Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-10-22 / 65. szám

65. szám. Budapest, 1879. Október 22. Vasúti és közlekedési közlöny Szerkesztési iroda: V., Bálvány-utcza 4. mx. II. emel. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. TARTALOM : Az ülé­sszak kezdetén. — A vizjog előkészítése. — Vasutaink september havi ü­zletbevételei. — Mezőtúr-szarvasi vasutról. — Osztrák magyar-német forgalmi viszony­latok. — A predeali nemzetközi vasúti állomás alapkő letétele. — A vasúti kérdések Németországban. — Törvényjavaslat, a volt magyar keleti vasúti társulat részvényeinek beváltására kitűzött határidő leforgása után bemutatott részvények kiváltásáról. — Vízi út a Kaspi és Azowi tenger közt. — Személyi hirek. — Vasúti hirek. — Távirdai hirek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetmény. Kiadó­­hivatal: Előfizetési díj: Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt. n » » félévre 6 „ _ Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok Balvany-u­tcza 4. sz. II. emel. ára 20 kr. Az ülésszak kezdetén. A kormány részéről tárgyalás alá a keleti vasut részvé­nyeinek beváltására kitűzött határidő meghosszabbításáról szóló javaslaton kívül, csak a már bemutatott törvényjavaslatok ter­jesztettek be újra a képviselőházhoz. Ezek közül a gácsor­szági vasútról, mint szintén a déli va­sút-társulat olaszországi vonalainak eladásáról szóló szerződés már eddigelé is majdnem teljesen befejezett tények registrálására szorítkoz­nak, míg az utakról szóló törvényjavaslat már annyira isme­retes a közvélemény előtt, hogy annak tárgyalása — úgy remél­jük legalább — ezen ülésszak alatt minden nehézség nélkül meg fog történhetni. Ha tehát csak ezekre szorítkoznék a törvényhozás műkö­dése a legközelebbi ülésszak alatt, valóban nem mondhatnók túlságosan fontosnak ez ülésszakot, daczára a közutakról szóló törvényjavaslat nagy horderejének. Azonban minden körülmény oda mutat — s maga a miniszerelnök felszólalása is érezni engedte,­­ hogy a jelen ülésszakban a fent említett törvény­javaslatokkal együttesen még más nagy horderejű kérdések is fognak megoldatni. Ilyennek tartjuk mi a vízjog előkészítését. Hogy az ez irányban meginduló munkálkodás nem fog kézzelfogható eredményre vezetni, még a jelen ülésszak alatt, az természetes. Ennek daczára azonban nagy nyereségnek tart­juk, hogy e sokat sürgetett — és mindannyiszor hasztalanul sürgetett — egy végre valahára kikerül a feledékenység homá­lyából, s testet fog ölteni. Ilyen a tiszaszabályozás kérdése. Az e téren sajnos események által megindított mozgalom újra felszínre hozta az egész kérdést, melynek egyes részleteit többször fejtegettük már, s erősen meg vagyunk győződve, hogy a külföldi szakértők véleményének közzététele után rög­tön be fog következni az e kérdéssel elvárhatlan kapcsolatban levő közigazgatási és pénzügyi kérdések megoldása, a­melyet maguk az érdekeltek sürgetnek legjobban. Ha a kérdés teljes egészében nem is lesz megoldható , annak egyes részletei kétség­kívül meg vannak már annyira érlelve, hogy a végleges fórum alá vihetők lesznek. Ilyen a szerb vasúti csatlakozás kérdése. Az e tekintetben megkötött, részben megkötendő nemzet­közi szerződések feltétlenül maguk után fogják vonni az azok effektuálására vont igyekezetet is, s az utolsó évek tengeri kí­gyója, a budapest-zimonyi vasút sorsa felett a legközelebbi jövő­ben dönteni kell. Nem akarunk az­on kérdések egész sorozatára terjeszkedni ki ez alkalommal, a­melyekkel meggyőződésünk szerint a budapest-zimonyi vasút minden irányban feltétlenül össze van kötve; csak jelezni akarjuk azt, hogy véleményünk szerint ezen nemzetközi szerződés megkötése a döntő momentum lesz egyik vagy másik irány megválasztása, s helyesebben egyik vagy másik alternatíva elfogadására legfontosabb közlekedési érdekeink megóvásánál. Ilyen a tiszavidéki vasút helyzetének kérdése. Szeretjük remélleni, hogy e tekintetben a jelenlegi status quo egy oldalon sem tekintetik véglegesnek. A mi álláspontun­kat e kérdésben nem egyszer, és­pedig mindannyiszor tartalék­talan őszinteséggel állítottuk fel. Azon állásponthoz ragaszkodunk most is,­­ ugyanazon indokok alapján kívánván a tiszai vasút államosítását az összes társulati érdekeltek jogainak méltánylása mellett. Ha kezdetben nem találkozott viszhangra ez álláspont, azt nagy részben az országos pénzügyi viszonyok ziláltságának rovására voltunk kénytelenek felírni, de mi a magunk részéről reméljük, s mindenesetre teljes határozottsággal fogjuk sürgetni jövőre is ezen megoldást, mint a magyar közlekedési politika egyik legfontosabb követelményét. Ilyen a helyi vasutak kérdése. Azon siker, melyet a tiszai vasút által épített mezőtúr­szarvasi vonal minden valószínűség szerint fel fog mutatni, s melyet az arad-körösvölgyi vasút tényleg máris felmutat, nagy bátorításul szolgál több vidék érdekelteinek. Lapunkban gyak­ran van alkalmunk registrálni az e téren tett lépéseket. Fájda­lommal látjuk, hogy igen gyakran nem nagyon biztatók a kezdeményezés előjelei, hanem mi mégis azt véljük, miszerint előbb vagy utóbb, de igen valószínűleg még az ülésszak alatt lesz alkalom egy pár ily vasút engedélyezésével foglalkozni a törvényhozásnak , és mi már előre is örömmel üdvözölünk min­den ily javaslatot, mely nemcsak a modern közlekedés előnyei­vel árasztja el az érdekelt vidéket, hanem egyúttal annak jelen életrevalóságáról is tanúbizonyságot tesz. Ilyen lesz a vasúti csoportosítás kérdése. Vasúti politikánknak ezen újjászervezésére most megvan végre a kellő alkalom. A pénzpiaci kedvező helyzete lehetővé teszi azon rázkódások elviselését, a­melyek az új szervezéstől elválaszthatatlanok; más oldalról nem zárja ki az állami érde­kek megóvása szempontjából annyira fontos némely kisebb, vonalrészek eshetőleges megváltását; sőt lehetővé teszi végül — a­mi az egészséges csoportosításnak harmadik főkelléke — az itt-ott szükséges kiegészítő vonalak kiépítését is. Azonban, úgy véljük, az idő már eljött arra, hogy a csoportosítás teljes egészében, mint egész terv, vizessék a megoldás felé, s talán nem tévedünk, ha már a jelen ülésszak alatt remélünk ily érte­lemben előterjesztést, vagy bármily más tényt registrálhatni a kormány részéről. Íme, csak a nagyobb kérdéseket említve, mily fontos és nevezetes változásokra van kilátás a közlekedésügy minden ágazatában a legközelebbi ülésszak alatt. S ha ezen kilátások­nak csak egy része is teljesül, ha a megoldás iránt hazaírni aggodalommal táplált reményeinknek csak egy része is való­sul meg, akkor is oly nagy lépés fog létetni egy öntudatos valódi magyar közlekedési politika elérése felé, a­mely nem csak a jövő teendők irányát jelöli ki, hanem ezenfelül a meg­oldás teljességét is biztosítja. A vízjogr­a vonatkozó törvényjavaslat fölött a közle­kedésügyi m. k. ministériumban egy enquéte fog legközelebb megtartatni, melyen Hieronymi államtitkár fog elnökölni. Ehhez a pénzügyi, kereskedelmi, igazság- és belü­gy­ministeriumok képviselői is meg fognak hivatni. A tanácskozás alapjául még az 1868-ban kidolgozott javaslat tüzetett ki, melyen azonban, tekintettel az azóta a vízjog terén létre­jött törvényekre, lénye­ges változások lesznek teendők. Ezen javaslat kilenc­ fejezetből áll, melyekben az általános határozmányok, a nem magán­vagyont képező folyók és vizek, továbbá a magán­vagyont képező folyók és vizek viszonyai, valamint azok használata, az ipar­vízművek, mint malmok, gyárak viszonyai, továbbá a víz­szabályzó társulatok viszonyai, az áradási veszélyek elleni határozmányok, a kisajátítási kényszerszabályok, végre a vízi rendészet szabályoztatnak. A zárfejezet az átmeneti határozmányokat tartal­mazza. "Vasutaink ü­zletbevételei. Folyó évi szeptember havában a tisztán magyar vasutaknak összesen 2.426.165 forint, a közös vasutaknak pedig 6.562.511 forint bevételük volt. A

Next