Vasuti és Közlekedési Közlöny, 14. évf. (1883)

1883-05-23 / 60. szám

60. szám. Tizennegyedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Szerkesztői Iroda : E 1 ö f­­ z e t é i i d i 1. Kiadóhivatal: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre lá frt. váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) N­ ím. » » » » fé l évre fi » kint 21. sz. (Ipar-udvar) II­ Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. TARTALOM. Osztrák vasúti ügyek. — A kétegyh­áza-kisjenői vonal közigazgatási bejárása. — A m­agyar államvasutak heti bevételei. — Mankács-szrgi vasút. — Különfélék. — Vegyesek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesitések. — Hirdetések. BET* A közbeeső ünnep miatt lapunk leg­közelebbi száma vasárnap, azaz május 27-én fog megjelenni. Osztrák vasúti ügyek. Bécs, 1883 május hó 13-án. A vasutak tartományositása, nemzetesitése és föderalizálása. Az államosítás most a tartományositás által látszik veszélyeztetve lenni. Valóságos agitátió indult meg Gallieziában a czélból, hogy a jövő keleti vasutak állami üzle­tének igazgatósága Lembergbe helyeztessék át. Ezzel önként­érthetőleg az egész vasutügy lengyelesítése, alkalmazásoknál gáesországi születésű­­egyének első­sorbani tekintetbe vétele, s ekként az idegen származású egyének elbocsájtása terveztetik. Bár a gácsországi nemzetiségi lapok már fenhangon hirdetik is a kormánytól ez irányban kapott ígéreteket, mi még­sem hihetjük a dolgot. A nagy állampolitikai érdekeket, a szomszéd államok merev centralisatióját s egyéb körülményeket tekintve, lehetetlen, hogy vasúti szolgálatunk szétforgácsolása csakugyan terveztetnék, mivel azzal derék hadseregünk bénítása volna egybe­kötve. A jelenlegi kereskedelmi miniszer egyik hivatalbeli elődje, Korb báró már 1880-ban nyilványosan kijelentette a kép­viselőházban, hogy pénzügyi és gazdasági okokból épen Ausztria parancsolólag követeli a vasutügy központosítását. Ezzel azon­ban nem az van mondva, hogy annak összes teendői Bécsből igazgattassanak, mert kétségbevonhatlanul czélszerű, ha bizonyos ügyek, mint pályaf­entartás, vonatmozgósítás stb. az illető vasút által átszelt tartományokban intéztetnek; ez azonban kisebb-nagyobb mértékben már eddig is megtörtént, és valamennyi gallicziai vasút épen Gácsországnak fő- és nagyobb városaiban önálló hatás­körrel felruházott üzletvezetőség vagy üzletigazgatósággal bír; ezekre kétségkívül még néhány más szolgálati ág is átruház­ható volna, de a vasútvállalatok közigazgatási, pénzügyi és kereskedelmi legfőbb vezetésének egy központból kell történni, hol a kormánynyal és más igazgatóságokkal szükséges közvetlen érintkezés lehetséges. E központ természetszerűen a birodalmi fő- és székváros Bécs. A­mi a nyelv­kérdést illeti, úgy az ez iránybani jogosult igények a belső forgalomban már eddig is teljesen kielégítettek; egy az állam­ összes országai és tarto­mányainak forgalmát egybekötő és közvetítő közös nyelv pedig magában az egyes országok és tartományok érdekében is fel­tétlenül szükséges, é­s az, hogy e közös nyelv a németnél más nem lehet, nem szorul bizonyításra. Az ország szülöttei tekintetében felmerülő chauvinismusra vonatkozólag pedig meg­fontolandó, hogy általa nemcsak a lustaság és protectió számára tág tér nyittatnék, hanem az ez irányban más országokban elmaradhatlan megtorlások jogosultakká válnának, s derék munkaerők távol tartat­nának, kik ha nem is bírják tökéletesen az ország nyelvét, azt családjaikban még­is meghonosítanák. Parlamenti, törvényhozási és közigazgatási ügyek. A képviselőház utolsó ülésében még az 55 k­m. hosszú hannsdorf­ ziegenhalsi helyi érdekű vasútnak 3.400.000 frt előirányzott építési költséggel leendő helyreállítása lett jóváhagyva, s továbbá a 79­3 k­m. hosszú stry­ bes­kidi vasút kiépítése 7.240.000 Zrt költséggel azon fentartás­sal elfogadva, ha a magyar kormány is terjeszt e vasút Mun­kácsig való folytatásáról szóló törvényjavaslatot a magyar ország­gyűlés elé; e vasút osztrák területére eső részének tanulmányo­zására 100.000 frtnyi hitel engedélyeztetett. Ezen, s a már múlt heti jelentésünkben felemlített vasúti törvényjavaslatok a pün­kösti ünnepek után fognak az urak házában tárgyaltatni. Az e hó 10-én kiadott­­Reichsgesetzblatte-ban közzététetett a c­z­e­r­n­o­witz-nowosielicai helyi érdekű vasút 1.050,000 frt előirányzott költséggel leendő kiépítéséről szóló, múlt hó 24-én kelt törvény, mely vasútnak helyreállításához az állam és a lemberg-czernowitzi vasút összesen 850,000 frttal járulnak, az épí­tési költségek maradékának beszerzésére pedig elsőbbségi és törzsrészvények fognak kibocsáttatni. e szabványos vágányú helyi érdekű vasutat egy év alatt kell a forgalom számára át­adni A gácsországi transversal-vaspálya el­ágazásainak építése megbízhatónak bizonyult több vál­lalkozónak, és pedig az előirányzathoz képest 12% , 435,249 frt­nyi igen jelentékeny megtakarítással már kiadatott. Hallomás szerint az oswiecim-podgorzei vonal fog első­sorban, s pedig már ez őszszel megnyittatni. A tarifa-enquétenek a kiviteli, behozatali és tengeri tarifákra vonatkozó zárindítványai Ezen, Singer bécsi kereskedelmi kamarai tanácsos által indít­ványozott, terjedelmes anyaggal támogatott s az enquete által egyhangúlag elfogadott javaslatok a következők: 1. Az állam tarifafenségi és felügyeleti joga oly irányban alkalmazandó, hogy úgy a behozatal, mint a kivitel és az átmenetre, valamint a belső forgalomra vonatkozó mindennemű kötelék-díjszabások az állami hatóság előzetes jóváhagyását igénylik. 2. A fenálló behozatali és átmeneti tarifák által a belföldi gazdasági érde­kekre nézve felmerülő hátrányok elhárítására, az e körül kér­désbe jövő viszonylatokban a belföldi árunak a külföldivel való egyenlősítése lesz eszközlendő, vagy a károsodás ennél még alkalmasabb módon is elhárítandó. 3. Az állami hatóság minden rendelkezésére álló eszközökkel oda törekedjék, hogy a Triesztek­ közvetlen forgalomban mindennemű behozatali és kiviteli czik­kek számára oly díjszabások állíttassanak fel, melyek e kikötőnek lehetővé teszik, hogy az éjszaki, adriai és középtengeri kikötőkkel sikerrel versenyezhessen. 4. Mindazon előnyökben, melyeket áruk a cumulatív szárazföldi és tengeri forgalomban via Triest élveznek, a Triestből jövő vagy oda menő összes áruk is részesíttessenek, s azok minden érdekelt számára egyformán elérhetőkké teendők. 5. A kereskedelmi ministériumhoz kér­vény intézendő, hogy kereskedelmi kamarák és mezőgazdasági testületekből választandó vasúti tanács szervezéséhez fogjon, mely az állami felügyeleti hatóságoknak a tarifa-ügyekre vonat­kozó feladataikban segédkezésre volna hivatva. A tengeri tari­fákra vonatkozó javaslatok pedig a következőkép hangzanak : A kor­mány felkérendő, hogy nyugat felé rendszeres, a birodalom köz­gazdasági érdekeit biztosító tengeri hajózási vonalak mielőbbi életbeléptetésére, valamint tengeri kereskedelmünk, s különösen hazai hajóügyeink hathatós fejlesztésére haladék nélkül tegye meg a kellő intézkedéseket, a tenger­partjainkkal való könnyebb és javított vasúti összeköttetés helyreállítását pedig méltassa fokozott figyelmére. (E javaslatokra még bővebben visszatérendünk.) A gáesországi petroleum-ipar. Az amerikai, orosz s különösen a behozatali vám alól mentes román petró­leum versenyének legyőzhetése végett, a gáesországi petróleum­iparosok küldöttségileg kérelmezték az osztrák kormánytól a vasúti tarifáknak leszállítását. A ministérium a kérvényt a gáesországi vasutak igazgatóságainak kiadván, ez utóbbiak már megengedték, hogy a gácsországi petróleum után is ugyanazon díjtétel, mint az amerikaira, vagy­ Bécsig 188 frt kocsinként, alkalmaztassék a morva és cseh leadási állomásokra is, feltéve, hogy ahhoz e tartományok vasutainak igazgatóságai beleegye­zésüket adják, a nevezett iparosok azonban a díjszabásoknak még további mérséklését is sürgetik, mi iránt a tárgyalások még folya­matban vannak.

Next