Vasuti és Közlekedési Közlöny, 20. évf. (1889)
1889-09-11 / 109. szám
Budapest, 1889 szeptember 1263-én. 111. szám. Huszadik (XX.) évfolyam. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. TARTALOM: Hivatalos rész. — A fővárosi közlekedési vállalatok 1888-ban. Az újgradiska-bródi m. kir. államvasut-vonal műtanrendőris bejárása. A magyarországi városi helyi vasutak junius havi üzletbevételei. — Közlemények. — Állami építkezések. — Hivatalos értesítések. Szerkesztői Iroda VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. Előfizetési dr : Heljosn és vidéken postai küldéssel elreszévvel2 frt » » » » » fél évre . » Kiadó hivatal : VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. HIVATALOS RESZ. A kereskedelemügyi m. kir. minister f. é. szeptember 7-én 44,624 sz. a. kelt rendeletével tekintettel arra, hogy az újgradiska-brodi m. k. államvasut-vonal egyik állomása »Petrovosello« elnevezést nyert, az ezen hasonló elnevezés következtében előállható zavarok és tévedések megelőzése czéljából, a Bács-Bodrog vármegyei b. é. vasut Petrovosello állomásának nevét »Bács-Petrovosello«-ra változtatta át. A fővárosi közlekedési vállalatok 1888-ban. A fővárosi közlekedési vállalatok 1888 évi üzleteredményei a megelőző évieknél jóval kedvezőbben alakultak, amennyiben az elért tiszta jövedelem 566,000 forint volt az 1887 évi 418,000 frttal szemben. E tiszta jövedelemből a szóban levő közlekedési vállalatok osztalékképen összesen 387,500 frtot fizettek ki, mi a részvénytőke közel 8l°/o-nyi kamatoztatásának felel meg. A megelőző évben az osztalék 7°/o volt. Tartaléktőke gyarapítására 14,522 frtot fordítottak, jutalékokra pedig 40,093 frtot fizettek. Az egyes intézetek közül — a »Statistikai havi füzetek« szerint — a lefolyt évben a budapesti közúti vasúttársaság fizetett legmagasabb osztalékot, azaz 10°/o-ot, míg az alagúttársulat 80»°/o-ot, a budai hegypálya (sikló) 8°/o-ot, az általános vagyonkölcsönző társulat 7°/o-ot és a nemzetközi vagyonkölcsönző társulat 6°/o-ot. Visszapillantásul álljanak itt a fővárosi közlekedési vállalatok által az utolsó 11 évben fizetett osztalékok: 1878-ban 1879-ben 1880-ban , 1881-ben 1882-ben 1883-ban 6-3°/o 8-9°/o 9-9°/o 105°/o 10S/40/o 12s/4°/o 1884-ben 1885-ben 1886-ban 1887-ben 1888-ban 1l-3°/o 10-5°/o 8'4°/o 7-0°/o 8-l°/o Vegyük ezután sorra a főváros egyes közlekedési vállalatait , kezdjük a budapesti közúti vasútnál, mint azok legfontosabbikánál, melynek forgalmáról és üzletéről a következő fontosabb adatok nyújtanak felvilágosítást. A budapesti közúti vaspálya - részvénytársaság vonalain 1888-ban 792,361 vonat indittatott, melyek 4,861,928 kilométer utat futottak be; a naponkint indított 2,224 vonattal 13,692 kilométer ut tétetett meg s igy egy vonatra naponta átlag 61 kilométer befutott ut esett. A beteg és a pályán kivül használt lovakat leszámítva, az 1888 év folyamán igénybe vett napi lópárok száma összesen 175,905 volt; e szerint a szolgálatképes lovak átlagos napi teljesítménye 278 kilométert tett. A forgalomban állott kocsiegységek száma 41,701 s azok átlagos teljesítménye e szerint 1017 kilométer volt. A budapesti közúti vasut összes vonalain 1888-ban 15.656,077 személy és 694,100 méter mázsa teher szállíttatott. Az ezek utáni bevétel 1.392,292 frtot tett. A közúti vasut személyforgalma az utolsó tizenöt év alatt a következőkép alakult: 1874-ben 1875-ben 1876-ban 1877-ben 1878-ban 6.367,788 5.896,325 5.651,062 5.264,883 5.366,149 1882-ben 1883-ban 1884-ben 1885-ben 1886-ban 1887-ben 1888-ban 8.146,744 9.081,071 10.118,859 12.696,919 11.310,508 13.324,721 15.656,077 1879-ben .... 6.798,619 1880-ban .... 7.139,757 1881-ben .... 7.872,277 E szerint a vállalat személyforgalma az utolsó tizenöt év alatt megkétszereződött. A budapesti közúti vasuttársaság összes részvénytőkéje 1.652,100 frt, mely egyenként 200 frttal befizetett 8,26078 részvényre oszlik, de van a társulatnak ezenkívül kötvények kibocsátása által beszerzett 2.261,100 forintnyi alaptőkéje is. A szóban levő évben a társaság által fizetett összes osztalék 174,455 frt, részvényenként 20 frt, vagyis 10% volt. A jelzett osztalék összegében a 924/2 élvezeti jegy mindegyikére eső 10 frt (9,245 frt) is benfoglaltatik. A társaság tiszta jövedelme 1888-ban 202,345 frt volt, miből a nyugdíjalap javadalmazására 3,000 frt, osztalékra 174,455 frt és jutalékokra 15,417 frt fordíttatott, 9,473 forint pedig új számlára átíratott. A budapesti alagut-részvénytársaság összes részvénytőkéje 4,200 db. 105 frttal befizetett részvényre felosztott 441,000 frt, s a lefolyt évre összesen 37,800 frt, részvényenként 9 frt, vagyis 8'57°/p osztalékot fizetett. Tiszta jövedelme 48,287 frt volt,amiből osztalékra 37,800 frt, tartalékra 7,806 forint, jutalékokra 2,602 frt lett fordítva, 79 frt pedig új számlára átvive. A budai hegyi pálya-részvény társaságnak egyenkint 100 frttal befizetett 895 db. részvényre felosztott 89,500 frtra rugó részvénytőkéje van s 1888-ra összesen 7,248 frt, részvényenkint 8 frt == 8°/o osztalékot fizetett. Tiszta jövedelme 10,345 frt volt, miből 7,248 frt osztalék és 1,350 frt jutalék czímén lett kifizetve, 473 frt pedig új számlára átírva. A nemzetközi vagyonkölcsönző részvénytársaság 14,000 db. 100 frttal befizetett részvényből álló 1.400,000 forintnyi részvénytőke fölött rendelkezik. A lefolyt évben osztalék czímén összesen 84,000 frtot, részvényenként 6 frtot vagyis 6%-ot fizetett. Tiszta jövedelme 146,139 frt volt s ebből osztalékra 84,000 frtot, rendes tartalékra 3,564 frtot, jutalékokra 11,267 frtot, telephely-leírásra és egyéb tartalékokra 16,939 forintot fordított, 30,369 frtot pedig új számlára vezetett át. Az általános vagyonkölcsönző társulat 1.200,000 forintból álló részvénytőkéje 15,000 db. 80 frttal befizetett részvényből áll. Osztalék czímén a lefolyt évben összesen 84,000 " frtot, részvényenként 5"60 frtot , 7°/o-ot fizetett. Tiszta jövedelme 158,451 frt volt, miből osztalékra 84,000 frt, tartalékokra 3,152 frt, jutalékokra 9,457 frt, kocsitelep megújítására 10,000 frt, kocsitelep-leírási alapra 9,156 forint, több rendbeli leírásokra 25,090 frt fordíttatott, új számlára pedig 17,686 frt lett átvezetve. Az ujgradiska-bródi m. kir. államvasut-vonal mütanrendőri bejárása. A m. k. államvasutak újgradiska-bródi vonalának épitési munkálatai befejeztetvén, a kereskedelemügyi minister úr, a pálya műtanrendőri megvizsgálását , a 11 . János ministeri osztálytanácsos vezetése alatt elrendelte s megkezdésének határidejéül f. évi szeptember hó 16-ik napjának délelőtti 9 óráját, összejöveteli helyül pedig az újgradiskai állomás felvételi épületét tűzte ki. Az eljáró bizottságban a kereskedelemügyi ministérium posta- és távirda-szakosztályának egy kiküldötte, továbbá a m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőségnek.