Vasuti és Közlekedési Közlöny, 13. évf. (1882)

1882-10-22 / 126. szám

126 szám. Budapest, 1882 Október 22. Tizenharmadik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. TARTALOM. Osztrák vasúti ügyek. — Előmunkálati engedély. — A m. kir. államvasutak üzletjövedelme feleslegének beszállítása a m. kir. központi állampénztárba. — A köszegh-szom­­a helyi helyi érdekű vasut kiépítése iránti pályázat eredménye. — A nagykikinda-nagybecskereki helyi érdekű vasut építési munkálatainak hala­dásiról. — Különfélék. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Szerkesztői iroda , VI., váczi kiírat 21. sz. (Ipar-udvar) II. Előfizetési dij: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. ‹ » ‹ » fél évre 6 » Kiadó hivatal: Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. VI., váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Osztrák vasúti ügyek. Bécs, 1882 október 14-én. A vasúti tanács megalakulásáról hivatalos jelen­tés tétetett közzé. Pino miniszter megnyitó beszédében az osztrák forgalmi élet terén jelentékeny szerepet jósol a vasúti tanácsnak. A kereskedelem, ipar, mezőgazdaság és vasút egy terén gazdag tapasztalokkal bíró férfiak lettek gyakorlati működés kifejtésére ez új talajon egybehiva. Czedik elnök melegen üdvözölvén a megjelent 24 tagot, az államvasúti üzlet igazgatóságának elő­adóit Steingraber kormánytanácsost, Perl udvari tanácsost, S­c­a 1­a felügyelőt és dr. Zehetner vezértitkárt a nevezett igazgatóság által benyújtott négy javaslat indokolására szólí­totta fel. E négy javaslat: 1. az úgynevezett reformtarifa elvei­nek, valamint a különös viszonyoknak megfelelő s az államvasúti üzlet igazgatósága alatt álló összes vasútvonalak számára alkalmazandó árútarifa kidolgozására, 2. ugyanazon igazgatóság részéről a személyvonatok menetrendje tárgyában tett intézke­dések feletti véleményezésre s a jövő menettervek alapelveinek megállapítására, 3. az 1882 junius 1-én életbeléptetett új menetrend feletti véleményezésre, és 4. azon alapelvek meg­állapítására vonatkozik, melyek szerint a szállítások és a mun­kálatok kiadandók s az ajánlati tárgyalások megtartandók len­nének. Fontosságuk végett az 1. és 4. pontot alább kivonatban ide­igtátom. Az 1—3 alatti pontok bizottságokban tárgyaltattak, melyek e hó 27-én terjesztendik be­jelentéseiket, a 4. pont pedig minden előzetes tárgyalás nélkül lett a legközelebbi ülés napirendjére kitűzve. Maguk a tagok részéről indítványoztatott, hogy az ülésekre való meghívás mindig 14 nappal előbb tör­ténjék, és az államvasúti üzletigazgatóság állandó melléktanácsa póttagjainak hatásköre megállapittassék, vagy e tanács tagjainak száma 3-ról 5-re szaporítassék, a póttagok pedig megszüntesse­nek ; e felett külön bizottság fog tárgyalni. A nyugati államvasutak új árú díjszabása nemcsak a tömeges (kocsi) rakományokra szorítkozik, hanem a gyors árukra is kiterjed s itt bizonyos fogyasztási czikkek, valamint a darabáruk számára is külön tarifát állít fel, mely utóbbi ismét két osztályra oszlik. A reform továbbá a külön és kivételes díjszabásokra is vonatkozik. Az árleszállítás a kezelési és fehbér-illetékekre is kiterjed, mi az összes állam­vasúti vonalaknak egyesítése, s a kezelésnek ekként feltételezett egyszerűsítése által könnyen válik lehetővé. A szállítások kiadására vonatkozó előter­jesztésből a következő alap­elveket közöljük: Minden 5000 frtra rúgó, vagy ez összeget meghaladó munka vagy szál­lítás általános nyilvános verseny útján kiírandó, s e szabály­tól csak akkor lehet eltérni, ha a fennálló piac­i viszonyok nagyobb szükséglet nyilvánosságra hozatalait nem tüntetnék fel tanácsosnak, vagy magasabb árak elérése czéljából az ajánlko­zók összejátszásától lehetne tartani Valamely munka vagy szállí­tással külföldi ajánlkozók vagy gyártelepek elvileg csak akkor bízhatók meg, ha azt belföldi versenyzők a kikötött határidő alatt vagy épen nem teljesíthetnék, vagy túlságosan magas árakat követelnének, valamint azon esetben is, ha a szükségelt tárgy belföldön egyáltalában nem, vagy pedig a kivánt minőségben előreláthatólag nem volna beszerezhető. A marhakocsik fertőtlenítésére nézve az osztrák kereskedelmi minisztérium arról értesíti a vasutigazgató­ságokat, hogy az 1879 július 19-én kelt fertőtlenítési törvény­hez megjelent végrehajtási rendeletben a carbolsavvali fertőt­lenítésen kívül, ennek még más két módja is megengedtetett. Miután a német császári egészségügyi hivatal ép most foglal­kozik új fertőtlenítési módszerekkel, intézkedés történt, hogy e tárgyalások lefolyása és eredményéről a minisztérium értesít­tessék. A t­a­r­i­f a-e n q­u­é t e egyes bizottságai a kereske­delmi miniszter által a díjszabási munkálatok gyorsított elinté­zésére lettek felszólítva. A tarifa-enquétenek a vasúti tanács szervezése folytán több oldalról hangoztatott nélkülözhetésére vonatkozólag a félhivatalos »F. Bt.« a következőket írja: »A vasúti tanács csakis az államvasuti díjszabásokkal foglalkozik, míg a tarifa-enquéte az osztrák vasutak összes díjszabásait mű­ködési körébe vonja, s úgy speciális mint elvi természetű határo­zatai az összes vasutakra nézve válandóak érvényesekké. Hogy a vasúti tanács elé terjesztett tarifa­javaslatok az enquête némely jelentéseire is döntő befolyással lesznek, kétségtelen, de az enquéte munkálataira nézve mindenesetre csak kedvező eredménynyel. Mert épen ez előterjesztések fognak a kormány­nak tarifaügyekbeni szándékairól tájékozást nyújtani. De maguk a vasutak is azon nézetben vannak, hogy az enquéte munkálatai befejezendők, mert azok mindazon követeléseknek, melyeket a minisztérium a forgalom érdekében ma a vasutak irányában támaszt, a tarifa-enquéte határozatait állítja szembe. Ezeket azon­ban előbb ismerni kell, hogy a vasutaknak ne most a kormány, később pedig az enquéte kívánalmainak kelljen megfelelni, s ekként kétszeri engedményekre kényszeritessenek.« Az a­m­s­t­e­tt­e­n-h­i­e­n­b­e­r­g­i vasútnak kiépítését az Ybbs völgyén át csatlakozás végett a Rudolf-vaspályá­hoz, az osztrák tartománygyűlés sürgősen ajánlotta a kormány­nak. A vonatkozó indokolásból a többi közt kivehető, hogy Alsó Ausztriának egy előbb vagyonos része, az Ybbs völgye, a régi vasipar hanyatlása következtében f­olytonosan szegényedik s szomorú jövő elé néz ; hogy továbbá e vidék legfontosabb, sőt csaknem egyedüli terménye, roppant mennyiségű faja ugyanis, mely az ottani vasművek pangása óta közeli és dúsan jövedelmező keretét elvesztő, megfelelő közlekedési utak hiánya miatt nem is értékesíthető, hogy végül az államnak kötelessége, de legsajátabb érdekében is áll e hajon idejekorán segiteni, s hogy az ez irányban­ egyedüli segély a szóban levő, jelenleg vakon vég­ződő vonal folytatásának helyreállításával rej­ik. A gácsországi tartománygyűlés a követ­kező vasúti javaslatokat fogadta el, a egyidejűleg azoknak megfelelő felhívást is intézett a kormányhoz, és pedig a­ a lemberg-tolkiew-rawai vasút kiépítésének siettetése; a tarto­mánygyűlés e széles vágányú vasut számára 3 év alatt fizetendő 100.000 frtnyi segélyt szavazott meg, s a tartományi bizottságot az e pálya építéséhez való hozzájárulások kieszközlése czéljából megfelelő tárgyalások megindítására utasította ; b) a Tarnopoltól Kopiezynceig tervezett másodrendű vasút gyors kiépítésének elren­delése; c) a szükséges lépések megtétele oly czélból, hogy a gallicziai vasutak központi vezetése Gácsországba helyeztessék át, s hogy e vállalatoknál jövőben hivatalos nyelvül a lengyel használ­tassék. A kormánynak kötelessége leend új vasúti engedélyek megadásánál Gallicziában e feltételek betartásáról gondoskodni. Elfogadtatott egyúttal a bizottság azon határozati javaslata is, mely szerint a kormány felhívandó, hogy a Gácsorsz­ig állami és államosítandó mag­ánvasutakb­a álló 1.500 k­m. re terjedő transversal-vaspálya számára a nyugati államvasutakéb.'7. hasonló, s Gácsországban székelő igazgatósági közeget szervezzen. A g­r­ác­z-k­öflachi vasut alapításának történe­téhez adalékul Posch Wenczel bányamérnök egy röpiratot­­ egyenesen adott ki, mely a sark­ozó Luciété Belge-t ügyésznek denunciálja s e társulatnak az osztrák hitelt súlyosan károsító eljárása ellen a pénzügyminiszterhez appelál. A társulatnak a súlyos vádak ellen legalább a nyilvánosság előtt keilend vala-

Next