Vasuti és Közlekedési Közlöny, 21. évf. (1890)

1890-02-23 / 24. szám

Budapest, 1890 február 23-án. 24. szám. Huszonegyedik (XXI.) évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. Szerkesztői iroda: Előfizetési díj: Kiadó hivatal. Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. , » , , , fél évre G » V." Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. TARTALOM: Hivatalos rész— A közegészség érdekei a vasutakon. — Angol vasúti ügyek. — Német vasúti ügyek. — Osztrák vasúti ügyek. — Közlemények. — Hivatalos értesítések. — Hirdetések. HIVATALOS RÉSZ. A kereskedelemügyi m. kir. minister a vasúti tisztképző tanfolyamnak 1888/9 évi nyilvános rendes hallgatói közül Gonda József, Zsengey Ernő, Lossteiner Károly, Balog József és Holéczy János részére, mint a kik a képesítő vizsgálatot a mult 1889 év végéig a legjobb sikerrel letették, egyenként öt darab 10 frankos aranyból álló jutalomdíjat engedélyezett. A kereskedelemügyi m. kir. minister 1890 évi február hó 19-én kelt 9587 sz. rendeletével id. Horváth Mihály, ifj. Horváth Mihály és dr. Dániel Gábor uraknak, a m. kir. államvasutak homoródi állomásától Fogarason át Felekig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra múlt évi február 17-én 6370 szám alatt kelt rendeletével megadott előmunkálati engedély érvényét egy további évre meghosszabbította. A közegészség érdekei a vasutakon. Milyen legyen a vasúti személykocsik berendezése, hogy legjobban feleljen meg az utasok egészségügyi érdekeinek, erre nézve az érdeke,"a közönség köréből a lehető legellentétesebb óhajok hangzanak. Az egyik sok levegőt, a másik keveset, emez erős fűtést kíván, amaz semmifélét; van a­ki elzárkózva szeret lenni, míg a másik meg épen zárt helyen félti a bizton­ságát és az egészségét. És e felette heterogén igényeket azon­felül össze kell egyeztetni a pénzügyi tekintetekkel, a vasúti technika törvényeivel, a forgalom szabályaival. A vasúti utasok egészségügyi érdekei által igényelt beren­dezésekről beható, a tárgyat minden oldalról megvitató érteke­zést olvasott fel a német közegészségügyi egyesület legutóbbi évi ülésén Wickert közmunkaministériumi tanácsos. Értekezése megjelent a berlini »Archiv für Eisenbahnen« legújabb füzetében és a következőkben jelezzük az abban fog­lalt fontosabb megjegyzéseket és javaslatokat. Wichert első­sorban azt a kérdést tárgyalja, hogy minő térfogatot lehet a kocsikban az utasoknak nyújtani és a kocsiknak minő külső szerkezete alkalmas arra,­­hogy a dübörgés és a rázkódás lehetőleg csökkentessék. Itt kiemeli, hogy minél nagyobb a távolság a két legszélsőbb ten­gely közt és viszont minél kisebb ehhez a távolsághoz képest a kocsiváz egész hossza, annál nyugodtabban halad a kocsi, ezért most 3, 4, sőt hattengelyű kocsikat használnak; fontos a rugók használata is. A kocsi nyugodt menetére befolyást gyakorol a kocsiváz szilárdsága, a gondos kapcsolás és a fel­építmény minősége. A kocsik belső berendezése tekintetében a külön­féle rendszerek előnyeit és hátrányait a következőkben fog­lalja össze : 1. A kupé-kocsik előnyei, hogy a dohányzók, a nem­dohányzók és a nők szakaszai teljesen el vannak különítve és kényelmes fekhelyet lehet előállítani; hátrány azonban az, hogy az utasokat könynyebben lehet kirabolni és az utasok kénytelenek folyvást ülni. 2. Az átjáró kocsikban nagyobb a biztonság és az utas mozgást tehet az utazás alatt, de itt az árnyékszék nem helyezhető el czélszerűen, a­mennyiben az utas kénytelen az egész kocsin végig menni, hogy oda juthasson; az ülések oly rövidek, hogy azokon nem lehet lefeküdni; az utazó társak és a kocsiszemélyzet minduntalan háborgatják az utast; végül bántó a léghuzam. 3. A folyosó­kocsiknál czélszerűen vannak elhelyezve az árnyékszékek; kényelmes fekhelyeket lehet berendezni és a léghuzam a kettős ajtók mellett nem áll elő; de az ülések keskenyebbek, mint a kupé kocsikban. A porosz államvasutakon a kupé-kocsikat hosszú utaknál, az átjárókat a szomszéd for­galomban és a folyosó kocsikat főleg éjjeli vonatokon hasz­nálják. Az árnyékszékek tekintetében mérvadó az, hogy menet­közben minden kupétól hozzájuk lehessen férni; kupé-kocsiknál 2—2 kupé közé egyet tesznek, sőt néha minden kupéhoz egyet. Legczélsz­erűbb módon alkalmazhatók az árnyékszékek a folyosó­kocsikban. Kiememelendő itt, hogy az árnyékszékekben külön vizelőket kell berendezni, hogy az ülőhely tisztán maradjon és hogy a vizelőből egy darab fehér szappan bete­vése által eltávolítsák a bűzt. A IV. osztályú állóhelyek ártalmasak-e az egészségre, nem állapítható meg, de tény az, hogy a porosz á­lamvasutakon 1887—88-ban az összes utasok 32°/6-a (61 millió utas) hasz­nálta a IV. osztályt. Az űrfogat tekintetében a szerző az átjáró kocsikra nézve felemlíti, hogy az új porosz személykocsikon az ürfogat helyenkint I. oszt. 2*24 köbm., II. oszt. 1­50 köbm., III. oszt. 100 köbm.; az ülőhelyek szélessége 0­ 80 m., 0­ 60 m. és 0 47 méter. A kupé-kocsikban az ürfogat csekélyebb, az ülőhely szélesebb. Itt azonban megjegyzendő, hogy az űrfogatból (1887— 88-ban) a porosz államvasutakon átlag el volt foglalva: az I. osztályon 8-9°/o, a II. osztályon 20'5°/o, a III. osztályon 250 százalék és a IV. osztályon 31­0%. Figyelembe veendő továbbá, hogy az átlagos megtett út utasonkint az I. osztályban 95­5 kilométer volt, a II. osztályban 471 km., a III. osztályban 22'0 és a IV. osztályban 31­6 km. (A közeli forgalomban nincs IV. osztály.) Az ülések berendezése tekintetében tett kísérletek, kivált a III. osztályra nézve, még nem vezettek végleges eredményre. A belső berendezésnél figyelembe veendő, hogy az összes felszerelést erősen meg kell szilárdítani a rezgések elhárítása czéljából. A függönyök legyenek kékek vagy világos barnák, melyek legkevésbé bántják a szemet, ha nap süt. Télen szőnye­geket, gyékényeket raknak be, hogy a láb szárazon és mele­gen maradjon. A világítás tekintetében a petróleum tűzveszélyes, az olaj és a gyertya ingatag fényt ad; legczélszerűbbnek látszik a Pintsch Gyula-féle gáz, mely világos, nyugodtan ég és tiszta; a légszeszáramlás általi tűzveszélyt csak­is a végzetes körül­mények egész lánc­olata idézheti elő. A villamos világítás behozatalát gátolja meg a nagy költség és az accumulátorok nagy súlya. A szellőztetés tekintetében még rendes lakásokban is

Next