Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-01-05 / 1. szám

I. szám. Budapest, 1879. január 5. Tizedik évfolyam. vasuti és közlekedési közlöny. Szerkesztési iroda:­­ Előfizetési díj: Kiadó-hivatal: Házhozhordással g. postai küldéssel egész évre 8 frt. , V., Vadasz-utcza 14. sz. földszint. félévre 4 V., Vadassz-utcza 1-l. sz. földszint. TARTALOM : A t. közönséghez. — Bismarck herczeg közgazdasági programmja. — A szerb vasúti csatlakozások tárgyában. — Az állami biztosításból folyó számviteli kérdések tárgyában. — A tüz és szállítási károkra nézve. — Visszapillantás 1878. évre. — Budapest-belgrádi vasút. — A porosz kereskedelmi ministerium újjászervezése és a vasutak körüli felügyeletnek a birodalomra való átruházása. — Sze­nélyi hírek. — Vasúti hírek. — Műszaki közlemények. — Hajózási hirek. — Szakirodalom. A magyar korona területén létező és a közös vasutak 1878. évi november havi üzleteredményeinek kimutatása. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. Hirdetések. Megjelenik minden szerdán. A t. közönséghez. Több oldalról jött, illetékes felszólítások és biztatások folytán e lapok kiadását és szerkesztését a mai naptól fogva átvettem. Nem kerestem, sem nem óhajtottam ez állást, sőt haboztam annak inconvenientiái előtt mind a múltat tekintve, mind a jövőt illetőleg. Az elhatározásnál döntött előttem annak meggondolása, hogy a hazai közlekedésügy jelen helyzetében minden ténye­zőnek meg­van a maga fontossága, s annak, a­ki teljesen meg van győződve, hogy e lap is egyik ily — bár sze­rény — tényező lehet: nem szabad visszavonulni a kikerülhe­tetlen nehézségek elől. Ehez járultak a legilletékesebb oldalról jött azon biztatások, miszerint az új szerkesztést nem tekinthetik a régi egyszerű folytatásául, hanem oly gyökeres változás­nak, mely előttök teljes kezesség a vállalatnak most már fel­tétlen támogatására. Csak a vezérelvet akarom még konstatálni, melyet a hazai közlekedésügy kérdéseiben más téren is, s így e lap vezeté­sénél is tartaléktalan nyíltsággal fogok követni igénytelen mun­kálkodásomban. Ez az: a hazai közgazdaságnak véréből való vérévé, csontjából való csontjává tenni a hazai k­ö­z­l­e­k­e­d­é­s­ü­gy­e­t, n­y­e­l­vé­re, eljárására és érde­keire nézve egyaránt. Nincs mit tagadnunk, hogy ma — minden örömmel tapasztalható jó­indulat dac­ára — távol állunk ettől. Hazai közgazdaságunk testén, mint valami részben idegen elem, uralkodik a közlekedésügy. Assimilálnunk kell azt teljes mértékben, nehogy az egészséges vérforgást meggátolva, a legirtózatosabb betegségeknek szülő anyja legyen. Ez meg­győződésem, ez programmom, melynek elérése felé fog — a maga kicsiny körében — törekedni folytonos munkásságával e lap is. Óhajtom és remélem, hogy e lap elérje azon tekintélyt, melyet egy nyílt czélzatú becsületes szakközlöny megkövetelhet. A kezelés olyan lesz,a­melynek alapján jogosan fogjuk azt igényelni. És ezzel magamat és a lap körül csoportosult szakeröket a t. olvasó közönség szives támogatásába ajánlom. Budapest, 1879. január 1. György Endre, kiadó és felelős szerkesztő. Bismarck herczeg közgazdasági programmja. A német vámtarifa revisiója alkalmából Bismarck herczeg a német szövetségtanácshoz decz. 15-én Friedrichsruheból kel­tezve egy levelet intézett, mely a német birodalmi kanczellár közgazdasági programmját foglalja magában. E levél a nyilvánosság elé hozatván, elnyerte, a­mint teljes mértékben meg is érdemelte, a modern Európa felhábo­rodását. E levél teljesen a régi védvámpárt okoskodásainak alap­elvét teízi ki zászlajára. Bismarck herczeg, mint levele bevezetésében mondja, min­denekelőtt a birodalom pénzügyeinek reformját és javítását tartja szem előtt s alapelve az, hogy az egyenes adók mérsé­keltessenek, a közvetett adók jövedelme pedig szaporittassék. Ez utóbbinak egyik fő forrásául pedig a határvám bevételeit jelöli meg s a kivánt czél elérésére szükségesnek tartja nem­csak egyes, már meglevő vámtételek fölemelését, hanem annak kimondását is, hogy kivétel nélkül minden áru, mely a határon át az országba behozatik, vámköteles. Ez elv alól csak az olyan nyerstermények vétetnének ki, melyek a német ipar számára szükségesek és Németországban nem termeltetnek, pl. a gyapot. A vámmentesen bevitt áruk Németországban (úgy mint Európa minden államában) az összes bevitelnek igen jelentékeny részét képezik. Bismarck herczeg számítása szerint értékük 1877-ben 2853 millió márkára rúgott; ebből Bismarck herczeg szerint mintegy 1400 millió márka érték vám alá vethető (!) s ebből a kincstár 70 millió márka évi jövedelmet várhat. E nevezetes elv proklamálása után Bismarck herczeg áttér a német ipar védelmének szükségességére, s e czélból hathatós védvámrendszert ajánl; végre elengedhetetlennek nyilvánítja, hogy a vámtarifákkal egyidejűleg a vasúti tarifák is revideál­tassanak, nehogy a vasúti szállítási díjak (természetesen a le­szállítás által) megzavarják a kormány vámpolitikáját. E levél, mint Berlinből jelentik, roppant izgatottságot oko­zott még a kormány köreiben is, mert azon elv, hogy az eddig vámmentesen bevitt áruk, melyek majdnem kizárólag ipari nyers­anyagok, élelmi czikkek stb. ezentúl vám alá vettessenek, az alsóbb néposztályok súlyos megadóztatását jelenti. A szövetség­tanács egészen megzavarodott, midőn e levél előtte felolvas­tatott , többen hevesen felszólaltak az ellen, hogy e famázus programm kiadassék a tarifát revideáló bizottságnak, a­mint ezt a kanc­ellár kívánta. Hosszabb vita után a szövetségtanács dec­ember 30-án tartott ülésében elhatározta, miszerint az egész ügyet a tarifát revideáló bizottsághoz fogja utasítani, a­nélkül, hogy annak helyes vagy helytelen volta felett ez alkalommal nézetét nyilvánosságra hozná. A­ki akár a szövetségtanácsban, akár általában Német­országon komoly ellenzést tud képzelni a vaskanc­ellár akarata ellen, az nehezen ismeri a doktrinár merevség azon sajátságát, miszerint eredeti álláspontjával teljes és szigorú ellentétbe hoz­ható. Minden valószínűség szerint a német szabad kereskedelmi párt és közgazdasági iskola hű szolgája lesz a kanczellárnak most is, a­midőn épen saját létczélja ellen kell küzdenie. Nem igen lehet csalódásban ringatnunk e tekintetben magunkat. És igy Németország közgazdasági törvényhozása lesz az európai reakczió vezérévé. Nem szándékozunk — se lapnak nem is lehet tere — e közgazdasági programm részletes megvitatásába bocsátkoz­nunk. Hogy a nyers terményekre vetett vámok mily mértékben megnehezítik a szegényebb osztályok élelmét, mily mérvben gátolják meg az ipar fejlődését s ez­által mily mértékben növe­lik a szükséglet és egyúttal apasztják a keresetképesség mér­vét , azt ma már mindenki tudja. Hogy az egyenes adók sokkal súlyosabban érezhetők, de legalább jövedelem-aránylag sújtják a lakosságot, az is köztudomású, és Bismarck bgnek bizony nincs oka panaszkodni a német direct adóteher ellen, mikor fejenként több, mint kétszer akkora a mi egyenes adóink terhe, pedig Németország vagyonossága mégis csak jobb lábon áll a miénknél. Tengerbe vizet hordani és oly felesleges,mint Bismarck­ig fel­tűnő, önön­magának ellenmondó érveit bővebben bonczolni, különö­sen akkor, ha tudjuk azon politikai indokokat is, a­melyek ezen k­özgazdasági program­ hátterében állanak. A biro­dalmat lehető teljesen függetlenné tenni az egyes államoktól, s a német egység nagy művét lehetőleg teljessé tenni: íme, ez

Next