Vasuti és Közlekedési Közlöny, 13. évf. (1882)
1882-09-22 / 113. szám
A telepszekrény a kalauzkocsiban helyeztetvén el, egyúttal érintkezési zárlat is elérhető, és az elemek befagyásának is eleje van véve. Midőn ezen leírt vésztjelzőt a szakértők szíves figyelmébe ajánlani van szerencsém, azt vagyok bátor még megjegyezni, hogy mindenütt, ahol vésztjelző alkalmazva van, csak rövid vonatzsinórra van szükség; oly változtatás, mely ép úgy a vonatkísérő személyzetnek, mint az alvó utasoknak előnyére szolgál. Az előbbieknek elmarad a kocsi le-vagy bekapcsolásánál a hosszú vonatzsinórral való bajlódás, az utóbbiak álmát pedig nem zavarja annak ki- és behúzása. A hosszú vonatzsinór elhagyása esetén a fékezők ülőhelyén billentyű volna alkalmazandó. Bromowicz József: Előmunkálati engedély. A közmunka és közlekedési m. k. ministerium Hámos László és Mihaik Dezsőnek egy év tartamára előmunkálati engedélyt adott egy Muránytól Pelsőczig, esetleg Gömör-Panyitig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyú vasútra. Az osztrák államvaspálya-társaság folyó üzletévi előrelátható osztalékára nézve a »Semaine financiére« bécsi levelezője a következőket írja: "Az utolsó hetek átlagos forgalmára alapított megközelítő számítás szerint az osztrák államvaspályatársulat bevételeinek növekedése a folyó év végéig körülbelől 3.860,000 frtra becsültetik. Az általános kiadások csaknem 500,000 frtra emelkednek, a fentartási szolgálat 3.500,000 frtot igényel, az üzleti és műhely- költségek, melyek az utolsó években körülbelől 7.500,000 frtot tettek, ez évben valószínűleg 8.000,000 frtra fognak rúgni. A kiadások összege tehát 12.000,000 forint. A főhálózat elegybevételei az utolsó évben 30.600,000 frtra emelkedtek, ehhez a fennemlített 3.860,000 frtnyi növekedést hozzászámítva, és a kiegészítő hálózatra eső részt levonva, 1882-re körülbelől 34.000,000 frtnyi elegybevétel mutatkozik. Az adók és illetékek kerek 2.750,000 frtot vesznek igénybe és mintegy 16.250,000 frt a kötvényekre s az újítási alapra fordítandó. A részvényesek számára tehát 3.000,000 frt fog maradni, az előző évi 700,000 frttal szemben. Ezen 6—61/8 millió franknyi felesleg 36—37 franknyi osztalék fizetését tenné lehetővé az utolsó évi 30 franknyi osztalék ellenében. Számításba kellene azonban még a tartalékalap javadalmazását is venni.« Különfélék. Az osztrák államvasut-társulat egy ügynöke és előadója, névszerint Schott és Wild urak — az „Egyetértés" szerint — e napokban jártak Szentesen és Csongrádon azzal a megbízással, hogy tudakozódnának arról, váljon Szentes, valamint Csongrád és vidékeik hány vasuti kocsit tudnának évenként megterhelni? A kutatás eredménye úgy ütött ki, hogy Szentes város és vidéke több mint kétezer, Csongrád város és vidéke több mint ezer vasuti kocsit tudnának évenként megterhelni, mi naponként többet adna tíz kocsinál, márpedig ha a személyszállításon kívül — mely naponként 40—50 személyt adhat — ilyen forgalmat tud előállítani e vidék, méltó, hogy ha mást nem is, legalább másodrendű vasutat kapjon. A tervezet egyelőre Kunfélegyházától a Szentessel átellenben levő Böldi révig szólna, honnan idővel a Tisza áthidalásával Szentesen keresztül vezettetnék a vonal, s vagy Orosházával, vagy Hódmező-Vásárhelylyel köttetnék össze. E vonal egy év alatt készülne el, melynek Csongrád és Kisszállás ingyen talajt szolgáltatna, Szentes pedig pénzsegélylyel járulna létesítéséhez. A német vasutigazgatóságok egyletének területén fennálló szállitási határidők módosításainak jegyzéke. A német vasutigazgatóságok egyletének ügyvezető igazgatósága részéről 1881 évi októberben az egylet területén fennálló szállítási határidő-hosszabbításoknak jegyzéke adatott ki, mely egyúttal a bizonyos forgalmi viszonylatokra egyes kötelékek vagy forgalmakban netán engedélyezett és a közönségnek nyilvánosan megígért, a szabályszerűeknél rövidebb szállítási határidőket is tartalmazza. E jegyzékhez e hóban a változtatásokat és kiegészítéseket tartalmazó I. pótlék is megjelent. A magyar leszámítoló és pénzváltóbank budapesti közraktári vállalatának forgalma i. é. szeptember 1-től 15-éig a következőkép alakult. Készlet: búza 26,630, rozs 798, árpa 7,660, zab 150, tengeri 61, repcze 11,453, köles 68, hüvelyesek 1,545, magvak 419, liszt és korpa 3,509, szilva és szilvaiz 79, gubacs és valenca 281, czukor 361, kávé 1,586, egyéb gyarmat- és fűszeráruk 15, kézműáruk 295, bőr és bőráruk 1,274, gyapjú és gyapot 344, vas és vasáruk 150, czement és földnemek 125, bor 820, különfélék 236, összesen 57,899 mm. 1.344,638 frt biztosítási értékben. Betároztatott: buza 40,684, rozs 2,249, árpa 11,035, zab 856, repcze 2,759, hüvelyesek 596, magvak 100, czukor 100, kávé 80, bőr és bőráruk 44, gyapjú és gyapot 1, bor 4, olajpogácsa 25, különfélék 59, összesen 58,592 mm. 611,700 frt biztosítási értékben. Kitároztatott: búza 20,520, rozs 1,081, árpa 7,333, zab 151, repcze 2,901, hüvelyesek 705, magvak 398, liszt és korpa 264, gubacs és valenca 199, czukor 157, kávé 160, egyéb gyarmat- és fűszeráruk 2, bőr és bőráruk 98, gyapjú és gyapot 244, vas és vasáruk 23, czement és földnemek 19, különfélék 19, összesen 34,274 mm. 429,815 frt biztosítási értékben. Fenmaradt: buza 46,794, rozs 1,966, árpa 11,362, zab 855, tengeri 61, repcze 11,311, köles 68, hüvelyesek 1,436, magvak 121, liszt és korpa 3,245, szilva és szilvaiz 79, gubacs és valenca 82, czukor 304, kávé 1,506, egyéb gyarmat- és fűszeráruk 13, kézműáruk 295, bor és bőráruk 1,220, gyapjú és gyapot 101, vas és vasáruk 127, czement és földnemek 125, bor 805, dió 40, olajpogácsa 25, különfélék 276, összesen 82,217 mm. 1.526,523 frt biztosítási értékben. Naponkénti átlag a betározásnál 3,906 mm. és 40,780 frt biztosítási érték, a kitározásnál 2,285 mm. és 28,654 frt biztosítási érték volt. Vasúti balesetek Angliában. Az angol vasutak üzeménél 1881-ben 1,096 személy öletett meg és 4,564 szenvedett sérülést. E közt 108 megölt és 1,854 megsebesült utas volt. Vasuti alkalmazottak közül 521 öletett és 2,445 sebesült meg. A többi 467 megölt és 265 megsebesült személy a vasuti szabályzatok áthágói, öngyilkosok és oly egyénekre esik, kik a színvonalon levő keresztezéseknél vagy más okokból szenvedtek halált vagy sérülést. A fentebb említett utazók közül közlekedő vonatok baleseteinél 23 ölesett és 987 sebesült meg. Ezenkívül a pálya területén még 53 személy öletett meg, és 4,105 szenvedett sérülést, de oly események olyán, melyek a járművek mozgásával a síneken semmi egybefüggésben nem állottak, s ezért vasúti baleseteknek nem is tekinthetők. A szállított utasok száma (az évadjegy-tulajdonosok utazásait nem számítva) 622.160.000 volt. A bármely okból megölt utasok számának aránya a szállítottak összes számához 1: 5,760,740, a sebesülteké 1, 355,577 volt. Román gőzhajózás. A „Románul", „Timpul" és más román lapok most a mellett kardoskodnak, hogy miután Bulgáriának saját gőzhajózási társasága lesz, Romániát is lássák el ily nemzeti forgalmi intézettel. Az említett lapok felhívják tehát a román kormányt, hogy az ügyet erélyesen ragadja meg s ugyyel mint külföldi tőkepénzesekkel alkudozzék az iránt, hogy a Romániában jelenleg létező hat- nyolcz kis gőzhajózási társaságot egy nagy, életképes és államilag is subventionált vállalattá egyesítsék. Mint Bukarestből jelentik, az ottani kormány csakugyan komolyan szándékozik Románia részére gőzhajózási társaságot alapítani, melynek hajói nemcsak a Dunán, hanem Romániának többi folyóin is közlekednének. A vámilletékeknek ezüstben történő fizetésénél vagy biztosításánál a törvény értelmében szedendő aranyárkeret-pótlék 1882 évi október hóra 18,2 százalékkal állapíttatott meg. Az osztrák államvaspálya-társulatnak a f. é. szeptember 10-étől 16-áig terjedő héten 123,826 szállított utas és 151,006 tonna továbbított ára után 916,488 frt, 191,271 frttal több bevétele volt, mint az előző év ugyanazon hetében. F. é. január 1-étől szeptember 16-áig a társulatnak bevételei üzemben állott 2,054 kim. hosszúságú összes vonalain 24,735,190 frtot tettek, s e szerint az előző év megfelelő időszakához képest 1.366,966 frttal emelkedtek. 702. VEGYESEK. A gőzüzem beszüntetése a párisi közúti vasutakon. A gőzüzem az »Arc de l'Étoile — Neuilly — Courbevoie« vonalon történt beszüntetésének okairól a bécsi »Centralblatt für Eisenbahnen« megbizható oldalról a következő értesítést vette: »A Courbevoie-ba vezető vonal eredetileg lóüzem számára építtetvén, a gépüzem által többet szenvedett, mintsem különben lett volna az eset. Sokféle javítási munkálatok a vonalon voltak ennek első következménye, s e körülmény másrészt visszahatott a gőzmozdonyokra is, melyek ennek folytán rendkívül gyakori sérüléseinek javítására a társaságnak folyton nagyszámú gépmunkás-személyzetet kellett tartani. A mozdonyokra nézve igen hátrányosnak mutatkozott továbbá a gyakori megállás aránylag rövid vonalrészeken is, mire a megállóhelyek hiánya szolgáltatott okot. A nagyobb költségekhez, melyek e két okból — a vonal hiányos építése és a gőzmozdonyok gyakori sérülése, — valamint a műszaki személyzet dúsabb javadalmazásának szükségéből felmerültek, még azon további körülmény