Napló, 1964. november (Veszprém, 20. évfolyam, 257-280. szám)
1964-11-05 / 260. szám
4 A Budapest Táncegyüttes " és a Balaton " •» „I Az Állami Budapest Táncegyüttes meghívásokat kapott Veszprém megyéből, s örömünkre a meghívásoké.: elfogadta, örömünkre, hiszen kiváló együttesről van szó, amely színvonalasan növeli megyénk folklórműsorát, megyénk több helységében. Ez az együttes előadásainak nagy részét külfölde tartja, ez évben is négy hónapot töltött Franciaországban, Belgiumban és Svájcban, s a külföldi fellépésekkel is sorozatosan sikereket aratott. Az Állami Budapest Táncegyüttes vállalta, hogy fellép Veszprém megye néhány helységében a Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulójának ünnepségein. Fellép Pápán, Balatonfűzfőn, Devecserben és Veszprémvarsányban. Ez azonban Veszprém megy szereplésének csak a kezdete lesz. A kiváló együttes jövőre bekapcsolódik a Balaton-vidék műsorellátásába, a legforgalmasabb nyaraló és üdülőhelyeken. Fellépés? : jelentékenyen hozzájárulnak majd a Balaton-part kulturális, művészeti életének, fejlesztéséhez, az eddiginél színvonalasabbá teszik a Balaton-part kulturális ren- dezvény-sorozatait, legalábbis a fellépések színhelyén. " A bű a.atás feletti örömö. jozi ki a bemutatott HAN n.r ' "-e. A képzőművészeti nevelés korszerű formái Az ismeretterjesztés körének bővítése Az alumíniumlemezből készült láda mérete 25x100x70 centiméter. Súlya 38 kilogramm. Tartalma 11 darab színes reprodukció — XIX. és XX. századi nagy mesterek, (Munkácsy, Szinyei, Rudnay, Fényes, Derkovits, Szőnyi, stb.) művei, valamint mai fiatal művészek alkotásai. Az alumíniumládák a megyékben működ Képcsarnok Vállalat legújabb vállalkozásáról szólt a beszámoló, amikor az újszerű vándorkiállítás első három kollekcióját átadták Békés, Csongrád és Hajdú megye számára. Azóta, mint ismeretes, többezren nézték meg a kistárlatokat s bebizonyosodott, hogy a képzőművészeti nevelésnek egyik igen népszerű, hatásos módszerét dolgozták ki. Ám ez csak az egyik forma. A Művelődésügyi Minisztérium közművelődési főosztályán az elmúlt hetekben foglalkoztak a képzőművészeti nevelés országos helyzetével, s igen sok problémát elemeztek, több újabb lehetőségre hívták fel a figyelmet. Megállapították például, hogy a képzőművészeti nevelés ma még távolról sem kielégítő. A művészeti ízlés elmaradottsága, a giccs kedvelése, a korszerű művészeti szemlélet hiánya sokoldalú felvilágosító munkát kíván. Bővíteni kell a képzőművészeti körök nevelési programját. Az országban jelenleg több mint 350 képzőművészeti kör működik, körülbelül 10—11000 taggal. (A körök egyharmadában gyermekek vesznek részt.) A vezetők szakmai munkája színvonalas, túlnyomó többségük főiskolát végzett szakember. Hiba azonban, hogy a körök egy részénél nem folyik rendszeres oktató-nevelő munka, képzőművészeti ismeretterjesztés. A rajzolásfestés, mintázás alapelemeinek elsajátítása ezt nem pótolja. A fejlesztési terv, amelyet a Művelődésügyi Minisztérium és a Népművelési Intézet az elmúlt hetekben dolgozott ki, a legfontosabb tennivalók között említi a képzőművészeti körök és a többi primorívelő művészeti ág eem ittes munkáiét. A képb An-Svéceti körök tanjai pédául haszno« t-né^okat adhatnak a «(»«‘-^nak a díszletek elkészítésében, újv íztervezésben. Külödő művelődési autókon indulnak útnak a tanyavilágban. Ha megérkeznek rendeltetési helyükre, 5 perc alatt kiállítást varázsolnak belőlük. Bekapcsolják a magnetofont — amelyet ugyancsak az autó visz magával — és máris hallható a kistárlat népszerű magyarázata: miért szépek ezek az alkotások, lehet külenösen gyümölcsöző lehet az együttműködés a bábmozgalomban. A műfaj sajátosságaiból adódóan (bábdíszlettervezés, stb.) fokozott érdeklődés mutatkozik a képzőművészetek iránt. A művészeti csoportok, szakkörök tagjainak képzőművészeti nevelését előadások, műelemzések, múzeumlátogatások közös megszervezésével is szolgálhatják a képzőművészeti körök, így megvalósulhat a komplexebb képzőművészeti nevelés; a modern, haladó művészeti törekvéseket nemcsak a körök tagjai ismerhetik meg, hanem a résztvevő nézők, felnőttek és gyermekek is szorítkozhat pusztán az egyes alkotások megismerésére. A legfontosabb feladat jelenleg az ismeretterjesztés körének kibővítése, új módszerek, új ismeretterjesztési formák bevezetése. Ilyen újszerű kezdeményezés alakult ki a közelmúltban például Fejér megyében. A kihelyezett kiállításokhoz a legjobb képzőművészeti előadókat küldik; megnyitójukat végig hallgatják a helybeli rajztanárok, a képzőművészeti szakkörök tagjai is, s a hallottakat, valamint a rendelkezésükre bocsátott írásbeli anyag alapján a továbbiakban a tárlatvezetést ellátják. Ahol erre mód van, be kell vonni a tárlatvezető munkába a fiatalokat is. Követendő példa ugyancsak a budapesti Műcsarnok kezdeményezése, — 150 VII. osztályos úttörő részére 2—3 foglalkozásból álló „tárlatfelelős tanfolyamot” rendeztek azzal a céllal, hogy a tanfolyamon részt vett fiatalok — a kapott útravalóval — a kiállítások propagandistái, népszerűsítői legyenek társaik körében s ilyen módon is segítsék a képzőművészeti érdeklődés felkeltését. Erre nemcsak Budapesten van lehetőség. A kistárlatok népszerűsége Tárlatvezetés A program azonban nem Öltözködési és lakáskultúra A képzőművészeti kultúra terjesztésének egy másik, korszerű formája a díszítőművészeti szakkörök megújhódott tartalmú munkája. Régebben pusztán a népművészeti díszítőelemek megismerésével és megismertetésével foglalkoztak. Néhány éve kialakult az a meggyőződés, hogy ez korántsem elég, meg kell ismerniök a lakáskultúra és az öltözködés korszerű eszközeinek, formáinak elméletével és gyakorlatával is. Ily módon a gyakorlati tudnivalók egész sorát sajátítják el a részvevők, megismerkednek a különböző anyagokkal, színekkel, formákkal, aszerint, hogy textillel, bőrrel, fával vagy fémmel kívánnak foglalkozni. Ezeknek a köröknek a munkájában újabban több aszszony és lány vesz részt, olyanok is, akik a népművelés más ágazatai iránt jelenleg még nem érdeklődnek. E szakkörök igen alkalmasak arra, hogy közvetlen segítséget nyújtsanak az ízlés fejlesztéséhez, a mindennapi élet esztétikai igényeinek, kulturáltságának emeléséhez.. A megyei tanácsok ma már mind gyakrabban élnek államhatalmi jogaikkal és tiltják be olyan vásári árusok, előnyomok, stb. működését, akik giccset készítenek és terjesztenek. Ez jó jel (természetesen csak szakemberek sokoldalúan megindokolt véleménye alapján szabad élni vele!), mert arra mutat, hogy a tanácsok mind jobban törődnek a dolgozók képzőművészeti kultúrájának fejlesztésével. (Tamás István) NAPLÓ Tibeti táncot mutatnak be tarka öltözetükben a kínai lányok. Jellegzetesen kínai hangszereken csendülnek fel az ősi dallamok. 1964. november 1. Kínai művészek Veszprémben Kedden este a Veszprémi Petőfi Színházban tartotta bemutatkozó előadását a Magyarországon szereplő Kínai Népi Együttes. A jellegzetes kínai, tibeti népitáncok, népdalok és hangszerszólók néhány órára a veszprémi közönség elé varázsolták a nagy ázsiai nép kultúráját, művészetét. Különösennagy sikert aratott a Piros köpeny, a Csésze és a Lampionos tánc. A két szólóénekes kultúrált hangjával emelkedett ki az együttesből. Kedves vonás volt tőlük, hogy magyar dalokat is énekeltek. A színpompás kosztümök is hozzájárultak a sikerhez. Mit esznek a rozmárok ? — Egy kérdés szerepel ma napirenden, — kezdte a szakszervezeti bizottság elnöke. — Mi történt Kozebozskin elvtárssal?... Munkáját mindig rendesen végezte. Az utóbbi időben azonban furcsán viselkedik. Munka közben is szórakozott, figyelmetlen. A negyedévi munkajelentésben is két hibát csinált. Az Ellenőrzési Jegyzőkönyvbe pedig ezt írta be: „Vajon mit ehetnek a rozmárok? .. .• Az első sorban ülő Marathon megjegyezte: — Tudomásom van arról, hogy újabban nem adja haza a fizetését. A legutóbbi fizetéskor például, hat anatómiai lexikont vitt haza a feleségének pénz helyett. Benocska Csipcsikov így csicsergett az asztal mellől: — Juj, valami szörnyű dolog történhetett vele! Odajött tegnap hozzám és csendesen megkérdezte: „Nem tudja véletlenül, hogy mi különbség van a motorbicikli és a biciklimotor között?" Szerintem Kozebozskin súlyos beteg. «A hosszantartó szócsata után a következő megállapodás született: Marabov elmegy Kozebozskinhoz. Tájékozódni. Marabov el is ment, csak azt nem tudta még, hogyan magyarázza meg váratlan látogatásának okát. Csengetésére maga a házigazda nyitott ajtót. — Iván Petrovics! — kiáltott fel örömmel Kozebozskin. — De jó, hogy jön! Nem tudja véletlenül, hogy az európaiak közül ki fulladt először a Nílusba? — Mi van magával? — kérdezte félénken a könyvelő. — Mi lenne? Semmi. Csak a „Mit tudsz a Földről, amelyen élsz" című rádióvetélkedőben veszek részt. Az első díj: egy Húsvét-szigeti út... Apropói Nem tudja véletlenül, hogy az indiánok miért az orrukban hordják a gyűrűt? ... J. Vojnov (Fordította: Barate Rozália) Miről ír a Jelenkor novemberi száma? Változatos olvasmányanyagot kínál a Pécsett megjelenő Jelenkor legújabb száma. A lap Lázár Ervin, Sipkay Barna és Thiery Árpád érdekes novelláit közli. Verssel — többek között — Sipos Gyula, Takács Tibor és Várkonyi Nagy Béla jelentkezik, de szép számmal szerepelnek a fiatalabbak: Dalos György, Galambosi László, Nyerges András, Piszek Éva és mások. A Horizont rovatban krakkói utazásainak élményeiről ír Kerényi Grácia. Gazdag anyagot közöl ismét a Vita rovat. Veres Péter A szellemi kültelken c. írásában régóta folyó vidékiség vitához szól hozzá. A képzőművészeti rovatban Lehőcz Mária megemlékezését olvashatjuk Pór Bertalanról, Tímár László tanulmányát Dési Huberről, s érdekes részleteket közöl Kávássy Sándor Rippl-Rónai egyik olaszországi hajóútján készült naplójából. A jegyzetek közül Soós Endrének Bölöni Györgyről és Gondos Ernőnek Sánta Ferencről szóló írása emelkedik ki, a Szemle pedig Berták László, Makay Ida és Galambosi László közös verseskötetét és más nemrég megjelent műveket ismertet. Pór Bertalan önarcképe mellett Fejes M. Béla, Nagy Árpád Dániel és Simon Béla rajzai színesítik az új számot. Az új tankönyvek írói a katedrákon A következő tanévben ismét több általános iskolai osztály számára készülnek — a reform követelményeinek megfelelő — új tankönyvek. A szerzők közül a közelmúltban többen bejelentették: szeretnék maguk tanítani készülő könyvük egy-egy anyagrészét az iskolákban, hogy gyakorlatilag győződjenek meg arról: helyes-e az a felfogás, amelynek alapján a tankönyvet írják, jók-e módszertani elképzeléseik. A kérésnek a Művelődésügyi Minisztérium illetékesei örömmel tesznek eleget, s így több iskolában hamarosan a tankönyvírók is megjelennek a katedrákon. (MTI) A Petőfi Színház műsora Várpalota, november 5-én, csütörtökön, Gimnázium, 3 óra, Várpalota, november 5-én, csütörtökön II. bérlet, 7 óra Veszprém, november 6- án, pénteken, Kállai Éva Gimnázium, de fél 11 óra NAGY CSALÁD 11. 49724)