Vasuti és Közlekedési Közlöny, 52. évf. (1921)

1921-07-31 / 32. szám

160 Magyar kir. államvasutak. V. és K. K. 1921. VII/31. 32. sz. M. A. V. 118,267 1921. Cf. Bz&m. Hirdetmény a Wien Westbahnhof - Budapest—Bucuresti közti gyors- D-) vonatok forgalmáról. (Sajtóhiba helyesbítés.) A Vasúti és közlekedési közlöny folyó évi 25. számában fentnevezett vonatok forgalmára 96,705/921. Cl. szám alatt közölt díjtáblázatban a Buda­pest keleti p. a .Tövis (Teius) viszonylatra esedékes kutyaszállitási dij 20 frankról 30 frankra helyesbítendő. Budapest, 1921. évi julius hó 19-én. A m. kir. államvasutak igazgatósága, a részes vasutak nevében is. V. és K. K. 1921. VII/31. 32. sz. M. A. V. 118,949 1921. FIVa. szám. Hirdetmény. A Kelebián át Jugoszláviába rendelt küldemények felvételére életbe­léptetett áruforgalmi korlátozás hatályon kivül helyeztetett. Budapest, 1921. évi julius hó 27-én. A m. kir. államvasutak igazgatósága. V. és K. K. 1921. VII/31. 32. sz. M. A. V/ 1­01. szám. Hirdetmény a magyar-jugoszláv közvetlen forgalomban közlekedő különleges gyorsvonatok (D vonatok) forgalmáról. (Szállítási dijak módosulása.) A fentnevezett vonatok forgalmára vonatkozólag a „Vasúti és közle­kedési közlöny" folyó évi 27. számában 105,391/921. CL szám alatt közzé­tett hirdetményben közölt menetdijak, valamint podgyász- és kutyaszállitási dijak a Budapest—beográdi D-vonatra nézve 1921. évi augusztus 15-től kezdődő érvénnyel csekély mértékben leszállittatnak. Az 1921. augusztus­ 15.-ével érvénybe lépő alábbi táblázattal a fent­említett helyen közzétett díjtáblázat hatályon kívül helyeztetik: Vasúti közlemények. A Berlin—Bodenbach—Pozsony—Szob—Budapesten át irányuló közvetlen személy- és podgyászforgalomban az e szállításban részes egyes vasúti vállalatokon életbeléptetett üzletszabályzat és díjszabások hatá­rozmányai érvényesek. Ez alól kivételt képez az, hogy: 1. A váltott menet­jegyek­­5, illetőleg 3 napig érvényesek. 2. Az ezen útvonalon közlekedő gyorsvonatokon csak a szorosan vett utiszükséglet tárgyát képező külde­mények továbbíthatók. 3. 100 kg.-ot meghaladó súlyú podgyászdarabok nem vehetők fel szállításra. 4. Az elveszésért, súlyhiányért vagy sérülésért nyúj­tandó kártérítési összeget az illető utipodgyász kereskedelmi értéke szerint állapítják meg, kilogrammonként azonban legfeljebb 50 magyar korona a kártérítési összeg. Ez a kártérítési kötelezettség csak az ebben a viszony­latban tényleg megtett útra vonatkozik, vagyis akkor, amikor a menet-, illetve podgyászdíjak két vagy több vasút között közvetlenül és nem pályá­ról pályára" számoltatnak el Ha tehát valamely, Budapesten feladott és Prágába szóló podgyászküldemény nem érkezik meg Prágába és a pod­gyászilleték közvetlenül számoltatott el, akkor a podgyász feladója igényt támaszthat a fent idézett kártérítési összegre. Ha azonban a podgyász­illeték Budapestről Szobig és Szobtól Prágáig külön-külön, tehát tört for­galomban számoltatott el, akkor a podgyász elveszése, súlyhiánya, avagy sérülése esetén a vasút kártérítési kötelezettsége megszűnik. Kártérítés továbbá nem jár akkor sem, ha a podgyász az itt megjelölt útirányon belül részben személy-, részben gyorsvonattal továbbíttazik, vagyis a kártérítés csakis ezen útvonalon közvetlenül közlekedő gyorsvonatokkal továbbított podgyászküldeményekre igényelhető. Menetdíjak felemelése a budapesti helyi érdekű vasutakon. A Közúti igazgatósága, amely nemrégiben vette át újra a helyi érdekű vasutakat, elhatározta, hogy augusztus 1-től a Budapest—Haraszti—Rác­kevei, Budapest—Cinkota—Gödöllői, Budapest—Szentendrei és a Buda­pest—Nagytétény—Törökbálinti helyi érdekű vasúti vonalakon a vitel­díjakat felemeli. A munkások és közalkalmazottak részére eddig is enge­délyezett utazási kedvezmények továbbra is érvényben maradnak, de a díjak mérsékelten felemeltetnek. A Szabadka—Budapest között közlekedő gyorsvonatot csak kevés utas veszi igénybe. Ezt a minimális forgalmat a szerb útlevél-vízum nehézkes és költséges megszerzése okozta. A Közúti villamosvasutak menetdíjának felemelése Ausztriában. A bécsi fővárosi alkalmazottak fizetésének javításával kapcsolatosan a közúti vasutakon a menetdíjakat 10 koronára fogják emelni. Ez a tarifa­emelés augusztus hó 1-én lép életbe. Új határozmányok a külön tehervonatokra nézve Ausztriában. Azoknak külön tehervonatokkal való szállítására nézve az eddig fennállott határozmányok 1. évi augusztus hó 1-től kezdve jelentékeny módosulást szenvednek. Az új határozmányok értelmében a külön tehervonaton szál­lított minden küldeményért a fuvardíj az illető árucikkre érvényes díj­szabási határozmányok mérvadása szerint legalább 5000 kg. után fizetendő ; a legcsekélyebb fuvardíj egy különvonatért legalább 10.000 kg. Után, az I. teheráru osztály díjtétele alapján számítandó. A külön tehervonat szállí­tási költségét a feladó előre tartozik megfizetni. Az áruosztályozás módosítása Ausztriában. Az osztrák szövetségi vasutak által közzétett hivatalos hirdetmény szerint az áruosztályozás V—6. tétele alá tartozó vas- és acélt, illetve vas- és acélárukat, melyek eddig csak csomagolatlan állapotban tartoztak a II—II—A. osztályba (csoma­golva I—II — II. volt az osztályozás) i. é. július 20-tól kezdve csomagolt állapotban való feladásnál is ugyanezen áruosztályokba sorozták. Osztrák-olasz köteléki díjszabás. Értesülésünk szerint nemrég meg­beszélések folytak az osztrák szövetségi vasutak és a déli vasút között, melyek egy közvetlen árudíjszabás létesítésének előkészítését célozzák az osztrák és olasz vasutak állomásainak egymás között való kölcsönös for­galmára. Az új árudíjszabás csomóponti díjszabás alakjában olyképen lenne megszerkesztve, hogy a tekintetbe jövő olasz átmeneti pontig a fuvardíj osztrák koronákban, onnan pedig lírában lesz számítandó. A szamosvölgyi vasút árudíjszabási viszonyai. Mint értesülünk, a szamosvölgyi vasúton jelenleg is az 1910. január 1-től érvényes helyi árudíj­szabás s annak I-VIII. pótléka képezi a díjszámítás alapját, mi mellett az 1918. szeptember 1-én bekövetkezett 70, illetve 40% díjemelés,­ a 25, 15, illetve 8 filléres állandó pótilleték is figyelembe veendő. Az ily alapon megállapított díjtételek 1919. június 1-étől 60%-kal felemeltettek, 1919. augusztus 1-ével pedig további 50% díjemelés lépett életbe. 1919 szeptem­ber 16-tól 1920. augusztus 19-ig az 1919. június 1-től július 31-ig érvény­ben állott díjtételek kétszeres magasságban voltak alkalmazandók. 1920. augusztus 1-től a dijszámítási táblázatban kitüntetett díjtételek nem fillé­reknek, hanem bani-nak tekintendők, mi mellett azon díjtételek veendők alapul, melyek 1919. június 1-től július 31-ig érvényben voltak. Ezek a "táblázatok "1920. augusztus 20-tól való érvénnyel újból kiadattak. A román államvasutakon felszámításra kerülő 5%-os illeték, mely a munkáspénztár (Casa Muncii) javára szedetik, a szamosvölgyi vasút jelenlegi díjtételeihez is hozzászámítandó. A díjszámítás alapjául ezidőszerint is a volt osztrák­magyar és bosznia-hercegovinai árudíjszabás I. rész A) és B) szakasza szol­gál. A mint hírlik f. é. július hó 1-től újabb 60% díjemelést vettek tervbe, ennek tényleges érvénybeléptéről azonban még nem érkezett pozitív értesítés. Áruforgalom Csehszlovákia és Olaszország között. A fenti államok között a közvetlen teheráruforgalomra 1921. június 15-én Salzburg és Tarvis is megnyíltak. A küldemények mind a két irányban úgy a fuvardíjra, mint minden egyéb illetékre és készpénzkiadásra nézve a határig bérmentesítési kényszer alá esnek. Légi vasutak: Angliában és Franciaoszágban kísérletezések folynak a repülőgép és a vasút kombinációjából szerkesztett közlekedési eszközzel. A találmány lényege az, hogy egy biplán oszlopokon tartott két párhuza­mosan vezető drótkötélpályán halad. A biplán a rá szerelt kicsiny kere­kekkel fekszik rá a drótkötélpályákra. A repülőgép a megindításakor eleinte a kerekeken gördül, de néhány perc múlva már lebegve halad. A drótsinek csak a mozgás irányát szabják meg. A légivasút sebessége 200—250 km. Ehhez hasonlít a Laur francia mérnök találmánya alapján szerkesztett függő vasúti kocsi, amely egyetlen drótkötélpályán­ halad. A vasúti kocsit egy elől alkalmazott légcsavar mozgatja előre 250 km­-es sebességgel. A Laur-rendszerű légi vasút építése harmadrész annyiba kerül, mint a földön járó vasúté.­Felrobbantott vasútvonal. Egy fiumei jelentés szerint a Fiume— St. Péter-vonalon a vasútvonalat ismeretlen tettesek 30 kilométer hosszú­ságban aláaknázták és a levegőbe röpítették. NEM HIVATALOS RÉSZ. Vasúti és közlekedési közlöny 25. szám. Szállítási dijak a Budapest nyugoti p. u.—Beograd között közlekedő D-vonatnál. A m. kir. államvasutak igazgatósága, a részes vasutak nevében is. Budapest, 1921. évi julius hó 26-án. Honnan — Hová Útirány Pénz­értés Menetdíjak 10k(f. 1 od­ey&s* Egy kutya Honnan — Hová Útirány Pénz­értén 1. u. 10k(f. 1 od­ey&s* Egy kutya Honnan — Hová Útirány Pénz­értén osztályban szálltási dija Budapest ny. p. u.—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 630-24"-369 — 18 — 18"— — •30 67-50 1-50 Budapest ny. p. u.—Újvidék Kisszállás m. k. dinár 630'— 62'— 369'— 46'50 18-— 1 '95 67-50 9 75 Bpest ny. p. u.—Sremski Karlovci Kisszállás m. k. dinár 630"— 68'-369-— 51-18- — 2'10 67-50 10-50 Budapest ny. p. u—Indjija Kisszállás m. k. dinár 630 — 76 — 369'-57*— 18-2 '40 67-50 12-­ Budapest ny. p. u.—Zemun Kisszállás m. k. dinár 630 — 96--369'-72"-18­ — 3" -67-50 15" — Budapest ny. p. u.—Beograd Kisszállás m. k. dinár 630 — 100'— 369 — 75'— 18" — 3-15 67-50 15'75 Kunszentmiklós-Tass—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 347'-24 — 203'— 9--•30 37-50 1-50 37-50 1:50 Fülöpszállás—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 243-24' — 144-18­ 9­—­­•30 37-50 1-50 37-50 1:50 Kiskőrös—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 176'— 24'— 104'— 18 — 4-50 — •30 22-50 1-50 Kiskunhalas—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 135;— 24' — 81 — 18-4:50 —•30 22-50 1-50 Kisszállás — Szabadka Kisszállás m. k. dinár 135 — 24'-81'— 18'-450 -•30 22-50 1-50

Next