egyezmények. (Folytatás) —Kísérletek különféle rendszerű folytatólagos dörzsfékekkel.­­• Személyi hírek. — Vasúti hirek — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Szerkesztési iroda : V., Vadász utcza 9. sz. földszint. Előfizetési dij : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 ft „ я „ » félévre . 4 „ Kiadó-hivatal : V., Vadász utcza 9. sz földszint. Visszatekintés közlekedésÜgyeink 1877-ki fejlődésére. Az ország forgalmi ügyei körül a lefolyt évben is csak kevés haladás történt, mert a közgazdasági élet csaknem minden terén folyton uralgó pangás következtében, a nagy tőke még mindig tar­tozkodik a vasúti befektetésektől A vasútügy fejlődése e szerint hazánkban, a­mennyire új vonalak építéséről van szó, csaknem teljesen megakadt, s ez állapot már néhány év óta áll fenn. A még építés alatt levő kevés vonal még korábbi időből való, s új vállalat ez évben úgy­szólván egy sem keletkezett. A magyar vasúthálózat tavai csak 72'5 kilométerrel gyara­podott. Megnyílt ugyanis az arad-kőrösvölgyi vasút 62'3 és a bu­dapesti összekötő vasút 10'2 kilométerrel. Az úgynevezett közgazdasági felvirágzás éveiben tudvalevő­leg nyakra főre építettek vasutak, többnyire tekintet nélkül a tény­leges szükség és a várható jövedelmezőség lehetőségére, s oly gyor­san és úgy szólván minden közvetítés nélkül ment végbe az át­alakulás, hogy az összhálózat kiegészítésére szükséges csatlakozási vonalak kiépítése is elmaradván, az átmeneti forgalom hiá­nya s a helyinek csekélysége folytán némely vasút szenvedőleges állapota állandóvá vált. Ezzel szemben a magánvállalkozás is tar­tózkodván egyelőre a vasútépítéstől, s másrészt elégséges tőke felett nem rendelkező néhány vasút felette szűkölködő helyzetbe jutván, ezek a fenyegető katastrófa következményei elől menekü­lendők, ismételve voltak az állam közbenjárásának igénybe véte­lére kénytelenek. Nevezetes eseményei a múlt évnek a közlekedésügy terén a keleti vasút befoglalatása az államvasutak keretébe, a duna­drávai vasútnak állami kezelés alá vétele, és a határvidéki vas­utak kiépítésének elhatározása. Bár sajnosnak kell itt jeleznünk, hogy a kassa-oderbergi vasút függő ügyeinek rendezése az ország mostoha pénzügyi v­izonyai miatt nem végződhetik azzal, hogy e pálya is az állam kezére jusson, midazonáltal örvendetes tanul­ságául szólnak az endítettek kormányunk az államvasúti rend­szer meghonosítása és fejlesztésére irányuló törekvéseinek. Az egyöntetű reformtarifának életbeléptetése a német vasuta­kon valamennyi köteléki tarifa lassankénti átdolgozását teve szük­ségessé. Sok közülök, az évek folyama alatt lényegesen megválto­zott forgalmi viszonyok folytán, úgyis már alapos változtatást igé­nyelt, mi most együttesen lett volna eszközölhető Az alkalmazásba veendő tarifschema iránt az illető német és magyar-osztrák vas­utak között azonban eddig még nem jött megállapodás létre, mert utóbbiak, tekintettel helyi forgalmaik igényeire illetőleg a kocsira­komány tarifachema folytán keletkező számos visszahatásokra, egy felette komplicált tarifát voltak kénytelenek felállítani, mely egy­átalában nem áll a forgalom szükségletei és igényeivel összhang­zásban, de a német vasutak részéről sem lett elfogadva. Itt volt ta­pasztalható, hogy az árutarifáknak két évvel ezelőtt végrehajtott reformja, mint az érték és a kocsiáz elvek közt függő, egy irány­ban sem volt képes kielégíteni, s ezért csakis egyöntetűségében rejlő mulandó becscsel bír. Ez és azon további körülmény folytán, mely szerint a német vasutak egyöntetű ésszerű kocsiár- tarifájuk­kal egy tömör egészet képeznek, valamint a német s a magyar­osztrák pályahálózatok közt fennálló, s a kölcsönös forgalmakat folytonosan befolyásol­ó viszonylatokkal szemben, a monarchia mindkét része vasutainak igazgatóságaira nézve csakhamar beál­­land szüksége annak, hogy a mai német vagy legalább ahhoz ha­sonló kocsirakmány-tarifa elfogadásához a maguk részéről is járul­janak, mi az annál tekintetbe jövő nagy forgalmi területekkel szem­ben, az elérhető egyöntetűség folytán határozottan előnyös volna. Építés alatt állottak a lefolyt évben a következő vonalak : a) Karausebes-Orsova, 96 kim ; b) Brassó-Tömös-határszél, 25 kim. és c) Vágujhely-Zsolna, 110 kim., összesen 231 kim . A budapesti összekötő vasút csak az év vége felé (október 23-án) adatott át a forgalomnak s ezért kevéssé érezhető még azon válto­zás, melyet az, mint a Duna két partján elterülő vasúti hálózatokat egyesítő s ezen kivül az északkeleti forgalmi területek és az adriai tenger közti legrövidebb szint, a nagy átmeneti forgalomban ok­vetlen előidézni fog. Az épülő­félben levő vonalak közül legjelentékenyebb az osztrák államvasúttársaság temesvár-orsovai vonalának karanse­bes-orsovai része, mert 1878 május havára kilátásba vett kiépitése által azon a román vasutakhoz jutunk s igy a délkeleti forgalmi terüle­tekkel való csatlakozást illetőleg hálózatunknak azon irányban való kiterjesztését érjük el. A közvetlen összeköttetés a román vasút há­lózattal Vercerova mellett azonban egyelőre még nem eszközölhető, mert az Ausztria-Magyarország és Románia között létrejött szerző­dés értelmében, annak csak egyidejűleg a brassó-tömösszoros-pre­deal-ploieschti vasút megnyitásával szabad megtörténni, és ez utóbbi román­ részének építése, az orosz-román-török háború f­oly­tán egyelőre be van szüntetve, de különben is még hosszú időt fog igényelni, Ilnnek daczára azonban, a két pályavonal csak igen rövid körön leendvén megszakadva,a forgalom kétségkívül nagy len­dületet nyerene, m­ely csatlakozó vasutainkon kívül, kivált a dél­német vasutakra nézve is felette előnyös teend. A vasútépítés terén a lefolyt évben kifejtett tevékenység fo­kozására a most folyó 1878-ik évben sincs kilátás, és csakis a mel­lékpályák építésére nézve észlelhető némi mozgalom Kétségtelen, hogy épen nálunk Magyarországban, közúti hálózatunk hiányossága folytán a mellékpályáknak, melyek olcsó építés és üzem mellett a nagy és szabványos vágány távú vasutakhoz vezető természetes és legczélszerűbb forgalmi erőket képezik, szép kilátás nyílnék a jö­vőre, a­mennyiben hiányos és sokfelé megszakadt közlekedési há­lózatunk kiegészítésére, s így áruforgalmunk élénkítésére volnának hivatva. Vasutaink üzleteredm­énye a lefolyt évben meglehetősen kielé­gítőnek mondható, sőt néhány közülök még szép bevételekre is tett szert, mert a politikai helyzet s a határainkon dúló háború folytán, a gabonaforgalom hazánkból egyrészt, s a nyugatról Ro­mánia-Oroszország felé irányuló s onnan jövő átmeneti forgalom másrészt, igen jelentékennyé alakult. Igen örvendetes jelenség gya­nánt constatálható e mellett, hogy a tömeges árutorlódások folytán az egyes közlekedési vállalatok irányában időnként támasztott rendkívül nagy mérvű igények daczára is, vasutainkon említésre méltó nagyobb forgalmi zavarok és fennakadások nem fordultak elő, mi ismét örvendetes jele annak, hogy a közvetlen forgalmú kötelékek alapján szabályozott kölcsönös forgalmi viszonylatok a németországi vasutakkal teljesen megszilárdultak s a közös érde­kek közös sikeres eljárásra is vezettek. Mint már e rövid vázlatból, melynek bővebb kifejtésére egyébbiránt lesz még alkalmunk és módunk visszatérni, is kitűnik, vasútügyeink terén nem állott ugyan be teljes szünet, de a jelenlegi állapot azok kívánatos nagyobb fejlődésére igen hátrá­nyos. Általános pénzügyi és közgazdasági viszonyaink javulására

Next