Vasuti és Közlekedési Közlöny, 43. évf. (1912)
1912-12-29 / 152. szám
152 című Vasuti közlemények. Belföld. A magyar kir. államvasutak bevételei az 1912. év november havában. A M. Á. V. ideiglenes szállitási bevételei 1912. évi november hóban 37.479,100 koronát, a mult év ugyanezen havában pedig a végleges bevételek 35.605,442 koronát tettek ki. A növekedés tehát a f. év november havában 1,873.658 korona volt. Az üzemhosszban a mult évvel szemben 39 km. csökkenés mutatkozik, amennyiben ez a mult évben 8,645, km.-t a f. év november havában pedig 8,606 km.-t tett ki. Eme csökkenés a hosszhelyesbítésekből, ill. a zágráb-sziszeki vonalnak a M. Á. V. hálózatából történt kikapcsolásból ered. A kilométerenkénti bevétel a f. év november havában 4,355 korona, a múlt év november havában pedig 4,119 korona volt, a növekedés tehát a f. év november havában kilométerenként 236 korona volt, ami 5-7% növekedésnek felel meg. I. A személy-, katona- és poggyászszállítás után 1912. évi november hóban az ideiglenes szállitási bevétel 8.575.300 korona, a mult év ugyanezen havában pedig 7.525,848 korona volt. A növekedés tehát a f. év november havában 1.049,452 korona. 1912. évi január hó 1-től november hó végéig 97.508,290 korona, a múlt év ugyanezen hónapjaiban pedig 88.057,098 korona volt a bevétel. A növekedés tehát a f. év november haváig 9.451,192 korona. 2. Gyors- és teheráruszállítás után 1912. november hóban 28.903,800 korona volt a bevétel, ami a mult évi 28,079.594 koronával szemben 824,206 korona többletnek felel meg. A f. év elmúlt 11 havában a bevétel 277,053.743 korona, a mult év ugyanezen időszakában pedig 251,198.678 korona volt. A növekedés tehát 25,855.065 korona. 3. Az összes szállítási bevétel 1912. évi január hó 1-től november hó végéig 374.562.033 korona, a múlt év ezen hónapjaiban pedig 339.255.776 korona volt. A f. év ezen hónapjaiban a többlet tehát 35.306.257 korona. A m. kir. államvasutak számára szállítandó vasöntvények, rugóaczéllemezek és lemezes készrugók szállítására vonatkozó különleges feltételek módosítása. A m. kir. államvasutak igazgatósága az államvasutak részére szállítandó vasöntvények, rugóaczéllemezek és lemezes készrugók szállítására vonatkozó különleges feltételeket az általános szállítási feltételek előírásainak szemmeltartásával, valamint az idők folyamán szükségeseknek mutatkozó módosítások tekintetbevételével is dolgozta. A kereskedelmi miniszer által helybenhagyott új feltételekbe ,i bírságra vonatkozó előírást, tekintettel az általános feltételek 14. §-ára - nem vették fel. Azonkívül minthogy az általános feltételek az átadási helyet jelölik meg a teljesítés helyéül — méltányossági szempontból oly értelmű határozmányt vett fel az igazgatóság, hogy k rendelkezésre bocsátott árukat az átadási helytől egészen addig az állomásig, melyen a szállító az árukat bérmentesen beszállítani tartozott, valamint a pótlásul szállított árukat arról az állomásról, melyre a szállító az árukat bérmentesen beszállítani jogosítva volt — egészen az átadási helyig, a szállító veszélyére ugyan, de önkezelésben díjmentesen továbbítják. A vasöntvényekre vonatkozólag 1892. óta érvényes, de teljesen elavult feltételeketaz igazgatóság gyökeresen átdolgoztatta, hogy a különböző vasöntvények minősége a gyakorlati igényeknek megfelelően legyen megszabva és hogy a megkívántatott minőségű öötvények szállítása biztositassék. A m. kir. államvasutak pénztári feleslegei. A m. kir. államvasutak igazgatósága legújabban a m. kir. államvasutaknál idegen pénznemekben jelenleg meglevő feleslegekből a m. kir. központi állampénztárnak ,.3 osztrák-magyar banknál levő márka és frank folyószámlája javára 1.000,000 frankot átutalt, 200,000 frankot és 200,000 márkát pedig befizetett. Ezek az értékek 1.377,600 koronának felelnek meg, melynek betudásával a folyó évi készpénzbeszállítás 19.242,000 koronára emelkedik. A pozsonyvármegyei h. é. vasut műszaki felülvizsgálata. A Detrekőszentmiklóstól Zohoron át a magyarfalvi czukorgyárig vezető pozsonyvármegyei h. é. vasutat a kereskedelmi miniszer műszakilag felülvizsgáltnak jelentette ki. Közvetlen forgalom a budapesti közúti vasut és a budapesti helyi érdekű vasutak erzsébetfalvi viszonylatában. A budapesti erzsébetfalvi forgalom eddig úgy nyert lebonyolítást, hogy az utazóközönség a budapesti közúti vaspályának óbuda-közvágóhídi vonalán közlekedő kocsikkal a közvágóhídig ment, s ott át kellett szállania a budapesti helyi vasutak vonatjára, hogy Erzsébetfalvára juthasson. Az átszállással nehezített forgalom hosszú idő óta panaszok tárgyát képezte, míg végre a két vasút megegyezett a közvetlen forgalom életbeléptetése tekintetében. A kereskedelmi miniszer — tekintettel a társaságok által bevezetett közvetlen forgalomnak az utazóközönség szempontjából előnyös voltára, az e részben tett intézkedéseket, a székesfőváros vagyonjogi érdekeinek leszögezése mellett — helyeslőleg tudomásul vette. A budapesti h. é. vasutak rákosszentmihály—rákospalotai vonalának műtanrendőri bejárása. A budapesti h. é. vasút részvénytársaság engedélyt kapott, hogy Rákosszentmihály község belterületén hurokvágányt, valamint a budapest —Kerepes—gödöllői vonalának rákosszentmihályi állomásából kiágazólag Rákospalota községbe vezető villamos vonalat építhessen. A hurokvágányt már 1911. év deczember hó 7-ikén forgalomba helyezték, a rákosszentmihály -rákospalotai vonal műtanrendőri bejárását pedig folyó évi deczember hó 31-én tartják meg. A pécsi villamos közúti vasút, Pécs szab. kir. város közönsége személy- és áruszállításra berendezett felsővezetékes villamos közúti vasutat tervezett, melynek közigazgatási bejárását 1911. évi július hó 6-án tartották meg. A bejárás tárgyát képező hálózat két csoportra oszlik. Az azonnal megépítendő vonalak közé tartoznak a m. kir. államvasutak pécsi állomásától az Indóház-utczán, Rákóczi-uton és az Irgalmasok-utczán át a Széchenyi-térig, továbbá a honvédhadapródiskola déli kapujától a szigeti országuton, Király-utczán, Irányi Dániel-téren és Zsolnay Vilmos-utczán át a Zsolnay-gyártelepig vezető, végre az Irányi Dániel-tértől a m. kir. államvasutak pécs —budai külvárosi állomásáig, illetve forgalmi telepéig vezető vonalak. Később kerülnek majd megépítésre a Zsolnay-gyártelep déli főbejáratától a Zsolnay ' Vilmosutczán végig a pécs—bátaszéki h. é. vasút pécs-gyárvárosi állomásáig, valamint a szigeti-országúton és Indóház-utczán épülő vonalakat a Rákóczi-uton át összekötő és a Rákóczi-uton át az Irgalmasok-utczától a Zsolnay,Vilmos-utczáig vezető összekötő vonalak. A közúti vasút engedélyezési tárgyalását folyó évi június hó 10-én tartották meg és a kereskedelmi miniszer az építési munkálatok foganatbavételére ideiglenes építési engedélyt adott. A verseczi takarékpénztár iparvágányának meghosszabbítása. A verseczi takarékpénztár által épített raktárházak beraktározási forgalmának növekedése a raktárak kibővítését és ezzel a verseczi állomásból kiágazó iparvágány meghosszabbítását tette szükségessé. A hosszabbítás végrehajtását a kereskedelmi miniszer engedélyezte. A fiumei nyilvános raktár részvénytársaság forgalma a folyó évi deczember hó első felében. A fiumei nyilvános raktár részvénytársaság forgalma folyó évi deczember hó első felében a beraktározásnál 509,426 métermázsát, a kiraktározásnál 426,193 métermázsát, készletben pedig 775,721 métermázsát tett. A nagykikinda aradi h. é. vasút székesuti állomásának megépítése. A nagykikinda—aradi helyi érdekű vasúton megállapított székesuti állomást egyelőre csak forgalmi kitérőnek építették. Időközben a község részéről való hozzájárulás kérdését rendezték és a kereskedelmi minister megengedte, hogy Székesúton teljes forgalmú állomást építsenek. Az új állomást személydíjszabási szempontból úgy a szomszédos, mint a távolsági forgalomban Temesfalu állomással egyesítik, a két állomás közt való forgalomban pedig az I. szomszédos forgalom menetdíjait fogják számítani. A budapest újpest—rákospalotai közúti villamos vasút vonalán építendő új várócsarnok. A budapest újpest—rákospalotai villamos közúti vasúttársaság a kereskedelmi miniszer által megerősített helyhatósági építési engedélyt kapott, hogy a Hungária körút és Figyelőutcza sarkán várócsarnokot építhessen. Vasuti áruforgalom a Balkán államokkal a négy magyar útirányon át 1912. évi november hóban. A vasuti áruforgalom a Balkán államokkal a négy magyar útirányon át folyó évi november hóban össz 38.531 tonnát tett ki, ami a mult év megfelelő havában elszállított 43861 t.-nyi összforgalommal szembeni5330 t. csökkenést jelent. Ebből az összforgalomból folyó évi november hóban a behozatalra 18299 t. esik, míg a mult év azonos hónapjában 18163 t. volt a behozatal, így tehát a növekedés- 136 t. volt. A kivitel folyó évi november hóban 20232 t. volt, a múlt év megfelelő havában pedig 25698 t., a csökkenés tehát — 5466 t. volt. A behozatal emelkedése főleg a tengeri behozatal (-(- 4185 t.) nagyobb mérvű emelkedésének, a kivitel csökkenése pedig leginkább a fa- (— 3809 t.) és szén- (— 1743 t.) kivitel csökkenésének tulajdonítható. Nagyobb mennyiségben behozatott : kivitetett: 1912. 1911. 1912. 1911. október hóban október hóban tonna tonna Hüvelyesek (tengeri is) 9,486 5,301 Vas 5,435 5,590 Petroleum 2,569 2,029 Fa 5,216 9,025 Korpa 2,165 946 Só, szóda 1,069 406 Vas 612 890 Gépek 1,045 968 Gabona 586 1,914 Szén 688 2,431 Fa 575 784 Üveg 485 256 Gyümölcs 565 385 Agyagáru 422 489 Vasuti áruforgalom a Balkán államokkal Zimonyon át 1912. évi november hóban. A vasuti áruforgalom a Balkán államokkal Zimonyon át 1. évi november hóban 6955 t. volt, ami a múlt évi november hóban elszállított 29115 t. forgalommal szemben 22160 t.-nyi csökkenést jelent. Ebből a forgalomból a behozatalra 1. évi november hóban2727 t. esik, ami a mult évi november hóban elszállított 17364 t.-nyi behozatallal szemben 14637 t.-nyi csökkenésnek felel meg. A kivitel 1. évi november hóban 4228 t. volt, a múlt év november havában pedig 11751 t.-nyi volt, a csökkenés tehát 7523 t. volt. A behozatal csökkenése főleg a szilva- (— 4156 t.) és tojás- (— 2127 t.) behozatal csökkenésének, — a kivitel emelkedése pedig leginkább a czukor-, (— 1411 t.), vas- (— 1432) és szén- (— 866 t.) kivitel csökkenésének tulajdonitható. Nagyobb mennyiségben behozatott , kivitetett. Hus Tojás .. . Szilva ... . Vas Gépek .. . Élelmiszer 1912. 1911. november hóban tonna 609 464 222 221 182 131 1,507 2.591 4,378 231 46 , 433 Fém .. Vas .. Kő .. Gépek Fa ... . Szén .. 1912. 1911. november hóban tonna 960 758 349 222 212 194 102 2,190 411 597 862 1,060 VASUTI ÉS KÖZLEKEDÉSI KÖZLÖNY. 979