Vasuti és Közlekedési Közlöny, 14. évf. (1883)
1883-05-23 / 60. szám
60. szám. Tizennegyedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Szerkesztői Iroda : E 1 ö f z e t é i i d i 1. Kiadóhivatal: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre lá frt. váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) N ím. » » » » fé l évre fi » kint 21. sz. (Ipar-udvar) II Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. TARTALOM. Osztrák vasúti ügyek. — A kétegyháza-kisjenői vonal közigazgatási bejárása. — A magyar államvasutak heti bevételei. — Mankács-szrgi vasút. — Különfélék. — Vegyesek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesitések. — Hirdetések. BET* A közbeeső ünnep miatt lapunk legközelebbi száma vasárnap, azaz május 27-én fog megjelenni. Osztrák vasúti ügyek. Bécs, 1883 május hó 13-án. A vasutak tartományositása, nemzetesitése és föderalizálása. Az államosítás most a tartományositás által látszik veszélyeztetve lenni. Valóságos agitátió indult meg Gallieziában a czélból, hogy a jövő keleti vasutak állami üzletének igazgatósága Lembergbe helyeztessék át. Ezzel önkéntérthetőleg az egész vasutügy lengyelesítése, alkalmazásoknál gáesországi születésűegyének elsősorbani tekintetbe vétele, s ekként az idegen származású egyének elbocsájtása terveztetik. Bár a gácsországi nemzetiségi lapok már fenhangon hirdetik is a kormánytól ez irányban kapott ígéreteket, mi mégsem hihetjük a dolgot. A nagy állampolitikai érdekeket, a szomszéd államok merev centralisatióját s egyéb körülményeket tekintve, lehetetlen, hogy vasúti szolgálatunk szétforgácsolása csakugyan terveztetnék, mivel azzal derék hadseregünk bénítása volna egybekötve. A jelenlegi kereskedelmi miniszer egyik hivatalbeli elődje, Korb báró már 1880-ban nyilványosan kijelentette a képviselőházban, hogy pénzügyi és gazdasági okokból épen Ausztria parancsolólag követeli a vasutügy központosítását. Ezzel azonban nem az van mondva, hogy annak összes teendői Bécsből igazgattassanak, mert kétségbevonhatlanul czélszerű, ha bizonyos ügyek, mint pályafentartás, vonatmozgósítás stb. az illető vasút által átszelt tartományokban intéztetnek; ez azonban kisebb-nagyobb mértékben már eddig is megtörtént, és valamennyi gallicziai vasút épen Gácsországnak fő- és nagyobb városaiban önálló hatáskörrel felruházott üzletvezetőség vagy üzletigazgatósággal bír; ezekre kétségkívül még néhány más szolgálati ág is átruházható volna, de a vasútvállalatok közigazgatási, pénzügyi és kereskedelmi legfőbb vezetésének egy központból kell történni, hol a kormánynyal és más igazgatóságokkal szükséges közvetlen érintkezés lehetséges. E központ természetszerűen a birodalmi fő- és székváros Bécs. Ami a nyelvkérdést illeti, úgy az ez iránybani jogosult igények a belső forgalomban már eddig is teljesen kielégítettek; egy az állam összes országai és tartományainak forgalmát egybekötő és közvetítő közös nyelv pedig magában az egyes országok és tartományok érdekében is feltétlenül szükséges, és az, hogy e közös nyelv a németnél más nem lehet, nem szorul bizonyításra. Az ország szülöttei tekintetében felmerülő chauvinismusra vonatkozólag pedig megfontolandó, hogy általa nemcsak a lustaság és protectió számára tág tér nyittatnék, hanem az ez irányban más országokban elmaradhatlan megtorlások jogosultakká válnának, s derék munkaerők távol tartatnának, kik ha nem is bírják tökéletesen az ország nyelvét, azt családjaikban mégis meghonosítanák. Parlamenti, törvényhozási és közigazgatási ügyek. A képviselőház utolsó ülésében még az 55 km. hosszú hannsdorf ziegenhalsi helyi érdekű vasútnak 3.400.000 frt előirányzott építési költséggel leendő helyreállítása lett jóváhagyva, s továbbá a 793 km. hosszú stry beskidi vasút kiépítése 7.240.000 Zrt költséggel azon fentartással elfogadva, ha a magyar kormány is terjeszt e vasút Munkácsig való folytatásáról szóló törvényjavaslatot a magyar országgyűlés elé; e vasút osztrák területére eső részének tanulmányozására 100.000 frtnyi hitel engedélyeztetett. Ezen, s a már múlt heti jelentésünkben felemlített vasúti törvényjavaslatok a pünkösti ünnepek után fognak az urak házában tárgyaltatni. Az e hó 10-én kiadottReichsgesetzblatte-ban közzététetett a czernowitz-nowosielicai helyi érdekű vasút 1.050,000 frt előirányzott költséggel leendő kiépítéséről szóló, múlt hó 24-én kelt törvény, mely vasútnak helyreállításához az állam és a lemberg-czernowitzi vasút összesen 850,000 frttal járulnak, az építési költségek maradékának beszerzésére pedig elsőbbségi és törzsrészvények fognak kibocsáttatni. e szabványos vágányú helyi érdekű vasutat egy év alatt kell a forgalom számára átadni A gácsországi transversal-vaspálya elágazásainak építése megbízhatónak bizonyult több vállalkozónak, és pedig az előirányzathoz képest 12% , 435,249 frtnyi igen jelentékeny megtakarítással már kiadatott. Hallomás szerint az oswiecim-podgorzei vonal fog elsősorban, s pedig már ez őszszel megnyittatni. A tarifa-enquétenek a kiviteli, behozatali és tengeri tarifákra vonatkozó zárindítványai Ezen, Singer bécsi kereskedelmi kamarai tanácsos által indítványozott, terjedelmes anyaggal támogatott s az enquete által egyhangúlag elfogadott javaslatok a következők: 1. Az állam tarifafenségi és felügyeleti joga oly irányban alkalmazandó, hogy úgy a behozatal, mint a kivitel és az átmenetre, valamint a belső forgalomra vonatkozó mindennemű kötelék-díjszabások az állami hatóság előzetes jóváhagyását igénylik. 2. A fenálló behozatali és átmeneti tarifák által a belföldi gazdasági érdekekre nézve felmerülő hátrányok elhárítására, az e körül kérdésbe jövő viszonylatokban a belföldi árunak a külföldivel való egyenlősítése lesz eszközlendő, vagy a károsodás ennél még alkalmasabb módon is elhárítandó. 3. Az állami hatóság minden rendelkezésére álló eszközökkel oda törekedjék, hogy a Triesztek közvetlen forgalomban mindennemű behozatali és kiviteli czikkek számára oly díjszabások állíttassanak fel, melyek e kikötőnek lehetővé teszik, hogy az éjszaki, adriai és középtengeri kikötőkkel sikerrel versenyezhessen. 4. Mindazon előnyökben, melyeket áruk a cumulatív szárazföldi és tengeri forgalomban via Triest élveznek, a Triestből jövő vagy oda menő összes áruk is részesíttessenek, s azok minden érdekelt számára egyformán elérhetőkké teendők. 5. A kereskedelmi ministériumhoz kérvény intézendő, hogy kereskedelmi kamarák és mezőgazdasági testületekből választandó vasúti tanács szervezéséhez fogjon, mely az állami felügyeleti hatóságoknak a tarifa-ügyekre vonatkozó feladataikban segédkezésre volna hivatva. A tengeri tarifákra vonatkozó javaslatok pedig a következőkép hangzanak : A kormány felkérendő, hogy nyugat felé rendszeres, a birodalom közgazdasági érdekeit biztosító tengeri hajózási vonalak mielőbbi életbeléptetésére, valamint tengeri kereskedelmünk, s különösen hazai hajóügyeink hathatós fejlesztésére haladék nélkül tegye meg a kellő intézkedéseket, a tengerpartjainkkal való könnyebb és javított vasúti összeköttetés helyreállítását pedig méltassa fokozott figyelmére. (E javaslatokra még bővebben visszatérendünk.) A gáesországi petroleum-ipar. Az amerikai, orosz s különösen a behozatali vám alól mentes román petróleum versenyének legyőzhetése végett, a gáesországi petróleumiparosok küldöttségileg kérelmezték az osztrák kormánytól a vasúti tarifáknak leszállítását. A ministérium a kérvényt a gáesországi vasutak igazgatóságainak kiadván, ez utóbbiak már megengedték, hogy a gácsországi petróleum után is ugyanazon díjtétel, mint az amerikaira, vagy Bécsig 188 frt kocsinként, alkalmaztassék a morva és cseh leadási állomásokra is, feltéve, hogy ahhoz e tartományok vasutainak igazgatóságai beleegyezésüket adják, a nevezett iparosok azonban a díjszabásoknak még további mérséklését is sürgetik, mi iránt a tárgyalások még folyamatban vannak.