Vegyipari Dolgozó, 1977 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1977-01-01 / 1. szám

Felelősség és kezdeményezés jellemezte a szocialista brigádok tanácskozásait Megelőzve a szocialista bri­gádvezetők V. országos tanács­kozását üzemi, vállalati, ipar­ági szinten került megvitatás­ra, hol tart a brigádmozga­lom céljainak megvalósításá­ban, miben lépett előre, mik a jövő feladatai. A gazdasági feladatok és eredmények értékelő elemzése mellett egyforma súllyal ke­rült megfogalmazásra a maga­sabb színvonalú tevékenység a tanulásban, a művelődésben és a szocialista magatartás formá­lásában. Oktatás, újítás, elismerés FORTE brigádvezetői ta­nácskozásán Marinovszki And­rás felvetette, hogy kevés a szocialista brigádokban a fia­talok aránya. Sokkal jobban oda kell figyelni erre a jelen­ségre, mert a jövőben ez na­gyon károsan érezteti majd hatását. Javasolta a vállalat vezetésének, hogy a szakmai oktatás anyagából szervezze­nek vetélkedőt, így sokkal job­ban elsajátítják annak anyagát a hallgatók. Az Alkaloida Vegyészeti Gyár brigádvezetői tanácsko­zásán is­­sok értékes észrevétel hangzott el. Kátai Gáborné újí­tási előadó elmondta, hogy az elmúlt években összesen 7 szo­cialista brigád-újítás volt a vállalatnál. Ez a szám igen­ szerény, még akkor is ha mint­egy 500 ezer forint vállalati hasznot eredményezett. Job­ban ki kellene használni ezt a lehetőséget. Nagy eredmény lenne, ha a szocialista brigádok évente legalább egy újítást nyújtanának be és azok reali­zálódnának. Ehhez arra is szükség van, hogy a brigádok eredményeinek értékelésekor a jelenleginél jobban figyelembe vennék az újítási tevékenysé­get. Almási Lajos, a „Tablettázó­­karbantartó ” szocialista bri­gád vezetője, az „Alkotó Ifjú­ság” pályázattal kapcsolatban mondta el véleményét. Bri­gádjuk elkészített egy pálya­művet, mely II. helyezést ért el az országos kiállításon. Az országos kiállítás után pálya­művük kikerült a Szovjetunió­ba, ahol KOMSZOMOL diplo­mával tüntették ki az alkotó­kat. Rosszul esett a kollektí­vának, hogy itthon ezért sem­miféle elismerésben nem ré­szesültek. Munkafegyelem, patronálás Az Észak-magyarországi Ve­gyiművek brigádvezetői ta­nácskozásán az előadó kö­szönetét fejezte ki azok­nak a brigádoknak, ame­lyek a DH-munkarendszer sikere érdekében a hibafeltá­rásban aktívan közreműköd­tek. 1977-ben a szocialista bri­gádok vizsgálják meg, hogy egy-egy dolgozó milyen okból marad ki a munkából, mivel az ilyen kieső idők az utóbbi időben növekedtek. Igen sok­szor távol maradnak dolgo­zóink a munkából, feltehetően hivatalos ügyeket intéznek. A szakszervezeti bizottság 1977- től bevezeti a Jogsegélyszol­gálatot, így lesznek akik el tudják látni a dolgozók képvi­seletét. Különböző ügyekben igényeljék ezt a dolgozók, hogy ezáltal is csökkenjenek a mun­kából kieső idők. A Székesfehérvári Könnyű­fémmű szocialista brigádveze­tőinek tanácskozásán Sebes­tyén Andrásné, a ■*,Március 8.” brigád vezetője elmondta, hogy 1965 óta patronáltak egy fiatal­korú kislányt, aki felnövése után a vállalathoz került dol­gozni, és tagja lett a brigád­nak. Most is a Fejér megyei csecsemőotthonban egy 12 fő­ből álló gyermekcsoportot se­gít a brigád, azzal a céllal, hogy pótolják az anyai szere­­tetet. Verseny, értékelés A Kozmetikai és Háztartás­vegyipari Vállalat brigádveze­tőinek tanácskozásán Drinóczy Lujza VSZT titkár arról szólt, hogy a szocialista brigádmoz­galom versenykeretekben fo­lyik, de a verseny szó szerin­ti értelmezése helytelen ered­ményekhez vezethet. A mozga­lomban résztvevő brigádok helyzete ugyanis differenciált, a verseny nem közöttük folyik, hanem a brigád által kitűzött célok eredményes megvalósítá­sáért. Egymással csak a­kkor versenyezhetnének, ha helyze­tük és lehetőségük megegyez­ne, de ez még a termelés terü­letén nem biztosított. A verseny nem elsőket és utolsókat teremt, hanem olyan győzteseket, akiknek életük, munkához való viszonyuk, mű­veltségük, a mozgalom ösztön­ző hatására állandóan fejlődik, gazdagodik. Az elmondottak alapján a pontrendszer tehát nem mindig tükrözi a reális valóságot, ezért a pontozásos értékelésnél figyelembe kell venni még azt is, hogy a bri­gádok fejlődése az adott egy év alatt hogyan alakult. Meny­nyire segítette a termelést mennyiségi és minőségi vonat­kozásban. Majd azt hangsú­lyozta, hogy a jövőben jobban figyelembe kell venni a brigá­dok műveltségének gyarapítá­sát és nem utolsósorban a vál­lalások teljesítését. Viszont az értékelésnél nem lehet figyel­men kívül hagyni a termelési feltételek biztosítását, illetve azok hiányosságát. Összességében megállapítha­tó: a szocialista brigádok vál­lalati tanácskozásai is az üze­mi demokrácia egyik formájá­vá váltak. Az 1976. évi munka­­sikerek beszámolói mellett, szinte valamennyi brigádveze­tő ötletekkel, javaslatokkal gazdagította a „tarsolyt”, amit majd a küldöttek az országos tanácskozásra visznek maguk­kal. A sok-sok ezer felszólalás­ban megszámlálhatatlan téma merült fel. De mindegyik a fe­lelősség, a tenniakarás jegyé­ben hangzott el. A vállalati szocialista brigádvezetői tanácskozásokon külön­böző kitüntetések átadására került sor képünkön: Solticzky József, a Tiszai Vegyi Kombinát brigád­vezetői tanács elnöke veszi át a véradásért kapott kitüntetést Löfler Veronika, a BVK „Winkler Lajos­’ szocialista brigádvezetője hozzászólásá­ban a termékminőségek javí­tása érdekében felhívással fordult a brigádvezetőkhöz 2 VEGYIPARI DOLGOZÓ Százkkilencven újítás egy hónap alatt a Nitrokémia Ipartelepeknél Szocialista iparunkban a termelés volumenének és szín­vonalának emelése ma már mindennapos feladattá vált. A vállalatok hosszú távú fejlesz­tési terveik birtokában szerve­zetten, jelentős szellemi és anyagi befektetések árán irá­nyíthatják műszaki fejlődésün­ket. Ebben a viszonylag fejlett környezetben nyit teret az újí­tási rendelet az egyén és a ki­sebb alkotó közösségek szá­mára. A Nitrokémia Vállalat veze­tősége és szakszervezeti bizott­sága 1976. év végén műszaki fejlesztési újítási hónapot hir­detett meg. Közös felhívásunk­ban a vállalati V. ötéves terv feladatainak sikeres megoldása érdekében műszaki fejlesztési tárgyú újítási javaslatokat kért a dolgozóktól. A gyárrészlegek műszaki osz­tályvezetői a legjobb újítókból, szocialista brigádvezetőkből, munkásokból és alkalmazot­takból álló meghívottak előtt az újítási rendeletet és a gyárrészlegek újítási feladat­tervét ismertették. Az előadó­Az újítási hónap sikere — a résztvevőkön kívül — a szer­vezőket is dicséri. Kiemelten kell szólni az egyszemélyi elbírálókról, akik­nek gyors munkája nélkül az újítási hónap lebonyolítása nem­­ lett volna zökkenőmentes, sokat mindenütt konzultáció követte. Az újítási hónap propagan­datevékenységét 1976 novem­berében a szocialista brigádok vezetőinek klubjában tartott előadással fejezték be. Az újí­tási hónap nagyszerű eredmé­nyeket hozott. Egy hónap alatt 190 újítást nyújtottak be. Ez az előző évek egész évi tényszámának felel meg. Az újítók közül 212 mun­kás és 173 alkalmazotti újító volt. Pozitív jelenség volt a mun­kásnők megnövekedett újítási kedve is. A fiatal újítók (30 év alatt) száma az elmúlt években jelentős változáson ment keresztül. Az 1973-as 16,1 százalékos részarányuk 1976-ra 25,5 százalékra emelkedett, ami ennek a korcsoportnak a megnövekedett alkotó kedvét jelzi. Az újítási hónap folyamán benyújtott legjobb műszaki fejlesztési tárgyú újítási javas­lat szerzőit — munkás és al­kalmazotti kategóriában — az alábbi pályadíjakkal jutalmaz­ták. A szakszervezeti bizottság kezdeményező, szervező és irá­nyító tevékenysége, a szakszer­vezeti újítási bizottság vezető­jének és tagjainak agitációs munkája az eredmények mel­lett elismerést érdemel. Díj Munkás Alkalmazott I. 1 db 10 000,— Ft 1 db 10 000,— Ft II. 1 db 5 000,— Ft 1 db 5 000,— Ft III. 1 db 3 000,— Ft 1 db 3 000,— Ft Mi legyen a gyerekből? SOK EZER CSALÁD VISZ­­SZATÉRŐ PROBLÉMÁJA EZ. Különösen nagy gonddá válik az év első hónapjaiban a „végzős szülőknél”, mert szá­mukra elérkezett a döntés ide­je. Gyermekük az általános is­kola befejezése előtt áll, most már választani kell. Nem köny­­nyű a választás, mai életünk rengeteg lehetőséget kínál fia­taljaink számára. Adottak a to­vábbtanulás legváltozatosabb formái. A különböző szakkö­zépiskolák, a gimnáziumok és a szakmunkásképző iskolák, mind várják a fiatalokat. Csak­nem kétszáz szakma közül le­het választani. A vegyipari üzemek is ajánlják segítségü­ket: ösztöndíjat, a későbbi to­vábbtanulás lehetőségeit, s mindazokat a kedvezményeket ígérik a pályaválasztó fiatal­nak, amit a több éve, sőt évti­zede ott dolgozók teremtettek meg és élveznek napjainkban. Apáink pályaválasztását még a lehetőségek szűk köre határozta meg. A „döntés” ke­vésbé jelentett gondot, mivel nemigen volt miben választa­ni. Gyermekeink döntését ma elsősorban a jobbra fordult életünkből adódóan a lehetősé­gek bősége nehezíti. Ma a pá­lyaválasztás nem azt jelenti, hogy a szülő elindítja gyerme­két az úton, hogy holnap a „betevő falat” meglegyen. Mi, szülők ma ennél már többet kívánunk. Azt szeretnénk, ha gyermekünk élete még szeb­bé, még boldogabbá válna, mint a miénk. Természetes szülői óhaj ez, semmi elítélen­dő nincs ebben. Társadalmi rendünk lényege is ez, hisz a legfőbb célja, hogy tagjainak holnap többet adjon mint ma, az új generáció jobban és bol­dogabban éljen, mint elődeink. E nagyszerű tény már eleve biztató és megnyugtató lehet minden fiatal és szülő részére, de nem veszi el a választás gondját és felelősségét. Az egyéni sorsuk alakulásában nem kis része van annak, hogy indul el a fiatal, megtalálja-e a helyét a társadalomban. A döntés nehézségét legjobban — sajnos elég nagy számban — a későbbiek során helyte­lennek minősülő választások bizonyítják. A PÁLYAVÁLASZTÁS­NÁL, SZINTE MINDEN ESETBEN különösen az általá­nos iskolát végző gyermekek­nél, erőteljesen érvényesül a szülők befolyása. Kevés az olyan szülő, aki nem vállalva a felelősséget, vagy talán nem törődve eléggé gyermeke sor­sával, nem próbálja befolyá­solni gyermeke választását. Je­lentős azoknak a buktatóknak a száma, amiknek a gyerme­küket szerető, azok boldogsá­gát segíteni kívánó szülők ki vannak téve. Sok gond okozó­ja a szülői elfogultság. Első­sorban a nagy szeretet az, ami az elfogultságot okozza. Mi, szülők, hajlamosak vagyunk gyermekünk jó tulajdonságait, képességeit felnagyítani, még a hiányzókat is sokszor meg­levőnek hinni, és a meglevő rossz tulajdonságokról elfe­ledkezni. Ezt találjuk legin­kább a kudarcot okozó válasz­tások között. Más szülők, sa­ját, el nem ért álmaikat sze­retnék megvalósíttatva látni gyermekük által. Vannak szülők — nem is kevesen —, akik még mindig nem értik, mit is jelent a tar­tós boldogság, a kiegyensúlyo­zott élet. A boldogság biztosí­tékát szinte kizárólag a pénz­ben, a bármi áron megszerez­hető anyagi javakban látják. Sújt még sokakat a múlt tár­sadalomból itt maradt tudati örökség, a „vasalt nadrág” túlbecsülése, a nem termelő tevékenységnek a fizikai mun­ka elé való helyezése. Ezt a torz szellemi hagyatékot még nem tudta szétoszlatni megvál­tozott társadalmi rendünk, ahol minden a munkásosztá­lyért történik; nem tudta meg­szüntetni az a tény sem, hogy ma már a jövedelmek másként alakulnak mint régen, nem be­szélve arról, hogy a technika fejlődése más követelménye­ket támaszt, más körülménye­ket nyújt a fizikai dolgozók­nak ma, mint apáink idejében A MA, DE MÉG INKÁBB A HOLNAP SZAKMUNKÁ­SAINAK mind magasabb szak­mai műveltséggel kell rendel­kezniük. Ahogy napjainkig majdhogynem sikerült felszá­molni a sötét, piszkos, lavóros­­vödrös műhelyeket, és helyük­re világos, szociális létesítmé­nyekkel ellátott üzemeket épí­tenünk, úgy biztos, hogy az ez­redfordulóra megoldjuk vala­mennyi nehéz fizikai munka gépesítését, és az ipari tevé­kenységre mind kevésbé a fi­zikai, hanem mindinkább a szellemi munka válik igénnyé. És lehetne még sorolni a pá­lyaválasztás buktatóit. Mit eredményez az, amikor a gye­rek érdeklődésével ellentétes a választott pálya, ha a pálya ál­tal támasztott követelmények meghaladják fizikai-szellemi képességeit, ha alkati tulaj­donságaival ellentétes pályát választunk. A buktatók azonban elke­rülhetők, ha a tényeket haj­landók vagyunk tudomásul venni, és a gyermekünk pálya­­választását érzelemmel telítve, de annak nem alárendelve he­lyesen segítjük. Valameny­­nyiünknek tudomásul kell vennünk és el kell fogadnunk, hogy az emberi tartós boldog­ság alapja a mindennapi jól végzett munka. Nemcsak azért, mert a munka teremti a java­kat, hanem azért is, mert a jól végzett munka adja a minden­napi sikerélményt, az örömöt. Az az ember, aki szereti, érti és magas fokon képes végezni munkáját, legyen az szellemi, vagy fizikai tevékenység, min­dennap érzi az alkotás örömét, azt az embert társadalmunk úgy erkölcsileg, mint anyagi­lag mindjobban megbecsüli. A­z állami személyzeti mun­­káról szóló miniszterta­nácsi határozat végrehajtásá­ban foglaltak szerint a vezetői utánpótlásra számításba vehe­tő munkásfiatalok továbbtanu­lását — személyi és családi körülményeik figyelembevéte­lével — az anyagi és egyéb fel­tételek biztosításával elő kell segíteni. A Tiszai Vegyi Kombinátnál 1974-ben nyílt első ízben lehe­tőség arra, hogy a szakmun­kás képesítésű fizikai dolgozók felsőfokú beiskolázásra kerül­hettek, az érettségivel nem rendelkező szakmunkás fiata­lok egyetemi előkészítő tanfo­lyamra. A Nehézipari Minisz­tériumtól kapott keretszám alapján 3 fő beiskolázására ke­rülhetett sor. A kiválasztást széles körű felmérő munka előzte meg. 600 munkásfiatal felelt meg a feltételeknek, akik részére a felhívást megküldtük. A fel­hívás alapján beérkezett je­lentkezések után 12 munkás­­fiatal került előterjesztésre, a kombinát gazdasági, párt-, tár­sadalmi vezetői elé a­­ javas­lat konkrét kiválasztására. Kö­zülük hatan vettek részt a Pályaválasztási Tanácsadó In­tézetnél pályaalkalmassági, va­lamint a Műszaki Egyetem az e célból szervezett tesztvizsgá­laton és elbeszélgetésen. A vizsgálatok szerint végül öt je­lölt bizonyult alkalmasnak fel­sőfokú tanulmányok végzésére. A K­­ombinátunk felvette a kapcsolatot az illetékes szervekkel, hogy amennyiben lehetőség van rá, háromnál több fiatal szakmunkás beisko­lázására biztosítsanak keretet. A közbenjárás eredményes volt, mert 3 helyett 5 TVK-s fiatal kezdhette meg tanulmá­nyait 1974 szeptemberétől a szakmunkások egyetemi elő­készítő tanfolyamán. A felkészítés hatékonyságá­nak növeléséért kombinálunk minden héten egy szabad na­pot s a felvételi vizsgák előtt — május és június hónapban — háromhetes munkaidő-ked­vezményt biztosított, mely idő alatt a hallgatók a kombinát területén gyarapíthatták tudá­sukat kijelölt konzulensek irá­nyításával. A sikeres vizsgára való ösztönzésként a hallgatók részére béremelést, a konzu­lenseknek pedig jutalmat tűz­tünk ki. Ezen túlmenően meg­térítettük a tanfolyam során felmerült költségeket és a jegy­zetek árát. A felkészítés eredményessé­gét bizonyítja, hogy két fiatal egyetemi, kettő pedig főiskolai tanulmányait kezdhette meg 1975 szeptemberében. És erre épülhet csak az igazi boldogság. A SZÜLŐ ELSŐDLEGES FELADATA — és így segít legtöbbet gyermeke sorsának formálásában —, hogy vegye számba gyermeke képességeit, az egyes pályák által támasz­tott követelményeket, ismerje gyermeke érdeklődését, és mindezek szem előtt tartásával segítse, hogy gyermeke olyan pályát válasszon, ahol a kö­zepesnél többet, sőt kiemelke­dőt tud alkotni; ez lesz a biz­tosítéka annak, hogy mindig megtalálja majd így örömét a munkában, s boldogulását a társadalomban. Végül azonban azt is le kell szögezni — mert az igazsághoz hozzátartozik —, hogy gyerme­künk boldogságának megte­remtése nem a pályaválasztás­ra vonatkozó döntésnél kezdő­dik és ott nem is fejeződik be. Az emberi tulajdonságok, jel­lemvonások kialakítása, for­málása, a születés pillanatától a felnőtté válás pillanatáig, szülői feladatot jelent. Az a fiatal, akiben a munka becsü­letét, szeretetét szülei nem tud­ták kialakítani, az nem is ta­lálhat megfelelő pályát magá­nak. Az a fiatal, aki nem tud örülni az apró eredményeknek, az apró örömöknek, az a na­gyobb eredményeket sem tud­ja kiharcolni, sohasem lesz elé­gedett, boldog ember, és ebben van a szülők legnagyobb fele­lőssége. Ceglédi Mihály 6. sz. Ipari Szakmunkásképző Intézet igazgatója Akik egyetemi felvételt nyertek 3 forintos, a főiskolá­sok 2,50 forintos órabéremelést kaptak 1975. január 1-től visz­­szamenőleg azzal a céllal, hogy a felsőfokú tanulmányaik ide­jén a 80 százalékos átlagkereset mellett is megfelelő legyen a jövedelmük. A­z érettségi nélkül egyetem­­re, főiskolára felvett fia­talok nem kivételezettek. Ed­digi szorgalmas, becsületes munkájuk, közösségi életük, a munkapad mellett szerzett ta­pasztalatuk alapján alkalma­sak arra, hogy magasabb poli­tikai, szakmai ismereteket sze­rezzenek, ha van rá lehetősé­gük. Ezt a lehetőséget ma tár­sadalmunk biztosítja nekik. Nem kerülik meg, csupán le­rövidítik azt az utat, ami elő­segíti az értelmiség utánpótlá­sát közvetlenül a munkásosz­tály soraiból, megkönnyíti a szakmunkások üzemmérnök­ké, mérnökké válását. Természetesen ez az út nem könnyű, a szűkebb és tágabb környezet segítsége nélkül nem is járható. L­elkiismeretes munka és se­­gítség nélkül nem ment volna ez a leninvárosi fiata­loknak sem. ők azonban kiáll­ták ezt a próbát és az a politika is, amely létrehozta ezt a kép­zési formát. Bebizonyítva, hogy széles körű társadalmi összefo­gással, segítségnyújtással pó­tolható a hiányzó ismeret és a legjobbak képesek ily módon magasabb szakmai és politikai ismeretei megszerzésére. Sikerüket a Tiszai Vegyi Kombinát dolgozó kollektívája sikerének tekintjük. Valenta Lászlóné Szakmunkások az egyetemen Műanyagok A szegedi Technika Házá­ban január hónap végéig tar­tó kollokviumsorozat kezdő­dött a műanyagok ipari alkal­mazásáról. A kollokviumon tíz iparág sok száz hazai kép­viselője vesz részt és megvi­tatja — a tudományos kutató­­intézetek szakembereinek el­bírálása alapján — a szinteti­kus anyagok felhasználásának további lehetőségeit. A Technika Házának előcsar­nokában a Tiszai Vegyikom­binát műszálakból, festékekből, fóliákból, mezőgazdasági vegy­szerekből műanyagkiállítást rendezett be, ezzel elősegítve a téma alaposabb megismerte­tését.

Next