Középdunántúli Napló, 1959. november (Veszprém, 15. évfolyam, 257-281. szám)

1959-11-11 / 265. szám

1959. november 11. Devecser Devecserben 7-én délelőtt az esős idő ellenére ötszáz főnyi tö­meg gyűlt össze a Hősök terén, hogy lerója háláját és tiszteletét a hazánk felszabadításáért hősi halált halt szovjet katonák emlé­kének. A megemlékezés során Farkas László elvtárs mondott ünnepi beszédet. Nagy Lászlóné Marcaltő községünkben is szép ünnepség zajlott le a nagy évfordulón. Az ünnepség során Fodor Tamás elv­társ, a községi tanács v. b. elnö­ke adta át az Elnöki Tanács ál­tal adományozott kitüntetéseket id. Stiér Ferenc és id. Schönher Ferenc elvtársaknak az 1917-es és 1919-es forradalmi harcok vete­ránjainak. Molnár István elvtárs, a helyi KISZ-szervezet titkár­helyettese köszöntötte az idős harcosokat. Molnár elvtárs üdvözlő szavaiban megígérte, hogy az ifjúság hű lesz a veteránok példájához. Tudósítóink jelentik: Megyeszerte megünnepelték a Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulóját Bensőséges ünnepségeken emlé­keztek meg megyénk dolgozói a Nagy Októberi Szocialista Forra­dalom 42. évfordulójáról. A me­gye legtávolabbi pontjairól egy­más után érkeznek a tudósítások: hogyan­ ünnepeltek, hogyan kö­szöntötték november 7-ét. Zirc Pénteken este a járási művelő­dési ház nagytermében gyűltek össze Zirc dolgozói, hogy köszönt­sék a nagy évfordulót. Az ün­neplő közönség teljesen megtöl­tötte a nagytermet. Az ünnepség során színvonalas műsort élvez­hetett a nagyszámú közönség. Kü­lönösen nagy sikere volt a szim­fonikus zenekar és az egyesített énekkar előadásában a „Vörös Csepel” című forradalmi induló­nak. November 7-én a zirci párt- és tömegszervezetek, valamint a hi­vatalok és intézmények képviselői megkoszorúzták a szovjet hősök emlékművét. Kovács József A megemlékezés ünnepélyessé tételéhez hozzájárultak a kis út­törők is kedves műsorukkal. Molnár István Egyházaskesző Egyházaskeszőn is szép ünnep­ség keretében emlékeztek meg a Nagy Októberi Szocialista Forra­dalom 42. évfordulójáról. Az em­lékbeszéd elhangzása után a he­lyi KISZ-szervezet művészeti cso­portjának tagjai szórakoztatták a megjelenteket, fellépett az úttörő énekkar is. Molnár István szervezet rövid­­műsora követke­zett, a magyar és szovjet him­nusz elhangzása után pedig a községi tanács v. b. elnöke tartott ünnepi beszédet. Az ünnepségen mintegy 150 fel­nőtt és 120 iskolás vett részt. A műsorban sikeresen szerepelt a KISZ tánckar és az úttörő szava­lok. Molnár Gyula Hajmáskér Pénteken szovjet katonákkal együtt a helyi tömegszervezetek képviselői a laktanya impozánsan feldíszített színháztermében ün­nepelték a nagy évfordulót. Szom­baton délelőtt a tömegszervezetek vezetői, valamint a szovjet had­sereg képviselői megkoszorúzták a szovjet hősök sírját. Itt Farkas Károly, a község MSZMP titkára mondott rövid beszédet. Este az ünnepi beszédet Anódi Gábor végrehajtó bizottsági elnök mon­dotta, majd utána műsor követ­kezett. Balogh Árpád Szentkirályszabadja Szentkirályszabadján is benső­séges ünnepségen emlékeztek meg a Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulójáról. A mozihelyiségben megrende­zett ünnepélyen mintegy kétszá­zan vettek részt. Az ünnepi beszé­det a községi tanács végrehajtó bizottságának titkára mondotta. Az ünnepi beszéd után Szako­­nyi Mária és Farkas Gizella sza­valt, majd a KISZ énekkar és ze­nekar műsora következett. Farkas Lajos párttitkár záró­szavai után az ünneplő közönség a művelődési otthonba vonult át, ahol reggelig tartó tánc követke­zett. Kiss Kálmán Tés November 8-án, vasárnap dél­után a község művelődési ottho­nában tartották meg az évforduló ünnepségét. Borenics Kálmán párttitkár elvtárs megnyitó sza­vai után az úttörők és a KISZ- „ÚR ÍR" Húsz éve jártam az elemi iskola első osztá­lyába. Nagyon sok minden történt azóta, de ma is szégyenpír fut végig arcomon, ha az elsős olvasókönyv idéződik fel emlékezetemben. Em­lékeznek rá? Az első belső oldalon fekete tábla látható, és rajta szép zsínórírással: „úr ír”. — Milyen sok­at mondó tőmondat! Már az emberi eszmélődés kezdetén azt csepegtették belénk, hogy az úr nemcsak a pokolban, de az iskolában is úr, mert hát te nem, de az „úr ír”. És érde­kes, még utána is sokáig fel sem tűnt ez a prog­ramadó jelszónak is beillő mondatocska. Mint ahogy az ellen sem tiltakozott a falu népe, hogy a főjegyző úr bárkit felpofozott az utcán — csak azért, mert nem köszönt neki elég hangosan... Ilyen világ volt az „úr ír” világa! Mindez akkor idéződött fel bennem, amikor a minap Nemesgörzsöny községben járva — este úgy hat óra tájban — benéztem a kivilágított községi iskolába. Gondoltam, talán a kisiskolá­sok délutáni turnusa tanul. Valóban a felsőta­gozatosok töltötték meg a padokat. A VII. osz­tályosok földrajz órájára tévedtem be. Csak egy kicsit túlkorosok voltak a diákok: Pető „Lajcsi” például — 58 éves. Pető Gyuláné... szóval itt van a községi szülésznő is, itt van a Hoffmann házaspár, itt, a szűk kis padban egyengeti de­rekát és emberi öntudatát Biró István főtörzs­őrmester, Jánosa István a vasút dolgozója, és ... Szóval ilyenek ezek a túlkoros nemesgörzsö­­nyi „diákok”. A dolgozók esti iskolájának hall­gatói ők. Pénzes János iskolaigazgató, a „diá­kok” oktatója nem fiatal ember már, de ilyen hű tanítványai aligha voltak még. Nem kell itt szólni senkinek, hogy figyeljen, hogy ne csip­kedje a szomszédja fülét, hogy tanuljon rende­sen, mert megbukik... Miért tanulnak? Nehezen lehetne ráfogni a majd hatvan éves tsz-tagra, Pető Lajos bácsira, hogy valami nagy karriert akart elérni, és azért tölt fárasztó munkája után heti huszonegy órát a szűk padban, amely valósággal nyomorgatja amúgyis fáradt lábát. Vagy miért tanul például a szülésznő, vagy Hoffmanné, a háziasszony? A tudás szabaddá és gazdaggá teszi az em­bert, tudatossá életét, új formákat teremt az emberi kapcsolatoknak. Ezért mondták abban a képmutató világban, hogy „úz ír”? Ezért ta­gadták meg az egyszerű emberektől a tudást? Ezért zárták el a dolgozók tömegeit a tudás elöl? A földrajzórán Pénzes igazgató Afrika állat- és növényvilágáról beszélt. Tanítványai, mint itatóspapír a tintát, szinte magukba szívták az ismereteket. Amit a múlt megtagadott tőlük, pó­tolni akarják. Tanulni, tudni akarnak, mert a tudatlanságot ma már nem lehet semmivel sem igazolni. A tanterem falán a táblától jobbra jelszó ol­vasható: „Vedd hasznát a drága időnek. Elmúlt órák vissza nem jönnek.” A délelőtti „igazi” kis­iskolásoknak szól a figyelmeztetés. Ha látnák az estiek lelkes buzgalmát, ha látnák erőfeszítésü­ket, hogy a „leckét” megtanulják, bizonyosan jobban és még eredményesebben tanulnának... Öregdiákok. Őket látvi, folyton az motoszkál az agyamban: írni, tudni, tanulni. Mert: nép ír­ó nép boldogul. (t. I.) középdunántúli napló Takácsi Nagy örömünnepe volt Takácsi község lakosságának november 8-án. A délután 2 órakor kezdődő ünnepélyen felavatták az új mű­velődési otthont és orvosi rende­lőt. A főleg községfejlesztési alapból és társadalmi munkából épült művelődési otthon szépen dekorálva várta a vendégeket. A helyi tömegszervezetek és a me­gyei művelődésügyi osztály aján­dékfüggönyei otthonossá vará­zsolták a termeket. A község lakosságának apraja­­nagyja és a nagyszámú meghí­vott vendég zsúfolásig megtöltöt­te az épületet. Kóbor Jenő mű­velődési otthon igazgató megnyi­tó szavai után Pak­si József v. b. elnök ismertette az építés törté­netét. Utána Szabó Jáz.06, a me­gyei tanács művelődésügyi osz­tályvezető helyettese nagy érdek­lődéssel kísért beszéde hangzott el. Hozzászóltak még Vass Pál járási tanácselnök helyettes és Takács István helyi MSZMP tit­kár. A művelődési otthon igazga­tója ismertette az otthon munka­tervét, munkarendjét. Az avatási beszédek után műsor következett. A helyi pedagógusok (Tóth János, Tóth Jánosné, Kiss Sarolta, Fe­kete József) vezetésével gazdag és színvonalas műsor hangzott el. Este 7 órai kezdettel a Pápai Türr Gimnázium és Közgazdasági Technikum diákszínjátszói előad­ták Rozov: Boldogság merre vagy Című színművét, Csudás Bertalan tanár vezetésével, nagy sikerrel. Utána Serei Antal tánczenekara szolgáltatta a tánczenét. Jókedvű arcok százai örültek a saját mun­kájuknak. Bebizonyosodott újra, hogy összefogásban van az erő és egy 1600 lelkes község tud na­gyot alkotni. Az új művelődési otthon gaz­dag programmal indult. A helyi lakosságon múlik, hogy gyümöl­­csöztetni tudja az itt szerzett mű­velődési kincset. (­r­dő) fi falvak mindenesei A pedagógusok a falvak min­denesei. Nemcsak az iskolásokat tanítják betűvetésre, a közösségi élet kifejlődésére, szocialista ha­­zafiságra és erkölcsre, hanem környezetüknek is lelkes nevelői. Részt kérnek a falvak kulturális életének irányításából, színdara­bokat rendeznek, ott vannak a tö­megszervezetekben — főleg a KISZ fiatalok között —, aktívan bekapcsolódnak a különböző kampányfeladatok megoldásába, és így tovább. A pedagógusok nagy többsége a népfront-bizottságokon belül különösen sokat segített a kör­nyezetükben élő emberek tuda­tának formálásában, a tanácsvá­lasztások előkészítése és lebonyo­lítása, illetve a tsz-mozgalom szervezése terén, de most sem hú­zódnak hátra, amikor a termelő­szövetkezeti mozgalom megszilár­dítása került előtérbe. Miért mondjuk el most mindezt? Az­ért, hogy ismételten hangsúlyoz­zuk a pedagógusoknak a falvak­ban betöltött jelentős szerepét, felhívjuk a figyelmet rájuk. Annál is inkább kell a falusi pedagógusokról beszélni, mert pártszervezeteink nem mindenütt foglalkoznak velük úgy, ahogy lehetne és kellene. Számos helyen nem igényli a segítségüket a párt­­szervezet, és ezt maguk a peda­gógusok hiányolják elsősorban. Legutóbb éppen a sümegi járási pártértekezleten szólt erről Pin­tér László elvtárs, a sümegi I. szá­mú iskola igazgatója. „Egyes­­ pártszervezetek elhanyagolják a­­ kapcsolatot a kultúra munkásai­val, nem bízzák meg őket munká­­val, pedig jól esne nekik, sőt, ami­kor hívják a párttagokat a ren­dezvényeikre, azok a legtöbb eset­ben nem mennek el.” Hasonló problémáról panaszko­dott a Jásdi Általános Iskola na­gyon agilis, fiatal igazgatója is, aki megjegyezte, hogy a segítsé­gük többszöri felajánlása ellenére sem törődnek velük a faluban élő kommunisták és így a pártszer­vezettel semmiféle kapcsolatuk nincsen. Kevés a pedagógus párttag is, ami szintén a velük való foglal­kozás elhanyagolására vall. Sok helyen egy-két nevelő tagja a pártszervezetnek, holott több is lehetne, mert mindenekelőtt a pártmunka látná a hasznát. A pártszervezetek felvilágosító te­vékenysége még inkább fellen­dülhetne, ha a pedagógusokkal együtt végeznék azt, kikérnék vé­leményüket és aktívabban be­vonnák őket a köz érdekében végzett munkába. Persze, ez a megállapítás fordítva is áll. A kommunisták is sokat adhatnak a pedagógusoknak tanácsaikkal. Összefogva, és egymást támogatva eredményesebb lehet az iskolai nevelőmunka és az a küzdelem is, amit a vallásos ideológia behatá­sai ellen folytatnak. Törődjenek tehát többet pártszervezeteink a pedagógusokkal. A tanítók, a falu mindeneset­­ megérdemlik ezt. (Kanizsa) Szakszervezeti élet Munkabizottságok alakultak A Szakszervezetek Országos Tanácsa V. teljes ülésén határo­zatot hozott a szakszervezetek megyei tanácsainak irányító te­vékenységéről. A megyei taná­csok az eddigi koordináló tevé­kenység helyett operatív irányító szervvé válnak. A megváltozott feladatokból bi­zonyos szervezeti változások adódtak. Az SZMT elnökség mun­káját munkabizottságok segítik. Eddig megalakult a közgazdasági, szociális, munkavédelmi és kultu­rális bizottság. Tagjai hozzáértő, a szakszervezeti munka egyes ágait jól ismerő szakszervezeti munkások. A közgazdasági bizottság fel­adatkörét rövidesen ismertetjük. Részt vesz a tanácsok termelé­si, beruházási, szociális, kommu­nális terveinek kidolgozásában; figyelemmel kíséri a minisztériu­mi ipar tervezését is; javaslatokat­­ tesz a távlati ipartelepítésre, iparfejlesztés tervezésre, ellenőr­zi azok megvalósítását, részt vesz a megye fejlesztési tervének, költségvetésének kidolgozásában. Segíti, hogy a termelési tanács­kozások mind inkább az üzemi demokrácia fórumaivá váljanak. Szorgalmazza az üzemi tanácsok működését, hogy éljenek jogaik­kal, segítsék a gazdasági vezetést, a dolgozók nevelését. Képviseli a szakszervezeteket a bér-, munka-, munkaerőgazdálko­dási ügyekben, mindazon jogkö­rökben, amelyekben a megyei ta­nács főhatósági hatáskörrel ren­delkezik. Teljes jogkörrel részt vesz a Területi Egyeztető Bizott­ság munkájában, szervezi a ver­senyt, ellenőrzi az újítások elbí­rálását. Hasonló a többi bizottság fel­adatköre is. Tíz vegyipari üzem vezetőinek tanácskozása Pénteken — tíz vegyipari üzem párt-, gazdasági és szakszervezeti vezetőinek bevonásával — tapasz­talatcserét szervez a szakszerveze­tek megyei tanácsa a Péti Nitro­génművekben. A bevezető előadást Ilinszki István, a Péti Nitrogénművek igazgatója tartja „A vállalatvező- kiállítás a helyes és A Középdunántúli Szénbányá­szati Tröszt bányáinál a legtöbb baleset (mintegy ötven százaléka­ a szállításnál fordul elő. A tröszt­bizottság értékelte a munkavédel­mi helyzetet és javasolta, hogy a legfontosabb szállítási helyeken — ereszke, vagy sikló alatt, fe­lett — lehetőleg hosszabb gya­korlattal rendelkező csillések dol­tés, gazdasági irányítás” címmel. Az előadás után a részvevők megtekintik az üzemet. A tapasztalatcsere egyébként az „Emeljük a gazdaságvezetés színvonalát” program szerves ré­sze, amelyet a szakszervezetek megyei tanácsa már korábban tervbe vett, helytelen szállításról hozzanak. A rossz és hibás csillé­ket vonják ki a termelésből. A felsőbb hatóság — a Bánya­műszaki Felügyelőség — rende­lettel szabályozza a korhatárt. A trösztbizottság még ebben az évben fényképkiállításon mutatja be a helyes és helytelen szállítá­sokkal összefüggő műveleteket. A felvételek egy része már el is ké­szült. Munkavédelmi kiállítás a November 7 Erőműben A November 7 Erőmű munka­­védelmi kiállítást rendez, amely­nek anyaga a balesetek megelőzé­sére, a tűzvédelmi előírások be­tartására hívja fel a látogatók fi­gyelmét. Ezenkívül egészségügyi felvilágosítást és település-egész­ségügyi ismereteket is nyújt a ki­állítás, amelyet november 12-től november 26-ig tartanak nyitva. A kiállítás megnyitásának nap­ján tűzvédelmi filmbemutatót is rendez az erőmű. 3

Next