Napló, 1967. január (Veszprém, 23. évfolyam, 1-26. szám)
1967-01-10 / 8. szám
rpi Keszthely környékéen-megbénult a közúti forgalom Vaaárnap reggeltől hétfő reggelig gyakorlatilag az összes mellékútvonalon megbénult a közúti közlekedés megyénkben. Az idei tél felrúgva a korábbi szokásokat, váratlan helyeken támad, a máskor legkisebb hóesésnél is járhatatlan Zirc környéki utakon jelenleg sokkal kedvezőbb a helyzet, mint Keszthely és Pápa környékén. Hiába dolgoztak a hóeltakarító gépek vasárnapra virradóra, a javulás helyett csak romlott a helyzet, az erős havazás és szél lehetetlenné tette a forgalom biztosítását. Több útszakaszon a hóvastagság meghaladta az egy métert, elsősorban Zala Negyedik napja tart már kisebb szünetekkel a hóesés és a hóeltakarító gépeket egyre jobban megviseli az állandó munka. Tegnap este már csak 9 hómaró és 22 hóeke dolgozott, 8 hóeke és 4 hómaró javításra szorult. Történt egy kellemetlen baleset is, a 9. számú Péter típusú hómaró Városlőd közelében egy személygépkocsival karambolozott, a hómaró tovább dolgozott. A Közúti Igazgatóság elsősorban a munkásjáratok útvonalát tisztítja, hogy a lehető legkevesebb legyen a fennakadás a termelésben, így is nagyon sok munkás vár, Zánka, Szigliget és Vindornyafok környékén. Hétfőn reggel 49 mellékútvonal és két főútvonal volt járhatatlan.A 83-as út Bakonyjákó—Tapolcafő és Pápa— Takácsi között A 84-es út Nemeskeresztúr—Rigács között. Ez utóbbi még tegnap este is járhatatlan volt, pihenőre kényszerült hétfőn. Fűzfőgyártelepre a közvetlen környékből beérkeztek a munkások, jelentős létszámhiány nem volt, a Középdunántúli Szénbányászati Tröszt a korábbi években megbénuló dudari bányája zavartalanul dolgozott, az ajkai bányákba viszont kétszázan nem érkeztek meg a tegnap reggeli műszakba. Sok hiányzója volt az építőipari, szerelő, vízépítő vállalatoknak, mert a hétvégi munkásjáratok közül a Zala megyeiek nem érkeztek meg, de például Mindszentkálláról, sem tudták elhozni az építőipari munkásokat Veszprém veszélyeztetett útszakaszon, így a véradó állomás kocsija időben megérkezett. A veszprémi mentőállomás szolgálatvezetői szobájában URH adó-vevő készülék szól. Jelentkezik a várpalotai, az ajkai vagy valamelyik más Veszprém megyei állomás. A szolgálatvezető a mágneses térképen bejelöli, hogy melyik gépkocsi merre jár. Ha bármi történik, itt tudomást szereznek róla, s intézkednek a szükséges segítségről. A nagy hóesés megindulása után egyetlen olyan eset fordult elő eddig a napokban, amit nem tudtak mentőautóval megoldani. Szombathelyre kellett szállítani egy beteget, de a hóakadályok miatt nem indíthatták el a gépkocsit, a beteg mellé kísérőt adtak, s vonaton irányították Szombathelyre. A mentőállomások egyébként ezekben a napokban a Közúti Igazgatósággal vannak állandó összeköttetésben. A tél beálltával az öszszes mentőautókat terepjáró gumikkal szerelték fel, s kéznél vannak a lapátok is, ha szükség lenne rájuk, bármikor használhatók. De, ha a mentőkocsik nem tudnak megbirkózni az akadályokkal, nem hiányzik a segítség sem. Vasárnap éjszaka N parádról Pápára, délután Óhídról, majd Cserszegtomajról Keszthelyre és tegnap délután Garnáról Pápára segítette hóeke, hamaró a mentőkocsikat. A vonatok csak perceket késnek Vasárnap sok gondot okozott Veszprémben a vonatok nagy késése, nehéz volt a helyi közlekedés megszervezése, késtek, bizonytalan időben közlekedtek, emiatt, az autóbuszok. Tegnap már számottevő késés nem volt, hisz két-három perc nem számít annak. Bármennyire is szeretnénk, örömhírrel nem tudunk szolgálni ebben az írásunkban. Hisz ha dicsérjük is figyelmességéért az AKÖV-öt, hogy a legveszélyesebb útszakaszok mentén a községekben ingyenes meleg teát és meleg várakozó helyet biztosít a hóban ragadó autóbuszok utasainak, nem kívánjuk senkinek, hogy ebben az ingyen teában részesüljön. Pedig a kilátások korántsem kedvezők: tegnap este Zircen ismét elkezdődött a hószállingózás, Pápa mindezt már erősödő széllel jelenti, s ez utóbbit a Meteorológiai Intézet is megerősíti... Csak a hóekékben bízhatunk. Pápa vidékén az autóbuszjáratoknak csak a negyede tudott közlekedni . Zavartalan véradás Nagyvársortyban: kilenc fordulóval — Tea és fűtött helyiség az elakadóknak — Elsősorban a munkásjáratok útvonalát takarították A hómaró a karambol után is dolgozott Vasárnap egész nap dolgoztak a hómunkások Veszprém utcáin Világ proletárjai, egyesüljetek f XXIII. évfolyam BpV W9 k HfcJ M n m mm 1967. január 10. Zalaszentgrót—Veszprém 4 órás késés Már vasárnap teljesen megbénult a forgalom Keszthely környékén, egyedül a hévízi járat közlekedett ma is, s a Balaton-parton Veszprémbe tudott eljönni az autóbusz. (170 járat van ezen a vidéken!) Majdnem ennyire rossz a helyzet Pápán is, tegnap a járatoknak az egynegyede közlekedett, 7 vonalon volt csupán forgalom. Tegnap délután még nem volt hír a vászolyi és dörgicsei járatról, annyit tudtak csak róla, hogy elindultak Balatonfüredre, hasonló sorsra jutott valahol a Zánka—Veszprém között közlekedő autóbusz is. A hóeltakarító gépek csak délután tudták elkezdeni az utak szélesítését a fővonalakon és egy nyomon nagyon lassú és veszélyes volt a közlekedés. Általában sokat késnek az autóbuszok, a „pálma” tegnap a Zalaszentgrót—Budapest között közlekedő járaté volt, amely 4 órás késéssel érkezett már Veszprémbe. A megyeszékhely környékén egyébként tegnap 17 járat nem közlekedett, vagy a szokásosnál rövidebb úton járt. Akadozik a teherszállítás is, egyre több községből nem tudják elszállítani a tejet, s egyre több nem kap például kenyeret, illetve az ilyen helyeken a szövetkezetek szánkói segítenek az ellátásban. A 15. sz. AKÖV-nek sok gondot okoz, hogy munkásainak nagy része vidéki, s ők sem érkeztek be munkahelyükre. A rossz útviszonyok a kocsikat is erősen megviselik, egyre több a hibás autóbusz és teherautó. A mentők elátják feladatukat Már vasárnapi számunkban is megírtuk, hogy a nagyvázsonyi út járhatatlan (két autóbusz akadt itt el az utóbbi három napban), de vasárnap véradónapot hirdettek ebben a községben, amit már nem lehetett elhalasztani. A Közúti Igazgatóság hóeltakarító gépei kilencszer mentek végig ave Budapest Szálló A hengeralakú Budapest Szálló falai csúszózsaluzással készültek, ezután építették meg az emeleti födémeket és betonpadozatokat. Január negyedikén elkészült az utolsó födém is, ezzel a szálló betonmunkáit befejezték az építők. Az első három emeleten már elhelyezték a válaszfalakra az ajtókat, ablakokat is. Ha továbbra is jó lesz a szakmunkások együttműködése, úgy 1967 december 31-e előtt átadják a 280 szobás szállodát. (MTI fotó : Hadas János felv.) Egységes vezetés alá helyezték az ország gázgyárait Az év végéig 24 ezer vezetékes, 175 ezer propán-bután és 67 ezer olajkályhás új fogyasztót kapcsolnak be az országos hálózatba Munkatársunk felkérte Base Vilmost, az Országos Gáz- és Olajipari Tröszt vezérigazgatóját, hogy tájékoztatást kapjon a szénhidrogén jövőbeni felhasználásáról. Energiafogyasztásunk belső összetételében az utóbbi időkben nagyarányú változás történt A harmadik ötéves terv befejezésére, 1970-ig összes energiánk 39 százalékát a folyékony, illetve gáznemű szénhidrogénekből kell fedeznünk. Már ebben az évben — mondotta a vezérigazgató — a tavalyi 31,6 százalékról 34,7 százalékra emelkedik a szénhidrogének fogyasztása az öszszes energiabázisokhoz képest. — Elsősorban az algyői olajkutatásokat növeljük és meggyorsítjuk itt a termelést. Mintegy 90 kutat mélyítünk 2 ezer métertől 3 ezer méterig. A gáznemű szénhidrogének (földgáz) termelését a tavalyi 1300 millió köbméterrel szemben már az idén 1700 millió köbméterre emeljük. A 40 milliós növekedéssel az ipari fogyasztók mellett jelentős mennyiségben tudjuk növelni a lakosság ellátását is. Tavaly 200 kilométer hosszú gázvezetéket építettünk és legalább ennyit építünk az idén is. 1966 év végéig országosan 450 ezer fogyasztót tartottunk nyilván, akik vezetéken kapták a gázt Az idén újabb 24 000 gázfogyasztót kapcsolunk a vezetékes gázhálózatba. — A vezetékkel el nem látott lakosságot propán-bután-gázzal látjuk el. Tavaly 240 ezer háztartást tudtunk bekapcsolni a palackhálózatba, az idén pedig legalább 175 ezer új igénylőt tudunk felvenni, így a palackhasznáálók száma eléri majd a 700 ezret. — Óriási mértékben növekszik az igény az úgynevezett mekalor olajkályhák iránt is. Az év végéig újabb 67 ezer háztartást látunk el majd fűtőolajjal. Ha szükséges, a hiányzó kályhamenynyiséget importból fogjuk fedezni, ha a hazai ipar nem gyárt elegendő mennyiséget. 1967 év végéig 160 ezer háztartás kulturáltabb fűtését biztosítjuk. — Nagyfontosságú lépés az is — folytatta a vezérigazgató —, hogy január 1-gyel átvettük az ország 11 gázgyárát, ami lehetővé teszi, hogy a gyártott gázhoz nagyobb mennyiségű földgázt keverjünk. Ezzel is növelni tudjuk a lakosság gázellátását. A tisztán szénből előállított gázgyártási technológiát felváltja a gázbontás, ami a lakosság ellátásának bővítése mellett kielégíti az ipari igényeket is. A kőolajfeldolgozó ipar az elmúlt esztendőben 4 millió 177 ezer tonna anyagot dolgozott fel. Ezt a mennyiséget 4 millió 410 ezer tonnára emeljük, ami annyit jelent, hogy feldolgozó iparunk 340 ezer tonnával több folyékony szénhidrogént dolgoz fel, mint tavaly. A növekedés elsősorban a „Barátság” vezeték hozamával érhető el, tehát a szovjet olaj segítségével. Egyre több a nagykompressziójú gépkocsi és motor Magyarországon, s ezekhez szuperbenzint kell gyártanunk. Tavaly 25 ezer tonna szuperbenzint állítottak elő telepeink, az idén 10 ezer tonnával többet, tehát a gyártást 35 ezer tonnára, emeljük. — Exportunkat is fejleszteni kívánjuk. Az elmúlt esztendőben 800 ezer tonna szénhidrogénanyagot vittünk külföldre, ezzel népgazdaságunk jelentős devizához jutott. 1967-ben legalább 25— 30 ezer tonnával növeljük exportunkat — fejezte be tájékoztatását Bese Vilmos, az Országos Gáz- és Olajipari Tröszt vezérigazgatója. Kisebb a szilikózis veszély, csökkent a porártalom a kő- és ércbányászatban A szénbányászat, majd a bauxitbányászat műszaki értekezlete után tegnap a kő- és az ércbányászat vezetői beszélték meg Veszprémben, a Kerületi Bányaműszaki Felügyelőségen a bányabiztonsági helyzetet, a tavalyi eredményeket és az idei feladatokat a termelési és műszaki fejlesztési elképzelésekkel összhangban. Az értekezleten többek között részt vett Táborosi Elek, az ÉM Középdunántúli Kőbánya Vállalat igazgatója, Pálfy Gábor, az Úrkúti Mangánércbánya főmérnöke, Vincze Sándor, az Országos Érc- és Ásványbányászati Vállalat osztályvezetője, Kálmán György, a Dunántúli Ásvány és Előkészítő Mű főmérnöke, Toldy János, az Ércbányászati Kutató Szolgálat igazgatója. Czintula László, a kerületi Bányaműszaki Felügyelőség vezetője megnyitójában röviden jellemezte a brinyabiztonság területén tavaly elért eredményeket. Részletesebben értékelte az egyes vállalatok baleseti mutatóit, s örömmel állapította meg, hogy mindegyik vállalatnál biztonságosabbá vált a bányászkodás, kisebb a szilikózis veszély, csökkent a porártalom. A bevezető után a meghívott vállalatok vezetői részletesen értékelték tavalyi eredményeiket és idei terveiket. Úrkúton megvalósították a fejtési koncentrációt, ami nemcsak, a termelékenység növelését tette lehetővé, hanem biztonságosabb termelési körülményeket is teremtett. Érdekes, hogy a bányászatban milyen nagy az idegenkedés a védőkesztyűk alkalmazásával szemben, Úrkúton viszont ezek jól beváltak és használatukkal a kézsérülések száma erősen lecsökkent. A bánya idei tervei közül megemlítendő, hogy a villamoshálózat Winckierűsítésével megteremtik a teljes érintési biztonságot A Középdunántúli Kőbánya Vállalat zalahalápi és uzsai üzemeiben korszerű fúrási, robbantási és gépi rakodási módszereket vezetett be, így a veszélyes kőfal alól kikerültek a bányászok, s az évekkel ezelőtt még 5—6 halálos balesettel szemben ma már halálos szerencsétlenség nélkül termeltek több mint 2 millió tonna követ. A kőbányában az idén bevezetik a vizes eljárást, ami a minőség javítása mellett a porártalmat is csökkenti. A kőrostáláshoz úgynevezett rezonancia vibrátorokat szereznek be, s ezzel csökken a zajártalom. Az idei évben megvalósítják a sümegi bánya teljes gépesítését is. Mint követendő módszert érdemes megemlíteni, hogy a kőbányákban a biztonsági kérdésekből tolószelvényeket állítottak össze és a legtöbb találatot elérőket jutalmazzák.