Vasuti és Közlekedési Közlöny, 12. évf. (1881)

1881-01-16 / 7. szám

7. szám. Tizenkettedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Szerkesztői iroda : Kiadó­hivatal: Előfizetési dij: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre letfrt. félévre fi . TI., váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok VI., váczi körút 21. sz. (Ipar­udvar) II. em. ára 20 kr. TARTALOM : Az egyöntetűség a vasutaknál. — A budapest-zimonyi vasút ügyében folytatott tárgyalások — A bosznavölgyi vasútnak Zeniczától Szerajevoig leendő kiépítésére vonatkozó törvényjavaslat. — A keleti vasutak kiépítése. — A közös vasutak elosztása. — Különfélék. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Az egyöntetűség a vasutaknál. (•.—) Néhány hét előtt egy igen érdekes vasúti érte­kezlet tartatott a cs. kir. kereskedelmi ministerium kebelében Bécsben. Ez értekezletnek czélja az volt, hogy a bessemer­aczélsinek előállítására és szállítására, nézve új, lehetőleg egyöntetű f­e 1t é­­ ftíz­ert állíttassék fel, mely által a vasutak s vasműgyárak között évek óta fennforgó különbségeknek eleje vétetnék. Az értekezlet alkalmával konstatáltatott, hogy daczára az egyes vasműgyárak részéről nyújtott és a kormány által is gyűjtött igen gazdag anyaghalmaznak,­­ felette nagy nehéz­ségek lesznek elhárítandók, mert minden egyes szóba kerülő kérdésnél rendkívüli nézeteltérések merültek fel már eleve is. Ezen, a legkülönfélébb viszonyokból folyó tény szükségessé tette az úgy is nagy adathalmaz további szaporítását, a külföldi viszonyok tanulmányozását stb. stb. Mondottakat nem azért hoztuk fel, mintha jelen sorainkkal a sínek szállításának feltételeit akarnók megvilágítani és meg­vitatni; szükségesnek tartottuk azonban az e lapok hasábjain akkor tájban közlött »Osztrák vasúti ügyek« közt is érintett tényt megemlíteni, mert egyik bécsi lap ahhoz körülbelől a következő megjegyzést csatolta annak idején: »Mi e tekintetben meszsze elmaradtunk a magyaroktól, mivel ott mindezen ügyek­ben már korábban az egyöntetűség elvét alkalmazták, mi­által a berendezések és felszerelések egyöntetű alkotása lényegesen megkönyittetik, a­míg nálunk azon különféle nézetek következtében, melyek az egyes vasutaknál uralkodtak és uralkodnak, sok akadály lesz legyőzendő.« Örülünk az elismerésnek, mely e sorokban rejlik, de nem tudunk rajta még sem felmelegedni. Kétségtelen, hogy az e­gy­ö­n­te­t­ű­s­é­g a vasutaknál, mint egészben véve hasonló nemű és czélú üzleteknél, kiváló szerepet van hivatva játszani, de azt kívánni, hogy az alapjában üdvös elv a vasutak összeségére, vagy­is valamennyi vasút építési és üzleti ágazataira egyaránt reáerőszakoltassék, azt kívánni : sze­rintünk képtelenség! A vasútépítés és vasútüzlet az egyes vasutaknál hasonló ala­pokon indul ugyan meg, de azért a viszonyoknak szükségkép még nagyjában sem kell megegyezni, a legvégsőbb részletekben meg épen ezer meg ezer lehet az eltérések száma. Mindemellett korántsem akarunk az egyöntetűség ellen síkra lépni (hiszen sokszor volt alkalmunk ott, a­hol kellett, annak erélyes szószólóivá szegődni) ellenkezőleg: c­élunk az, hogy az egyöntetűségre irányuló törekvésben a túlbuzgóság kinövéseinek határt szabjunk. Ha a vasutak elszámolásában, kezelésében, statistikájában bizonyos megengedhető, sőt követelhető kereten belől az­ egy­öntetűségnek határozott jogosultságot tulajdonítunk is, károsnak vélnők azt az építési és fenntartási ügyekre nézve mindenben »sine qua non«-nak állítani fel. Üdvös ugyanis, ha a vasutak statistikája hasonnemű rovatok szerint állíttatik fel, és ezen egyöntetűség a lehetőségig követ­kezetesen fenntartatik, - üdvös, ha a vasutak évi jelentése, az úgynevezett üzletjelentés bizonyos fokig egyöntetű alapon áll, - üdvös, ha az elszámolás váza egyöntetű, a forgalom hason­nemű elbánásban részesül, sőt megengedjük, hogy üdvös az is, ha a sínek, járóművek, hidak stb. építésénél is bizonyos határig hasonló viszonyok fejlődnek,­­ de azt határozottan károsnak tartjuk, ha valamennyi vasútra oly egyöntetű építési szabványok állíttatnak fel, melyektől eltérni nem szabad s ennek következ­ményekép a fenntartás és megújítás is már előre békéba szorittatik. E tekintetben a bécsi sajtó fentebb említett dicséretét majdnem gúnynak tartjuk, mert az osztrákok elmaradása a szaktudomány és ipar fejlesztésére mindenesetre üdvösebb volt, mint a mi eljárásunk, mely szerint minden vasút építményeire járóműveire stb. egy kaptát alkalmaztunk. Jó lehet, sőt talán szükséges is, az ily eljárás a vasutak rohamos építése idején, — ámbár kitűnő szakerők (megfelelő speciális constructeurök) alkalmazása mellett elkerülhető, — de máskülönben nem. Hogy fejlődjék a vasutak építése és üzlete, ha a felállított mintát változhatatlan, megmásíthatatlan alapnak veszszük, — hogy fejlődjék a szaktudomány, ha a felmerült kitűnő eszmék gyakorlati alkalmazása és kipróbálása meg van nehezítve, sőt lehetetlenné téve? Hazánk szomorú létviszonyai közt sok panasz, sok sóhaj két ajkra — egyik sokszor hangzó: az ipar pangása, — de váljon fejlődhetik-e a vasutakkal kapcsolatos, azokból élő ipar, ha a jobbításnak, vagy újításnak bizonyos »normale« szolgál chinai falul ? — bizonyára nem. Azt kívánjuk tehát, hogy a biablonszerűség ne legyen tör­vény, hanem csak az egészséges fejlődés alapja, az okszerű hala­dás iránya, — legyen egyneműség, egyöntetűség egy-egy vasút kebelében, illetve egy-egy szolgálati ágazat keretében (észszerű határok közt), de ennek szabványai ne állíttassanak fel szük­ségkép követendőknek; — legyenek pl. a kocsik és mozdonyok bizonyos rendszer alapján és czél szerint egyneműek, de azok megújításánál vagy szaporításánál a technikai haladás kellő tekintetbe vételt találjon. Egyébként nem folytatjuk, utóvégre is csak ott végződnék beszédünk, hogy az egyöntetűség a vasutaknál, azok építési és üzleti viszonyainál, igen üdvös, nem szabad azonban általa a tudomány és ipar hala­dását és fejlődését megbénítani, annál kevésbé azt gátolni és akadályozni, még akkor sem, ha ez látszólag vagy valóban is némi megtakarítást is helyezne kilátásba a vasúttársulatoknak. A budapest-zimonyi vasút ügyében a Länderbank és a vasúti bank képviselőivel megindított tárgyalások ez óráig még nem fejeztettek be. F. hó 12-ke óta azonban nem tartottak értekezletek, mi arra mutat, hogy a közlekedési ministérium s az engedélyt kérő bankok közt fennforgó nagy differenciák miatt a tárgyalások legalább egy időre félbeszakadtak. Más hírek szerint a kormány a hitelintézeti csoportot szintén felszólította volna, hogy vele a budapest-zimonyi vasút kiépítése és engedélyezése iránt újabb tárgyalásokba bocsátkozzék. A hitelintézet képviselői ennélfogva már Budapestre érkeztek. Mindezekből azonban semmi biztos következtetést sem lehet vonni arra nézve, várjon engedélyezés útján vagy államilag fog-e a budapest-zimonyi vasút kiépíttetni, mert ez irányban köztudomás szerint még a kormány sem jutott eddig végmegállapodásra. A bosznavölgyi vasútnak Zeniczától Szerajevóig leendő kiépítésére vonatkozó törvényjavaslatot, a képviselőház f. hó 14-én tartott ülésében úgy általánosságban, mint részleteiben elfogadta, a közlekedési bizottság azon határozati javaslatával együtt, mely szerint a keskenyvágányú vasútnak rendes vágányává való át­alakítása előkészíttessék. A keleti vasutak kiépítése. Úgy a török, mint a bolgár kormány is késznek nyilatkoztak közelebb a berlini szerződés­ben kikötött s Ausztria-Magyarország, Szerbia, Bulgária és Török­ország képviselőiből alakítandó négyes értekezlet összehívására. Az értekezlet legfontosabb feladatát az összekötő vonalak meg­állapítása képezendi. Még nem rég csak két tervezet állott fen. Az egyikre nézve az alapelvek a szerb-osztrák-magyar vasúti convenczióba lettek felvéve. Ez Belgrádból kiindulva a Nisch, Pirot, Sophia, Schu­mán és Bellován át, csatlakozással a már ki-

Next