Katolikus gimnázium, Veszprém, 1880
gondviselők némi vigyázattal legyenek a játszókra. Válaszszanak ugyanis mindenkor szép és nemes játékokat, melyek igazi mulatságok s egyszersmind izmosító gyakorlatok kissebb gyermekekre nézve úgy, mint serdülőkre vagy nagyobbakra nézve. A játékok nemeiben legtöbb a társasjáték és ez jól is van , így a játszótársak egymással versenyezhetnek, egymást tanítják, bátorítják, a játékokat változatosabbakká és mulatságosabbakká tehetik. A gyermek társadalomban született, társaságban kell nevelődnie is, hogy a társadalom derék tagjává legyen Nem szabad azonban azt sem szem elől téveszteni, hogy a gyermek milyen társaságba való, nem különben a társaság minden egyes tagját ismernünk kell, hogy egyik-másik nyersebb természetű a többieknek valamikép ártalmára ne lehessen. 2. A gymnasztika. (Testgyakorlat, tornázás.) Ez a játéknál már magasabb fokú és művészeti testművelés, mely szintén egyik igen jelentékeny eszköze a testi mulatságnak. A gymnasztikát az iskolai év folytában is gyakorolják ugyan a tanulók, de mégis természetes, hogy a vakációban is folytatni kell, midőn arra több szabad idővel rendelkeznek és szabadabban gyakorolhatják. Az iskolában a testgyakorlatnak oly sokféle eszközét, nemét, módját, műfogását tanulják az ifjak, hogy vakáczióban ,hol egyiket, hol másikat ismétlésképen gyakorolgatván, testmozgásuk tökéletesedik, ügyességök fokozódik, testtartásuk művelődik. Ne gondoljuk azt, hogy a kissebbeknek talán még korai, vagy hogy a nagyoknak már felesleges. A gymnasztika ma már oly előhaladott és széles terjedelmű, hogy a kisgyermektől kezdve a kifejlődött emberig mindenki számára vannak sajátos műmozgások, tagjáztatások, a testet a legkisebb izig mozgásba hozó gyakorlatok, melyek erősebbeknek úgy mint gyengébbeknek valók, nem különben vannak kissebbeknek való könnyebb, és nagyoknak való nehezebb s vigyázatot igénylő gyakorlatok. Különösen napjainkban kétszeresen szükséges, sőt nélkülözhetetlen a folytonos testgyakorlás, mikor általános a tapasztalás és panasz, hogy a gyermekek legnagyobb része gyenge testalkatú, hogy szellemi elfoglaltsággal túl vannak terhelve, az iskolában és otthon a feczketanulásnál sokat kell ülniök. Vajmi kevés tehát az az egy-két órai kiszabott gyakorlás a test teljes restaurálására, naponként kell a testet s egyes részeit gyakorolnunk, edzenünk. Ismerek embereket, kik egykor igen gyenge és ügyetlen testalkatúak voltak, és kitartó testgyakorlás által később úgy kifejlődtek s megerősödtek, hogy bámulatunkat vonják magokra. Ki ne tudná, hogy a régi görögök és rómaiak mily nagy gondot fordítottak a gymnasztikára s épen ezért mily ügyes és képzett testüek voltak. A gymnasztika által a test tagjainak merevsége, ügyetlen forgatása, lassúsága mind elenyésznek, és hajlékonyságot, gyorsaságot, ügyességet nyernek, szóval a testgyakorlás a testet izmossá, erőssé, teszi és sok betegségtől megóvja; mindennek pedig a gyakorlati életben is mily kimondhatatlan nagy haszna van, a mindennapi tapasztalás igazolja. — Hogy a lovaglás, kocsikázás, hintálás, tekézés stb. megannyi erősítő, edző testgyakorlatok és kellemes mulatságok, azt mindenki tudja, de természetes, hogy az ilyenekben a gyermekeket vagy ifjakat magukra hagyni könynyelműség volna. 3. A tánc 7. Nem elég a testet csak izmosítani, edzeni, hanem 1*