Vasuti és Közlekedési Közlöny, 45. évf. (1914)

1914-11-18 / 128. szám

630 VASÚTI F­S KÖZLEKEDÉSI KÖZLÖNY. o h i 5 s­s. m­v­ir ›" m c­u "S "S -a^-gl 01 K-g H •O-0) a) > >> C U H £ ál V, g* g> •p C ^ ro U"0 t/3 NtS RT3 ü c«:0 -ca;o 3 >>N i/1 Cd % Ssrg .M c3 U N 05 -OJ bO o E o V-. ^ "Ö :0 Isi "3 A viszonylat megjelölése honnan hová A módosítás mibenléte és időpontja 50 ‰D '3 65 X CO X' -u a) ^ •^Oi 53 J| mn G U +-­ O) O c •es I fi -D­­ N UT! O fi O •S g-3 to­ ca _ -o) N-r co . CO LO IS s o 1 a to -aj 95 ca ·e I 3 CO . co.­n OJ 8P-4 3 to ca K •aj CJ+; o ^ tsi 0 TM S Ö cát 7 i c vw V Q_ >, g &.2 S? >-. 09.73 É* v „ e N >1"^? cí !fl C ü O 3.-C g-O •Ö8Ö"S NC oi 2 ^ ej os o c ca E « >> e 1914. évi november hó 14-től való érvé­nyességgel visszavonásig, de legkésőbb 1914. év deczember hó 31-ig az alábbi táblázat „hová" rovatában Pozsony-Új­város*) állomásnál Rymanow-val való for­galomban 100 kg.-ként „242" fillérnyi díj­tétel pótlólag bejegyzendő NEM HIVATALOS RÉSZ. A m. kir. posta csomag- és automobilforgalmi berendezkedése 1913-ban. A m. kir. posta 1913-ban 14,867 közúti járatot tartott fenn, vas­úton pedig 1,838 járata mozgott, melyekből 649 mozgó és kalauzposta volt, 201 járatot postaközeg, 988 járatot vasúti közeg kisért. A vizi­utakon összesen 39 járatot tartott fenn a posta. Az összes járatok száma tehát eszerint 16,744 volt. A posta által bejárt útvonalak hossza 81,949 kilométerre rúgott, az összes postajáratok által megtett teljesítmény pedig kerek számban 93 millió kilométert tett ki. A közutakon közlekedett járatokból 2,497 helyközi, 12,370 pedig helyi postajárat volt. A helyközi járatok közt volt 33 személy- és postaszállító automobil járat, 9 távkocsi-, 60 karriol-, 1,201 kocsiküldöncz-, 9 lovas- és 1,185 gyalogjárat; a helyi postajáratok közt pedig 9,458 pályaudvari, 1,490 levélgyűjtő, 907 kézbesítő, 75 kikötői és 440 egyéb helyi járat. Ezek a járatok bonyolították le a vasúti járatokkal együtt a posta levél- és pénzeslevélforgalmán kívül a postán feladott csomagok forgalmát is. Az 1913-ban lebonyolított csomagforgalom részletes adatai a követ­kezők : A posta a csomag- és pénzesküldemények forgalmát és adatait együttesen tünteti ki, a mi — mint már a posta múlt évi üzletévéről írott czikkünkben is rámutattunk — a csomagforgalom megítélése szem­pontjából igen nagy hátrány. A csomagforgalom alakulása és a postá­nak a vasutakkal való forgalmi vonatkozásai szempontjából kívánatos volna a csomagforgalom önálló, a pénzes küldemények forgalmától elkülönített kitüntetése. A postán lebonyolított csomagküldemények száma, daczára a posta által megkívánt nagyobb formalitásoknak, állandóan emelkedőben van. A posta automobil üzeme is terjeszkedett a lefolyt 1913. évben. Kisérletképen 10 olyan kislóerejű gépkocsit (voiturette) szerzett be a posta, melyek könnyűségük, egyszerű kezelhetőségük és olcsóságuknál fogva különösen a levélgyűjtőszekrények útján postára adott levélpostai küldemények összegyűjtésére, valamint az expressküldemények (főleg pedig az expresscsomagok) kézbesítésének gyorsítására igen alkalmasak­nak bizonyultak. E gépkocsikból a postaigazgatóság folytatólagos beszerzéseket fog eszközölni, hogy mindazon vidéki városokban, melyek­ben a postának már van csomagszállító gépkocsiüzeme, a levélgyűjtő és gépkocsiszolgálat is fokozatosan ily üzemre legyen átalakítható. Az 1913. év végén összesen 12 vonalon közlekedett személyszállító automobil járat, az üzemvonalak hossza 717 km., a szállított utasok száma pedig 50,000 volt, akik után szállítási díj fejében 264,716 korona 80 fillért vett be a posta. Távolsági járatok közlekedtek a következő állandó vonalakon: 1. Karlovac—Ottocac—Gospic ; 2. Karlovac—Licko Petrovoselo ; 3. Karlovac— Ozalj— Brod—Karlovac ; 4. Gospic—Gracac ; 5. Senj—Gospic (kisegítő teherjárat) ; 6. Bártfa —Sztropkó ; 7. Zilah— Csúcsa; 8. Nagysink—Szentágota. Ezeken kivül 4 nyári fürdőjáratot tartott fenn a posta éspedig: Bártfa —Bártfafürdő, Kassa—Bánkfüred, Igló —Merény és Delnice—Callar közt. A m. kir. posta automobilparkjához 1913-ban 178 postaszállításra és 32 posta- és személyszállításra használt automobil tartozott. Ezek közül 76 darab trycikli és 10 darab 8 HP kiskocsi a levélgyűjtő, 86 darab 16 HP és 6 darab 25 HP gépkocsi a postaközvetitési szolgálat­ban és 32 darab kombinált automobil a helyközi forgalomban közlekedett. Csomag- és pénzküldemények A csomag- és pénzküldemények közt volt Csomag- és pénzküldemények csomag­súly szerint összes darab­száma ezrek­ben összes súlya ezer kilogramm­­ összes értéke ezer korona értéknyil­vánítás nélkül értéknyil­vánitással 5 kg.-ig 5 kg.-in­ il súlyosabb összes darab­száma ezrek­ben összes súlya ezer kilogramm­­ összes értéke ezer korona darabszám ezrekben I. Belföld. 22,450 110,038 7.086,0211 19,916 | 739 12,377 6 527 II. Külföldről. 12,934 51,915 1.472,937| 12,244 | 459 9,730 | 1,939 III. Külföldre. 4,166 | 18,173 1.628,581| 3,824 | 247 2,740 | 476 IV. Átmenő forgalom. 2,023 | 8,485 150,080| 1,876 | 118 1,903 | 61 Összes forgalom. 41,574 188,612 10,337,619| 37,868 | 1,563 | 26,750 9,004 Vasúti közlemények. Külföld. A szász államvasutak 1913. évi üzleteredményei. A szász állam­vasutak üzleti hossza 1913-ban 3372­41 kilométer volt, még­pedig a hálózat 30-73%-a két- és többvágányu, 23-84%-a egyvágányú fővasút, 30-27%-a teljes nyomtávú mellékvonal és 15-16% keskenyvágányú vasut. E hálózaton az állomások száma 753, a megállóhelyeké 226-ra rúgott. A kocsipark 1635 mozdony, 1004 szerkocsi, 4712 személy- és 44140 teherkocsiból állott. Az összes járóművek értéke kereken 323 millió koronát képviselt. Az 1913-ban indított összes vonatok száma 1.364,388 volt, az összes mozdonyok 64.743,436 kilométert, az összes kocsik kereken 1516 tengely kilométert teljesítettek. A szállított utasok száma 126.869,237 (1912-ben 120.162,204)-re, a szállított áruk mennyisége pedig 41.481.870 (1912-ben 41.717,799) tonnára rúgott. Az összes bevételek 244.461,280 (1912-ben 239.014,265) koronát tettek, melyben a podgyász-és személyszállítás 82.253,951 és a teheráruforgalom 143.940,705 koroná­nál részesedett; az összes kiadások 182.446,099 (1912-ben 177.231,921) koronával jelentkeztek. Az elért üzleti fölösleg kereken 62­1 (61­7) millió korona volt, a­mi a befektetési tőke 4-398 (1912-ben 4-473) %-os kama­tozásának felel meg. Az­ üzleti hányad, mely az előző üzletévben 74-151% volt, 74-632 %-ra romlott meg. A szász államvasutakon 1913-ban össze­sen 254 (266) vasúti baleset történt, melyekből 34 kisiklás, 12 össze­ütközés és 208 egyéb természetű volt. E balesetek következtében 66 személy életét vesztette, 249 pedig megsérült. A vasutak szolgálatában a jelentés évében 51,670 alkalmazott állott, a­kikből 17,123 hivatal­nok volt. A szerb államvasutak 1912. évi üzleti eredményei. A szerb állam­vasutak (ide nem számítva a balkáni háború folyamán a keleti vasutak nyugati nyugati hálózatából elfoglalt vonalakat) üzleteredményei 1912-ben a következőleg alakultak. A rendes nyomtávú vonalak kiterjedése 555­4 km., e hálózat értéke a közlekedési eszközökkel együtt kereken 145­5 millió frank volt. Az állomások és megállóhelyek száma 87-re rúgott, a forgalmi eszközök állományához pedig 87 mozdony, 14 motor­kocsi, 201 személy-, 52 podgyász-, 3071 teher-, 18 postakocsi tartozott. A szállított utasok száma 1.439.856-ra, az árutonnáké 1.103,935-re, a megtett személykilométereké 93.447,794-re, az árutonnakilométereké 131.692,299-re rúgott. Az összes bevételek kereken 16­4 millió frankot tettek, melyben a személyszállítás 5­99 millió, az áruszállítás 9­3 millió frankkal részesedett; az üzleti kiadások összege kereken 92 millió frank volt, ugy hogy üzleti fölöslegként 716 millió frank maradt meg. Az üzleti hányad 56,31%-kal jelentkezik. Az alkalmazottak száma 4675 volt. A keskeny nyom­távú (0­ 76 m.) vonalak üzleti eredményeit a szerb hiva­talos statisztika nem közli. 125. szám. Laptulajdonos, felelős­ szerkesztő : Dr. Szabolcsy Antal. Nyomatott Wodianer F. és Fiainál Budapest, IV., Sarkantyus­ utcza 3.

Next