Vasuti és Közlekedési Közlöny, 12. évf. (1881)
1881-02-23 / 23. szám
132 száma kétannyi — 3, illetve 4-szer annyi szénre van szüksége, mint a kapaszkodónak. Tényleg a szénfogyasztás a gyakorlatban körülbelől ezen arányokat mutatja, habár a kerekes vontatók Compound gépekkel s a kapaszkodók csak közönséges ikergépekkel dolgoznak. Egy más példát nyújtanak a fenti számadatok, melyek kerekes vontatók és kötélen kapaszkodókkal eszközölt próbamenetek eredményét tüntetik föl. A rendelkezésre álló adatok közül itt csak azokat említjük, melyek pontos megfigyeléseken és nagyobbára direct méréseken alapulnak. — A fentebbi I. táblázat, melynek számait Teichmann tanár legújabb értekezéséből veszem,*) a Rajnán tstett összehasonlításokra vonatkoznak. A menetek három legújabb szerkezetű—Compound gépekkel ellátott — kerekes vontatóval és három kötélen kapaszkodóval tétettek. A felsorolt próbamenetek alatt a gépek ugyan nem tökéletesen egyenlő viszonyok között, azaz ugyanannyi rakománynyal és ugyanazon vízállásnál ugyanoly sebességgel vontattak, de az eltérések ezen irányokban sokkal csekélyebbek, semhogy helytelen következtetésre vezethetnének. A közlött számokból annyi mindenesetre kivehető, hogy 1. míg a kötélcsiptető kerék utja a hajóútnak átlagosan csak 1019-szerese volt, addig a kerekes vontatóknál a lapátok útja a hajóútnak 4'384-szeresét teszi; 2. ebből kifolyólag a szükséges lóerők száma a kerekes gőzösöknél átlag 49-szer akkora, mint a kapaszkodóknál. 3. Habár a kerekes vontatók nagyobb compoundgépei lóerőnként kevesebb szenet fogyasztottak, mint a kapaszkodó gőzösök sokkal kisebb ikergépei, mégis az egész órai szénfogyasztás tekintetében azok oly arányban állanak a kapaszkodókhoz, mint 832 kilogramm a 197 kilogrammhoz, vagyis a kerekes gőrösök szénfogyasztása mintegy 422 - szer akkora, mint a kapaszkodóké. Ezek tapasztalati adatok voltak. Ugyancsak hasonló eredményre jutunk számítás útján is. Képzeljünk öt különböző sebességű vizet, egyenlően 100 kilométernyi hosszúságban és számítsuk ki, mennyi erőre, illetőleg szénre van szükségünk, ha ezen vízi utakon ugyanazon terheket egyrészt kapaszkodóval, másrészt kerekes gőzössel vontatjuk. II. táblázat. Ha most ugyanazon terheket kerekes gőzösökkel vontatjuk, úgy az eredmények következők. Mindenekelőtt számba veendő, hogy az uszályvonat ellentállása 1 méteres vízfolyás ellen itt mintegy 10 százalékkal nagyobb lesz, mint előbb, mivel most az uszályok a gőzös lapátjai által keletkezett hullámok ellen mozognak. (L. III. táblázat). Ezen számításoknak nem tulajdonítható feltétlen pontosság, mivel a kerekes gőzösök lapátsebességének meghatározása csak aránylag csekély számú tapasztalati adatokon nyugszik. Mindamellett a nyert eredményekből annyi kétségtelenül kivehető, hogy a kapaszkodó gőzös szénmegtakarítása a kerekes gőzössel szemben annál nagyobb, minél nagyobb a folyóvíz sebessége. III. táblázat. Minthogy egyúttal a kerekes gőzös nagyobb személyzeti költséget is igényel, mint a kapaszkodó — ami eddig a számításba betudva nincsen — a talált eredményeket bizvást vehetjük a további összehasonlítások alapjául. A fentebb kimutatott szénmegtakarításban rejlik a kapaszkodó hajózás előnye. De ezen megtakarításból mindenekelőtt fedeznünk kell egy igen jelentékeny tételt, t. i. a mederbe lefektetendő kötélnek költségét. Csak ami azután még fennmarad, képviseli a tiszta hasznot a kerekes vontatás ellenében. Kérdés már most, hogy mennyibe kerül a lefektetendő sodronykötél. Ennek kipuhatolására ismernünk kell a kötél súlyát, vagyis az erősségét, mely a reá háramló megfeszítésből számítható. IV. táblázat. Ezen tetemes évi kiadás az, melyet a szénmegtakarításból fedeznünk kell. Hogy mekkora különböző esetekben a szénmegtakarítás, azt súly szerint már kimutattuk. De hogy azt pénzben lehessen kifejezni és a kötélnek költségével összehasonlítani, szükségünk van a szén árának behozatalára. A vizi út megjelölése I. 11. III. IV. V. A vizfelületi sebesség . . . 0 0* 56 1'00 1'50 200 méter pro sec. A vontatási sebesség .... 2 00 1- 70 1'40 1'20 10 » » » Tehát a vontatás absolut sebessége, viz ellenében . 2'00 2 '20 2-40 2'70 3'0 » » » Az uszályvonal ellentállása 1 m. vizfolyás ellen legyen 650 650 650 650 650 kilogr. **) A kapaszkodó gőzös ellentkilogr. **) állása 1 m. vizfolyás ellen 150 150 150 150 150 . Tehát az összes ellentállás 150 1 m. viz ellenében . . . . 800 800 800 800 800 » A vonatellentállás a felvett vontatási sebesség mellett számítás útján 3200 3872 4608 5832 7200 » E szerint a következő indikált géperőre van szükségünk 122 125 123 134 137 . lóerő Legyen ezen gépek szénfogyasztása óránkint és lóerőnként . 1-5 1'5 1 '5 1'5 1'5 kilogr. Akkor az egész gép szénkilogr. fogyasztása minden órában 183 187 185 201 206 » A 100 kilométernyi menet időtartama következő . . 13*9 16'34 19 -14 23'15 27'78 óra A szénfogyasztás egy-egy 100 kilométernyi menet alatt . 25'4 30'6 36*7 46*5 572 métermázsa A vízi út megjelölése mint alább Vízsebesség és vontatási sebesség megegyezik az előbbivel. Az uszályok ellentállása 1 m. A kerekes gőzös vízfolyás ellen Vagyis az összes ellentállás 1m. vízfolyás ellen A vonatellentállás vontatás közben A lapátok sebessége hozzávetőleges* számítás szerint lesz Ennélfogva következő indikált géperő szükséges . . . A szénfogyasztás óránként lóerőnként legyen, (mivel a kisebb gőzösöknél aránylag több kell mint a nagyoknál) . Óránkénti szénfogyasztás az egész gép részéről . . . . Szénfogyasztás egy 100 kilométernyi menet alatt Ehhez képest a kapaszkodók szénfogyasztása volt . . A kerekes gőzös szénfogyasztásának aránya a kapaszkodóéhoz A lóerők számaránya pedig A kapaszkodó gőzös szénmegtakaritása a kerekes gőzössel szemben minden 100 km. menet alatt . L II. III. IV. IV. 715 150 715 160 715 170 715 180 715 200 kilogr. 865 875 885 895 915 3460 4235 5098 6525 8235 340 3*74 408 4-59 495 infter pro sec 224 301 396 572 776 lóerő 1-40 1*40 1-35 1-30 1*20 kilogr. 314 421 535 744 931 43-6 68-8 106-1 172-2 258-7 métermázsa 2-54 30-6 36-7 46-5 57-2 1-7 1-8 2-2 2-4 2*9 3-2 3 7 4-5 5-7 arányszám 18-2 38-2 69-4 125-7 201-5 métermázsa II. III. Az előbbiekben felvett vízi útnál a kötél megfeszítése volt . . Ehhez képest különböző erősségű kötélre van szükség. A megengedhető igénybevétel minden Dem. után a vastagabb köteleknél magasabbra tehető, mint a vékonyabbaknál , legyen itt Akkor a kötél keresztszelvénye Ennek súlya folyó méterenként Ára 100 kilogr.ként . Ára folyó méterenként Beszerzési költség 100 kilométerre .... Ennek 5% kamatjai . Koptatásra 14°/o és javításra 1%, összesen 155/« A kötés költsége évenként összesen . . . 3200 3872 600 5*50 4'29 30 129 650 5'96 465 30 1'40 4608 IV. V. 58321 7200, kilogr. 700 6'5S 514 29 1 '49 129000 140000'149000 750 7781 307, 28 1 L * 70 800 kg. pro Dem .em. 9'00! 7*02 27 1 90 kilogr. o. c. frt. l 170000 190000 64501 70001 7450 18500 9500, 19350 21000, 22350 25500 28500' 25800 28000' 29800 340001 38000! * Zeitschrift des Vereines Deutscher Ingenieure, 1880. **) Ilyen uszályvonat rakománya a hajók építésmódjához képest 15—20,000 méter mázsára tehető fel.