Vegyipari Dolgozó, 1995 (39. évfolyam, 2-8. szám)

1995-03-01 / 2. szám

A munkabéke és a munkaharc intézményeiről Május 19. és 26-a kö­zött minden magyaror­szági munkahelyen, ahol 15 munkavállaló­nál több ember dolgo­zik újraválasszák az üzemi tanácsokat. A tapasztalatok azt mu­tatták, hogy volt, ahol szakszervezeti szerep­be csúsztak át, volt ahol riválisnak tekin­tették az érdekvédelmi szervezetet. Sok he­lyütt maga a munkálta­tó sem tudta mit is kezdjen az újdonsült szervezettel, számos munkahelyen azonban zökkenőmentesen a törvény előírásai sze­rint működtek. Szak­­szervezetünk változat­lanul úgy ítéli meg: mindkét szervezetre szükség van, a munka­­vállalók érdekében együttesen kell fellép­ni a munkahelyi érdek­­képviseleti szerveze­teknek az üzemi taná­csokkal. A közelgő vá­lasztások előtt szer­kesztőségünk úgy látja nem árt ismételten köz­zé tenni néhány fogal­mat e témakörben. Mi az üzemi tanács? Az üzemi tanácsok több évtizedes nyugat­európai funkciójuknak és működésüknek ta­pasztalatai alapján: az ipari demokrácia, a munkavállalói jogú részvétel (participá­­ció), a dolgozók vállalati döntésekbe való beleszólásának in­tézménye. A munkavállalók által választott képviselők (üzemi tanács tagok) közös szerve, testülete. Ezt a testületet hatalmazza fel a Munka Törvénykönyve arra, hogy vegyen részt a munkáltató (gazdasági társaság) fontos döntéseinek meghozatalában. Mi az üzemi tanács funkciója? Az üzemi tanács a vezetés döntései előtt közvetíti a döntés­hozókhoz a munkavállalók véleményét és képviseli a döntés folyamán azok érdekeit. Mindehhez csupán meggyőző erejét használhatja fel, ugyanis eszközei nincsenek. Ez fordítva is igaz, feladata a döntések elfogadtatása a munkavállalókkal. Mindkét oldalról informáló, tájékoztató kötelessége van, ki­s szakszervezet a munkaharc intézmé­nye. A munka világá­ban a mindig is kiszol­gáltatott munkaválla­lók munkaerőpiaci po­zíciójának javításáért, a piaci versenynek a munkavállalókra néz­ve káros következmé­nyeinek csökkentésé­ért küzdő érdekvédel­mi szervezet. Az egyezkedések ti­pikus intézménye a kollektív szerződés,­­ amiben a munkaválla­lók munkafeltételeinek javítása a cél - amely­ben a munkáltató és munkavállaló egyen­rangú partneri kapcso­lata testesül meg. Az üzemi tanács te­vékenysége az érdek­­azonosságon alapul, a közös érdek a munka­béke, a termelés zavar­talansága, hiszen ebből lesz a nyereség, ebből válhat osztalék, illetve béremelés, technika fejlesztés, jóléti célokra fordítható pénzeszköz. A szakszervezet tevékenysége - megszületésétől fogva - azon a határozott érdekellentéten alapul , amelyik a munkavál­lalók és a tulajdonos között a profit, a nyereség felosztásában nyilvánul meg. A szakszervezet ebben az osztozkodásban a gyengébb pozícióban lévők fegyvere, a munkaharc intézménye. Az üzemi tanács a munkabéke intézményeként nem ren­delkezik (nem rendelkezhet) semmilyen nyomásgyakorló, kényszerítő eszközzel, mellyel véleményét rá tudná kényszerí­teni a munkáltatókra. (Ezért kell semleges magatartást gyako­rolnia sztrájk esetén.) Ezzel szemben a szakszervezet a törvény által biztosított nyomásgyakorló eszközzel rendelkezik, a sztrájkjoggal. Az üzemi tanács választások részletes tudnivalóit a VDSZ INFO február 25-i száma ismerteti. Az INFO-t olva­sóink megtalálhatják az alapszervezeti titkároknál. ÜZEMI TANÁCS VÁLASZTÁS szen csak maximálisan tájékozódva tudja a konfliktusokat a lehető legkisebb mértékűre csökkenteni, azaz a munkabékét megőrizni. Mondhatjuk azt is, hogy az üzemi tanács a munkabéke intéz­ménye. Miben különbözik az út a szakszervezet tevékenységétől? C STARTÉ Nem ^­^'volTe''' ^­­................. .C^zcmiT^na^^ Szakszervezetek Igen ill. nem szervezett munkavállalók képviselői. MT 49§ (2) Választási bizottság megalakítása Határidő: 1995. III. 24. MT 49§ (1) _____­­ — Választásra jogosult munkavállalók névjegyzéke a munkáltatótól. MT 47§ (2) Határidő 1995. IV. 29. Meei.: Munkáltatói jogokat gyakorló munkavállaló nem lehet az ÜT tagja I Jelöltállítás határidejének és a választás idejének meghatározása. MT 48§ (1/a) I Jelöltek listája a választás előtt 3 héttel. MT 49 § (5) Iz ezkésőbbi határidő 1995. IV. 28. I Szavazás megszervezése, szavazólapok elkészítése MT 505 (1-2) I Szavazatsz­edő bizottság megalakítása. MT 50§ (2) I Szavazás lebonyolítása, szavazatoi összeszámlálása, jegyzőkönyv. MT 51­­ (1-2), MT 53§ (1-2) Határidő: 1996. V. 19.-21. házML I ----------­Eredmény kihirdetése -^^EredményT^?------ Egyeztetés Eredményest^ ^ ---------^^tatják7^Igen MT S4S V^y ^ G Nem Igenj Nem ______ rr ____________MT si§ (5jiT” Egy év múlva ismét választás _____________ _________________ MT 51§ (7) Eredményest^3. — Bírósági döntés -Igen MT S4S Nem ___________Nem |_________________ 90 napon belül választás ismétlése ÉrvényesT^-''^ Legkésőbb: 1995. augusztus _________MT SI§ (6)________________ Cjv tdíj) (végT) VEGYIPARI DOLGOZO 3

Next