Vasuti és Közlekedési Közlöny, 13. évf. (1882)
1882-10-18 / 124. szám
756. meg. — Minthogy a nyugdíjak növekedése jelentéktelen s feltéve, hogy a nyugdíjak növekedése jövőben is nem fog rohamosan fellépni, az alap egyelőre aktívnak mondható, közelebbi adatokat nem nyerhetvén. Ítéletünket természetesen nem véljük megdönthetlennek. 5) Északkeleti vasút intézete. Az alap 65,103 frt 92 krral erősbödött, mi főleg a házjövedelem gyarapodásában s az elért agrónyereségben leli indokát, mert egyébként a kamatjövedelem (természetesen is!) csökkent, a nyugdíjak pedig 50°/o-nál többel emelkedtek. Az alap tekintettel a személyzet kedvező korviszonyaira egyelőre biztosnak látszik, de mégsem mondható elég szilárdnak. G M. nyugoti vasút intézete. Az alap 1881-ben 39,934 frt 70 kr. javulást mutat, mely összeg a mult évi gyarapodáshoz képest hanyatlást jelez, mi főleg a jövedelmek csökkenésével indokolható. — Az alapot némileg csekélynek kell állitanunk, ámbár itt sem állanak pontos adatok rendelkezésünkre. c) A gy ö r s o p r o n-e beufurti vasút nyugdíjintézetének bevételei voltak 1881-ben és pedig: tagjárulékok czimén 2988 frt 52 kr., társulati járulék czímén 1098 frt 90 kr., kamatok czimén 37 frt 70 kr., összesen 4125 frt 12 kr.; ezzel szemben voltak a kiadások: 19 frt 30 kr., marad vagyongyarapodás, illetve vagyonállás 4105 frt 82 kr. Ez alap az alakulás stádiumában levén, arról további megjegyzés alig tehető. * * * Ha a fent felsorolt adatokat komoly megfontolásra méltatjuk, azt találjuk, hogy az intézetek legnagyobb része nem mondható biztos s szilárd alapra fektetettnek, amennyiben tömegesebb nyugdíjazás esetében — pedig némely vasútnál ez esély nincs kizárva, sőt valószínű — a legtöbb alap évi jövedelme nemcsak fel fog emésztetni, hanem a tőke is megtámadtatni. Egyúttal arra is rájutunk azonban, hogy a m. k. államvasutak nyugdíjintézetének jelenlegi nagy alapja a három alap egyesítésével átvett terhek dacára is — legalább ez idő szerint — szilárdnak, illetve biztosnak mondható. E két tényállásból önként következik, és természetesen is, hogy egy nagy s sok taggal bíró nyugdíjintézet biztonsági esélyei mindig kedvezőbbek, mint egy kis egylet vagy intézetéi. Ismét ,oda jutunk tehát mondottak alapján, hogy a hivatalnokok és szolgák, és ezek családjai nyugdíj igényeik minden körülmények közt szilárd, esélyektől nem függő, biztosságát csak úgy remélhetik, ha az alap, melyhez reményeiket fűzik, mennél nagyobb összegre emelkedik; illetve, ha azon tagok száma, kik az alaphoz tartoznak, mennél nagyobb ; egy szóval, ha az alap igénybevételének valószínű növekedése lépést tart az alap vagyongyarapodásával! E cél biztos elérésénél pedig az első elodázhatlan lépés: az egyes intézetek egyesítése! Amiről más alkalommal bővebben megemlékeztünk. A budapest-pécsi vasút engedélyesei, tekintettel a vonalnak küszöbön álló megnyitására, addig is, míg a részvénytársulat megalakíttatnék, a pálya üzletének vezetésére egy bizottságot alakítottak, s ennek tagjaivá Gróf Andrássy Aladárt, Cassian Márton lovagot, a Dunagőzhajózási társulat vezérigazgatóját, Harkányi Frigyes miniszteri tanácsost, Herz Gyulát és őrgróf Pallavicini Edét a m. kir. általános hitelbank vezérigazgatóját választották meg. Az üzletigazgatóság vezetésével Thaly Emil igazgatói minőségben lett megbízva. A szathmár-nagybányai vasúti érdekeltség huszonegyes bizottsága értekezletet tartott, hogy az engedményes város által a vonal nyomjelzésére , tervek készítésére eddig megküldött 3000 frt nem volt elégséges, a tervezetek teljes elkészítésére és befejezésére még szükséges 3010 frt megküldéséről az érdekeltség gondoskodjék. A kifejtett hosszú eszmecsere után ezúttal abban történt csak megállapodás, hogy a bizottsági elnök a bizottságot egy közelebbi napon az ügy behatóbb megbeszélésére újabban összehívja. Kutak fentartása és építésére a közmunka és közlekedésügyi minisztérium költségvetésében 1883 ra 3.461,432 frt, 218,026 frttal több lett, mint 1882 évre engedélyezve volt, előirányozva. Az összesen 3.461,432 frt kiadásból Magyarországra 2,916,110 frt., Horvát-Szlavonország s az azzal egyesitett határőrvidékre 545,322 frt esik. Magyarország összesen 5,955,013 km. hosszú állami utainak kezelésére 80,866 frt, vagyis ugyanannyi, fentartására pedig 2,560,244 frt,vagyis 113,930 frttal több irányoztatik elő, mint 1882 évre megszavazva volt, s igy 1 kim. hosszú ut kezelésére átlag 13 frt 58 km., fentartására 430 frt esik. Új utak és hidak építésére, s pedig a szeged-temesvár-szászsebesi állami úton Piskinél a Strigy folyón levő híd újból építésének és ezzel kapcsolatos folyószabályozásnak befejezésére 50,000 frt, az apahida-szászrégeni állami út Örményes és Királyfalva közti szakaszának folytatólagos kiépítésére 25,060 frt, és »A törvényhatóságoknak útjaik és hidjaik fentartására, különös tekintettel a hadászatilag fontos utak és hidak fentartására« czimű rovat alatt 200,000 frt, összesen tehát 275,000 frt vétetik fel az előirányzatba. Horvát-Szlavonország s az azzal egyesített határőrvidék összesen 1,205,513 km. hosszú államutainak kezelésére 1883 évre 16,276 frt, fentartására pedig 464,046 frt, s e szerint 9,114 frt, illetőleg 206,055 frttal több irányoztatik elő, mint 1882-re törvényhozásilag megállapítva volt. Az állami utak kezelési költsége 1883-ban tehát klm.-ként 13 frt 50 krt teend, s fentartásuk klm.-ként átlag 384 frtba fog kerülni. Új utak és hidak épitésére 1853 évre 65.000 frt hozatik javaslatba, tehát ugyanannyi, mint 1882 évre engedélyeztetett, a miből a Krudija hegyen átvezető s az eszék-nasiczi és bekters-lipiki állami utakat összekötő kiépítetlen útvonal folytatólagos kiépítésére 40,000 frt, és az eszék-vukovári államút Kliszától a vukovári vasúti állomás felé vezető vonalának szintén folytatólagos helyreállítására 25,000 frt esik. A posta és távirda költségelőirányzata 1883-ra. A közigazgatás postaágának költségvetése 1883 évre a következő összegekkel lett előirányozva: Bevétel 7.554,000 frt Kiadás 6.056,500 , többlet 1.497,500 frt. 1881 évre a törvényhozás által a bevétel 6.591,600 frt a kiadás 5.484,700 » a többlet 1.106,900 frttal volt megállapítva, s az eredmény bevételek czímén 6.811,055 frt 8372 krt kiadások » 5.419,610 » 44 » többlet czimén 1.391,445 frt 39/a krt tett, minek folytán a költségvetéshez képest több bevétel 219,455 frt 831/a kr. kevesebb kiadás 65,089 ,56 » mutatkozott, ugy hogy a fölösleg többlete 284,455 frt 39 Va krral haladta meg az előirányzatot. A lefolyt évben a megelőzőhöz képest a postabevételek 68/16 %-kal emelkedtek, s a tavalyihoz képest a postaforgalom az idén is kedvező emelkedést mutat, a miért is ez eredmények alapján az 1883 évre 1.497,500 frttal előirányzott többletre biztosan lehet számítani. A távirdánál 1883-ra a bevétel 1.752,600 frt a kiadás 1.902,260 , a hiány 149,660 frttal irányoztatik elő, mely szemben az 1882 évre törvényhozásilag megállapított összegekkel, u. m. bevétel 1.693,600 frt kiadás 1 874,480 » hiány 180,880 frt az 1883 évre 31,220 frttal kevesebb hiányt mutat fel. irodalom: 1000 év — 1000 dal. Hazánk ezredéves fennállásának ünnepélyére egyik legszebb nemzeti emlék leend a »Magyar Dal-Album« és »Magyar Daltár« czimű vállalat, mely ama jubileumi nap elérkeztéig 1000 magyar népdallamot fog közölni zongorára alkalmazva minden hozzá tartozó szövegeikkel együtt. E gyűjteményből már három kötet jelent meg az 1 600 számú