Vasuti és Közlekedési Közlöny, 18. évf. (1887)

1887-02-23 / 22. szám

Budapest, 1887 február 23-án. 22. szám. Tizennyolczadik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny, TARTALOM : Hivatalos rész­ — A teherforgalom és szolgálat az angol vasutakon. — A budapesti vasúti központi leszámoló hivatal 1886 évi november havi működése. — Az „Adria" magyar tengeri hajózási részvénytársaság választott bíróság tagjainak kinevezése. — Lukács Béla búcsúja és Ludwigh Gyula beköszöntője. — Osztrák vasúti ügyek. — Különfélék. — Vasutigazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Szerkesztői iroda: VI., Andrássy­ ut 3. sz., III. em. Előfizetési díj: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. » » » » , fél évre 6 » Kiadó hivatal: VI., Andrássy-út 3. sz., III. em. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. HIVATALOS RÉSZ: A közmunka 03 közlekedésügyi m. kir. miniszter az Ung vármegyei kir. államépitészeti hivatalnál alkalmazott Acsádi Jenő kir. mérnököt, a szolgálat érdekében a Bereg vármegyei kir. államépitészeti hivatalhoz helyezte át. A közmunka és közlekedésügyi miniszter a bodrogközi tiszaszabályozó-tár­sulatot,az 1884: XIV. t.-cz 21., illetve az 1885: XXIII. t.-cz. 113. §-a értelmében a közérdekű vizrendező-társulatok sorába felvette. A teherforgalom és szolgálat az angol vasutakon. Az angol vasutak teherszolgálatának szervezete lényege­sen különbözik a magyar vasutakétól, míg Francziaországban ezen szolgálati ág általában az angol vasutaké után van szer­vezve. Különben Németországban is utánozzák Angliát az újabb pályaudvarok építésében és berendezésében, a­mint ez például a Cöln melletti st.-gereoni és a strassburgi új teher­pályaudvaroknál történt. A teherszolgálat a miénktől és a németekétől a követke­zőkben különbözik : a) A személy- és teherszolgálatnak a lehető legtökélete­sebb elkülönítése mindegyik szolgálati ág részére épített külön pályaudvarok által. b) A teherpályaudvarok gyakorlatias berendezése, különö­sen vágányoknak, valamint a terhes kocsik részére szolgáló utaknak fedett raktárakba való bevezetése által. c) A terhes kocsiknak a raktárakba és a raktárakból forgó korongok és toló­padok által való majdnem kizárólagos hajtása. d) A terheknek a pályaudvarra és a pályaudvarról a vas­utak által való el- és odaszállítása. e) A terhek rendkívüli gyors szállítása, a vonatközleke­dés egyedesítése, individualizása és végre a raktárkezelés egy­szerűsége, valamint főleg a teherszolgálatnál meglevő gyors dolgozási mód. A londoni sok nagy teherpályaudvar között a legérdeke­sebb a „London and Nord Western By" Broad Streeti pálya­udvara. Ez a teherpályaudvar London kereskedelmi városré­szének, a Citynek a középpontján van és pedig az utcza színvonalán, míg az ugyanazon nevű személypályaudvar, valamint a vonat összeállításához, a tehervonatok elindításához és megérkezésé­hez szükséges vágányok egy lépcsővel magasabban feküsznek. Ezen a pályaudvaron három hydraulikus emelő­készülék van, a­melyek által a terhes kocsikat emelik és sülyesztik. Ezen Armstrong-féle hydraulikus készülékek kezeléséhez két 80—80 lóerejű gépet használnak. A raktárnak, a­melyet csak néhány év előtt építettek, négy emelete van és a terheknek az egyes emeletekbe való emelése a hydraulikus készülékek segítségével történik. Ebbe a raktárba jönnek mindazon kiadandó terhek, a­melyekre nézve a czímzett utólagosan intézkedik és a­melyek felett az illetők 12 óra alatt nem rendelkeznek. A kocsiknak forgó korongokon taulikus erő hajt. gépek, a melyekre perczben kezdenek gombra a munkás egy vaskampó van akasztatik. a pályaudvaron való tolatása kivétel nélkül felvonó­ gépek által történik, a­miket hyd-Ezen függélyes, egy méter magas felvonó­kötél göngyölíttetik, tengelyük körül azon forogni, a­mint a felvonó-gép mellett levő rálép. A kötélnek az egyik vége, a­melyiken megerősítve, megfelelő helyen a kocsiba A terhes kocsiknak nagy része e czélból mind a négy sarkán vasgyűrűkkel van ellátva. A kötelet bármely irányba lehet húzni kisebb függélyes csigák által, a­melyek bizonyos pontokon a vágányok mellett vannak elosztva. Mihelyt a kocsi a forgó korongon van, a kocsi alátámasztatik, a forgó korong kampója felemeltetik és a kocsi mellett álló munkás által való forgatás után ismét befektettetik. A forgó korong mozogni kezd, mihelyt a kötél a kocsi menetirányával szöget képez. A munkások ezen kezelésnél igen ügyesen járnak el, kü­lönösen a kötél kampójának a kocsik oly részeire való beakasz­tásánál, a­melyek a forgó korongok mozgását, mihelyt a kocsi azokon áll, elősegítik. Az egészet két ember végzi; az egyik a felvonó­gépet kezeli, illetőleg a kötelet a körül göngyölíti és a gépet mozgásba hozza és a második a kötélnek a ko­csikra való akasztásáról és a forgó korong kezeléséről gon­doskodik. A felvonó­gépekkel 15 üres kocsit lehet egyszerre tolni egy irányban. A kocsinak egyik lépcsőről vagy emeletről a másikra való emelése vagy sülyesztése ezen emelő-készülék által körül­belül egy percznyi idő alatt történik és így a három emelő­készülékkel azon idő figyelembevétele mellett, míg egy kocsi a különböző vágányokról az emelő­készülékhez jut, óránként 90 —100 kocsit lehet felemelni vagy leereszteni. A felsőbb lépcsőre megérkezett megrakott kocsik ott ugyanazon módon felvonó készülékek által forgó korongokon tíz vágányra osztatnak el, illetőleg rendeztetnek. A kocsik, daruk, stb. mozgatása Anglia nagyobb teherpályaudvarain legtöbbnyire hydraulikus erővel történik, de imitt-amott lovakat is használ­nak. Ez utóbbi esetre nézve meg van állapítva, hogy egy ló egy megrakott vagy három üres terhes kocsit, vagy két tele és négy üres személykocsit húzhat. A kocsitolatáshoz vagy rendezéshez használt igen erős lovak, a­melyek az illető társulatok tulajdonai, kizárólag csak e czélra alkalmaztatnak és kellőleg vannak idomítva. Az angol teherpályaudvarokon a raktárrakodók hosszában 1­ 5 tonna hordképességű forgatható daruk vannak felállítva, melyek a legnagyobb részt nyitott terhes kocsik megrakására és kirakására vannak szánva. A raktármunkások hetenkint 60 órát dolgoznak, illetőleg ennyit kell nekik a kikötött bérért dolgozni, minden több munkaidő külön lesz fizetve. Az átalány­ban és darabszámra való dolgoztatást ismételve megpróbálták már, de az nem bír meghonosodni, bár elismerik azt, hogy a szakmányban dolgozó munkások majdnem egyharmad résznyi­vel többet dolgoznak, mint a napszámosok. Az angol munkások különben igen gyakorlatiasak és ügyesek és egyáltalában évekig szolgálják a társulatokat. A naponkint feladott szállítmányoknak ugyanazon napon el kell menni, bár az angol vasutakon nincsen szállítási határ­idő. Erre különös súlyt fektetnek és pedig egy részről a nagy forgalomhoz képest aránylag kicsi raktárak gyors kiürítése, más részről pedig az egyes társulatoknak egymással való rend.

Next