Vasuti és Közlekedési Közlöny, 33. évf. (1902)
1902-04-06 / 42. szám
378. Vasúti és közlekedési közlöny, 29. szám. A washingtoni congressus elé terjesztett törvényjavaslat szerint 8,000—10,000 tonnás gőzösök, melyek óránként 20 tengeri mértföldet tesznek, 6 dollár prémiumot kapnának mértföldenkint, míg a kisebb hajók 4/'o 23/1o centet kapnának minden tonna és minden megtett 100 tengeri mértföld után. A világ vasúti alkalmazottainak száma. A *Railway Magazine* szerint a világ vasutainak összesen mintegy négymillió százezer személy áll a szolgálatában. Ez a szám így oszlik meg: Európában 2.300,000, Ázsiában 350,000, Amerikában 1.350,000 (amelyből egy millió az Egyesült Államokra esik), Afrikában 60,000 és Ausztráliában 40,000. Érdekes megemlíteni, hogy másfél milló vasuti alkalmazottnak az angol az anyanyelve. Európában a vasuti alkalmazottak száma tekintetében első helyen áll Anglia 630,000 alkalmazottal; utána következnek Németország 450,Ciuj és Oroszország 350,000 alkalmazottal. A brit birodalomban (a tengerentúli birtokokat is ideértve) a vasúti alkalmazottak száma meghaladja az egy milliót. A világon átlag minden 400 lakosra egy vasuti alkalmazott esik. Németországban ez az állag 1 : 120, Angliában 1 : 75 és az Egyesült Államokban 1:80. Minden vasúti alkalmazottnak átlagos szolgálati idejét 25 évben véve fel, azt találjuk, hogy az egész világon minden egyes évben 160.000 új alkalmazott igényeltetik a megüresedett helyek betöltésére. Női alkalmazottak a porosz államvasutakon. A porosz vasutak rendeleti közlönye egy 1902. február 12-iki legfelsőbb leiratot közöl, amely szerint jóváhagyatik, hogy az államvasuti igazgatásban úgy, miként a jegykiadó szolgálatban már eddig is megtörtént, jövőben a távirdai és áruleadási szolgálatban is női tisztviselők alkalmaztassanak. Ebből az alkalomból a közmunkaministérium egy korábbi rendelkezés megváltoztatásával tudomására hozta a vasúti igazgatóságoknak, hogy nőszemélyek azállamvasúti igazgatásban irodai szolgálatra ezentúl föl nem veendők, sőt azok, akik ez időszerint ilynemű szolgálatban vannak alkalmazva, eddigi szolgálati idejük teljes beszámításával, a menetjegykiadó, távirdai és áruleadási szolgálati ágakba helyezendők át. Angol vagyongyárak fusiója. Az Angliában működő 25 vaggongyár közül öt nagyobb gyár fusionálni készül, hogy ekként gazdaságosabb kezelés mellett jobb eredményeket szolgáltathassanak részvényeseiknek. Az öt társaság a következő: 1. Ashbury Railway Garriage an Joon Company, amelynek telepe Openshawban van Manchester mellett. E társaság alaptőkéje 171.000 font sterling Lit. A. részvények, 64,825 font sterling Lit. B. részvény és 54,300 font sterling kötvény. 2. Brown, Marshellps and Company a melynek telepe Sabtleyben van. E társaság alaptőkéje 100,000 font sterling. 3. Lancaster Railway Carriage and Wagon Company, amelynek telepe Lancasterben van. E társaság alaptőkéje 126,415 font sterling részvénytőke és 43,200 font sterling elsőbbségi kötvény. 4. Oldbury Railway Carriage and Wagon Company, amelynek telepe Oldburgban van. E társaság alaptőkéje 120,000 font sterling részvényekben. 5. Metropolitan Railway Carriage and Wagon Company, amelynek telepe Sallleyben van. E társaság alaptőkéje 150,000 font sterling részvényekben. A fusionáló társaságok új cége lesz : Metropolitan Amalgamated Railway Carriage and Wagon Company. Az új alaptőke névértéke 1'A millió font. sterling lesz. A Splügen vasút, Svájczban kiterjedt mozgalom indult meg egy keletalpesi vasút kiépítése érdekében. A keletsvájczi kantonok azt követelik, hogy ők is kapjanak egy nagy alpesi vasutat, mint amilyen Nyugat-Svájczot átszeli. Az érdekelt kantonok (Graubünden, St. Gallen, Thurgau, Zürich, Appenzell, Schaffhausen) képviselői a napokban népes értekezletet tartottak, amelyen a mellett foglaltak állást, hogy a kiépítendő keletalpesi vasut a Splügenen át vezettessék. A költségek 112.500.000 frankkal vannak előirányozva. Közgyűlések. A Magyar mérnök- és építész-egylet márczius 23-án tartotta meg az évi rendes közgyűlését. Czigler Győző elnök megnyitó beszédében általánosságban rámutatott az egyesület múlt évi munkásságára, elsősorban a hajózó csatornák dolgában lefolyt nagyszabású vitára, amelynek folyamán 18 alapos értekezést tartottak, melyeket 20 évnyi kötetben közre is bocsátottak. Hálával emlékezik meg az elnök arról a legfelsőbb tényről, mely a technikusoknak is hozzáférhetővé tette a doktori címet. Az általános ipari pangásra hivatkozva, felszólította a tagokat, hogy minden egyes kötelességének tartsa saját hatáskörében a helyzet javítására mindent elkövetni, építkezéseikben és irodáikban hazai erőket alkalmazni és hazai anyagot használni összes építkezéseikben. Ezután Mihályfi József a múlt évre szóló tiszti jelentését olvasta föl, melyből kiemeljük a következőket: 9 estén át nagyszabású vita folyt az egyesületben a hajózó csatornák dolgában, melynek folyamán a kérdést nemcsak műszaki, de közgazdasági szempontból is megvilágították ; az e vitáról kiadott kötet rendkívül becses adatokat tartalmaz hazánk vízi és vasúti úthálózatáról. A közutak állami administratiója, valamint Budapest műszaki ügyeinek kezelése dolgában terjedelmes emlékiratot terjesztett az egyesület a kormány elé. Az egyesület szakosztályai 97 ülést tartottak a múlt évben, ezeken 64 előadás hangzott el. A kormánynak, hatóságoknak és egyeseknek 40 esetben adott az egyesület szakvéleményt, illetőleg bírált középület-terveket és egyéb bizottságokba is kilenc esetben kértek az egyesülettől bizottsági tagokat; az egyesület tehát élénken érintkezik a közönséggel és tevékeny működést fejt ki közéletünkben. A Hollánpályadíjakat (400 és 200 korona) a Közlönyben megjelent legjobb értekezésekért Virág József (Gyorstelegráf) és M . 11 er H. Ottó (A kazánszelepek elmélete) nyerték el. Az építészeti nagy pályázat (színházterv) első díját (aranyérem és 1.200 korona) Jakab Dezső nyerte el, azonkívül ezüstérmet adtak Vágó Ignácznak és Gerey Ernőnek. A könyvkiadó-vállalatban megjelent a Kuria-palota díszes monográfiája Hausz maaun Alajostól és Bogdánfy Ödön hidrográfiája. A könyvtárban a múlt év utolsó napján 4,972 kötet, 739 atlasz és 1,201 füzet volt; szaporodás 432 darab. Az egyesület tagjainak száma 2,278 (alapító 265), leszámítva a veszteségeket és kilépéseket, a tagszaporodás 59, a rendes tagok közt 1,067 budapesti és 915 vidéki. Az egyesület különféle alapjainak összege 403,217 korona. Az 1902. évi budget: 80,200 korona bevétellel szemben 80,180 korona kiadás. A folyó évre az építészeti nagy pályázatot nagyvárosi vasuti indóházra hirdették ki, azonkívül elhatározták, hogy ezentúl évenként a megjelenendő magyar műszaki művek legjobbjait az aranyéremmel fogják kitüntetni. A pályadíjakat az elnök átadván a kitüntetett művek szerzőinek, a választásokra került a sor. Fábián Jánost, az egyesületnek 18 éven át volt igazgatóját, később alelnökét tiszteleti taggá választották; alelnökök lettek: Kovács S. Aladár és Röck István, igazgató lett Pompéry Elemér, titkár pedig Mihályfi József; a választmánynak most kilépett tagjai helyett megválasztatott: Ambrozovics Béla, Alpár Ignácz, Kvassay Jenő, Geduly Gyula, Hoszpotzky Alajos, Józsa László, Landgraf János, Zsigmondy Béla, Filtter Kamill, Just Ferencz, Schustler József és Nagy Dezső. Az egyleti tanács tagjai: E. Illés Aladár, Nagy Dezső, Röck István, Mihályfi József és Fábián János. A rákosszentmihályi lóvonatú vasúttársaság márczius 25-én tartotta rendes évi közgyűlését Farkas Ignácz elnöklete alatt. Az igazgatóság évi jelentését a közgyűlés tudomásul vette a felügyelőbizottság indítványával együtt és a fölmentvényt az igazgatóságnak megadta. Farkas Elek részvényes reámutatva arra a sajnálatos jelenségre, hogy a lóvasút forgalmának emelkedése nem áll arányban a jövedelem emelkedésével, jelezte, hogy az igazgatóság kénytelen lesz a bérletjegyeket havonkint egy koronával, a tanulójegyeket pedig 50 fillérrel emelni. E felszólalás nagyobb vitára adott okot. Ezután a választásokat ejtették meg. Megválasztották: igazgatósági taggá Schwarczl József; felügyelőbizottsági tagokká Retter Gyula, Mathiszoka Rezső, Reiter György, Müller Antal és Krajcsovits Rezső. A magyar-horvát tengerhajózási részvénytársaság e hó 2-án tartotta meg Dopatich Zsigmond elnöklete alatt évi rendes közgyűlését, amelyen Roediger Ernő miniszeri biztos is jelen volt. Az elnök az ülést megnyitván, bejelentette, hogy a kereskedelemügyi miniszer a társulat igazgatóságába Wickenburg István grófot, S m o q u i n a A. F. és Moravek Lipótot, a társaság ministeri biztosává pedig Roediger Ernőt nevezte ki. Áttérve az 1901. évi üzleti jelentésre, abban a kellemes helyzetben van az igazgatóság, hogy a társaság mult évi tevékenységéről olyan mérleget terjeszthet a közgyűlés elé, melynek eredménye a társaságot és a részvényeseket bizonyára ki fogja elégíteni, annál is inkább, mert az 1901. év hajóbeszerzések és egyéb előre nem látott rendkívüli kiadások a társulattól ezúttal nagyobb áldozatot igényeltek. A viteldíjak a lefolyt évben, illetve az év utolsó negyedében némi hullámzásnak voltak kitéve, ami a kiviteli szerződés felbontásának tulajdonítandó. Egyébként az év első háromnegyedében állandó jellegűek voltak ezek a hullámzások s igy a díjtételeket körülbelül az előző évi átlagos díjtételeknek megfelelőleg szabták meg. Igaz ugyan, hogy egyes viszonylatokban, a dalmát és a triesti hajózási vállalatok versenye folytán jelentékeny engedményeket kellett tenni, e veszteség azonban a behozatali viteldíjak némi javulása és a személyforgalom örvendetes emelkedése által némi részben kárpótlást nyert. A kormánynyal szemben a társaság az 1901. évben is megfelelt szerződése minden pontjában foglalt kötelezettségeinek, sőt a hajók által teljesített járatokkal a megszabott mértéket túl is haladta. A társaság az elmúlt évben 25 gőzösből álló hajóparkjával összesen 1.473,163 méter mázsa árut exportált és importált és hajói nem kevesebb mint 662.618 utast szállítottak Fiuméból és Fiuméba valamint a közbeeső kikötők között. A társulat által közvetített áru-és személyforgalom egyébkánt az összes vonalakon szép emelkedést mutat s a fiumei kikötő összforgalmának jelentékeny részét képezi. A társulat a mult évben eladta a »Hrvat« és »Senj« nevü gőzöseit és e helyett négy új, modern gőzöst építtetett. Ezek a »Gödöllő«, »Magyar«, »Hrvat« és az »Abbazia«. A társulat szükségesnek tartja a hajók javítására — takarékossági szempontból — egy társulati úszó docknak építését. Azonkívül a vonalak szaporítása tekintetében előnyösnek találja, hogy a dalmátiai viszonylatokban még egy ötödik esetleg még egy hatodik gyorsjárat léptettessék életbe. A jelentés utolsó pontja szerint a társaság a kereskedelmi kormánynyal új szerződést kötött, mely 25 évi érvényességgel bír. A közgyűlés az igazgatóság jelentését tudomásul vette és az igazgatóság javaslatára elhatározta, hogy a 278,926-722 koronányi tiszta nyereségből 20,89,,67 korona az alaptőkéhez csatoltassék, 26,892-67 korona az igazgatóság jutalékára, 2,500 korona a felügyelő bizottság tiszteletdíjára, 200,010 korona vagyis 10°,6 a részvényesek osztalékára és 4,000 korona a különleges tartalékalapra, 8,611 korona az új számlára fordíttassák. A felmentvény megadása után a közgyűlés az új igazgatóságba Copaitich Zsigmondot, Krajacz Zsigmondot, Pollich Mátyást, Sterk Antalt, Cororsacz Ferenczet, Gorup Józsefet, Stanger Andrást és Tomicic Viktort, a felügyelőbiottságba Dakarcic P., Venut1 Györgyöt, Hoffman Hugót, Turkovic Károlyt és Durbesic Ernőt választotta be.