Vasuti és Közlekedési Közlöny, 20. évf. (1889)

1889-03-22 / 35. szám

HIVATALOS RÉSZ. Indokolás »a Tisza völgyének árvédelm­éről« szóló törvényjavaslathoz. (Folytatás.) Miután azonban kívánatos, miszerint a felső Tisza vízfolyási viszonyaira vonatkozólag is bírtunk adatokkal, intéz­kedtem az iránt, hogy a Tekeháza és Vezseny közti szakaszon is eszközöltessenek sebesség-mérések. A felső Tiszán eddig teljesített mérések a következők: 1. Mező-Várinál, hogy meghatározható legyen azon vízmennyiség, melyet a Tisza a szabályozott szakasz kezdő pontjára hoz. A mérés­­ alatt 134 centiméternél végeztetett. 2. Tivadarnál, hogy megtudjuk, mennyi viz raktározódik a Szamos torkolatáig. A mérés 0 alatt 78 centiméternél történt. 3. Vásáros-Naménynál a Tisza és Szamos együttes vízmennyiségének meghatározása czéljából. A mérés itt 0 alatt 76 centiméternél végeztetett. 4. Szabolcsnál, hogy a Tiszának a Bodrog torkolatához hozott vízmennyiségét meghatározhassuk. A mérés a tokaji mérczén észlelt 0 alatti 63 centiméternél történt. 5. Tisza-Eszlárnál, hogy a Bodrog és Tisza együttes vízmennyiségét megkapjuk. A mérés a tokaji mérczén észlelt 0 alatti 65 centiméter vízállásnál végeztetett. 6. T.-Palkonyánál a Tisza és Sajó összes vízmennyiségének kipuhatolása végett. A mérés itt a polgári méretén észlelt 0 alatti 63 centiméter vizállásnál végeztetett. 7. T.-Püspökinél, h­ogy meghatározható legyen a Tiszának a Zagyva beömlésén felől mutatkozó vízemésztése. A mérés a szolnoki mérctén észlelt 0 alatti 75 centiméternél történt. 8. Versenynél, a Tisza és Zagyva együttes vízmennyiségének meghatározása végett és azon czélból, hogy ezen mérési sorozat az alsó Tiszán történt mérések eredményével szerves összefüggésbe legyen hozható. A mérés itt a szolnoki méretén észlelt 0 alatti 75 centiméter vízállásnál történt. Az itt fölsorolt mérésekből csak a kis vízállás alkalmával lefolyó víz mennyiségét lehetett meghatározni,­­ mihelyt azonban a Tisza árad, magasabb vizek is meg fognak méretni; még­pedig nemcsak a felsorolt, hanem lehetőleg a követ­kező helyeken is: 9. Tekeháza körül, hogy a Tiszának a hegyekből hozott víz­mennyiségét megkapjuk; 10. Csapnál, 11. Tisza-Dob körül és 12. Tisza-Derzsnél; mind e három helyen az útközi raktározás meghatározása érdekében. Egyébiránt súlyt fektetek arra, hogy a vizsebesség-mérések a felső Tiszán nagy vizek alkalmával is mielőbb esz­közöltessenek s azok az alsó tiszai viztömeg-mérésekkel együtt évenkint ismételtessenek, a végből, hogy a Tisza folyó külön­böző pontjainál különféle vízállások mellett lefolyásra kerülő víztömegek pontosan ismeretesek legyenek és hogy a folyó külön­böző pontjainál létrejövő vízállások közötti összefüggés szabatosan megállapítható legyen. Egyúttal bátorkodom felemlíteni, hogy miután a múltak tapasztalataiból kitűnt, miszerint a Kőrösök árvizeinek igen nagy befolyásuk van a Tisza Csongrád alatti szakaszán beálló árvizek magasságaira, ennélfogva e tekintetben is mielőbb biztos adatok birtokába kívánván jutni, már 1886/7-ben külön tanulmányoztattam a Kőrösöknél végrehajtott szabályozási munkáknak hatását az árvizek magassága és leérkezési idejükre nézve. Ezen tanulmány azt igazolja, hogy a hármas Kőrösnél eddigelé végrehajtott mederrendezési munkák az ottani vízlefolyási viszonyokat már­is kedvezőbbekké tették. Már fennebb volt szerencsém megemlíteni, hogy a vízrajzi osztálynak most jelzett működése hosszabb idő múlva fogja csupán eredményezni mindazon műszaki adatok összegyűjtését, a­melyek szükségesek ahhoz, hogy a Tisza-szabályozás érdekében eddig végrehajtott munkálatok — a töltésezés és az átvágások hatása tüzetesen megbírálható, valamint a szabályozás befejezéséhez szükséges munkák szabatosan és részletesen megállapíthatók legyenek. Ellenben, ha megelégszünk azzal, hogy első­sorban a legfontosabb és legjellemzőbb adatok szereztessenek be, és azokból úgy a vízlefolyási, mint a folyó meder­képződési viszonyok között levő összefüggés a valóságot eléggé megközelítő­leg megállapíttassék, azon esetben a Tisza-szabályozás sorsa felől már néhány év alatt elég pontos felvilágosítást nyerhetünk,­­ sőt a szabályozás befejezéséhez szükséges munkákat is képesek leszünk helyes alapokon főbb vonásaiban megállapítani. Hogy tehát egyrészt a Tisza-szabályozás teljes befejezéséhez még megkívántató munkák felől mielőbb, habár közelítő, de alapos képet nyújthassak, másfelől pedig, hogy a Tisza-szabályozás sikeres volta iránt az érdekelt közönséget műszaki adatokra fektetett alapos tanulmány által mielőbb teljesen megnyugtathassam, egyik műszaki közegemet meg fogom bízni, hogy a melléje rendelendő személyzet segélyével és a vízrajzi osztálylyal egyetértve mindazon adatokat sürgősen beszerezze és egybeállítsa, melyek a Tisza­­ mellékfolyóinak legfőbb és jellemző vízjárási és mederviszonyait előtüntetni képesek, s hogy a beszerzendő adatok alapján a Tisza-szabályozásnál eddig követett rendszer hatását és eredményét beható bírálat tárgyává tegye, annak minden hibáit és hiányait felderítve, a szabályozás sikerét biztosító feltételeket műszakilag megállapítsa, a szabályozás befejezéséhez szükséges munkákról általános tervezetet készítsen és egyszersmind a Tisza-szabályozás mostani rendszere helyett hirlapilag vagy röpiratilag ajánlott más módszereket is beható tanulmány tárgyává tevén, mutassa ki, hogy a már ajánlott, évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. TARTALOM: Hivatalos rész. — A magyar korona területén létező vasutak üzletbevételei. — Közlemények. — Vasutüzleti hirek. — Állami építkezések. — Hivatalos értesítések. Megjelenik hetenként háromszor minden szerdán, pénteken és vasárnap- Szerkesztői Iroda Előfizetési díj , Kiadó­hivatal : Helyben és vidéken postai küldéssel egész évvel2 írt VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. « » » » » fél évre . » VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a.

Next