Vasuti és Közlekedési Közlöny, 19. évf. (1888)

1888-06-03 / 67. szám

Budapest, 1888 junius 3-án. 67. szám. Tizenkilenczedik évfolyam. Szerkesztői iroda: Előfizetési díj . Kiadó hivatal : Helyben és vidéken postai küldéssel egész évrel2 frt. VI., Podmaniczky­ utcza 17/b. sz. a. g . • • fél évre 6 » TARTALOM: Hivatalos rész. — Az osztrák-magyar államvasut-társaság együttes tanácsának évi jelentése.—A budapesti h. é. vasutak vonatai­nak a főváros belső területére való bevezetése. A m. északkeleti vasut igazgatásában lévő szathmár-nagybányai vasut 1887 évi üzleti eredményei. — A magyar északkeleti vasut s az általa saját számlára igazgatott munkács-beszkidi és taraczvölgyi vasutakkal együttes 1887 évi üzleti eredményei — Az osztrák magyar államvasut-társaság 1887-ben. — A magyar nyugoti vasut 1­887-ben — Franczia vasúti ügyek. — Osztrák vasúti ügyek. — Közlemények. — Közgyűlés. — Hivatalos értesítések. — Állami építkezések. — Hirdetések. Vasúti és Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. m . VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. HIVATALOS RÉSZ. A közmunka és közlekedésügyi m. kir. miniszter a soproni kir. államépitészeti hivatalnál János ideiglenes minőségű kir. mérnököt jelenlegi állásában véglegesítette. alkalmazott Lederer A közmunka és közlekedésügyi m. kir. miniszter az alsó-kubini államépítészeti hivatalnál alkalmazott Rosenberg Márk ideiglenes segédmérnököt, lemondása folytán ezen állásától felmentette. Törvényjavaslat az aldunai Vaskapunál és az ottani zuhatagoknál létező hajózási akadályok elhárítása tárgyában. 1. §. Az 1879 évi VIII. törvényczikkel beczikkelyezett berlini szerződés LVII. §-a szerint az aldunai Vaskapunál és az ottani zuhatagoknál létező hajózási akadályok elhárítására szükséges munkálatok végrehajtása, az e munkák költségeinek fedezésére szolgáló ideiglenes díjszedési jogot biztosító 1871 évi márczius 13-án kelt londoni szerződés VI. czikkében foglalt határozatnak Ausztria-Magyarország javára való fentartásával Ausztria-Magyarországra bizatván, ezen munkálatoknak az említett ideiglenes díjszedési jog igénybevételével leendő végrehajtását a monarchia két állam kormánya között létrejött megállapodáshoz képest a magyar állam vállalja magára és ehhez képest elrendeltetik, hogy az aldunai Vaskapunál és az ottani zuhatagoknál létező hajózási akadályok elhárítására szükséges munkálatok a közmunka és közlekedésügyi miniszter által bemutatott általános tervek szerint a magyar államkincstár költségén, ugyancsak a közmunka és közlekedésügyi miniszter által hajtassanak végre, kinek kötelessége mindazon intézkedéseket megtenni, a­melyek a munkálatnak lehető legsikeresebb végrehajtásának és a létesített munkálatok fentartásának és kezelésének érdekében szükségesek lesznek. 2. §. Ezen legfeljebb 1895 év végéig befejezendő munkálatoknak tényleges költségei az időközi kamatokkal együtt kilencz millió o. é. forintban állapittatnak meg. A közmunka- és közlekedésügyi miniszter és a pénzügyminiszter felhatalmaztatnak, hogy az imént említett összegnek akár a közmunka- és közlekedésügyi miniszter költségvetéseinek beruházásai közé felveendő évi részletek, akár külön hitel­művelet útján leendő fedezéséről, illetve megszerzéséről közös egyetértéssel gondoskodhassanak, önként éztetvén, hogy az utóbbi esetben a törvényhozás jóváhagyása előzőleg kikérendő lesz. 3. §. A közmunka- és közlekedésügyi miniszter utasittatik, hogy az 1879 : VIII. törvényczikkbe igtatott berlini szer­ződés LVII. czikk­e értelmében a jelen munkák költségének fedezésére szolgáló és a kereskedelmi hajóktól, illetve a hajózási forgalomtól szedhető ideiglenes díjaknak nagyságát, a beszedés megkezdésének időpontját és módozatait a netán még szükséges egyéb tárgyalások eredményéhez képest, a pénzügyminiszterrel egyetértőleg megállapítsa és szabályozza. 4. §: A közmunka- és közlekedésügyi miniszter a munkák előhaladásáról évenként, az állami költségvetés előterjesztése alkalmával, a törvényhozás elé kimerítő jelentést fog tenni. A munkák végrehajtása után pedig pontos leszámolás lesz eszközlendő, hogy ennek segélyével a kiviteli költségek az időközi kamatokkal és a netáni pénzbeszerzési költséggel kiegészítve, összegileg megállapíttassanak. Ezen ekként megállapított összegről, annak évi kamat- és törlesztési hányadairól, a munkák évi fentartási és kezelési költségeiről, valamint a mindezek fedezésére szolgáló és az előző szakaszban émlített díjszedésből befolyó jövedelemről külön számadás és nyilvántartás lesz vezetendő. Az évenkénti eredményről szerkesztett kimutatás az állami költségvetés, illetve zárszámadás kapcsán a törvényhozásnak ugyancsak évenként bemutatandó lesz. 5. §. Ezen törvény a Törvénytárban történő közzététele napján lép életbe és végrehajtásával a közmunka- és köz­lekedésügyi miniszter és a pénzügyminiszter bízatnak meg. Budapesten, 1888 május hó 26-án. Baross Gábor s. k., Tisza Kálmán s. k., közmunka és közlekedésügyi m. kir. miniszter, a pénzügyminisztérium ideiglenes vezetőjével megbízott m. kir. miniszterelnök. Indokolás: Tisztelt képviselőház ! Kiválóan fontos és bővebb indokolást nem is igénylő politikai és közgazdasági érdekek és az ezekre támaszkodó további indokok vezérlik a kormányt abban is, hogy a forgalom tekintetében annyira fontos vízi utakat szintén különös gondozása tárgyává tegye. És kétséget nem szenved, hogy ily irányban a Kelet igényel különös figyelmet, mely forgalmunk irányítása szem­pontjából egy nagy czél. A kormány és a törvényhozás ezt a czélt már eddig is olyannak tekintették, mely áldozatok árán is elérendő. Bizo­nyítják ezt azon intézkedéseik, melyek oda irányultak, hogy hazánk a kelettel másnemű, oly közlekedési eszközökkel is hozassék összeköttetésbe, melyek a forgalmat olcsón és rendesen közvetíteni képesek.

Next