Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-10-19 / 64. szám

64. szám. Budapest, 1879. Október 19. Tizedik évfolyam. Vasuti és közlekedési közlő TARTALOM. Az angol, porosz é­s osztrá­k-maagyar vasutak össz­ehasonlitó statisztikája 1877-re. — A luda-esztergom-győri vasut. — Az osztrák vasutügy vezériga­zg.it­ója Nörd­ling úrnak elbocsátás. — Szerb vasutak. — Személyi hirek. — Vasuti hirek. — Vegyeszk. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesitések. — Hirdetmény. Szerkesztési iroda: V., Hálván­y-utcza 4. sz. II. emel. Előfizetési díj: Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt. » „ félévre 6 „ Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok ára 20 kr. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Kiadó­hivatal: V., Italiány­ utcza 4. sz. II. emel. Az angol, porosz és osztrák-magyar vasutak össze­hasonlító statistikája 1877-re. Az angol és porosz vasutak 1877-ks viszonyainak egy összehasonlító egybeállítása készült hivatalos adatok alapján a porosz kir. kereskedelmi ministerium vasut-műszaki osztályában. Ehhez Nagybrittannia vasutaira nézve Calcraft és Giffen által a kereskedelmi hivatalhoz intézett főjelentés, a porosz vasutakra nézve pedig a porosz vasúti statistika és a vasúti igazgatóságok Üzletjelentései szolgáltatták az anyagot. Daczára a nehézségek­nek, melyekkel megfelelő összehasonlító számok képzése jár, a „Centralblatt für Eisenbahnen und Dampfschifffahrt der öster­reichisch-ungarischen Monarchie" mégis megkisérlette az össze­hasonlítást az osztrák-magyar vasutakra is kiterjeszteni s a megfelelő adatokat az angol és porosz adatokhoz alkalmazni. Az osztrák-magyar vasutakra vonatkozó anyag részben az 1877-ki osztrák vasuti statistika fő eredményeiből, részben a vasuti és hajózási m. k. főfelügyelőség 1878. évre szóló jelen­téséből s az egyes vasuti társulatok üzletjelentéseiből merittetett. A hosszasági adatok és a felhasznált befektetési tőke szám­adatai valamenynyi, a monarchia határain belül a közforgalomra szánt vasutakra vonatkoznak, míg a forgalmi és pénzügyi adatok az osztrák-magyar vasúti hálózat csupán 17,485 k­m.-ére vannak kimutatva, mert az osztrák államterületen fekvő külföldi vaspályák, valamint néhány 1877-ben keletkezett vaspálya és vasútvonalra nézve, az üzlet rövid tartama miatt, vagy épen semmi, vagy csak igen hiányos adatok állottak rendelkezésre. 1877. végén a forgalomnak átadott vasutak hossza Nagybrittanniában 27,494 kim. (ebből 14,868 kim. két vagy több vágányu), Poroszország határain belül 17,533 kim. (ebből 6514 kim. két vagy több vágányu) és Ausztria-Magyar­ország határain belül 17,970 kim. (ebből 1689 ki­m. két vagy több vágányu) volt. A vonalak hosszának növekedése az előző évhez képest Nagybrittanniában 310 kilolmétert , 1.2, Poroszországban 6-1­8 kilométert , 3.69, s Ausztria-Magyarországban 546 kilo­métert , 3.13 százalékot tett, míg 1876-ban e növekedési százalék 1.3, illetőleg 3.83 és 4.31 volt. A vasutak összhosszából tehát a fentebbiek szerint Nagy­britanniában több mint a vonalak fele, vagyis 54.07, Porosz­országban több mint egy harmada, vagyis 37.15 és Ausztria-Magyarországban közel egy tizede, vagyis 9.4 százalék volt kettős vágányú. Az országok nagyságát és lakóiknak számát tekintve, a vasúti hossz következőkép oszlik meg: 1­0 mértföldre Nagy­brittanniában 4­81, Poroszországban 2­76, Ausztria-Magyarország­ban 1.59 s minden 10,000 lakosra Nagybrittanniában 8.56, Poroszországban 6.81, s Ausztria-Magyarországban 5.60 k­m. vasut esik. Az osztrák-magyar monarchia nyugati felét s az annak területén fekvő vasutakat egyedül véve szemügyre, az osztrák államterületen 1­0 mértföldre 2.05, s minden 10,000 lakosra 5.62 k­m. vasut jut. A vasutakba fektetett összes épitési töke 1877. végén volt. Nagybrittanniában 13,481 mill. m. 2.40 %-al Poroszországban 4,709 „ „ 2.25 „ Ausztria-Magyarországban 4,864 „ „ 3.28 „ Mig a befektetett töke százalékos emelkedése Poroszország és Ausztria-Magyarországban a hosszúság 1877-ben történt növekedésének körülbelül megfelel, a töke emelkedése Nagy­brittanniában sokkal nagyobb, mint a forgalomba helyezett kilométerek számának szaporodása, mi azon feltevésre jogosít, hogy a tőkeszaporulat jelentékeny része, a növekedő forgalom igényeinek kielégítésére a már üzletben levő vonalakra fordítta­tott. Az össztőkének pályakilométerenkénti egybehasonlítása tisz­tán mutatja ezt. Az egy pályakilométerre eső költségek 1973 ban 454,615, 1875-ben 470,264 és 1877-ben 490,637 márkát tettek. Feltéve már most, hogy e számok a tényleg felhasznált tőkét megközelítőleg képviselik, nem szenved kétséget, ho­gy itt a kilométerenkénti befektetési költségek folytonos emelkedésével állunk szemben. Poroszországban az egy kilométer vasútra fel­használt befektetési tőke 1873-ban 238,617, 1875-ben 264,691, 1877-ben 265,964, Ausztria-Magyarországban 1873-ban 261,705, 1875-ben 269,340 és 1877-ben 270,675 m. volt. 1877-ben tehát az egy kilométer pályahos­zra eső befektetési költségek Nagy­brittanniában 1­8-szor akkorák voltak, mint Poroszország és Ausztria-Magyarországban. Angliában a tőke­emelkedés nagy része 1871-ben a biztosított és elsőbbségi tőkére, valamint a kölcsönök és kötvényekre esik, míg a törzstőke ehhez képest csak lassan növekedett. A törzs-részvénytőke s az össztőke közti arány folytonosan kissebbedik; míg az 1870-ben körül­belül 43 százalékot tett, 1876-ban csak 40 és 1877-ben épen csak 39 százalék volt. A biztosított és elsőbbségi tőke közti arány azonban 30-ról 35 százalékra emelkedett. A kölcsönök összege Nagybrittanniában 577.5 s a kötvényekkel egygyü­tt 3439.4 mill. m., 1877-ben a kölcsönök 74, s a két utolsó évben 240 mill. m.-al kereskedtek. A kölcsönöknek néhány év óta foganatba vett átváltoztatása kötvényekre, Nagybrittannia vasuti fejlődésére nagy fontosságú tényező. Az egybe hasonlított vasúti hálózatok jár­műtelepe 1877. év végén következő volt: Ausztria-Magyarországban 3,374 0.19 7,133 0.40 77,144 4.41 85,550 4.82 mozdony összesen . . pályakilométerként . személykocsi összesen pályakilométerként . teherkocsi összesen pályakilométerként . összes kocsik .... pályakilométerként. . 15.04 A mozdonyok 1877-ben Nagybrittanniában pályakilométer­ként 12,712, Poroszországban 6,359 , Ausztria-Magyarország­ban 3,722 vonatkilométert, s e szerint 2.4, illetőleg 0.7 és 1.08 százalékkal többet futottak be, mint az előző évben. E szerint minden kilométer pálya átlag Angliában 35-ször, Poroszország­ban 17-szer s Ausztria-Magyarországban 10 szer lett vonatok által bejárva. Az összes vonatok ereje Poroszországban 46, Ausztria-Magyarországban 48 tengelynek volt megfelelő. A három ország vasutainak forgalma 1877-ben következőkép alakult: Szállíttatott­ személy 1876-hoz képest ára (tonna) -1-2.4°/o 215.372,183 +1.4% 89.529,401 +2.9°/0 —1.8% Nagybrittanniában 551.593,654 Poroszországban 114.814, 113 Ausztria-Magyar­országban . . 37.649,221 —7.2% 41.926,921 +8.0% Átlag minden lakosra Nagybrittanniában 17, Poroszország­ban 5 és Ausztria-Magyarországban 1 utazás esik évenként. Miután minden vasútigazgatóság azon utazók számát mu­tatja ki, kiket pályaterületén belül szállított, itt tekintetbe veendő, hogy azon esetben, ha egy személy utazása különböző több mint az előző évben 1876-hez képest Nagybriitanniá­ban 12,767 0.47 27,729 1­01 385,660 13.23 413,389 Poroszország­ban 6,813 0.38 10,249 0.50 143,06­9 7.56 153,309 8.50

Next