Vesevilág, 2009 (22. évfolyam, 1-5. szám)

2009-02-01 / 1. szám

yűrioTjejTj lenni c j i y Az év kezdetekor minden vállalko­zó és vállalkozás panaszkodik, hogy a civil szervezetektől naponta befutó te­lefonok már zavarják őket a mun­kavégzésében. A civil szervezetektől érkező hívások célja: támogatás szer­zése működésük és programjaik vég­rehajtásához. S még ha a cégek el is ismerik azok méltányosságát, az anyagiak megszerzésének szükséges­ségét, a kérések legtöbbjét el kell uta­sítaniuk, hiszen ha szándékukban áll­na is azok kielégítésére, a forrásaik végesek. Ráadásul az esetek jelentős részében szándék sincs rá. Legrosszabb helyzetben a hátrá­nyos helyzetű embereket (fogyatéko­sokat, egészségkárosodottakat, kró­nikus betegeket, szociálisan elesette­ket) képviselő szervezetek vannak, hi­szen tevékenységük az érdekvédel­men felül a tagok maradék egészsége megőrzésére, életminőségük javításá­ra irányul - kiváltva ezzel jelentős álla­mi feladatokat - ám tagságuk támo­gatására éppen szűkös anyagi helyze­tük miatt nem számíthatnak. Emellett igen komoly megkülön­böztetéssel találkoznak minden terü­leten, ami a forrásokhoz történő hoz­zájutást egyenlőtlenné és igazságta­lanná teszi. Hol jelentkeznek ezek a megkülönböztetések? Az állam elismeri a betegszerveze­tek jelentőségét, feladataik fontossá­gát, de az anyagi támogatásnál már nem tekinti őket egyenrangúnak. A fogyatékosok szövetségei, a rákbe­tegek három szervezete jelentős költ­ségvetési támogatást kap, ebből mű­ködésük gyakorlatilag biztosított. Érdekes módon az elég kis számú fogyatékos és krónikus beteget érin­tő, igen költséges versenysport szer­vezőinek támogatása is fontosabb az államnak a többi szervezetnél. Azoknál, akik csak a Nemzeti Civil Alapprogramnál (NCA) pályázhatnak - az előbbieknél nagyságrenddel kisebb, a fennmaradáshoz is alig elég - működési támogatásra. Az NCA elosztási elvei között ugyan deklarált ezen szervezetek kiemelt sze­repe, a gyakorlatban azonban ez egyál­talán nem érhető tetten. Sajnos, az NCA olyan szervezetnek is megítél több milliós működési támogatást, amelyik évek óta költségvetési támogatásban részesül - pedig ez elvileg kizáró ok -, és ezt maga is elismeri a honlapján ol­vasható közhasznúsági jelentésében. Az NCA döntései egyébként is ho­mályba vesznek, a sablonos szövege­ken túl soha nem lehet tudni, hogy ki miért kap támogatást vagy elutasí­tást. Pedig egy érdemi indoklás segít­hetne a következő évi programok, pá­lyázatok elkészítésénél. De ez nyilván nem cél; az átlátható­ság, a számon kérhetőség csak kor­látozná a döntéshozók lehetőségeit. Az ugyanis eléggé egyértelműen kimutatható, hogy a tanács és a kol­légium tagjainak szervezetei az átlag­nál mindig jelentősen több pénzt kap­tak. Ők biztosan tudnak valamit, amit mi, többiek nem. A magánszemélyek számára is nyitott a lehetőség a civil és ezen be­lül a betegeket képviselő szervezetek támogatására. Ennek egyik módja a jövedelemadónk egy százalékáról tör­­ ténő rendelkezés; a másik pedig a pénzadomány, amit közvetetten - az adóból történő leírással - az állam is támogat. A minden alapot nélkülöző, igazságtalan megkülönböztetés itt is működik: a félelem és az érzelem mű­ködteti. A félelem a ráktól, az érze­lem, ami a beteg gyerekek látványá­hoz köt. Hiába szed sokkal több ál­dozatot a szív- és érrendszeri beteg­ség, hiába gyógyíthatatlan a cukor­­betegség, a vesebetegség - szemben az igen nagy százalékban gyógyítható rákbetegséggel -, mégis attól félünk legjobban, arra áldozunk (ha gyere­kekhez kötődik, pláne). Ezért gazdál­kodnak az ő szervezeteik több száz millióval, ezért küzdenek a fennma­radásért, pár millió forintért a többiek. A pénzügyi és gazdálkodó szer­vezetek döntő többsége karitatív tevé­kenységét aszerint ítéli meg, hogy az számára milyen reklámot jelent. Ezért lényegesen könnyebb sport- és kultu­rális rendezvényekre szponzorokat ta­lálni. Fontos szempont az is, hogy tá­mogatásaik mennyire találnak helyes­lésre a társadalomban - így ez is fo­kozza a betegszervezetek támogatott­ságában kialakult aránytalanságot. Ez van, de szeretni nem kell. Remélem, eljön az idő, amikor az említett forrásokról döntők a szerve­zetek tevékenységét ismerve megfon­toltabban és igazságosabban ítél­keznek. (dásab Pn

Next