Vasuti és Közlekedési Közlöny, 12. évf. (1881)
1881-04-08 / 42. szám
250 Az évi szükséglet tehát lesz: 100,000 . , -f-— = 6000 tonna hídszerkezet, 20 300X40 _ 600 ;A fedélszerkezet 20 összesen. . . 5600 tonna vasszerkezet, mi 600 olasz lira átlagár mellett 3.360,000 olasz lira frank értéket fog igényelni. 6. Vasuti sínek. A rendes vágányú olasz vasutaknál kevés kivétellel (folyó méterenkint 37 kilogramm súlyú és 9 méter hosszú) »Vignoles« aczélsinek használtatnak. Az évi szükséglet a következő: Az építendő vonalakhoz 26,400 tonna A régi vonalakhoz 42,100 , együtt . . . 68,500 tonna, mely mennyiség beszerzésére [tonnánkint loco Livorno 225 arany frank ár és 30 frank vámot számítva, 17.467,500 frank kell évenkint. Sinek eddigelé Olaszországban nem gyártattak, és az egész szükséglet belga, német, franczia és angol gyárakból került ki. A fentebb említett sínszükséglethez évenkint mintegy 8000 tonna sinkapcsoló stb. szer kell, mi vámmal együtt körülbelől 4,6 millió frank értékkel ér fel. E vasrészek egyébként olasz műhelyekben gyártatnak. 7. Vasúti talpfák. A fennálló, illetve forgalomban lévő vasutakhoz kell évenkint 894,000 drb. talpfa, az épités alatt állókhoz 36,000 » » az épitendőkhöz 400,000 » » az utóbbi épités alatt álló és építendő vasutak jókarban tartására 350,000 » » összesen. . . 1.680,000 drb. talpfa. A talpfák egyébként a szükségletet meghaladó mennyiségben Olaszországban készíttetnek, s átlagos áruk 375 olasz lira. 8. Tüzelő anyag. A forgalomban levő vasutak évenkint 357,500 tonna kőszenet, 22,000 kokszot, és 26,000 barnaszenet fogyasztanak, ami egységre átszámítva összesen 388,000 tonna kőszén-fogyasztásnak felel meg. Jelenleg egy tonna kőszén ára 33 frank, s így egy évi fogyasztásra kereken 13 millió frank esik. A forgalom emelkedésre évenként legalább 15.000 tonnát lehet számba venni, úgy hogy az új vonalakkal együtt átlag évenként legalább 538.000 tonna szénfogyasztás várható, közel 18.000.000 frank értékben. Megjegyezzük, hogy lignit és barnaszén nagy mennyiségben fordul elő Olaszországban, és mégis sikerült a trifaili és johnsdorfi kőszénnek a felső olaszországi vasutaknál tért foglalni. A fent előadottak alapján a közelebbi 20 év alatt Olaszországban évenként a következő vasúti anyagok lesznek szükségesek: Az e táblázatban foglalt számok: »60 millió évenkint, 1200 millió 20 év alatt« (melyekben a szállítási díjak s esetleges egyéb költségeket kivéve, a sínek és kapcsolószereknél figyelembe vett vámok még nem foglaltatnak) oly ékesszólók, hogy feleslegesnek véljük az illetékes körök figyelmét még különösen is felhivni; bizvást elvárjuk tehát, hogy a hazai iparosok nem fognak közönyösek maradni s alapos fontolóra veendik az ügyet. Tartunk a költővel, a ki azt mondja: »Hass, alkoss, gyarapits , s a haza fényre derül!« Változások a m. kir. államvasutak és a gömöri iparvasutak igazgató tanácsában. A gömöri iparvasutak igazgatótanácsából Hieronymi Károly államtitkár, Langer Károly miniszeri tanácsos, Beretvás Endre osztálytanácsos és Szemere Ödön urak kiléptek, s helyettük a kincstár képviselőiül a közmunka- és közlekedési ra. kir. minister úr által Szabó Jenő és Kilényi Hugó közlekedési ministeri osztálytanácsosok, továbbá Máriássy Sándor pénzügyministeri osztálytanácsos és Graenczenstein Béla magyar kir. főbányatanácsos neveztettek ki igazgató-tanácsosokká. A m. kir. államvasutaknál viselt igazgató-tanácsosi tisztéről pedig Záhorszky Kálmán közlekedési ministeri tanácsos ur nagymérvű hivatalos elfoglaltsága miatt lemondván, helyébe az igazgató-tanács rendes tagjává Szabó Jenő közi. ministeri osztálytanácsos neveztetett ki. — A mint értesülünk, Langer Károly ministeri tanácsos és Beretvás Endre osztálytanács aligazgató urak az állami szolgálatból történt kilépésük miatt mentettek fel a gömöri iparvasutaknál viselt igazgatótanácsosi tiszteiktől, míg Hieronymi Károly h. államtitkár úr a ministérium újjászervezése folytán tetemesen fokozódott elfoglaltsága miatt mondott le az igazgatótanácsosi állásról. Megemlítjük egyúttal, hogy Beretvás Endre ministeri osztálytanácsos úr a m. kir. államvasutaknál elfoglalt aligazgatói állásáról lemondását a napokban már hivatalosan benyújtotta. Az ekként üresedésbe jött aligazgatói állásnak betöltése értesülésünk szerint egyelőre nincs czélba véve. Az első magyar-gácsországi vasút (vn. rész) üzleteredményei 1880. évben a következőképen alakultak : Bevételek 346,764 frt 50 kr. Kiadások 343,513 » 10 » Felesleg . . . 3251 frt. 40 kr. Ezen eredmény szám szerint jelentéktelen ugyan, nagy jelentőséget nyer azonban az által, hogy a gácsországi vasút üzleteredményei eddig még mindig hiánylatot mutattak. (így 1877-ben 76,483 frt 88 krt, 1878-ban 30,953 frt 53 krt, 1879-ben 17,844 frt 31 krt.) Az 1880. év a vasút fennállása óta az első üzleti felesleggel végződött Üzletév, — amit mindenesetre örvendetes tényként jegyezhetünk fel. A vasutak felügyeletével megbízott felügyelők és az azok felügyelete alatt álló pályák kimutatása. A m. kir. vasúti főfelügyelőség új szervezése folytán az egyes vasutak feletti felügyeletet gyakorló vonalbiztosok beosztása körül is több változás történt. Az életbe léptetett új beosztás szerint 1. a cs. kir. szab. osztrák államvaspálya összes magyar vonalai, az első erdélyi vasút és a nyitra nagytapolcsányi épülő félben levő vasútra nézve vonalbiztos: Storch Gyula felügyelő; 2. a m. kir. államvasutak szolnoki és kolozsvári üzletvezetőségei alatt álló vonalai, valamint a rákos-újszászi épülő félben levő, az arad-kőrösvölgyi s a szamosvölgyi szintén épülőfélben levő vasutakra nézve vonalbiztos: Balogh Gyula felügyelő; 3. a m. kir. államvasutak budapesti, miskolczi és pozsonyi üzletvezetőségeihez tartozó vonalai s a svábhegyi fogaskerekű vasútra nézve vonalbiztos: Ráth Péter felügyelő; 4. a cs. kir. szab. déli vasút magyarországi vonalai, a magyar nyugoti és a mohácspécs-barcsi vasutakra nézve vonalbiztos : Kéri Antal felügyelő ; 5. a m. kir. államvasutaknak zágrábi és vinkovcei Üzletvezetőségei alatt álló vonalai, a magyar éjszakkeleti és az épités alatt levő sziszek-doberlini vasutakra nézve vonalbiztos: Kovács Lajos felügyelő, és 16. a kassa-oderbergi, alföld-fiumei, első magyargácsországi és győr-sopron-ebenfurti vasutakra nézve vonalbiztos: Thaly Emil felügyelő. Megjegyzendő, hogy a felsorolt pályákhoz csatlakozó iparvasutak, magánvágányok stb. felügyelete az illető fővonal felügyelője által gyakoroltatik. Tárgy Egység (tonna darab) Mennyiség Érték az. frank Mozdony » kazán . . Keréktalp, kerék és tengely . . . . Személykocsi I. oszt. II. » » III. » » vegyes. Podgyászkocsi . . . Fedett teherkocsi . . Nyitott » . . Marhaszállitó kocsi . Dörzstök Vashid és fedélszerkezet Aczélsinek*) . . . . Kapcsoló szerek stb. *) Vasúti talpfák . . . Tüzelő anyag . . . darab » » » » » » » » » » tonna » darab tonna 70 100 25,600 13 30 90 27 24 190 260 175 200 5,600 68,500 8,000 1.680,000 538,000 3.500,000 1.600,000 1.607,000 150,800 258,000 594,000 248,400 153,600 760,000 884,000 630,000 120,000 3.360,000 17.467,500 4.600,000 6.300,000 18.000,000 Évi szükséglet együttesen 59.933,300 Húsz évi szükséglet főösszege 1,198.666,000 *) Vámmal együtt. Különfélék. A m. kir. államvasutak czegléd-aradi (tiszavidéki) vonalán fekvő Lőkösháza üzlettávirda állomás, magán és államtáviratok kezelésére felhatalmaztatott.