Vesevilág, 2018 (31. évfolyam, 1-2. szám)
2018-05-01 / 1. szám
A szikszói ideiglenesen be kellett zárni a szikszói művese állomást. Az ott kezelt betegeket átmenetileg a Szikszótól 20 km-re levő miskolci centrumba helyezték át. Az ok: két nefrológus is beteg lett a szikszói centrumban, visszatérésük csak hónapok múlva várható. A szakmai előírások szerint dilarzis állomás orvos nélkül nem működhet. A szolgáltató helyettesítő orvost nem tudott biztosítani, más lehetősége nem volt. A szikszói betegek azonnal tiltakoztak, ami érthető, mert megszokott környezetüket kellett elhagyniuk, a betegszállítási idők megnőttek. Kérvények a helyi önkormányzathoz, a sajtóhoz, az érdekvédelmi szervezethez, a tulajdonoshoz, panasz a Facebook közösségéhez. A megkeresettek érdekeiknek és politikai hozzáállásuknak megfelelően reagáltak, megnehezítve a helyzet átlátását és a megoldást. Előkerült a kommentekben a szolgáltatók betegeket nem kímélő pénzéhsége, sőt embertelensége, a magyar egészségügy áldatlan állapota. Megoldásként az állomás államosításától az orvosok ideiglenes odahelyezéséig minden változat felmerült. A betegek részéről - érthetően - az érzelmek játszották a főszerepet. Nos, hogy némileg helyre tudjuk tenni a történteket, íme néhány, talán nem mindenki által ismert tény: A hazai egészségügy történetében szinte egyedülállóan a dialízis ellátás kiépítését a magyar állam magánszolgáltatókra bízta. Ők saját pénzükön, milliárdokat befektetve, állami támogatás nélkül hozták létre azt a hálóza- ESET KAPCSÁN tot, ami ma az európai szintű ellátást biztosítja. A beruházás megtérülésére és a működés fedezésére a szolgáltatók szerződést kötöttek az OEP-pel, ami részletesen tartalmazza a szolgáltatás leírását, az elszámolás módját, stb. Megállapodtak egy összegben, ami ezt biztosítja, s amit a költségvetés a mindenkori beteglétszámnak és az inflációnak megfelelően évente módosítva tartalmaz. Ráadásul - az állami egészségüggyel szemben - ez az összeg a beruházásokra és felújításokra is fedezetet kell nyújtson. Fontos elem, hogy a szolgáltatók az egészségügyben működnek, így az ÁFA-t nem igényelhetik vissza, de az állami egészségügytől eltérően közönséges vállalkozásnak minősülnek, ezért minden olyan adót is fizetnek, amit az ipari vállalkozásoknak kell. És kb. 15 évvel ezelőtt elkezdődött a dialízisért fizetett térítés fokozatos csökkentése. Először felülről zárttá tették a kasszát, ami azt jelenti, hogy ha több kezelés történik egy évben, összességében akkor sem fizetnek többet. Ezt követte az összeg befagyasztása, ami 10 éve változatlan. Nem nehéz belátni, hogy a bekövetkezett betegszám növekedés, a béremelések és az infláció miatt már nem az a kérdés, hogy mennyi a szolgáltatás nyeresége, hanem az, hogy hogyan lehet működtetni veszteség nélkül. Ma a dialízis térítési díja nálunk kb. 70 Euró, amivel Európában az utolsó helyen állunk. A következő legkisebb térítési díj 130 Euró körül van, de a fejlettebb országokban átlagosan 250-350 Euró között mozognak. A hazai térítési díjak nem teszik lehetővé, hogy az orvosokat, nővéreket jobban fizessék, ezért itt is jellemző a munkaerő elvándorlása. A helyzetet súlyosbítja, hogy mivel a dialízis nem egy hálapénzes terület, a nefrológus utánpótlás is nagyon lecsökkent. Visszatérve Szikszóra. A megye betegei a többi megyéhez képest igen kedvező helyzetben vannak, mivel az FMC a megyében négy dialízis centrumot hozott létre. A kórházi hátteret mindenhol a helyi kórház biztosította, amit Szikszón időközben megszüntettek. Vagyis a szikszói betegek fekvő ellátását is már jó ideje Miskolcon kellett biztosítani - ahonnan nem lehet áthelyezni orvosokat, mert akkor a miskolci nefrológiai ellátás kerül lehetetlen helyzetbe. Többek felvetésével ellentétben a szikszói centrum megszüntetése nem eredményez a szolgáltató számára hasznot, mert azt a miskolci harmadik műszak többletköltsége elviszi. A szolgáltató nem szándékozik a szikszói létesítményét megszüntetni. Ne hagyjuk magunkat félrevezetni, a végleges és megnyugtató megoldás kulcsa elsősorban nem a Fresenius, hanem az egészségügy jelenlegi irányítói kezében van.