Angolkisasszonyok tanítóképzője, Veszprém, 1933

Milyen legyen a tanítónő? Fontos, komoly, életbevágó kérdés mindazok számára, kiket az isteni Gondviselés arra hívott, hogy a kis ember­­palántából fáradságos munkával igazi,­­ az isteni gondo­latnak megfelelő embert képezzenek. Erre a kérdésre, milyen legyen a tanítónő, így válaszol dr. Gut­heil Jenő theológiai tanár úr. A neveléstan egész bizonyosan elsorolja szép tudo­mányos alapossággal a jó tanítónő jellemvonásait. Hogy legyen erkölcsileg és értelmileg alkalmas magasztos hiva­tásának betöltésére, legyen jellemes, képzett, megértő, igaz­ságos, gyengéd, szeresse a gyermekeket stb. A magam ré­széről, ezeken túl, csak egyet hangsúlyoznék még: legyen mindig tudatában annak a nagy felelősségnek, amit a mi válságos korunk a népnevelőre ró. Soha ne felejtse el, hogy az emberiség szebb jövője jórészt a nevelő­ munkások kezébe van letéve. Bármennyire megcsodáljuk is a közmondásokban rejlő sok életbölcsességet, alig fogadhatjuk el annak a latin mondásnak igazságát, amely szerint: «Quem dii odere paedagogum fecere» — «Akire haragusznak az istenek, azt tanítóvá teszik.» Sőt biztosan állíthatjuk ezzel szem­ben, hogy nincs emberi hivatás, amely olyan fokban tenné az embert részesévé Isten alkotó és világkormányzó tevé­kenységének, mint a tanítói és nevelői hivatás. Olyan lesz a jövő termése és aratása, amilyen a jelenkor népnevelői­nek vetése. Az Isten küldötteinek, a prófétáknak hivatása a tanítói hivatás, a prófétaság minden áldozatával és di­csőségével. S ha minden időben ilyen felelősségteljes volt a népnevelői munka, kétszeresen az a mi mai nehéz nap­jainkban, amikor minden jel arra vall, hogy új társa-

Next