Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-09-17 / 50. szám

348 A budapest-zimonyi jobbparti vasút létesítése érdeké­ben Pécsett alakult végrehajtó bizottság kérvénye Pécs sz. kir. város közgyűléséhez. Tisztelt közgyűlés! A nemzetek anyagi érdekeinek előmozdítása iránt jelenben folyó nagy küzdel­mekben, a jó közlekedés, a helyes vasúti politika, nagy fontos­ságú tényező; — és ezért — törekvő, érdekeiket felfogni képes államok minden igyekezete oda irányul, hogy a hazai ipar­i kereskedelem emelése s függetlenítése végett, a világpiaczok az ország központjával közvetlenül összeköttessenek, s az ekként kiágazó vasúti hálózat felett a nemzet önállóan rendelkezhessék. És ez reánk magyarokra — kik csak nemrég kénytelení­tettünk — lajthánthali szomszédjainkkal — a viszonyok súlya következtében — a kielégítő s megnyugtatónak épen nem mond­ható vámterületi egyezséget 10 évre megkötni, a kiknek ipara pang, s nyers termelvényeink is a nyugati világpiaczokon a mindinkább erősbülő concurrentiával találkoznak, ezeken felül, a rövid idő alatt rendkivüli áldozatok mellett kiépített vasúti vonalaink egy része — vagy épen nem prosperálhat s igy az államkincstárra már mindinkább elviselhetetlenebbé váló kamat­garantia igénybe vételére utalt; — a másik rész pedig idegen érdekeket képviselő két hatalmas vasúttestnek csak mintegy véredényeiül működhetvén, azok forgalmi politikájának minden­ben hódolni kénytelenek, tehát minden hazafias törekvések mellett is — önálló nemzeti forgalmat létesíteni nem képesek, — valóban — életkérdés. Nem csodálható tehát, hogy a budapest-zimonyi vaspálya legújabban szőnyegre kerülendő kiépítési kérdésének megoldása lázas izgatottságban tartja a kedélyeket. Mivel azonban a pénzügyi helyzetünk miatt az, hogy a fentebb említett s a hazai forgalomra károsan ható osztrák állam és déli vasutak az ország részére megvetethetnének, kilátásba nem helyezhető, s az eddigi kísérletek eclatánsan bebizonyították azt, hogy ezen hatalmas vasuttársulatoknak, az osztrák kormány által is makacsul védett magánérdekeivel s czélzataival, hazánk jogos közgazdasági követelményei — öszhangzásba épen nem hozhatók, —­ ei­nélfogva figyelemmel az osztrák-magyar birodalomnak kelet felé helyezett külpoliti­kájára, — Oroszország nyerstermelvényeinek — az ottani vasúti tarifa leszállítása következtében veszélyessé vált con­currentiájára s különösen Németország exclusiv intézkedéseire, nézetünk szerint egyenesen arra vagyunk utalva, hogy a létező bajok orvoslása végett, külkereskedelmünk főirányát Budapest­ről kelet felé és a már annyi áldozatba került magyar tenger­partra helyezzük s nyerstermelvényeink nevezetes részének ipar­czikkekké való feldolgozására is vállalkozván, ezekre biztos és előnyös piaczokat az émlített irányokban készítendő önálló vasut által szerezzünk. Nagy horderejű tehát ama kérdés, hogy ezen irányban a hivatással bíró vasut az ország mely részén vezettessék át. Az eddig felszínre jutott többféle combinatiók közül csak a két fő és egymással teljesen ellenkező combinatiót tartjuk kiemelendőnek. Az egyik tervezet szerint a kérdéses vasút a Duna bal­partján és Újvidéken át a jobbparton fekvő Zimonyig volna építendő, — s ezenkívül a budapest-fiumei irány számára — a fővárosnak Kaposvárrali egybeköttetése is czéloztatik. A másik s főfigyelmet érdemlő tervezet szerint pedig az említett vasut — a Duna jobbpartján Tolna és Baranya megyék nevezetesebb forgalmi pontjain keresztül Eszéken át Vinkovczeig építtetnék, csatlakozással a létesítendő határőrvidéki, úgy a fiumei és broódi vasutakkal. Egyetlen pillantás hazánk térképére — s vasúti hálóza­tára, h­ogy az említett vidékek tulajdonságainak mérlegelése szembeötlően tünteti fel ezen második tervezetnek az első felett, közgazdasági, forgalmi, nemzetiségi s stratégiai szempontból való határozott előnyét, mert míg az első tervezet szerinti vasút az orosz befolyásnak mindenkorra kitett Szerbián és Bulgárián át, hazánk keleti kereskedelmének kiváló erővé nem igen vál­hat, s forgalmi tekintetben is hátrányos helyzetben lenne, már csak a­miatt is, hogy az osztrák állam­vasúttól 60 kilométer távolságnyira csaknem párhuzamosan haladna egy nagyrészt mocsáros — gyér népességű — tehát nevezetesebb helyi forgal­mat nem is nyújtható területen át, s előállítása nemcsak felette költséges volna, hanem előreláthatólag az állam újabbi kam­at­garantiáját igényelné: addig a második tervezet szerinti vasut a mellett, hogy a még mindig Zágráb felé tendáló Slavoniát, — ugy továbbá a határőrvidéket — s Boszniát a fővárossal közvetlen összeköttetésbe hozván, a magyar érdekközösségbe bevonja s ez által ezeknek, ugy a Duna s Drávától ölelt dús magyar megyéknek eddigelé mesterségesen Bécs felé irányított forgalmát a hazai kereskedelem megbecsülhetlen előnyére, a leg­illetékesebb helyre, hazánk szívébe, fővárosunkba viendi át, még azon kiváló fontosságú előnyt is nyújtja, hogy a Bécs és Trieszt felé gravi­táló déli vasút­társaság szolgálatábani tespedésre kárhoztatott győr-sopron-ebenfurti, magyar-nyugati, duna-drávai, mohács-pécsi, alföld-fiumei és a magyar államvasutak déli vonalait magába felvevén, ezeket a hazai kereskedelem s ezzel kapcsolatosan saját jogos érdekük előmozdítására képessé tenné, — a­minek — a kamatgarantia szükséglet kereskedése volna ismét, amúgy is kívánatos következménye. Már most, ha az itt csak átalánosságban elmondott körül­ményeken felü­l figyelembe vétetik az, hogy ezen oldalon több, nevezetes kereskedelemmel bíró népes, törekvő s hazafias érdek­ért áldozatokra kész, s fontos szerepre hivatott város fekszik, s az egész vidék részint kimerithetlen szénbányái, dus erdei, — külömböző — a vasut készítésre felette szükséges s e mellett más — s műipari czélokra is alkalmas anyagot nagymennyiségben szolgáló számos kőbányái, úgy kitűnő minőségű é s a kivitel nevezetes részét képező bora és egyéb nyers termelvényei, valamint gőzmalmai, gyárai s szorgalmas, haladni törekvő ipa­rosai sokasága miatt, az erre építendő pálya részére, nevezetes helyi forgalom is biztosíttatik; s ha meggondoljuk azt, hogy a fiumei kikötőbe fektetett nagymérvű áldozataink hasznosítása csakis ezen tervezet keresztül­vitelétől függ, s végül, ha ezeken felül kellő figyelembe részesüttetnek még a jelenlegi évtizedben oly kiválóan előtérbe helyezett stratégiai szempontok is, lehe­tetlen ben­em látni azt, hogy hazánk anyagi előhaladásának egyik életerét képezendő vasút, czélszerűen csakis a Duna jobbpartján építhető fel. S meg vagyunk győződve, hogy az ez által igénylendő mintegy 25—30 millió tőke, hazafias elemek közbenjárásával bizton megszerezhető volna, s ez minden állami garancia nélkül is kellő jövedelmet nyújtana. Ez irányban tehát­­ minden lehetőt megtenni, és­pedig szemben azzal, hogy eme fontos kérdés a legközelebbi ország­gyűlés első napjaiban kell, hogy megoldást nyerjen azért, mert a budapest-zimony-belgrádi összeköttetésnek a már jóformán bevégzett tényül tekinthető szerb vám- és kereskedelmi szerződés szentesítése utáni félév alatt való kiépítésére a magyar állam kötelezve van, a lehetőt azonnal s teljes erélylyel megtenni, hazafias kötelesség. És ezért, nehogy a dunáninneni vidék befolyásának súlya alatt eme nagy kérdés elhamarkodott s igy végzetes következ­ményű módon döntessék el, nem mulaszthattuk el első­sorban erre a tek. közgyűlés figyelmét fel­híva, sürgetőleg arra kérni, miszerint: Az általunk ezúttal csak átalánosságban hangsúlyozott s tagadhatatlan körülmények alapján, az országgyűlési képviselő­házat feliratilag arra kérni méltóztatnék, hogy a budapest­zimonyi vasút kiépítését csakis a Duna jobb partján az ott levő fontosabb forgalmi pontok érintésével engedélyezze. Hogy pedig a feliratnak minél nagyobb súlya lehessen, egy­szersmint javasoljuk, miként a dunántúli vidék v­agy Slavonia érdekelt törvényhatóságai, hasonirányú feliratok tételére keres­tetnének meg. Mely előterjesztésünk elfogadását s az a szerint szükséges gyors intézkedést újból is kérve, vagyunk hazafias üdvözlettel. Pécsett 1869-ik évi szeptember hó 3-án tartott értekez­leti ülésből. Ezen kérvény Pécs sz. kir. város köztörvény­hatósága által 1879. évi szeptember hó 15-én tartott rendes közgyűlésen tá­r­g­ya 11 a­­ ván, következő határozat hozatott: Ezen előterjesztés, az abban felhozott, s egyedül az országos érdekek szempontjából tagadhatatlanul alapos indokok folytán,­­­élénk helyesléssel fogadtatik, a­miért is figyelemmel arra, hogy az országgyűlés még együtt nem ül, s ezen életbe vágó ügyben késedelem meg nem tűrhető, a nagyméltóságú m. kir. közmunka és közlekedésügyi miniszter úrhoz azonnal kérelmi felirat intézendő a végett, hogy a kérdéses s a hazai kereskedelem életerét képezendő vasútnak, a bizott­sági előterjesztés értelmébeni engedélyezését javaslatba hozni s annak elhatározására befolyásának mélyreható súlyát érvényesíteni kegyeskednék. Ugy továbbá az országgyűlési képviselőház annak idején szintén felkérendő, hogy csakis az említett irányú vasut kiépítését engedélyezze. Mely feliratoknak hason szellembeni pártolására, a dunán­túli kerület, úgy Szlavónia érdekelt törvényhatóságai egyszers­mint megkeresendők. Egyúttal, az eddigelé ideiglenes minőségben, s csupán hazafiúi kötelességérzet sugalmazása folytán alakult fennti bizottság, e város közönsége kifolyásául elfogadtatván, az fel­kiáltás utján a következőkép alakíttatott végleg meg: u. m. A bizottság elnöke: Nagyságos Baán József, székesegyházi kanonok úr és uradalmi kormányzó, helyettes elnökei: Maas

Next