Vasuti és Közlekedési Közlöny, 46. évf. (1915)

1915-11-19 / 136. szám

354 külföld. A németek által zsákmányolt belga és franczia vasúti kocsiknak új feliratokkal való ellátása. A háború folyamán számos belga és fran­czia vasúti kocsi jutott a németek birtokába. Most az iránt történt intézkedés, hogy a német hadi vasúti üzemben és a német vasutak üzemében levő összes belga és franczia vasúti kocsikról az idegen czimer­jelvények és czégjelek eltávolíttassanak. A kocsik mindkét hosszoldalu­kon úgy a kocsiszekrényen, mint az alvázon »Mil. Gen. Direktion Bru­ssel«" fehér felirattal láttatnak el. Minthogy szükséges, hogy a kocsik származása a czégjelek eltávolítása után is megállapítható legyen, a régi czégjelet, a »Mil. Gen. Direktion Brüssel felirat alatt, nagy latin betű­vel jelzik, és pedig a belga kocsikon : 1. Etat Belge A betűvel, 2. Anzin .. B » 3. Hasselt—Maeseyk C » Nord—Belge D » Lieg—Givet E » Charleroi—Erquelinnes F » 4. fi. 7. Mons—Hautemont 8. 9. G Chimay H Gand—Terneuzen I 10. Malines—Terneuzen] K VASÚTI ÉS KÖZLEKEDÉSI KÖZLÖNY. NEM HIVATALOS RÉSZ Vasúti közlemény. Belföld. Budapest áru- és közraktári forgalma 1915. május havában. Folyó év május havában a fővárosba érkezett vasúton 3.352,484 q, hajón 618,320 összesen 3.970,804 q áru és ugyanezen idő alatt a fővárosból elszállítottak vasúton 1.552,782, hajón 119,250, összesen 1.672,032 q árut. A főváros május havi közraktári forgalma 208,713 q beraktározott, 197,482 q kiraktározott és készletben május hó végén 514,702 g árura rúgott. A Budapest székesfővárosi marha- és sertésvásár vasúton szállított élőállatok forgalma 1915. évi október havában a következő volt: L M N O P Q R betűvel. A franczia kocsikon : 1. Nord (északi vasút) 2. Est (keleti vasút) P. O. (Paris—orleansi v.) P. O. M. (Paris—Lyon—középtengeri vasút) Midi (déli vasút) ' Etat (államvasút) Ouest (államosított nyugati vasút) .... Nem vasúttársaságok, vagy az állam, hanem magánosok (czégek) tulajdonát képező kocsikon meghagyják a régi czégjelzést, czimereket és a kocsiknak bizonyos vasúti hálózathoz való tartozandóságát jelző felírásokat azonban ezekről a kocsikról is eltávolítják. A magánosok tulajdonát képező kocsikat is a Mil. Gen. Direktion Brüssel felírással látják el. Mindazok a felírások és jelzések, melyek nem vonatkoznak valamely államhoz való tartozandóságra vagy a tulajdonos vasútra, vala­mennyi zsákmányolt kocsin meghagyathait, így például a kocsiszám, a kocsi sorozata, raksúly, tengelytáv stb. A kocsik átjelölését folyó évi november h­ó 30-ig be kell fejezni. Bagdad vasút. A Bagdad vasút Iblahi és Radja közt kiépített szaka­szát i. é. október 26-án adták át a forgalomnak. A Bagdad vasút e két állomása az Amanustól keletre és Aleppótól északra fekszik; a most megnyílt részvonal a szíriai hálózatot 47 kilométerrel hozza közelebb, mint erről lapunk hírt adott, a már áttört nagy bagtsei alagúthoz.­­ Középeurópai étkező- és hálókocsi-társaság. Egy német vállalkozók­ból álló érdekeltség magyar és osztrák tőkésekkel együtt egy új nemzet­közi étkező- és hálókocsi-társaság alapítását tervezi. Az új társaság Elfringen (eddig Németavricourt) és Konstantinápoly közt, valamint az Antwerpen, Ostende, Suppenhága, Varsóba stb. vezető vonalakon látná el az étkező- és hálókocsi-szolgálatot a belga hálókocsi-társaság helyett. 3. 4. 5. 6. 7. kocsi­rakomány darab az előző hóval szemben több - kevesebb — darab 1­­14. évi október hóval szemben több + kevesebb — darab Szarvasmarha Borjú Sertés . .22(1 1­73 ... 881 24720 1037 — 3034­1; 27945 — 212 — 1181 + 17211 + 1912 — 6869 — 1638 -1- 26296 — 19851 Összesen : 90048 + 17730 — 2062 Szarvasmarha Birka .. 533 . .. 48 5451 3486 + 14.1 1930 — 5313 + 2845 Összesen .. . .. 581 8937 + 2071 — 2468 Hajózási közlemény. Fiume tengeri áru- és hajóforgalma az 1915. évi julius havában. A fiumei kikötő áruforgalmára vonatkozó adatok szerint az 1915. év július havi forgalom az előző hónaphoz képest már némi élénkülést mutat ismét. Az érkezett áruk mennyisége ugyanis az előző hónappal szemben 58 ezer q-r­ól 78 q-ra emelkedett, míg a tengeren elszállított áruk mennyisége az előző havi 55 ezer q-val szembeni 82 ezer q. volt. A behozatalban a bornak volt nagy szerepe, a kivitelben a kukoricza foglalta el az első helyet. A kikötőbe julius havában összesen 305 hajó érkezett, 39 hajóval több, mint junius havában. Közgazdaság. Külkereskedelmi forgalmunk 1915. évi julius havában. Külkeres­kedelmi forgalmunk mennyiség szerint az 1915. év julius havában a behozatalnál az előző hónap színvonalán marad, míg a kivitelnél csökkenést mutat. Behoztunk az 1915. évi julius havában 4­5 millió métermázsa árut 130 millió korona értékben, kivittünk pedig 2­6 millió métermázsát 91 millió korona értékben, a julius havi 120 millió korona értékű behozatal és 1131 millió korona értékű kivitellel szemben. 149. szám. HIRDETÉSEK, HIRDETÉSI DÍJAK egyszeri beiktatásért: Egész oldal 90 korona, féloldal 50 korona, negyed oldal 25 korona, nyolc­ad oldal 20 korona. EGYESÜLT IZZÓLÁMPA ÉS VILLAMOSSÁGI RÉSZV.­TÁRS. TELEFON: 78-52, 78-53, 78-54, 10-01 ÚJPEST. 4. SURGONYCZIA 1 : „AMPERE" ÚJPEST Telefonkészülékek telepes és induk­toráram felhívásra. Telefonközpontok. Központi teleprendszerű ((I) telefon­készülékek. Villamos jelzőberendezési czikkek. Villámhárítók. Vasútbiztosító berendezések. Villamos izsólámpák. „TUNGSRAM" · wattos izzólámpa a legjobb és leggazdaságosabb fényforrás GANZ ÉS tÁRSA-DANUBIUS gép-, waggon- és hajógyár részvénytársaság BUDAPESTEN, X. KER., KŐBÁLLYAI­ ÚT 31. SZ. Motorok benzin-, gáz-, szivógáz- és kohógázüzemrs Emelődaruk. Közúti hengerlőgépek. Gőzekék. Mindenféle vasúti kocsik. Vasúti fölszerelések. Kéregöntési­ kerekek (Griffin rendszere). Hengerszékek. Malomgépek. Egész malmok berendezése és fölszerelése. Transmissziók. Turbinák. Gyári ,­ berendezések. Téglagyári gépek. Betonkeverő gépek.­­S­örjegyzékkel, költségvetésekkel szívesen szolgálunk SIEMENS É! BUDAPEST, VI., TEREZ-KURUT 36. Vasúti biztosító berendezések. Mérőműszerek, kapcsolótáblák, laboratóriumok és szerelések számára. Pyraméterek. Automobil-kürtök (elektromos), sebesség­mérők. Röntgen-készülékek, elektromedikai készülékek. Táviró-készülékek, időjel­zők, ketű­nyomó-távirók. Távbeszélő-készülékek és berendezések vasúti, bánya, katonai és tengerészeti czélokra. Hangosan szóló távbeszélők. Vonalválasztók. Köz­ponti átkapcsolok ejtőtárcsákkal és izzólámpákkal. Távbeszélő-hivatalok berendezése bármily terjedelemben. Jelzőkészülékek: Csengőművek, ébresztők, mágnes-induk­torok, kürtök (elektromos), mutatós távjelzők vasutak és hajók számára, tárcsás jelzőkészülékek, izzólámpajelzők, vasúti sebesség-regisztráló készülékek, biztosító­készülékek bányafel­vonó-gépek számára, vízállás-távjelző-készülékek, fordulatszám -távmutatók. Aknagyújtó-készülékek és izzógyújtók. Tűzjelzők és őrellenőrző-készü­lékek. Elektromos órák. Vezetékek és tartozékok, elemek, villámhárítók. Kábelek minden típusban, távírók, távbeszélők, jelző-berendezések czéljaira. Pupin-féle fel­szerelések távbeszélő vonalak részére. Vízmérők, kazántápláló vízmérők. Elektro­kémiai berendezések, elektro-kohászati finomító eljárások, aczélnak elektromos úton való előállítása a tégelyöntvény és Martin-aczél pótlására, tisztafémnyerés közvetlen az ércekből, galvanoplasztika, készülékek hydrogén- és oxigén előállítására, ózon­ventillátorok, ózonkészülékek technikai és orvosi czélokra, ózonberendezések ivóvíz tisztítására. Szerszámok szerelők stb. részére. Részletes ajánlatokkal, árjegyzékekkel és mindennemű felvilágosítással készséggel szolgálunk. GATZ-FÉLE VILLAMAtOSSÁGI R.­T. BUDAPESTEN, II. KER., LÖVŐHÁZ-UTCZA. Budapest-Budapestvidéki üzlet, IV., Koronaherczeg-utcza 5. sz. Elektromos világitó- és erőátviteli berendezések egyen- és váltakozó áramra. Kolibri ívlám­pák reklámczélokra. Elektromos üzemek berendezése uradalmakban. Meglévő berendezések átalakítása. Elektromos ü­zemű­ szivattyúk, tejgazdasági berendezések, emelőgépek, ventilá­torok, mezei vasutak, szántó-, cséplő-, aprító- s takarmányozó-berendezések. Elektromos kis- és nagyvasutak. Bányavasutak. ÁRJEGYZÉKKEL ÉS KÖLTSÉGSZÁMÍTÁSOKKAL SZÍVESEN SZOLGÁLUNK. Kiadótulajdonos, felelős szerkesztő : Dr. Szabolcsy Antal. Nyomatott Wodianer F. és Fiainál, Budapest, Sarkantyus­ utcza 3.

Next