Vasuti és Közlekedési Közlöny, 12. évf. (1881)

1881-07-10 / 82. szám

82. szám. Budapest, 1881. Julius 10. Tizenkettedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. TARTALOM. A magyar malomiparosok beadványa. — A déli vaspálya társulat czégének bejegyzése magyar nyelven, és hirdetményeinek közzététele a magyar hivatalos lap­ban. — A magyar nyugoti vasut Kis-Czell állomásától a sopronmegyei büki czukorgyárakhoz tervezett helyi érdekű vasut. — Conference á quatre. — Külön­félék. — Vegyesi,k. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Szerkesztői iroda: VI., váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Előfizetési dij: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. » » » » fél évre 6 » Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok ára 20 kr. Kiadó hivatal: VI., váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Van szerencsénk lapunk azon t. megrendelőit, kiknek előfizetési idejük junius hó végén lejárt, annak mielőbbi szives megújítására felkérni, — figyelmeztetvén egyúttal t. előfizetőinket, hogy lapunk 1879. és 1880. évi folyamaiból teljes számú példányokkal még mindig szol­gálhatunk. A kiadó-h­ivatal. A magyar malomiparosok beadványa. A magyar malomiparosok részéről egy kérelem és illető­leg emlékirat intéztetett a ministeriumhoz, a­melynek főpontjai a következők: »1. Azon sürgős kérelmet bátorkodunk intézni Excellentiád­hoz, miszerint megújítását a déli vasút­társaság és az »Adria« társulat közötti, monopolistikus jellegénél fogva fölötte káros és veszélyes refactia-szerződésnek, — mely f. évi augusztus végével lejár — semmi körülmények közt meg nem engedni, újabb mono­póliumnak bármi alakban és bárki részére való engedélyezését minden áron megakadályozni és tért engedni méltóztassék oly szabad forgalomnak Fiuméba és Fiuméból, melyen hazánk min­den polgára tőkéjével, értelmével, vállalkozó szellemével aka­dálytalanul részt vehessen. 2. Égető szükségnek tartjuk, hogy az őrlemények utáni szállítási díj Budapestről Fiuméba legalább is azon legolcsóbb díjrészletek alapján, melyek magyar-osztrák vasutak által létező külföldi szövetkezeti forgalmakban számíttatnak,­­ tehát a magyar-osz­trák-gács-román-svájczi forgalmat alapul véve, 100 kg. ként legalább is 1 frtra (egy o. é. frt) mérsékeltessék. A dijleszállítás nem volna más, mint terményeink és őrle­ményeinknek paritási alapra helyezése oly átviteli forgalomnál, mely az ország közérdekét alig érinti, és azért valóban nem volna méltatlan követelés, hogy a Fiumén át való export­forga­lom, melyben hazánk legfontosabb életérdekei gyökereznek, még lényegesen nagyobb dijleszállításban részesíttessék, annyival inkább, minthogy arra nagyon is szükségünk van és a mostani viszonyok közt csak lehetőleg bevágó dijleszállítástól várható ezen forgalomnak tetemes fokozása. Nemkülönben égető szükség, hogy a dijleszállítás azonnal a déli vasút­társaság és az »Adria«-társulat közti refactiális szerződés lejártával léptettessék életbe, mert különösen malom­iparunk most inkább mint valaha gyors támogatásra szorul és őszintén mondva kemény csapás volna, ha — mit hinni nem tudunk — arra lennénk kárhoztatva, hogy a Fiuméba való szállítási díjnak mérséklésére, netalán a budapest-pécsi vasút kiépítéséig kelljen várnunk. 3. Fölötte kívánatosnak tartjuk, hogy a sürgetett díjmér­séklés a hivatalos díjtétel közvetlen leszállítása által foganato­síttassék. Ha azonban az érdekelt vasutak súlyos, előttünk ismeretlen érveket hoznának fel, melyek szerint lehetetlen volna a fiumei díjtétel leszállítását másként mint refactia útján enge­délyezni, ez esetre esedezünk, méltóztassék excellentiád odahatni, hogy az esetleges refactia élvezhetése csak lehetőleg csekély, minden nagyobb malom által egyenként és könnyen elérhető mennyiségekhez köttessék, valamint hogy minden refactiális határozmány a sajtó útján közhírré tétessék oly czélból, hogy az engedélyezendő refactiák, illetőleg szállítási kedvezmények csonkítatlanul és biztosan kereskedelmünk és iparunk javára gyümölcsözzenek. 4. Miután már a jelenleg Budapestről Fiuméba vezető vasútvonal körülbelül 15 kilométerrel rövidebb, mint a buda­pest-trieszti, méltóztassék excellentiád, ha valahogy lehet, azt is kieszközölni, hogy ezen távolsági különbség egyenértékéül a budapest-fiumei díjtétel körülbelül 5 krral 100 kgrm.-ként olcsóbbra szabassék, mint a mindenhat budapest-zimonyi díjtétel. 5. A­mi az »Adria«-társulatnak nyújtott évi 150.000 frtra menő állami subventiót illeti, melynek eredményei malomiparunk tekintetében a táplált reményeknek eddig fájdalom, nem felel­tek meg, méltóztassék a magas kormány ez állami subventiót teljesebb mértékben gyümölcsözővé tenni exportérdekeink javára az­által, hogy erélyesen és következetesen érvényesítse befolyá­sát úgy a szabályos tervhajózások tényleges, pontos betartására, valamint az »Adria«-társulat által beszedendő viteldíjaknak az időszerinti hajózási viszonyokkal összhangzásban való megszabá­sára, mely viteldijakat az »Adria«-társulat, tekintet nélkül az elszállítandó mennyiségekre és a társulatra nézve bekövetkező véletlenségekre, bizonyos közelebb meghatározandó időszakon át érvényben tartand és soha nem máskép, mint a fiumei kikö­tőtől rendeltetési helyig felszámítani köteleztessék. (1. Ha már a Fiuméba vezetendő Duna-átszállítási forgalom létesítésére szükséges báttaszék-dunaparti vasúti vonalnak azon­nali kiegészítése nem volna lehető, kérjük excellentiád, méltóz­tassék minden erővel oda működni, hogy a buda-dombóvár-pécsi vasút­vonalnak kiépítése lehetőleg siettessék oly czélból, hogy minél előbb egy tökéletesen független vasútvonal Fiuméba álljon rendelkezésünkre, mely a magas kormányt egyetemben a m. kir. államvasutakkal az azzal követett czélok gyors valósítására képesítse.« Ezen kérelmek nagy horderejét nem lehet félreismerni. Hazai gőzmalmainkban körülbelül 15 millió tőke van elhelyezve, s az általuk elért őrlési eredmény közel 6 millió méter mázsa gabonára megy, annak daczára, hogy az eladási piaczok mos­toh­asága folytán sohasem voltak képesek teljes őrlési erejöket felhasználni. A német vasúti politika közismeretű áldásai közé tartozik a magyar gabonának és magyar lisztnek kiszorítása az angol piaczokról legalább Németországon át. Miután az angol piac­, különösen pedig Skóczia, a magyar malomiparra nézve első­rangú fontossággal bír, nagyon természetes volt a magyar kormány törekvése Fiumén át biztosítani a kivitel számára ezen piac­ot. Nem lehet tagadni, hogy az csak részben sikerült, s bár a fiumei lisztkivitel évente megközelíti (1879-ben el is hagyta) a fél millió méter mázsát, ezen mennyiség még mindig nagyon alacsony a termelési viszonyokhoz képest. Magában Angliában a mi összes lisztkivitelünk az ottani lisztbehozatal­nak alig Vap­adát teszi, s miután a többi határozottan amerikai, nagyon természetes versenyképességünk előre kiszámítható hanyatlása az amerikai behozatal nyomása alatt. Az emlékirat igen helyesen keresi a helyzet kulcsát a szállítási viszonyokban. Majdnem kizárólag itt lehet a verseny­képesség emelésére jelentékeny lépést tenni az államkormány részéről, és pedig annál indikáltabb módon, mert épen itt van Amerika előnyeinek főfészke. Egy, kezeink közt levő kimutatás szerint a »Far West« főpontjától, Chicagótól az óriás távolságok daczára New­ Yorkig vasúton, s onnan gőzösön kerül Liverpoolba egy métermázsa gabona szállítása 3 forintba, egyenes vízi szál­lítás mellett pedig akár onnan, akár Bufffaloból Liverpoolba 2 forint 48 krba, míg a mostani díjtétel Budapesttől Fiuméba 1 frt 36 kr., Fiuméból Glasgowba pedig 1 frt 08 kr., összesen 2 frt 44 kr., tehát majdnem teljesen ugyanaz, mint akár Chicago, akár Bufffaloból a közös piaczra. Ily viszonyok közt teljesen értjük és méltányoljuk e mal­mok óhajait. A tarifa-leszállítás feltétlenül megilleti e nagy nemzeti ipart. A déli vasút igazgatóságánál létező jóakarat mellett semmi kétség sincs arra, hogy az 1 fztos díjtétel behoz­ható lesz, addig is, míg a buda­pécsi vasút kiépítése által a

Next