Katolikus gimnázium, Veszprém, 1896

a szerző egyetemi tanár Bernben, tehát oly férfiú, a­kinek szava kell, hogy súly­­lyal bírjon, így már van bátorságom a Was ist Bildung ? cz. fejezetből egyet­­mást idézni. Inkább negatív határozmányokat találunk itt; a szerző azon jegyeket sorolja fel, a­melyek a műveletlenségnek csalhatatlan bizonyítékai. íme, itt követ­keznek: 1. a nagy fényűzéssel járó életmód, 2. a házi könyvtár hiánya vagy valamely kölcsönkönyvtár igénybe vétele, 3. a szerénytelen megjelenés, az igen hangos beszéd a nyilvános helyiségekben, a vasúton, restaurácziókban stb., 4. a tétlenség, 3. a túlfeszített munka, a­mely, ha önkéntes, majdnem mindig becsvágyból vagy kapzsiságból ered, 6. a pazarlás vagy a pénz előkelő lenézése, 7. a gőg az alacsonyabb sorsúakkal szemben, 8. a fecsegő természet, a túlbuzgó szolgálatkészség és a túlzott udvariasság. Vegyük most mindezen ismertetőjeleknek éppen az ellenkezőjét, és legott kidomborodik előttünk a művelt embernek a csalódásig híven megfestett arczképe. Csakhogy ki ne látná, mennyi együgyű naivság rejlik e felsorolásban! Mily harmadrangú külsőségektől teszi e tudós német függővé azt a sokat emle­getett műveltséget, a­melyben — talán megengedi mindenki — kell, hogy a léleknek is valamely része legyen. Az említett fejezet egy jegyzetében (II. k., 143. 1.) szóról-szóra még ezt a nagyképű kijelentést is olvashatjuk: »Magától értetődik, hogy műveletlenek­­ azok az angolok, a­kik bő bugyogóban, szeges czipőkben és átizzadt flanel­ingben városi vendéglőink asztalainál ülnek.« Megtudtuk ebből az észrevételből most már azt is, hogy az a három, eddig ártatlannak hitt ruhadarab is mily komoly gátat vet a műveltség beszivárgása elé. Szerző azokban egy-egy kínai falat lát. Meg kell adni, hogy a mai társadalom az imént előszámlált negatív ismertető­­jeleknél jóval magasabb követelményekhez, sokkal jelentősebb kellékekhez fűzi a műveit jelzőt. A. Schönbach, gráczi egyetemi tanár, Über Lesen und Bildung*) ez­ tanulságos művében találóan ecseteli a művelt ember physiognomiáját, a­mint az a mai felfogásban megjelenik. Érdemes meghallgatni. »Nem félek attól, hogy nagyot hibázom, ha azt vélem, hogy ma a műveltséget bizonyos ismeretek bizonyos összegébe helyezik, meglehetősen tekintet nélkül arra, hogy minő horderővel kapcsolatosak. A­ki a mi közönséges közép- és felsőiskoláinkat átfutotta, ez által általános nézet szerint megszerzi a jogot a műveit ember nevezetre. Kell, hogy értsen az újságolvasáshoz, a­nélkül hogy a földrajzi nevek túlságos fejtörést okoz­nának neki; kell, hogy a napi eseményeket illetőleg legalább egy újság vélemé­nyét feltálalni tudja, természetesen a­nélkül, hogy a gazdasági és politikai viszo­nyokba való valami mélyebb belátást kellene elárulnia. A színházról m­értőleg kell nyilatkoznia; azon regényekről, a­melyek éppen a fölszinen úszkálnak, kell, hogy valamit hallott, vagy legalább valamely bírálatot olvasott legyen. Ha egy­ ­­ Graz, 1894. 7—8. 1.

Next