Vasuti és Közlekedési Közlöny, 52. évf. (1921)
1921-07-31 / 32. szám
160 Magyar kir. államvasutak. V. és K. K. 1921. VII/31. 32. sz. M. A. V. 118,267 1921. Cf. Bz&m. Hirdetmény a Wien Westbahnhof - Budapest—Bucuresti közti gyors- D-) vonatok forgalmáról. (Sajtóhiba helyesbítés.) A Vasúti és közlekedési közlöny folyó évi 25. számában fentnevezett vonatok forgalmára 96,705/921. Cl. szám alatt közölt díjtáblázatban a Budapest keleti p. a .Tövis (Teius) viszonylatra esedékes kutyaszállitási dij 20 frankról 30 frankra helyesbítendő. Budapest, 1921. évi julius hó 19-én. A m. kir. államvasutak igazgatósága, a részes vasutak nevében is. V. és K. K. 1921. VII/31. 32. sz. M. A. V. 118,949 1921. FIVa. szám. Hirdetmény. A Kelebián át Jugoszláviába rendelt küldemények felvételére életbeléptetett áruforgalmi korlátozás hatályon kivül helyeztetett. Budapest, 1921. évi julius hó 27-én. A m. kir. államvasutak igazgatósága. V. és K. K. 1921. VII/31. 32. sz. M. A. V/ 101. szám. Hirdetmény a magyar-jugoszláv közvetlen forgalomban közlekedő különleges gyorsvonatok (D vonatok) forgalmáról. (Szállítási dijak módosulása.) A fentnevezett vonatok forgalmára vonatkozólag a „Vasúti és közlekedési közlöny" folyó évi 27. számában 105,391/921. CL szám alatt közzétett hirdetményben közölt menetdijak, valamint podgyász- és kutyaszállitási dijak a Budapest—beográdi D-vonatra nézve 1921. évi augusztus 15-től kezdődő érvénnyel csekély mértékben leszállittatnak. Az 1921. augusztus 15.-ével érvénybe lépő alábbi táblázattal a fentemlített helyen közzétett díjtáblázat hatályon kívül helyeztetik: Vasúti közlemények. A Berlin—Bodenbach—Pozsony—Szob—Budapesten át irányuló közvetlen személy- és podgyászforgalomban az e szállításban részes egyes vasúti vállalatokon életbeléptetett üzletszabályzat és díjszabások határozmányai érvényesek. Ez alól kivételt képez az, hogy: 1. A váltott menetjegyek5, illetőleg 3 napig érvényesek. 2. Az ezen útvonalon közlekedő gyorsvonatokon csak a szorosan vett utiszükséglet tárgyát képező küldemények továbbíthatók. 3. 100 kg.-ot meghaladó súlyú podgyászdarabok nem vehetők fel szállításra. 4. Az elveszésért, súlyhiányért vagy sérülésért nyújtandó kártérítési összeget az illető utipodgyász kereskedelmi értéke szerint állapítják meg, kilogrammonként azonban legfeljebb 50 magyar korona a kártérítési összeg. Ez a kártérítési kötelezettség csak az ebben a viszonylatban tényleg megtett útra vonatkozik, vagyis akkor, amikor a menet-, illetve podgyászdíjak két vagy több vasút között közvetlenül és nem pályáról pályára" számoltatnak el Ha tehát valamely, Budapesten feladott és Prágába szóló podgyászküldemény nem érkezik meg Prágába és a podgyászilleték közvetlenül számoltatott el, akkor a podgyász feladója igényt támaszthat a fent idézett kártérítési összegre. Ha azonban a podgyászilleték Budapestről Szobig és Szobtól Prágáig külön-külön, tehát tört forgalomban számoltatott el, akkor a podgyász elveszése, súlyhiánya, avagy sérülése esetén a vasút kártérítési kötelezettsége megszűnik. Kártérítés továbbá nem jár akkor sem, ha a podgyász az itt megjelölt útirányon belül részben személy-, részben gyorsvonattal továbbíttazik, vagyis a kártérítés csakis ezen útvonalon közvetlenül közlekedő gyorsvonatokkal továbbított podgyászküldeményekre igényelhető. Menetdíjak felemelése a budapesti helyi érdekű vasutakon. A Közúti igazgatósága, amely nemrégiben vette át újra a helyi érdekű vasutakat, elhatározta, hogy augusztus 1-től a Budapest—Haraszti—Ráckevei, Budapest—Cinkota—Gödöllői, Budapest—Szentendrei és a Budapest—Nagytétény—Törökbálinti helyi érdekű vasúti vonalakon a viteldíjakat felemeli. A munkások és közalkalmazottak részére eddig is engedélyezett utazási kedvezmények továbbra is érvényben maradnak, de a díjak mérsékelten felemeltetnek. A Szabadka—Budapest között közlekedő gyorsvonatot csak kevés utas veszi igénybe. Ezt a minimális forgalmat a szerb útlevél-vízum nehézkes és költséges megszerzése okozta. A Közúti villamosvasutak menetdíjának felemelése Ausztriában. A bécsi fővárosi alkalmazottak fizetésének javításával kapcsolatosan a közúti vasutakon a menetdíjakat 10 koronára fogják emelni. Ez a tarifaemelés augusztus hó 1-én lép életbe. Új határozmányok a külön tehervonatokra nézve Ausztriában. Azoknak külön tehervonatokkal való szállítására nézve az eddig fennállott határozmányok 1. évi augusztus hó 1-től kezdve jelentékeny módosulást szenvednek. Az új határozmányok értelmében a külön tehervonaton szállított minden küldeményért a fuvardíj az illető árucikkre érvényes díjszabási határozmányok mérvadása szerint legalább 5000 kg. után fizetendő ; a legcsekélyebb fuvardíj egy különvonatért legalább 10.000 kg. Után, az I. teheráru osztály díjtétele alapján számítandó. A külön tehervonat szállítási költségét a feladó előre tartozik megfizetni. Az áruosztályozás módosítása Ausztriában. Az osztrák szövetségi vasutak által közzétett hivatalos hirdetmény szerint az áruosztályozás V—6. tétele alá tartozó vas- és acélt, illetve vas- és acélárukat, melyek eddig csak csomagolatlan állapotban tartoztak a II—II—A. osztályba (csomagolva I—II — II. volt az osztályozás) i. é. július 20-tól kezdve csomagolt állapotban való feladásnál is ugyanezen áruosztályokba sorozták. Osztrák-olasz köteléki díjszabás. Értesülésünk szerint nemrég megbeszélések folytak az osztrák szövetségi vasutak és a déli vasút között, melyek egy közvetlen árudíjszabás létesítésének előkészítését célozzák az osztrák és olasz vasutak állomásainak egymás között való kölcsönös forgalmára. Az új árudíjszabás csomóponti díjszabás alakjában olyképen lenne megszerkesztve, hogy a tekintetbe jövő olasz átmeneti pontig a fuvardíj osztrák koronákban, onnan pedig lírában lesz számítandó. A szamosvölgyi vasút árudíjszabási viszonyai. Mint értesülünk, a szamosvölgyi vasúton jelenleg is az 1910. január 1-től érvényes helyi árudíjszabás s annak I-VIII. pótléka képezi a díjszámítás alapját, mi mellett az 1918. szeptember 1-én bekövetkezett 70, illetve 40% díjemelés, a 25, 15, illetve 8 filléres állandó pótilleték is figyelembe veendő. Az ily alapon megállapított díjtételek 1919. június 1-étől 60%-kal felemeltettek, 1919. augusztus 1-ével pedig további 50% díjemelés lépett életbe. 1919 szeptember 16-tól 1920. augusztus 19-ig az 1919. június 1-től július 31-ig érvényben állott díjtételek kétszeres magasságban voltak alkalmazandók. 1920. augusztus 1-től a dijszámítási táblázatban kitüntetett díjtételek nem filléreknek, hanem bani-nak tekintendők, mi mellett azon díjtételek veendők alapul, melyek 1919. június 1-től július 31-ig érvényben voltak. Ezek a "táblázatok "1920. augusztus 20-tól való érvénnyel újból kiadattak. A román államvasutakon felszámításra kerülő 5%-os illeték, mely a munkáspénztár (Casa Muncii) javára szedetik, a szamosvölgyi vasút jelenlegi díjtételeihez is hozzászámítandó. A díjszámítás alapjául ezidőszerint is a volt osztrákmagyar és bosznia-hercegovinai árudíjszabás I. rész A) és B) szakasza szolgál. A mint hírlik f. é. július hó 1-től újabb 60% díjemelést vettek tervbe, ennek tényleges érvénybeléptéről azonban még nem érkezett pozitív értesítés. Áruforgalom Csehszlovákia és Olaszország között. A fenti államok között a közvetlen teheráruforgalomra 1921. június 15-én Salzburg és Tarvis is megnyíltak. A küldemények mind a két irányban úgy a fuvardíjra, mint minden egyéb illetékre és készpénzkiadásra nézve a határig bérmentesítési kényszer alá esnek. Légi vasutak: Angliában és Franciaoszágban kísérletezések folynak a repülőgép és a vasút kombinációjából szerkesztett közlekedési eszközzel. A találmány lényege az, hogy egy biplán oszlopokon tartott két párhuzamosan vezető drótkötélpályán halad. A biplán a rá szerelt kicsiny kerekekkel fekszik rá a drótkötélpályákra. A repülőgép a megindításakor eleinte a kerekeken gördül, de néhány perc múlva már lebegve halad. A drótsinek csak a mozgás irányát szabják meg. A légivasút sebessége 200—250 km. Ehhez hasonlít a Laur francia mérnök találmánya alapján szerkesztett függő vasúti kocsi, amely egyetlen drótkötélpályán halad. A vasúti kocsit egy elől alkalmazott légcsavar mozgatja előre 250 km-es sebességgel. A Laur-rendszerű légi vasút építése harmadrész annyiba kerül, mint a földön járó vasúté.Felrobbantott vasútvonal. Egy fiumei jelentés szerint a Fiume— St. Péter-vonalon a vasútvonalat ismeretlen tettesek 30 kilométer hosszúságban aláaknázták és a levegőbe röpítették. NEM HIVATALOS RÉSZ. Vasúti és közlekedési közlöny 25. szám. Szállítási dijak a Budapest nyugoti p. u.—Beograd között közlekedő D-vonatnál. A m. kir. államvasutak igazgatósága, a részes vasutak nevében is. Budapest, 1921. évi julius hó 26-án. Honnan — Hová Útirány Pénzértés Menetdíjak 10k(f. 1 odey&s* Egy kutya Honnan — Hová Útirány Pénzértén 1. u. 10k(f. 1 odey&s* Egy kutya Honnan — Hová Útirány Pénzértén osztályban szálltási dija Budapest ny. p. u.—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 630-24"-369 — 18 — 18"— — •30 67-50 1-50 Budapest ny. p. u.—Újvidék Kisszállás m. k. dinár 630'— 62'— 369'— 46'50 18-— 1 '95 67-50 9 75 Bpest ny. p. u.—Sremski Karlovci Kisszállás m. k. dinár 630"— 68'-369-— 51-18- — 2'10 67-50 10-50 Budapest ny. p. u—Indjija Kisszállás m. k. dinár 630 — 76 — 369'-57*— 18-2 '40 67-50 12- Budapest ny. p. u.—Zemun Kisszállás m. k. dinár 630 — 96--369'-72"-18 — 3" -67-50 15" — Budapest ny. p. u.—Beograd Kisszállás m. k. dinár 630 — 100'— 369 — 75'— 18" — 3-15 67-50 15'75 Kunszentmiklós-Tass—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 347'-24 — 203'— 9--•30 37-50 1-50 37-50 1:50 Fülöpszállás—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 243-24' — 144-18 9—•30 37-50 1-50 37-50 1:50 Kiskőrös—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 176'— 24'— 104'— 18 — 4-50 — •30 22-50 1-50 Kiskunhalas—Szabadka Kisszállás m. k. dinár 135;— 24' — 81 — 18-4:50 —•30 22-50 1-50 Kisszállás — Szabadka Kisszállás m. k. dinár 135 — 24'-81'— 18'-450 -•30 22-50 1-50