Vasuti és Közlekedési Közlöny, 27. évf. (1896)

1896-12-23 / 154. szám

154. szám. Közlemények: Az Első cs. kir. szab. Dunagőzhajózási társaságnak f. é. novemberben 908,298 frt, az idei hajózás megkezdésétől november végéig 9.217,490 rt s ekként 42,226 frtra kevesebb, illetőleg 1.309,894 frttal több bevétele volt, mint az előző év megfelelő szakaiban. A világ vasutai. A világ vasúthálózatának hosszát az »Engineering« angol szaklap 427,374 mértföldre (1 mfd.161 km.) teszi. Ez a következő­kép oszlik meg: Európa 152,423 mértföld, Amerika 226,937 mértföld, Ázsia 26,078 mértföld, Afrika 8,141 mértföld és Ausztrália s Óc­eánia 13,795 mértföld. Az Egyesült­ Államokban 179,000 mértföld vasút van üzemben, azonban az amerikai vonalak technikailag és felszerelés tekintetében mögötte állanak az európaiaknak. A déli sark felé, Payer Gyula, a híres sarki utazó ismét expedi­tiót szervez a déli sarkra. Az expeditió két részből fog állani : egy elő expeditióból, a­mely már a jövő évben elindul és a főexpeditióból, a­mely csak 1898-ban indul útnak. Az előexpeditióra felszerelt hajó Mel­bourneból indul el s az 1897-iki telet a Victoria-földön fogja tölteni. Czélja az lesz, hogy ott a viszonyokat tanulmányozza. Az első expeditió­val két német tudós is elutazik, a­kik az ismeretlen tájék földrajzi, termé­szetrajzi és légtani viszonyairól fognak jelentést tenni. A főexpeditióra két nagy hajót szerelnek fel, a­melyek közül az egyik az antarctikus föld legészakibb pontján marad, hogy esetleg menedékhelyül szolgáljon a másik hajó legénységének és tudósainak, a­kiknek az a feladatuk, hogy földrajzi, vagy legalább a delejes déli sarkig előnyomuljanak. Az expeditióba ma­gyarokat is befogadnak. Hajóbalesetek A Veritas hivatal október hótól a következő hajó­balesetekről tesz jelentést: Elveszett vitorlás hajók: angol 24, norvég 17, északamerikai 16, svéd 11, olasz 8, dán 6, német 6, hollandi 5, portugál 5, franczia 3, orosz 2, spanyol 1, mexikói 1, összesen 105. Az elveszés okai: zátonyra futott 49, elhagyatott 24, leszerelésre ítéltetett 11, elmerült 11 összeütközés által tönkrement 5, tűz áldozatává lett 1, hír hiánya végett elveszettnek vélt 1.­­ Elveszett gőzhajók: Angol 11, norvég 2, északamerikai 1, brazíliai 1, japán 1, portugál 1, spanyol 1, svéd 1, összesen 19. Az elveszés okai: zátonyra futott 8, elmerült 5, összeütközés által tönkrement­­ tűz áldozatává lett 2, elhagyatott 1, leszerelésre ítéltetett 1. A motoros kocsikat nagy­városokban mindinkább kezdik használni; Páris és London utczáin már gyakran láthatók. A franczia fővárosban leg­inkább petroleum-motoros, az angol fővárosban pedig electromos accumu­latoros kocsik vannak. Londonban részvénytársulat alakult a London Elec­­ trical Gab Gompany Limited* c/íin alatt, 150,000 font sterling (1.800,000 frt) alaptőkével; egy részvény ára 1 font sterling (körülbelül 12 frt). Ez a tár­sulat electromos bérkocsikat tart, a­melyek az utczákon és tereken épen úgy rendelkezésére állnak a közönségnek, mint a »lófogatú« bérkocsik. Minthogy a kocsiban lévő electromotor számára az electromosságot accu­i­mulátorok adják, a már »kísült« accumulator-telepet időnként ki kell cse­­­rélni. E végből a fenti társulat szerződési viszonyba lépett a »London Electric Supply Corporation Limited® társulaltal, vagyis a londoni electro­ mos központi teleppel, hogy a város különböző pontjain töltő állomásokat létesítsen. A kocsivezető, a­mikor látja, hogy accumulatora már kisülő­félben van, kocsijával a töltő állomásh­oz megy és a kisült accumulator­telepet megtöltöttel kicseréli. A napi teljes költség kocsinként állítólag 5 shilling és 7 pence, vagyis körülbelül 3 frt 50 kr. szeptember havi ideiglenes üzleti bevételeinek kimutatása. || || || || !| m é n y m é n y Száll ek az év elejétől e hó végéig Évi átlagos km.-kinti bevétel az eddigi eredmény alapján számítva 1896 | 1895 A vasut megnevezése | Folyó szám Száll­itott Bevétel Évi átlagos km.-kinti bevétel az eddigi eredmény alapján számítva 1896­­ 1895 A vasut megnevezése | Folyó szám személy teheráru 1896 1895 Km.-kinti emel­kedés v. apadás százalékban Évi átlagos km.-kinti bevétel az eddigi eredmény alapján számítva 1896­­ 1895 A vasut megnevezése | Folyó szám személy teheráru személy és podgyász után teherárúk után összesen km.­kint személy és podgyász után teherárúk után összesen km.­kint Km.-kinti emel­kedés v. apadás százalékban Évi átlagos km.-kinti bevétel az eddigi eredmény alapján számítva 1896­­ 1895 A vasut megnevezése­­ Folyó szám száma tonna forint Km.-kmti emel­kedés v. apadás százalékban forint A vasút megnevezése­­ Folyó­szám 217,671 599 49,041 1­687 49,735 13,412 52,484 1954 54,438 14,713 1­8­6 17,923 19,617 Svábhegyi fogaskerekű 1 476,632 35,182­­35,182 175,910 27,877 1­27,877 139,385 + 26­2 234,547 185,847 Budai hegypálya 2 17.039,033 1.269,423 1.269,423 56,169 967,802 967,802 4­2,823 + 31­ 2 74,892 57,097 Budapesti villamos városi 3 437,217 35,865 31,315 19,630 50,945 6,616 30,409 17,580 47,989 6,232 6­2 8,821 8,309 Szegedi közúti 4 61,473 27,097 27,097 4,370 25,312­ 25,312 4,033 -1- 7 0 5,827 5,444 Nagyváradi közúti (gőzmozdonyú) 5 328,974 66,041 30,792 25,212 56,004 11,429 29,917 13,259 43,196 8,816 + 29­6 15,239 11,755 Debreczeni helyi (gőzmozdonyú) 6 55,24,­­ 4,115 4,115 1,327 4,461 4,461 1,439 - 7­8 1,769 1,919 Debreczeni helyi (lóvonatú) 7 17,165,05 1­ 35,397 1.660,836 19,763 1.680,599 36,064 1.501,205 29,800 1.531,005 32,854 4­­9­8 48,085 43,805 Budapesti közúti (lóvonatú) 8 117,970 7,275 7,725 3,127 10,852 2,713 13,090 5,064 18,154 4,539 , 402 3,617 6,052 Budapest-vidéki közúti (lóvonatú) 9 350,706 6­2,236 33,995 26,233 6­­,228 5,019 33,498 21,675 55,173 4,598 -1- 9-2 6,692 6,131 Aradi közúti (lóvonatú) IC 629,490 60,718 60,718 9,200 64,192 ,64192 9,726 - 5-4 12,267 12,968 Temesvári közúti (lóvonatú) 11 348,400 38,560 29,220 15,720 44,940 5,414 30,500 16,980 47,480 5,720 - 5-3 7,219 7,627 Eszéki (lóvonatú) 12 120,821 19,200 11,805 10,863 22,668 3,656 13,403 12,274 25,677 4,141 — 11­7 4,875 5,621 Kassai közúti (gőzmozdonyú) 13 839,933 63,647 63,647 6,062 60,889 60,889 5,799 -1­4-5 8,083 7,732 Zágrábi közúti (lóvonatú) 14 226,036 15,272 15,665 13,516 29,211 3,175 18,171 8,260 26,431 2,753 + 15-3 4,233 3,671 Kolozsvári közúti (gőzmozdonyú) 15 16 309,231 6,432 6,432 97,455 7,606 7,606 115,242 — 15­4 129,940 153,656 Zágrábi gőzsikló 15 16 192,256 6,810 6,810 2,433 5,734 5,734 2,048 -1 18-8 3,244 2,731 Pusztaszentmihályi közúti 1 17 473,910 41,292 41,292 12,513 6,363 6,363 9,090 + 87­7 16,684 12,120 Pozsony városi villamos 18 1.738,079 4,394 125,141 872 126,013 1 9,619 12,825 _ Budapest-újpest-rákospalotai villamos közúti 19 2.261,94€ , 226,194 226,194 107,711 143,615 . Ferencz József földalatti villamos 20 1389

Next