Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-09-12 / 48. szám

340 épen úgy megmaradhat Bécsben, a­mint fenállhatna Budapesten; az sem szükséges okvetlenül, hogy a kiegyenlítési hely valamely vasúttársulat legyen, mert annak ügyeit épen úgy, sőt talán még jobban elvégezheti akármelyik pénzintézet. A felek felszólamlásait illetőleg később sem lesz nagyobb változás észlelhető, kivéve, hogy a magyar eredetűek sokkal gyorsabban fognak lebonyolíttathatni, mint most. Kétségtelen tehát, hogy az idézett czikkben felsorolt (és fel nem sorolt) könnyebbségek, melyek úgy a vasúttársulatok, mint a nagy­közönség előnyére vannak, a magyar részre fel­tétlenül nagyobb előnyt biztosítanak, ha Budapesten egy a bécsihez hasonló ügykörrel bíró hivatal szerveztetik. Hogy az új vasutak egymásután beléptek a központi leszámító hivatalba, e jelenség nem a hivatalnak érdeme, hanem annak indoka egyedül a régi vasutaknak az új vasutakra gyakorolt nyomásában keresendő. Hogy az új vasutak elkülönítve ne álljanak, kénytelenek voltak sokban engedni és a régiek­hez csatlakozni. Az sem nagy érdem, hogy mondott hivatal belszervezeté­ben javítások vétettek czélba, hiszen az önmagától értetődik, hogy egy hivatal sem zárkózhatik el chillai falakkal újabb vívmányok előtt. Koránt sincs szándékunkban a bécsi központi leszámító hivatal beszüntetését indítványozni, mi csak annak szétválasz­tása mellett szólaltunk fel, a­mi csak egy hasonló alapokra fektetett testvérintézet felállítását akarjuk, mert a körülmények és viszonyok természetes fejlődése azt kívánja, mert a bécsi központi leszámító hivatal felállítása óta magyar vasutaink hálózata tetemesen gyarapodott és most is folytonosan gyara­podik, és mert közlekedésünk egészséges kifejlődhetése és hazánk érdekeinek megóvása azt parancsolólag követeli. Megengedjük, hogy a leszámító hivatalnak szándékolt megosztása Bécsben és különösen az érdekelt körökben aggályos sensatiót keltett, de határozottan állíthatjuk, hogy az Magyar­országon senkit sem érintett kellemetlenül. A hivatal előnyeiből mi sem vész kárba, ha az magyar lesz is, de a magyar vasutak általa mindenesetre nyernek. A költségeket illetőleg nem akarjuk áltatni magunkat, mert nagyon jól tudjuk, hogy azok nem igen fognak aránylagos csökkenést mutatni, már csak azért sem, mert a forgal­mi viszonylatok évről évre szaporodnak. De fontos közgazda­sági előnynek tartjuk, hogy a pénz, mibe a hiva­tal kerül, az országban marad. E körülmény nagyon is nyom a latban! Azt hisszük, hogy a budapesti hivatal a bécsivel körülbelől osztozni fog a munkában, de nem kívánjuk azt oly bureau­kratikus szervezettel elláttatni, mint a minővel a bécsit ellátták, miért is részünkről az igen költséges központi vezetést elej­tetni véljük. Nem hagyhatjuk megjegyzés nélkül azt, hogy az új hiva­tal elhelyezése nálunk olcsóbb lehet, mert nem szükséges a hivatalhelyiségeket valamelyik a város közepén fekvő drága palotában választani, melyben nagy bér fizetendő. A bécsi helyiségek bérletéhez való hozzájárulás kötelezett­sége természetesen egyelőre be fogna tartatni, legalább is azon időre nézve, mely a tervnek, valamint a hivatal szervezésének, elhamarkodás nélkül való megérlelésére szükséges. A közvetlen forgalmak fenntartása s ebből folyólag a bécsi leszámító hivatalnál való képviseltetés tekintetében, kijelentjük, hogy ezen kérdés rendezése azon bizottság feladata lesz, mely a budapesti leszámító hivatal felállításával és szerve­zésével lesz hivatva foglalkozni. Hogy e kérdést nehézség nélkül meg lehet majd oldani, ezt az illető czikk­­. szerzője is szíves lesz belátni. A magyar központi leszámító hivatalba való belépés min­den egyes társulat szabadságára lesz bízva, és ép oly jól, amit a t. czikkíró is tudni fog,­ mint a hogy ma sok vasút jó szántá­ból oly kötelék forgalmakban is részes, melyek után egy garas haszna nincsen és nem is lesz, ép oly jól mondhatjuk, hogy senkit sem fogunk a belépésre kényszeríteni. Mondottakból kiderül, hogy a szóban forgó terv a magyar vasutakra nézve jelentékeny előnyt biztosít, hogy tehát igen kívánatos az önálló magyar központi leszámító hivatal felállí­tását és szervezését a legnagyobb erélylyel szorgalmazni. Mi a tervben fekvő teendő­ szétválasztásban nem tudunk hátramaradást vagy visszaesést találni, mivel a jelenlegi köz­ponti leszámító hivatal ügyköre már oly terjedelmes, hogy e miatt a leszámolási szolgálat több tekintetben czélszerű vál­tozást óhajt. A tervünket ellenző czikk­­. szerzője igen sötéten lát, pessimistikus nézetei nyilván conservativ, sőt talán épen egyéni tekintetektől is befolyásolt álláspontra helyezkednek, m oly nézetek, melyek minden újítástól félnek. A következ­tetések vaklövések, melyektől egy cseppet sem ijedünk meg. Ha a t. szerző okoskodásait egy laikus olvassa, azt kell hinnie, hogy a magyar hivatal felállítása egy ország fennállását veszé­lyezteti, holott csak is egy oly munkakör megosztásáról van szó, melynek elvégezhetése czéljából ma egy rémséges tömeg­ügyirat és melléklet vándorol Ahasverusként Bécs és Budapest között oda-vissza. Csak arról van szó, hogy a Bécs és Buda­pest közötti hosszadalmas és sok tekintetben haszontalan leve­lezgetés megszüntessék, illetőleg megszoríttassék, és hogy a „bureaukratikus Schlendrian" — mely a vasuttársulatoknak sehogy sem szolgálhat megelégedésükre — mellőztessék. Egy önálló magyar központi leszámító hivatal Budapesten való felállítása a leszámolásban semmiféle változtatást sem feltételez; az állomási szolgálatnak tudni sem kell róla. Azon számadási anyag, melyet most a társulatok össze­gyűjtenek és Budapestről Bécsbe küldenek (honnan később ismét vissza­kerü­l) egyszerűen itt marad Budapesten, s a bécsiekhez hasonló közegek által fog feldolgoztatni. Ebben culminál az egész fennen hangoztatott revolutió a számadá­s-v­ezetésben! Azt hisszük, hogy a t. czikkíró által felhozott bonyodal­makat, melyeket a szakember könnyen ki fog kerülhetni, a kellő világba helyeztük, s hogy ezt belátandják azon távolabbi szak­körök is, kiknek a „Zeitung des Vereins deutscher E­i­s­e­n­b­a­h­n-V­erwaltunge­n" idézett czikke szólott. Mit fognak illetékes helyen határozni, még nem tudjuk, — de feltesszük, hogy az olcsó tanács és a kifejezett véle­mények, — melyeket az illető czikk végsoraiban foglalt ha­sonló szavak kifejeznek, — annak és azoknak károsságára való tekintettel figyelembe nem fognak vétetni. Végül bátorkodunk még egyszer megjegyezni, hogy orszá­gos érdek kívánja a tervezett hivatal felállítását, és hogy — miután már sokkal fontosabb kérdések is kedvező megoldást találtak,— a jelen kérdés is nagyobb nehézség nélkül meg lesz oldható. Vasúti hírek. A vasúti múzeumok felállítását illetőleg a Berlinben nyújtott példa már Bécsben is követésre talált, a­mennyiben, mint innen írják, a Nándor császár északi vaspálya bécsi állomásán egy ily múzeumot felállítani szándékozik, mely mindazon tárgyak fölvételére szolgálna, melyek a vasútügyre vonatkozással bírnak. Eddig sem Ausztriában, sem nálunk egy mindent magában foglaló vasúti szak­múzeum még nem létezik. Mérsékelt gabona-díjszabások alkalmazása a német határállomá­sokra. Azon tetemes akadályok, melyeket Németország a különbözeti díjtételek megtagadása által gabnanemüink kivitele elé gördíteni szándékozik, mint látszik, az osztrák-magyar igazgatóságokat, melyek­nek érdeke ez által tetemesen veszélyeztetve van, cselekvésre, illetőleg erélyes védekezésre serkentette. Mint ugyanis a „Pester Lloyd" -nak írják, — úgynevezett határ­tarifák kidolgozása van készülőben, melyek szerint a magyar állomásokról a német átmeneti pontokra, nevezetesen Oderberg, Tetschen, Bodenbach, Eger, W. m. Furthra stb. olcsó díjtételek állapíttattak meg, melyek a kivitel lehetőségét Németországba fokozni hivatják. VEGYESEK. Előfizetési fölhívás. Lehr Benő a m. kir. állam­vasutak hivatalnoka előfizetést hirdet „A vasuti távírda" czimű kézikönyv egészen átdolgozott és bővített NI-ik kiadására. Ezen kézikönyvnek vasuti körökbeni elterjedtsége, bebizonyult használhatósága, valamint az első kiadásnak gyors elkelése, fölöslegessé teszi ennek mindennemű dicsérését. Noha az első kiadás már jóval ezelőtt elfogyott, mégis a II-ik kiadás elodázandó volt, hogy a Londonban most kötött nemzetközi távirda-egyezmény,­­ ennek a vasúti szolgálatba vágó részét kellőleg magyarázva,­­ abban felvételt találhasson. E 3 részből álló könyvnek I. kötete tartalmazni fogja: a) a távirászati történelemnek rövid vázlatát, b) a physicai részt, c) a gépek leírását, d­) a kapcsolástant és e) valamennyi a távirda-vezetékben előfordulható hibák részletes felsorolását, azoknak okát, valamint az azok beszüntethetésükre vonatkozó biztos útmutatást. Utóbbinál nem csak az vétetett tekintetbe, hogy a távirdavizsgálatra ké­szülő abban mindazt megtalálja, a­mi a vizsgálat sikeres letételére szükséges, hanem, hogy a távirdaszolgálatot végző hivatalnok is, bárminemű zavar bekövetkezése esetén, minden hosszadalmas és időveszteséggel járó tapogatódzás nélkül magán segíthessen. A II-ik kötet tartalma lesz: /) az új nemzetközi távirda-egyez-

Next