Vasuti és Közlekedési Közlöny, 11. évf. (1880)

1880-10-10 / 121. szám

634 szalao­tásra vezetne, a­mennyiben különféle tulajdonosok állatai könnyen felcseréltethetnének. Inkább kevesebb számmal rakas­sanak az állatok egy kocsiba, hol akkor itató készülékek czélsze­rűbb berendezéssel is könnyebben alkalmazhatók. Arra is kellene tekintettel lenni, hogy az állatok, kivált nyári időben gyakran és bőven befecskendeztessenek. A Boszna-pálya ellen a serajevói kereske­dők részéről sok a panasz a lapokban. A tarifák igen maga­sak s tömeges áruk szállítása a refaktták vagy másféle szállí­tási kedvezmények tekintetbevételével is még mindig 11/* krba kerül métermázsa­ és kilométerenkint, míg Broodtól Buda­pestig csak 3/1o kr. számíttatik. A közúti szekeres-fuvarosok igen sikeresen versenyezhetnek a Boszna-pályával. Azonkívül a lassú szállítás és az aránylag nagy fogyaték (calo) által a felek károsulnak, mi a hanyag, sőt bűnös kezelésnek tulajdo­níttatik. Az ezen pálya üzemét vezető katonai kincstár, mely ez irányban a vizsgálatot már megindítá, mindezekre annak idején hivatalosan fog válaszolni. A dresdai Elbe-folyam­ ut Hamburgig, mely a porosz vasutak kikerülése végett a liszt és gabona kivitelére Angolországba használtatott, még drágább az egyenes tengeri útnál és majdnem ugyanazon időbe kerül. Hogy legalább Dresdáig a vasutak igénybe vétethessenek, oly árleszállítás ter­veztetik, mely a tengeri versenyt megállhassa. Végül a berlini tőzsde­lapnak az osztrák-magyar vasutak­ és czimleteikre vonatkozó érvelését akarjuk felemlíteni. A külföldi tőke érdeke az osztrák piac­hoz van kötve. Ez két tényezőt vesz számításba: az állambiztosítást és a vasút fejlő­dését. Az előbbi a befektetett tőke biztos kamatoztatását és törlesz­tését nyújtja, tehát állampapírrá teszi. A vasutak fejlődésétől a felülosztalék és az államsegélyezés alóli felmentés függ. Csak 4—5 vasut adhatott eddig felülosztalékot, több fog következni. Miután az állam az üzleti hiányt is fedezi, a vasúti czimletek oly teljes biztosítást nyújtanak, mint a járadékok, és annyiban elébb valók, a­mennyiben a felülosztalék reménye nincsen bármily vasútnál is egészen kizárva. A déli vasút adóügyében a hosszas időt igénybe vett nyomozások az osztrák kormány részéről befejeztetvén, a keres­kedelmi miniszer a társulatot e napokban az adómentesség meg­hosszabbítására vonatkozó szóbeli tárgyalások megindítására szólíta fel. Ez alkalomból a »N. Fr. Pr.« a következőket írja: »A kormány e lépése alakilag fontos, mert a déli vasút-társaság-nak az adómentesség iránti kérvénye eddig még nem lett elin­tézve s a kormány utolsó nyilatkozata a volt kereskedelmi miniszer csupán magántermészetű azon kijelentéséből állott, hogy a tárgyalások megkezdésére egyelőre határidő még nem állapít­ható meg. A társulat a magyar kormánytól megkapta az adó­fizetés alóli mentességet további 10 évre s az eshetőség, melyet a kormányhoz intézett kérvényével kivánt elhárítani, beállott, a mennyiben 3°/6-os kötvényeinek szelvényeit megrövidíteni s ez által az új teher legalább egy részét kötvényeinek birtokosaira volt kénytelen hárítani. Kétségtelen, hogy az osztrák kormány nagy hibát követett el, midőn csak most kezdi meg a tárgyalá­sokat. Tudvalevő, hogy a déli vasút adómentessége idejének meghosszabbításánál Magyarországban a zágráb-károlyvárosi vonal megvétele a magyar kormány által játszotta a főszerepet s nem szorul indokolásra annak bebizonyítása sem, hogy mennyivel előnyösebb lett volna Ausztriára nézve, ha ezen eladásnak nem kellett volna megtörténni. E mulasztás vádja azonban nem ter­heli a jelenlegi kereskedelmi miniszert s transactió létrejövetele az adómentesség kérdésében úgy az állam, mint a déli vasútra nézve még ma is előnyös volna. Csak nem rég fejtegettük a déli vasut 1880-iki várható üzleteredményeit, megjegyezvén, hogy a déli vasut-társaság — a kötvénybirtokosoknál eszközölt levonások daczára is — kénytelen lesz üzleteredményeiből 800.000 forintot a jövedelmi adó fizetésére fordítani. A déli vasut pénz­ügyi helyzete mellett e teher hosszabb időre csaknem elvisel­hetlen s azért az egyezmény létrejövetele a társulat kiváló érdekében áll. De a kormány még ma is hasznot húzhat a déli vasút kedvezőtlen helyzetéből s ha az észszerű és méltányos compensátió terére lép, az adómentesség további meghosszab­bításáért a társulattól oly ellenengedményeket nyerhet, melyek különösen a triesti forgalomra nézve volnának előnyösek. E mellett azonban nem szabad a kormánynak figyelmen kívül hagyni, hogy a déli vasút által nyújtott minden concessió reá nézve pénzügyi veszteséggel jár, mely annál érezhetőbb, mert úgyis sok nehézséggel kell küzdenie. Tekintetbe veendő ezenkívül még az is, hogy a déli vasút részéről a kormánynak tett min­den engedmény a társulat fennállásának egész tartamára nyuj­tatik s azt a jövőre nézve nagy jövedelmezőség elérhetésének lehetőségétől mintegy megfosztja. A déli vasut már az első meg­beszélések alkalmával kifejtette azon álláspontját, mely szerint az adómentesség meghosszabbításáért nem hozhat oly áldozatokat, melyek a tiszta jövedelem csökkenésében az adókötelezettség következményeihez hasonló módon nyilvánulnának. Ez állás­pont most még határozottabban fog kifejezésre jutni, mert a szelvények leszállítása már megtörtént s bármily nehezen hatá­rozta is el magát az igazgatóság e lépésre, kétségtelen, hogy megtétele után, a társulat helyzete némileg szilárdabbá lett. Mi indította a kormányt e kérdés mostani felvételére, nem tudjuk, lehet hogy az adókérdések tárgyalásának ártatlan leple mögött még egész más dolgok is rejlenek, melyek atalán a déli vasút sorsára nézve kiváló jelentőségűek. Meglehet az is, hogy a levantei viszonyokat alaposan ismerő kereskedelmi minister csupán Trieszt számára kíván előnyöket biztosítani, de nem lehetetlen az sem, hogy a déli vasúttali tárgyalások egy messze terjedő vasúti programm valósítására csak az első lépést képezik, mely a déli vasút adó­kérdéséből kiindulva, utolsó sorban magasabb czélok felé törekszik. A magyar államvasutak igazgatóságának újjászervezése alkalmából a végrehajtási szolgálat közvetlen vezetése és felügye­letére, mely czélra részben eddig is állottak már fent a vonalakon helyi főnökségek, nagyobb személyzeti létszámmal és bővebb hatáskörrel 5 üzletvezetőség és 2 forgalmi főnökség állíttatott fel a következő területi beosztással: I. Üzletvezetőség Budapesten: összekötő vasut 11 kilométer, budapest-ruttkai vonal 311 kim., garamberzencze-selmeczi vonal 23 kim, zólyom­beszterczebányai vonal 22 kim., hatvan-miskolczi vonal 116 kim., vámosgyörk-gyöngyösi vonal 13 kim., füzesabony-egri vonal 17 kim., összesen 513 kim.. — II. Üzletvezetőség Szol­nokon: hatvan-szolnoki vonal 74 kim., újszász csabai vonal 50 kim., czegléd-nagyváradi vonal 175 kim., szajol-aradi vonal 144 kim., arad-temesvári vonal 58 kim., összesen 501 kilométer. — III. Üzletvezetőség M­i­s­k­o­l­c­z­o­n: fülek-miskolczi vonal 93 kim., feled-tiszolczi vonal 50 kim., bánréve-dobsinai vonal 70 kim., miskolcz-diósgyőri vonal 10 kim., miskolcz-kassai vonal 88 kim., miskolcz-püspökladányi vonal 180 kim., összesen: 491 kim. — IV. Üzletvezetőség Kolozsvárott: keleti vonal mellékvonalakkal 631 kim. — V. Üzletvezetőség Zágrábban: duna-drávai vasut 166 kim., déli vonalak 280 kim., zágráb-károlyvárosi vonal 49 kim., összesen 495 kim. — VI. Forgalmi főnökség Pozsonyban: vágvölgyi vonalak 140 kim. — VII. Forgalmi főnökség Vinkov­czén: dálya-bródi, bród-busudi, és vrpolje-samaczi vonalak 123 k­m. A magyar államvasutak 1881. évi költségvetése szerint, mely a napokban lett a képviselőház elé terjesztve, a magyar államvasutak bevételei és kiadásai a következőkép lettek elő­irányozva : A m. kir. államvasutaknak a zágráb-károlyvárosi és a tiszavidéki vasút vonalaival szaporodott egész hálózata után az összes bevételek 18.126,400 frttal vannak előirányozva, s e szerint az előző évhez képest a régibb hálózat bevételi többlete 1.082,800 frtot tesz. A bevételekből a személyszállításra 3.925,000, katonaszállitásra 298,800, málhaszállitásra 129,500, gyorsárú­szállitásra 190,600, teheráru-szállitás­ra 12.984,000 és különféle bevételekre 597,700 frt esik.­­ Ezzel szemben az összes kiadások 11.078,220 frtra, vagyis 177,767 frttal kevesbre van­nak előirányozva, mit 1880-ban. A kiadások következőkép oszolnak meg: központi igazgatás 1.318,060, tulajdonkép nem üzleti kiadások 140,300 (központ összesen 1.458,360), vonal­szolgálat 404,700, pályafelügyelet 520,900, alépítmény 419,500, felépítmény 2.248,000, magas építmény 189,000, rendkívüli kiadások 306,000, állomási szolgálat 2.095,400, vonatszolgálat 572,000, vonatmozgósítási szolgálat 1.315,600, járművek fentar­tása 1.441,000, rendkívüli kiadások 16,000, anyagszertári szol­gálat 91,760 frt (külszolgálat összesen 9.619,860 frt). Folyamszabályozásokra a közmunka-és közlekedési minis­terium 1881-ik évi költségvetésében 688,800 frt van előirányozva, vagyis 321,200 frttal kevesebb, mint 1880-ban. Ez összeg fel­használása a következőkép terveztetik: 1. A Duna hajózási akadályainak elhárítására 20,600 frt, védgátak emelésére,­ és pedig a püspöki és szemetiai Dunaág elzárására 32,700 frt, partmentesítési munkálatokra az orosvári határban 23,000 frt, partmentesítési munkálatokra Körtvélyesen 11,100 frt, a Komárom melletti »Lidia« nevű homokzátony-munkálatokra 150,000 frt, a dunavecsei munkálatokra 40,000 frt; a dunaföldvári Dunaág medrében eszközlendő munkálatokra 50,000 frt, az ordas-fajsz-Dunarész szabályozására 122,000 frt; végül a bajai partmen­tesítési munkálatokra 30,000 frt. 1 2. A Temesnél a botosi átmetszések biztosítására 30,000 frt. — 3. A Kőrösnél több átmetszés biztosítására, de különösen Békés város megvédésére 100,000 frt. — 4. Több sürgős munka eszközlésére, és nem

Next