Napló, 1968. augusztus (Veszprém, 24. évfolyam, 179-204. szám)

1968-08-11 / 188. szám

Emlékek a Fülöp-hegy tövében Sárga irattartó került a kezembe a révfülöpi helytör­téneti múzeumban. A vidék szellemi hagyatékának lelkes kutatója, Benke László isko­laigazgató négy nevet jegy­zett fel a kemény borító lap­ra: József Attila, Radnóti Miklós, Lakatos Péter Pál és Szalai Imre. Barátok voltak és elvtár­sak. Közülük már csak Sza­lai Imre él. Egy esztendeje várom az alkalmat, hogy ta­lálkozzam vele. — Minden nyáron vissza­tér Révfülöpre, gyermekkora élménydús színhelyére! — biztatott Benke László. Együtt indultunk el hár­masban, hogy felgombolyít­suk ezt a hosszú szálat, amelyhez irodalomtörténeti emlékek fűződnek. Szalai Imre író meghatottan állt meg egy régi ház udva­rán. — Itt születtünk — mond­ta. És, ahogy visszalapozga­tunk a ház emlékeinek kép­zeletbeli kötetében, máris egy újabb nevet kell említe­nem: Bozzai Pálét, aki 1829- ben ugyancsak itt született. Nevét még egy szerény tábla sem jelzi. Sírkövén is alig le­het elolvasni a feliratot. Pe­tőfihez kötötték baráti szá­lak, s bár a világosi ütköze­tét túlélte, őt is fiatalon, éle­tének 23. évében temették el Zánkán. Tehetséges költőnek indult. Még nem volt 18 éves, ami­kor Jókai az „Életképek”­­ben sorozatban közölte ver­seit. A szelíd lelkű költő az 1848-as „idők viharában har­sogni kezd”. Egyik versében erről így tesz tanúságot: „Légy oly, miként az elemek villámlása.” a világosi ütkö­zet után besorozták az oszt­rák regimentbe és lelkében megszégyenülve elhajtották idegen zászlók alatt a Bal­kánra és Morvaországba. Amikor a monarchia tucat­nál több laktanyáját végig­szenvedte, Innsbruckban már keserűen írt. ..Kifáradt reményim napja. Mire vársz még, mire késel?” A sürgetett nap hamar el­érkezett és Bozzai Pál, aki­nek reményei és tehetsége még alig kelt szárnyra, fel­felé ívelő pályáról hanyat­lott vissza. Ebben a házban szü­letett Lakatos Péter Pál is, a hányatott sorsú költő és for­radalmár, József Attila és Radnóti Miklós barátja és elvtársa. A keszthelyi kato­likus főgimnázium diákja csakhamar elhagyja a Bala­­ton-parti várost, és Budapes­ten 1921-ben már rangos munkatársa a „Magyar írás”­­nak. 1929-ben adja ki kilen­ced magával a „Jóság” című antológiát. Ebben az eszten­dőben lépett be a kommu­nista pártba is. Lakása ille­gális találkozóhely lett, ahol gyakran megfordult József Attila is. Lakatos Péter Pál gyűjtötte össze az illegális „kommunista” kéziratait és gyakran, szabadságát koc­káztatva, személyesen vitte a nyomdába. „Országos láz” című versét 1938-ba­n betegségének és szenvedéseinek társadalmi vetületeként írja meg: „A népem ez, szuvas gerince mállad, s az úri szél szikkasztja ezt a földet, — és kóbor itt, hazátlan mint az állat,­­ akit kivernek, s végül is megölnek.” Tragikus sorsú élete, bár verseiben csak kevésszer utal a természetre, néhányszor visszakanyarodik a Balaton­hoz és a Fülöphegyhez. „Ta­karjátok be fellegek” című versében így ír: Karót szegezzen rendetek — szuronyként — szőlővenyigék! Vörös dalt énekeljetek naptej­i dombok hajlatán.” Ide menekült a fülöpi sző­lők közé, ha lelkének sebei sajogtak és testében, csont­jaiban érezte a börtönök, a fegyházak szenvedéseit. Az útról, ahol haladtunk, kis vincellér házat mutatott kísérőnk, Szalai Imre. — Ebből a kis vincellér házból háborgó viharban, éj­nek idején zavart ki egyszer az öreg Lakatos. Azt mond­ta: kommunistát neveltem a fiából. Mit szólhattam volna kedves jó Pali bátyámnak, hiszen úgysem értette volna meg, hogy nálam nagyobb erő formálta át azt a fiút, akit ő gimnazistaként, dr. Lakatos Vince főtisztelendő úrra bízott. Kővágóörsön megállunk egy másik ház előtt. — Itt szálltak meg Radnó­­tiék, — mondja Szalai Imre. — 1935 augusztus 15-én nász­­útjuk alkalmával jártak ná­lunk. Nagyboldogasszony napja, búcsú volt. Minden ház tele volt rokonsággal, alig tudtunk nekik szállást szerezni. Lakatos P­éer Pál­lal együtt itt, Körmendi asz­talos mesternél béreltünk szobát. Sajnos, a házban már nem volt kiadó szoba, csak az udvaron, ebben a kis fa­bódéban húzódhattak meg. Kővágóörsről Képfülöpre mentünk, ahol felkerestük a régi Lakatos-házat, József Attila és Lakatos Péter Pál nyaralásának színhelyét. Ta­valy decemberben, életének utolsó heteiben riportot ír­tam Polgár néniről, aki an­nak idején ebédet hordott a két fiatal költőnek. Orbán Károly nyugalma­zott tanító egy régi emlék­tárgyat adott át ottjártunk­­kor Benke Lászlónak. — Ezt a múzeumnak adom — mutatott a bogrács­­tartó vas­állványra. — Két­ségtelenül Lakatosék tulaj­dona volt. Polgár néni mondta el azt is, hogy József Attila és La­katos Péter Pál minden este tábortűznél ült a pinceajtó előtti füves téren. A régi használati tárgyak még a La­katos-házból maradtak az új tulajdonosra, így vitathatat­lan, hogy ezeket használta nyaralása idején a két köl­tő is. Polgár népi sokat beszélt Lakatos Péter Pálról is, aki­vel tőszomszédságban laktak és gyermekkori játszótársak voltak. Amikor életének utol­só időszakában ismét visz­­szatért Révfülöpre, már meg­tört és beteges ember volt. Ebben az időben már elsza­kadt a költészettől, de újabb hitvallásának számít legutol­só verse is, amelyet 1952-ben unokájához írt „Forradalmi altató” címmel: „Vénülő nagyapád is virraszt: őrzi a jövendőt, a békét — sose nyugvó parázs szívében a forradalmi fáklya még ég.” Egy rövid sétán felderítet­tük Révfülöp irodalomtörté­neti emlékeit. Irodalmunk nagy és kevésbé ismert alak­jainak emlékei fűződnek ide. S minderről mit sem sejt az a sok ezer balatoni nyaraló és kiránduló, aki Révfülöpön jár. Csak Benke László fára­dozik azon, hogy méltó rang­jára emelje Bozzai Pál és La­­katos Péter Pál nevét, s em­léket állítson Révfülöp szel­lemi és kulturális hagyaté­kának. Székely János Itt nyaralt József Attila. A bográcstartó állvány az ő emlékét idézi ■Itt született Bozzai Pál, Lakatos Péter Pál és jómagam is” — mondja Szalai Imre Ebben a kis faházban szállt meg Radnóti Miklós és felesége (MTI fotó) Berda József síremléke Akkoriban Tapol­cán éltünk és az öt­venes évek végén gyakran megfordul­tunk a szigligeti al­­kotóházban: ott üdü­­­lő író-barátainkat lá­togattuk meg Cserhát Józseffel. Egyik este víg társaság sereg­lett össze Mátyás Fe­renc szobájában. Köztünk volt Berda József és Füsi József is, mindkettőjüket sok kapcsolat fűzte me­gyénkhöz. Jó kedvük volt s énekeltek ön­feledt vidámsággal a meghitt baráti kör­ben. Azóta mindket­tőt elragadta a halál. Elszomorít, hogy a finom tollú és modo­rú, József Attila-dí­­jas Füsi József kö­rül milyen csönd ho­nol. A méltatlan és korai feledés csönd­je Ez Angyal Dávid szavait látszik igazolni, aki Péterfy Jenő összegyűjtött munkái­hoz írt bevezetőjében mond­ja: „Nálunk az irodalom ha­lottjai mélyebben vannak el­temetve.” Berda József két éve halt meg. Mint ember, mint köl­tő, egyaránt magános jelen­ség, s barátai, „kézművesek és költők” körében egyre nő az emléke. A költő halálának második évfordulója alkalmával avat­tak fel síremléket, Borsos Miklós megkapó alkotását a Farkasréti temetőben. A mű leegyszerűsített, stilizált ma­dár­alak, mely az égre te­kint. A költő sorait olvashat­juk rajta: „Oly szabadnak kéne lenni mint a madár Kit nem köt se szabály se határ” Borsos Miklós baráti sze­retettel alkotta meg a költő síremlékét. Berda ugyanis neki ajánlotta a „Képzelő­dés” című versét még az öt­venes­ évek végén: „Szobrász, ki túléled földi életem s megmintázod majd­ a magad mulatságára, bátor ritmusú szobrom, ne feledd testem és lelkem valóságát kifejezni . ..” A költő barátai nevében Kovalovszky Miklós mon­dott avatóbeszédet. A Ma­gyar Írók Szövetségének kép­viseletében Juhász Ferenc költő beszélt; látomásos és zuhatagos lírájával idézte meg bar­átja testi és lelki va­lóságát: „.. .A legfontosabb: em­bernek lenni a Mindenség­­ben mikrokozmosz-úton . „ Élni az ember áldott és ko­nok életét és elégni a láng­­csipke-háborgás szeretet­­ben ... Az élő Berda József, az elvarázsolt­ testű és elát­kozott-testű angyaliság . . . nem tudta talán, hogy mi­lyen átoktalan-tiszta, fátyo­­talan-csillogó költészet-kris­­tályházat épített hulló csont­jai fölé...” Berda József lírája szinte panteisztikus misztikával ol­dódott fel a természetben. Néni ok nélkül emlegette életében, hogy milyen szo­morú azok sírja, akiket ko­pár, kietlen helyen temettek el. Természetszeretetével függött­ össze, hogy dús, zöl­dellő környezetbe kívánko­zott ... Vessetek rá árnyé­kot hű ecetfák, ha a sárga Nap fénye vörösbe szédül a nyári forróságban, s védje­tek, ha majd az ősz esőre rá­hajol . .. MARTON LÁSZLÓ ! J­ajnal öt óra, a nap hetedmagával süt. Ezt a tőszom­­szádom mondja, aki szintén a balkon korlátján kö­nyököl. Én ködöt látok, halványan átderengő fényt. — Biztos, hogy süt a nap? — kérdem udvariasan. — Igen, ma nagyon szép időnk lesz — hallom a választ. Visszmegyek a lakásba, nézem a szemem a fürdőszo­ba tükrében. Szemhéjam diónyira dagadt és ringlószilva színe van. „Metilt, egészen biztosan metilt ittam tegnap Kovácsék sohasem szerettek engem. Gondolták, eljött a kellő lélek­tani pillanat”. Azonnal föllármázok mindenkit: — Kicsiny családom a fedélzetre! Apátok, nagyapá­tok m­eg fog vakulni, de az is lehet, pillanatokon belül meghal! — Menj azonnal az orvoshoz! — mondja a feleségem, aki, mióta él, örül, hogy ellentmondhat nekem. Szótlanul a szekrénybe nyúlok, előveszem a családi al­bumunkat, megnézem szeretett anyám csodálatosan szép arcképét, mégegyszer. Látom-e még valaha? Aztán előveszem Adyt: „...beszökött az ősz...” — milyen szép. De szeretem ezt a verset. Megvakulok! Lehetséges? Milyen izmos a karom. A hajam hollófekete. És a szívem mint a vaj, min­denkinek mindent megbocsát. És ha kell, mint az acél, mindenért büntet. — Gyere ide, kisfiam — halkan rebegem, mert nem akarok pánikot kelteni. K . : Belenézek aranyos kisfiam szemébe, saját szememmel néz vissza rám. Az egykori szép, bársonyos fekete sze­memmel. Megvakulok, elvesztem mind a két szemem világát. Elvesztem az életet, a világot. Megsimogatom a fiút, ér­zem, menne már játszani, unja a túláradó szeretetet. Nem tisztel a gyerek, nem tudja, hogy néhány perc és nem lá­tom. Nem látom a világot, nem látok semmit, nem látom őt sem. Nyugalom! Odamegyek az akváriumhoz, milyen szép zöld ebben a kicsiny tengerben minden. Ficánkolnak a halak. Aranyos kicsiny, pici aranyhalak. Apropo: arany! Aranyhal, arany­hal. — 22-22—22!... — Azonnal! A kórházban valaki azt mondja: — Tessék helyet foglalni. Leülök. Jön egy fiatal, nagyon szép nő, fehér köpeny­ben. Néhány gombot alul a köpenyén elfelejtett begombol­ni. „Milyen barna a combja”. „Emberek, segítsetek. Ne hagyjatok megvaku­lni. Sze­retnék még élni...’­ Nézem, a nő nyakán hanyagul, sálként a sztetoszkóp. Harmadéves orvostanhallgató. Főorvosnak szeretne lát­szani. Szóval üljek le? „Kérem, ez a szem az én szemem... Erre a nők azt mondták... És az utóbbi időben ezzel a szememmel min­dent láttam... És most... Én nem tudom, hogy mi tör­tént”. Gondolataim afféle janicsárok, ellenem jöttek, ettől még szomorúbb lettem. Közben egy idősebb, fehér köpenyes hölgy a terembe egy hatalmas stósz lepedőt hozott, amelyből néhányat le­ejtett. Felugrottam, felemeltem. Sajnáltam, hogy mindezt az orvos nem látja. Kinéztem az ablakon: az utolsó kép, az utca forgata, gyönyörű! TT-i­s én megvakulok, pedig az élet, az emberek, a nők is­­olyan szépek. — Maga az? — kérdi az orvos és blazírt arcot vág, hogy ne is sejtsem, mi fog most történni. — Ne féljen. — Én?... — Sápadt egy kissé, valószínű pszichés alapon —­ mondja. Azonnal megérzem: az orvos udvarias, sőt tapintatos. Azt akarta mondani: „Maga most fél, maga gyáva!" Fölfekszem a műtőágyra, tűszúrás, az orvos mesél: — Nekem is volt egy jégárpám, amikor huzatot kap­tam ... Nyitva felejtettem a kocsim mindkét ablakát .Hi­­deg volt és zuhogott az eső. Vigyázni kell. Kínos ez az ár­pa... Vágni kell! (suha)

Next