Vasuti és Közlekedési Közlöny, 49. évf. (1918)

1918-06-07 / 64. szám

192 VASUTI ÉS KÖZLEKEDÉSI KÖZLÖNY. 54. szám. NEM HIVATALOS RÉSZ. A magyar királyi posta csomag- és automobilforgalmi berendezkedése 1914-ben. A posta- és távírda vez­érigazgatóságának az 1914. évről nagy késéssel kiadott statisztikája alapján köz­öljük a magyar posta csomag- és auto­mobilforgalmi szolgálatának alábbi adatait. A magyar kir. posta 1914-ben 15.221 köz­úti járatot tartott fenn, vasúton pedig 1917 járata mozgott, melyekből 657 m­ezgó- és kalauz­posta volt, 258 járatot postaközeg, 1062 járatot vasúti közeg kísért. A viziutakon mindössze 39 járatot tartott fenn a posta. Az összes járatok száma tehát e szerint 17,237 (1913-ban 16,744 volt). A posta által bejárt utak hossza 83,054 (1913-ban 81,949) kilométerre rúgott, az összes postajáratok által megtett teljesítmény pedig kerek­számban 96 (93) millió kilométerre. A közutakon közlekedett járatokból 2,563 helyközi, 12,658 pedig helyi postajárat volt. A helyközi járatok köz­t volt 36 sz­ergély- és posta­sz­állító automobiljárat, 9 távkocsi-, 63 kartol-, 1,200 kocsiküldöncz-, 8 lovas- és 1,241 gyalogjárat; a helyi postajáratok közt pedig 9,633 pályaudvari, 1,567 levélgyűjtő, 919 kézbesítő, 75 kikötői és 464 egyéb helyi járat. A felsorolt járatok bonyolították le a vasúti járatokkal együtt a posta levél- és pénzeslevélforgalmán kívül a postán feladott csomagok forgalmát is. Az 1914-ben lebonyolított csomag forgalom részletes adatai a követ­kez­ők : Csomag- éa pénzküldemények A csomag- és pénzküldemények közt volt csomag súly szerint összes darab­száma ezrek­ben összes súlya ezer kilogramm A posta a csomag- és pénzesküldemények forgalmát és adatait együttesen tünteti ki, a­mi — mint már a posta statisztikájáról írott c­ikkeinkben ismételten — rámutattunk a csomagforgalom­ megítélése szempontjából igen nagy hátrány. A csomagforgalom alakulása és a postának a vasutakkal való forgalmi vonatkozásai szempontjából kívá­natos volna a csomagforgalom önálló, a pénzesküldemények forgalmától elkülönített kitüntetése. A posta automobilüzeme az 1914. év folyarrán a háború kitörése miatt nem terjeszkedhetett az előre megállapított mértékben. A levél­postai küldemények összegyűjtésének, úgyszintén az expressküldem­ények (főleg pedig az expresss-csomagok) kézbesítésének gyorsítására kis lóerejű gépkocsikkal (voiturette) tett kísérletek kedvező eredménnyel jártak és a postaigazgatás a vidéki nagyobb városok postaszolgálatának fejlesz­tésére nagyobb gépkocsiállományt rendelt meg egy hazai c­égnél. A hadi­állapot következtében azonban a c­­ég a­z állítást nem eszközölhette s így 1914-ben még csak Kassán, Kolozsvárott és Zagrebben volt lehet­séges a s­óbanforgó postas­olgálatot automobilüzem­re átalakítani. Ugyancsak a hadiállapot miatt szünetel a helyközi autom­obil­forgalom fejlesz­tése is, sőt minthogy az automobilok egy rész­ét hadi­célokra kellett átengedni, a posta kénytelen volt egyes járatokat ideig­lenesen megszüntetni vagy korlátozni. Az automobil-üzem és forgalom fentartását nagyon megnehez­ítette még az is, hogy a hadvezetőség a benzin és gummi-készleteket lefoglalván, a postának autóüzeme redukált fentartásához is a s­ükséges anyagokat esetről-esetre a hadügyminis­tériumtól kellett kérelmeznie. A személysz­állítással kombinált távolsági forgalomban az 1914. év folyamán a senj —plitvicka—jezerai gépkocsijáratot állandósították, vis­ont azonban a delnice — eibari személyi állító gépkocsi postajáratot, a kísérleti időszak kedvezőtlen ü­zemeredménnyel zárulván, végleg meg­szüntették. Az év folyamán egyébiránt összesen is s az ideiglenes grac'ic­a knini vonalat is figyelembe véve 12 vonalon közlekedett személysz­állító postai automobiljárat. Az üzemvonalak hoss­a 672 km., az említett ideiglenes vonallal 732 km., a s­állított s­zerzélyek s­áma pedig 39,659 volt. Távolsági járatok kö­lekedtek a követ­k­­ő állandó vonalakon: 1. Kirlovac—Otecnc—Gospic; 2. Karlovac —Zavalje; 3. Gospic — Gracsé ; 4. Bártfa—Sztropkó ; 5. Zilah—Csúcsa ; 6. Nagysink—S­ent­ágota—­Alsósz­ombatfalva. Eleken kívül négy nyári fürdőjáratot tartott fenn a pesti, és pedig : B­ártfa —Bártfafürdő, Kassa —Bánkfüred, Igló — Merény és Sonj — Plitvica kö­t. A magyar kir. posta gépkocsiparkjához tartozott 1914-ben : a levél­gyűjtő s­olgálatban 76 db tricicli és 10 db 8 HP és 6 db 25 HP gép­kocsi, a távolsági forgalomban pedig 32 db kombinált gépkocsi. E gép­kocsiállományból az­onban a hadiállapot beállta óta 30 db gépkocsit a tábori postához hadiszolgálatra osztottak be. összes értéknyil­ortéke ezer katona nélkül , d a r I. Belföld. értéknyil­vánitással a h s­z­á­m 5 kg.-iff 5 ^""tl, " súlyosabb ezrekben 21,900 107,665 6,816,372 19,231 667 12,281 6,287 12,040 47,893 II. Külföldről. 1.463,287 11,415 416 9,033 1,797 3,559 16,873 III. Külföldre. 1.614,863 3,239 230 2,347 405 1,399 5,243 IV. Átmenő forgalom. 100,119 1,299 80 1,318 42 Összes forgalom. 9.994,642 35,184 38,898 177,675 Összes forgalom. 9.994,642 35,184 1,394 24,980 8,532 GAN£ ES TARSA-DALUSIUS gép-, laxygon- és hajógyér részvénytérsMég BUDAPESTEN, X. KER., KÖBANYAI-UT 31. BZ. Betörök kwufetv gáz-, uN*gái ta­rakátiti«T—i«. hengertfoépsk­­iózokék WndanfMe­rautf karaik VaMtf K6r«000téw karekek (Qrtffln nrntxinml Hanearuákak. •...•·»»»* £(•*@ náluk tornaduáa. és fílaiarolóaa TraaaaMauták Turistáik. tirárl S baraodezénak. Tétujyárt gtoefc. BeHi­kamrt fftpak. B­érjegyzékkel, költségvetésskkal •zhessa valgilaNk GANZ-FÉLE VILLAMOSSÁGI IL­T. BUDAPESTEN, H KER., LÖVŐHÁZ-UTCZA. Budapest-Budapestvidéki üzlet, IV., Koronaherczeg-utcza 5. sz. Elektromi vtliQlU- éa­­­lék reklkaia " ~ átalakítása Ma- ca acarnuM- Bteya MMtak. tai EfiYZEXXEL ÉS KÖLTSÉGSZAMTÁSS­AL SZÍVESEI SMLfiilBW, Kiadótulajdonos, felelős szerkesztő : Dr. Szabolcsy Antal. Vasuti közlemények. Külföld. A személyforgalom korlátozása Angliában. Angliában a személy­forgalom korlátoz­ására az intézkedések egész sorát vették tervbe. E­­k közt első­sorban a menetdíjak, különösen pedig a nagyon elterjedt havi bérletek lényeges eltérését. A­ vasutak jogot nyernek, hogy bizonyos utasokat az utazástól eltiltsanak és az utazási forgalmat megszorítsák. Tervezik az utazási igazolványok életbeléptetését is, melyet csak keres­kedelmi és feltétlenül szükséges utazásokhoz adnának ki. • Az orosz vasútügy csődje. Az orosz vasúti állapotokról vigasztalan képet ad az orosz vasutasok lapjának egy czikke, melyet kivonatosan alább ismertetünk. A vasúti járóművek annyira elhasználódtak, hogy az­oknak felét lehetetlen többé kijavítani. A személyzet létszáma ugyan 20%-kal emelkedett, de a munkateljesítménye­ a szaporulat daczára jelentékenyen csökke­nt. A vasúti csomópontok annyira túl vannak tömve, hogy azokon a gyors ki- és berakás csaknem lehetetlen. A vasutak nyers bevételei alig érik el az 1500 tr­illió rubelt, holott ez az összeg a közlekedési­­eszközök kijavítására és a már nélkülözhetetlen iej beszer­ésekre sem elegendő. Az utolsó békeévben a vasúti személyzet javadalmazására 350 millió rubel kellett, ma 8 milliárd. Az öss­es kiadások 9500 millió rubelre rúgnak, a mutatkoz­ó hiány tehát 8 milliárd, amit a már amúgy is felsrófolt tarifák újabb emelése révén fedezni lehetetlen. A teljesen megrongálódott vonalak helyreállítására és új vonalak építésére újabb 8 milliárdra volna szükség. Ezekből az adatokból nyilvánval­ó, hogy az orosz vasutakat micsoda katas­trófa fenyegeti. Az argentiniai vasutak tarifaemelése. Az argentiniai vasutak csak nemrég emelték 22%-­al tarifáik­at. Ez az emelés az üzemi kiadások rohamos növekedésének egyensúlyozására nem volt elegendő, miért is most újabb­ 10%-os emelést kérnek a kormánytól. Telefongyár Részvénytársaság Budapest, VII. ker., Hungária­ körút 163-165. szám. Telefon- és távíró berendezések. Házi és városi telefonközpontok. Galván­elemek. Valódi Leclanché elemek. Induktiós harang­jelző berendezések. Mechanikai, villamos- és elektropneumatikus blockkészülékek. Előjelzők. Szemaforok. Kézi és vonósorompók. Vágányzáró sorompók. Váltózárak. Rakodó kitérők, keresztezések és elágazások biztosítása. Teljes állomási biztosító berendezések. Rache-féle szabadalmazott vasúti ütközőbakok. : : : : Csőpostaberendezések. Rádiotel­eráfiai berendezések. : : : : EGYESÜLT IZZÓLÁMPA ÉS VILLAMOSSÁGI RÉSZV.­TARS. ÚJPEST. 4. TELEFON: n­B, 7*-58, 71-54, 1941 SÜRGÖNYCZIM­­ .AMPERE" ÚJPEST Telefonkészülékek telepes és induk­toráram felhívásra. Telefonközpontok. Központi tereprendszeri­ (CB) telefon­készülékek. Villamos jelzőberendezési czikkek. Villámhárítók. Vasútbiztosító berendezések. Villamos Izzólámpák. „TUNGSRAM" K wattos Izzólámpa • legjobb és leggazdaságosabb fényforrás­­ Nyomatott Wodianer F. és Fiainál, Budapest, Sarkantyus­ utcza 3.

Next