Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)
1879-10-19 / 64. szám
64. szám. Budapest, 1879. Október 19. Tizedik évfolyam. Vasuti és közlekedési közlő TARTALOM. Az angol, porosz és osztrák-maagyar vasutak összehasonlitó statisztikája 1877-re. — A luda-esztergom-győri vasut. — Az osztrák vasutügy vezérigazg.itója Nördling úrnak elbocsátás. — Szerb vasutak. — Személyi hirek. — Vasuti hirek. — Vegyeszk. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesitések. — Hirdetmény. Szerkesztési iroda: V., Hálvány-utcza 4. sz. II. emel. Előfizetési díj: Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt. » „ félévre 6 „ Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok ára 20 kr. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Kiadóhivatal: V., Italiány utcza 4. sz. II. emel. Az angol, porosz és osztrák-magyar vasutak összehasonlító statistikája 1877-re. Az angol és porosz vasutak 1877-ks viszonyainak egy összehasonlító egybeállítása készült hivatalos adatok alapján a porosz kir. kereskedelmi ministerium vasut-műszaki osztályában. Ehhez Nagybrittannia vasutaira nézve Calcraft és Giffen által a kereskedelmi hivatalhoz intézett főjelentés, a porosz vasutakra nézve pedig a porosz vasúti statistika és a vasúti igazgatóságok Üzletjelentései szolgáltatták az anyagot. Daczára a nehézségeknek, melyekkel megfelelő összehasonlító számok képzése jár, a „Centralblatt für Eisenbahnen und Dampfschifffahrt der österreichisch-ungarischen Monarchie" mégis megkisérlette az összehasonlítást az osztrák-magyar vasutakra is kiterjeszteni s a megfelelő adatokat az angol és porosz adatokhoz alkalmazni. Az osztrák-magyar vasutakra vonatkozó anyag részben az 1877-ki osztrák vasuti statistika fő eredményeiből, részben a vasuti és hajózási m. k. főfelügyelőség 1878. évre szóló jelentéséből s az egyes vasuti társulatok üzletjelentéseiből merittetett. A hosszasági adatok és a felhasznált befektetési tőke számadatai valamenynyi, a monarchia határain belül a közforgalomra szánt vasutakra vonatkoznak, míg a forgalmi és pénzügyi adatok az osztrák-magyar vasúti hálózat csupán 17,485 km.-ére vannak kimutatva, mert az osztrák államterületen fekvő külföldi vaspályák, valamint néhány 1877-ben keletkezett vaspálya és vasútvonalra nézve, az üzlet rövid tartama miatt, vagy épen semmi, vagy csak igen hiányos adatok állottak rendelkezésre. 1877. végén a forgalomnak átadott vasutak hossza Nagybrittanniában 27,494 kim. (ebből 14,868 kim. két vagy több vágányu), Poroszország határain belül 17,533 kim. (ebből 6514 kim. két vagy több vágányu) és Ausztria-Magyarország határain belül 17,970 kim. (ebből 1689 kim. két vagy több vágányu) volt. A vonalak hosszának növekedése az előző évhez képest Nagybrittanniában 310 kilolmétert , 1.2, Poroszországban 6-18 kilométert , 3.69, s Ausztria-Magyarországban 546 kilométert , 3.13 százalékot tett, míg 1876-ban e növekedési százalék 1.3, illetőleg 3.83 és 4.31 volt. A vasutak összhosszából tehát a fentebbiek szerint Nagybritanniában több mint a vonalak fele, vagyis 54.07, Poroszországban több mint egy harmada, vagyis 37.15 és Ausztria-Magyarországban közel egy tizede, vagyis 9.4 százalék volt kettős vágányú. Az országok nagyságát és lakóiknak számát tekintve, a vasúti hossz következőkép oszlik meg: 10 mértföldre Nagybrittanniában 481, Poroszországban 276, Ausztria-Magyarországban 1.59 s minden 10,000 lakosra Nagybrittanniában 8.56, Poroszországban 6.81, s Ausztria-Magyarországban 5.60 km. vasut esik. Az osztrák-magyar monarchia nyugati felét s az annak területén fekvő vasutakat egyedül véve szemügyre, az osztrák államterületen 10 mértföldre 2.05, s minden 10,000 lakosra 5.62 km. vasut jut. A vasutakba fektetett összes épitési töke 1877. végén volt. Nagybrittanniában 13,481 mill. m. 2.40 %-al Poroszországban 4,709 „ „ 2.25 „ Ausztria-Magyarországban 4,864 „ „ 3.28 „ Mig a befektetett töke százalékos emelkedése Poroszország és Ausztria-Magyarországban a hosszúság 1877-ben történt növekedésének körülbelül megfelel, a töke emelkedése Nagybrittanniában sokkal nagyobb, mint a forgalomba helyezett kilométerek számának szaporodása, mi azon feltevésre jogosít, hogy a tőkeszaporulat jelentékeny része, a növekedő forgalom igényeinek kielégítésére a már üzletben levő vonalakra fordíttatott. Az össztőkének pályakilométerenkénti egybehasonlítása tisztán mutatja ezt. Az egy pályakilométerre eső költségek 1973 ban 454,615, 1875-ben 470,264 és 1877-ben 490,637 márkát tettek. Feltéve már most, hogy e számok a tényleg felhasznált tőkét megközelítőleg képviselik, nem szenved kétséget, hogy itt a kilométerenkénti befektetési költségek folytonos emelkedésével állunk szemben. Poroszországban az egy kilométer vasútra felhasznált befektetési tőke 1873-ban 238,617, 1875-ben 264,691, 1877-ben 265,964, Ausztria-Magyarországban 1873-ban 261,705, 1875-ben 269,340 és 1877-ben 270,675 m. volt. 1877-ben tehát az egy kilométer pályahoszra eső befektetési költségek Nagybrittanniában 18-szor akkorák voltak, mint Poroszország és Ausztria-Magyarországban. Angliában a tőkeemelkedés nagy része 1871-ben a biztosított és elsőbbségi tőkére, valamint a kölcsönök és kötvényekre esik, míg a törzstőke ehhez képest csak lassan növekedett. A törzs-részvénytőke s az össztőke közti arány folytonosan kissebbedik; míg az 1870-ben körülbelül 43 százalékot tett, 1876-ban csak 40 és 1877-ben épen csak 39 százalék volt. A biztosított és elsőbbségi tőke közti arány azonban 30-ról 35 százalékra emelkedett. A kölcsönök összege Nagybrittanniában 577.5 s a kötvényekkel egygyütt 3439.4 mill. m., 1877-ben a kölcsönök 74, s a két utolsó évben 240 mill. m.-al kereskedtek. A kölcsönöknek néhány év óta foganatba vett átváltoztatása kötvényekre, Nagybrittannia vasuti fejlődésére nagy fontosságú tényező. Az egybe hasonlított vasúti hálózatok járműtelepe 1877. év végén következő volt: Ausztria-Magyarországban 3,374 0.19 7,133 0.40 77,144 4.41 85,550 4.82 mozdony összesen . . pályakilométerként . személykocsi összesen pályakilométerként . teherkocsi összesen pályakilométerként . összes kocsik .... pályakilométerként. . 15.04 A mozdonyok 1877-ben Nagybrittanniában pályakilométerként 12,712, Poroszországban 6,359 , Ausztria-Magyarországban 3,722 vonatkilométert, s e szerint 2.4, illetőleg 0.7 és 1.08 százalékkal többet futottak be, mint az előző évben. E szerint minden kilométer pálya átlag Angliában 35-ször, Poroszországban 17-szer s Ausztria-Magyarországban 10 szer lett vonatok által bejárva. Az összes vonatok ereje Poroszországban 46, Ausztria-Magyarországban 48 tengelynek volt megfelelő. A három ország vasutainak forgalma 1877-ben következőkép alakult: Szállíttatott személy 1876-hoz képest ára (tonna) -1-2.4°/o 215.372,183 +1.4% 89.529,401 +2.9°/0 —1.8% Nagybrittanniában 551.593,654 Poroszországban 114.814, 113 Ausztria-Magyarországban . . 37.649,221 —7.2% 41.926,921 +8.0% Átlag minden lakosra Nagybrittanniában 17, Poroszországban 5 és Ausztria-Magyarországban 1 utazás esik évenként. Miután minden vasútigazgatóság azon utazók számát mutatja ki, kiket pályaterületén belül szállított, itt tekintetbe veendő, hogy azon esetben, ha egy személy utazása különböző több mint az előző évben 1876-hez képest Nagybriitanniában 12,767 0.47 27,729 101 385,660 13.23 413,389 Poroszországban 6,813 0.38 10,249 0.50 143,069 7.56 153,309 8.50