Napló, 1970. március (Veszprém, 26. évfolyam, 51-75. szám)

1970-03-28 / 74. szám

mt. mértény 28- ------ A lakosság érdekeit védő, széleskörű vizsgálatot indí­tott a megyei Népi Ellenőr­zési Bizottság a KNEB irány­elvei alapján. A vizsgálat so­rán ellenőrzik a textil és börruházati termékeket, va­lamint a lakosság által leg­gyakrabban vásárolt építő­anyagokat, 1969. január 1-ig visszamenően. A cél: megál­lapítani, hogy a kereskedelmi és ipari vállalatok megfelelő minőségű termékeket hoz­nak-e forgalomba; betart­ják-e a fogyasztók érdekeit védő rendeleteket és szabá­lyokat és a minőségváltozá­sokat helyesen tükrözik-e az árváltozások? A népi ellenőrök többek között a vállalatok belső me­chanizmusát, s a kereskedők felkészültségét, szakképzett­ségét is vizsgálják, de a la­kosságot közvetlenül érintő kérdésekben már most, a vizsgálat ideje alatt is széles­körű segítséget, jelzéseket kérnek a lakosságtól, azok­tól, akiknek érdekében az el­lenőrzést végzik. Ezért ismer­tetünk néhány, a vásárlók által közvetlenül is tapasz­talható kérdést: — A kereskedelem ad-e megfelelő felvilágosítást a vevőknek az áru használatá­ra, kezelésére, tárolására és karbantartására? — Megfelelő-e a minőségi­leg hibás árukon a hiba meg­jelölése? Milyen termékek­nél tapasztalható a legtöbb hiányosság? — A vevők minőségi kifo­gásait a kereskedelemben megfelelően intézik-e? A reklamációk intézésének módja és ideje megfelel-e a vevők érdekeinek? — Közérthető-e a prospek­tusokban, címkéken az áruk írásos minőségi ismertetése és használati utasítása? — A múlt évben és jelen­leg mely termékeknél ta­pasztalható, hogy az áru mi­nőségét valamilyen formában rontották, az árat változatla­nul hagyva, vagy felemelve? — Mely termékeknél ta­pasztalható az a törekvés, hogy a cikk gyártását meg­szüntetik, helyette más­­elne­vezéssel, de gyengébb minő­ségűt hoznak forgalomba, azonos vagy magasabb áron? Tájékoztatásul egy lénye­ges részletet ismertetünk a belkereskedelmi miniszter vásárlói kifogások intézésére vonatkozó utasításából.­­ A minőséghibás áruk forgalomba hozatala esetén­­ az eladó bolt vezetője köte­­­­les az árut azonnal hibátlan­­­­ra kicserélni, vagy ha erre­­ lehetőség nincs, az árut visz­­szavenni és a vételárat visz­­szafizetni. Az árut csak ki­vételes esetben, a vásárló ki­fejezett kívánságára javíttat­hatják meg. (A hibás, rom­­­­lőtt élelmiszert a vásárló a vásárlás időpontjától és he­lyétől függetlenül bármely élelmiszerboltba visszaviheti, és azt a boltvezető köteles azonnal hibátlanra cserélni, vagy a pénzt visszafizetni.) A műszeres vizsgálat és a panasz felülvizsgálata, ha a bolt döntését a vevő nem fo­gadja el, a KERMI feladata. Ha a vásárló a KERMI dön­tését is sérelmesnek tartja, a bírósághoz fordulhat és pol­gári perrel érvényesítheti igényét. A vásárlók panaszaikkal, észrevételeikkel bizalommal fordulhatnak és segíthetik a Népi Ellenőrzési Bizottságok munkáját. Ez elsősorban sa­ját érdekük. (más) A lakosság segítségét kéri a HEB Széleskörű vizsgálat a vásárlók érdekében Startol 10­0 sárga angyal Április 3-án délben a ta­valyinál tízzel több sárgára festett kisautó indul a for­galmasabb utakra, a volá­nok mögött a Magyar Autó­klub szakképzett szerelőivel. Az ősz végéig minden hét végén, péntek délután, szom­baton és vasárnap segítik a bajba jutott autósokat. A szolgáltatásokért az elmúlt évekhez hasonlóan a klubta­goknak csak az alkatrészek árát kell téríteniük, azoknak, akik nem tagjai az Autó­klubnak, felszámítják a ja­vítási költséget is. A közkedvelt sárga angya­lok a következő, megyénkén is áthaladó útvonalon cirkál­nak: a 8-ason a Veszprém— Devecser közti szakasz kivé­telével teljes hosszban, a 71-esen a 7-es úttól Tiha­­nyig, majd Badacsonytomaj­tól Keszthelyen át végig, a 75-ös, majd a 84-es úton Keszthelytől Zalaegersze­gig, a 8-as útvonalat a Bala­tonnal összekötő 71-es, 73-as, a Veszprém—Győr közti 82-es, a Pápát Győrrel össze­kötő 83-as, valamint a Sop­rontól Balatonedericsig hú­zódó 84-es úton. Ólomtömb és Fényes szikraeső nem hull, s a pisztolyokból sisteregve előtörő láng se festi fénnyel a műhelyt. Csend van. A szerszámok pihen­nek. A brigád körbeülte az asztalt. Ebédel. A vezető, Hujber Vendel helyett Gáspár András, a helyettes fogad. — A Vendi Balatonfüreden van. SZOT-iskolán Egy kis fejtágítón. Soha se árt az ... Aztán mintha elvágták volna benne a szót, amikor a brigádról, a munkáról kérdezem. Pedig a Pe­­remartoni Ipari Robbanóanyaogvár gépjavító üzemének Dózsa G­yörgy szocialista brigádjáról lenne mit mondani. Nyolc évvel ezelőtt ala­kultak, s már hétszer nyerték el a sz­cialist­a címet. — Miért? — Hát... Dolgoztunk, így nem sokra jutunk. Talán­ Gáspár is érzi, elém teszi a bri­gádnaplót. 1969-es. — Ebben minden benne van. Csakugyan Pontosan, majdnem­hogy aprólékosan, de minden ese­ményről csak a lényeget írták be. Ma valahol tanítanák, hogyan kell ■ - - aranyjelvény brigádnaplót vezetni, az övéké ép­pen jó lenne mintának. Tanulsá­gos. Hónapról hónapra részletesen tartalmazza a brigáddal, az egyes emberekkel kapcsolatos eseménye­ket, így aztán nem is csoda, ha a művezetőnek és a „versenyesnek” k­.­nnyű a dolga,­amikor értékelés­re kerül sor. Kilencen kezdték. Aztán nemrég csak nyolcan maradtak,­­ egyikük bevonult katonának. De most is­mét teljes az eredeti létszám. Mat­­kalcsek Imre, aki tavaly jött a gyárba, felvételét kérte a brigád­ba. Egyedül az ember olyan elha­gyatott. A közösség óv, segít, ta­nít. De még mennyire! Madár Ist­ván és Varga Sándor volt ipari tanulók a megmondhatói. Harmad­éves korukban már szakmunkás­­bérért dolgoztak, teljesítményben. A vizsga jól sikerült,­ hiszen az öreg szakik nem tágítottak, foly­ton magyarázták a legbonyolultabb szakmai fogásokat is. — Vállalás volt? — Az is... De főként azért tet­tük, hogy ezeknek a fiúknak ne úgy kelljen ellopniuk a tudást, ahogy nekünk régen. — Ilyen idősnek érzi magát? Hi­szen fiatal emberek. — Korra igen. Egyébként régi törzsgárdisták vagyunk. A legfia­talabb is legalább tíz éve itt dol­gozik. Nagy Ferenc meg én 15 éve. Hujber Vendel és Kiss Ferenc­ 24 éve. A többiek is ilyenformán. A naplóban ,,állandó rovatokat” találni. Szinte valamennyi hónap­nál szerepel ilyen bejegyzés: ,,Há­rom nappal határidő előtt teljesí­tettük ..Például a szuperfoszfát, a KS és más üzemek nagyjavítását. — És ez itt? — Nagyon emlékezetes. De in­kább mondja el a napló. Rendben. Szűkszavúan csak ennyi áll bejegyezve: „Paxitkeverő átadása. A kiviteli tervek csak XI. hó 1-én érkeztek meg. Ilyen nagy munkával december 31-ig elké­szülni nem lehet. Ezért a brigád el­határozta: munkaidő után ISO órát még rádolgozik, hogy a feladatot elvégezze.” Alatta: „Teljesítettük”. Pedig ez csak egyetlen nehéz fel­­adat volt a sok közül. A szerződés­ben, melyet a gazdasági vezetés­sel kötöttek, legalább tizenöt ilyen szerepel,­hiszen a vállalást a gaz­dasági mechanizmus szellemében az üzem politikai és gazdasági felada­taihoz igazították. Fő feladatuknak a termelékenység növelését, az üzemzavarok gyors elhárítását, a költségek csökkentését tartják. — És teljesítjük is. Valóban. A másik „állandó ro­vat” — csupa szám. „Jutalom 1800 forint... 2400 forint... 1200 fo­rint ...” Egyetlen hónap sincs a ti­zenkettő közül, amelyből ez hiá­nyozna, tehát anyagi haszna is van a helytállásnak — Meg erkölcsi is — válaszolja Gáspár büszkén. — Oklevelet, bri­gádzászlót, bronz, meg ezüstjel­vényt kaptunk. A tavalyi eredmé­nyért a termelési tanácskozás meg­szavazta az aranyjelvényt. Különö­sen az ólomtömb nyomott sokat a latban. Erről a harmadik ..állandó rovat­ban” olvashatok. ..Ólommegtakarí­­tás 400 . 600 180 ... 200 kilo­gramm. Jutalom 400 ... 900... 1200 forint”. És az összesítés: tavaly 46 240 forint értékű ólmot takarítot­tak meg.­­ Mint a vizslák, úgy kutatunk, s ha csak egy kis darabot is talá­lunk, azonnal hozzuk. Volt már úgy is, hogy az ócskavas hulladékból, a szemétből szedtük vissza. Felku­tatjuk az egész gyárat, nem ha­gyunk­ veszendőbe menni egy dekát se. Pedig könnyebb lenne kivenni a raktárból, mintsem a régit régenc­­sálai, sok fáradtsággal, munkáva­ használhatóvá tenni. De hát ők inkább az utóbbit teszik mert már megerősödött bennük a tulajdonosi szemlélet valóban a gyár gazdái­nak vallják magukat felelősséget éreznek azért, hogyan dolgozik az egész gyár, mi történik a többi munkahelyen, még ha nem is az ő munkaterületük. Ezért kapták ta­lán a tágas, új műhelyt is. — Igen — mosolyog Gáspár — megajándékoztuk magunkat. Jó­részt mi építettük társadalmi mun­kában egy régi, lebontott épület tégláiból. Az egész brigád itt szor­goskodott, tisztította a téglát. Ez is segítette a kollektív szellem erősö­dését, nemcsak a közös kirándulás, mozi, meg színházlátogatás. — És az idén? — Itt az 1970-re kötött szerződé­sünk. Huszonkét igen nehéz fel­adatot vállaltunk, köztük a sóoldó, a reditfőző, az új paxitkeverő le­gyártását szerelését, a poliészter műhely elkészítését és hasonlókat. — Nem sok ez egy kicsit? — De az. Csakhogy mi nem elé­gedhetünk meg annyival, mint ré­gen. Ha meg akarjuk tartani a szo­cialista címet, minden évben töb­bet, jobbat, valami újat kell ad­nunk. Igaza van. & Nagy Sándor NAPLÓ Új olajvezeték és olajfinomító A magyar kőolaj és gáz­ipari vezetők tájékoztatása szerint a következő 5 évben mintegy 8 milliárd forintot fordítanak a szénhidrogén­kutatásokra, újabb kőolaj- és földgáztelepek feltárására. A kutatások 30—10 százalékát a Dunántúlra, 60—70 száza­lékát az Alföldre összponto­sítják. A magyar kőolaj- és gáz­ipar az elkövetkező 5 eszten­dő alatt 22—24 milliárd fo­rint összegű beruházást va­lósít meg. Befejeződik a százhalombattai nagy beru­házás, megkezdik a leninvá­­rosi (tiszaszederkényi) új, évi­ 3 000 000 tonna kőolaj feldol­gozására alkalmas olajfino­mító építését amelyből egy desztillációs egység 1975-re a finomítást is megkezdi. Ez idő alatt épül meg a 2-es szá­mú Barátság Olajvezeték is. Évenként mintegy 70—80 benzintöltő állomást építe­nek. Megháromszorozódik a la­kosság és a közületek részé­re biztosított földgáz meny­­nyisége. - - - Szerelik a timföldgyárat Sertések, siló a poliészterből A következő öt évben meg­kétszerezi termelését a fűz­fői Nitrokémia poliészter üzeme és 1975-ben már évente 5000 tonnát gyárt az értékes műanyagból. A nagy­szabású bővítést és rekonst­rukciót a széles körű piacku­tatás után határozták el. A rendkívüli érdeklődést a Balaton-parti üzem és­ a Mű­­anyagipari Kutató Intézet közös kezdeményezései .Vi­tatták ki. Kísérleteik során bebizonyították, hogy az üvegszállal erősített, rendkí­vül erős, nem korrodáló, hő- és nyomásálló poliészter fel­használási területe úgyszól­ván korlátlan. Elsősorban a mezőgazdaságban terjedhet el gyorsan; kiváló minőségű silót takarmánytárolót készít­hetnek belőle, sőt sertéstele­pet is összeállíthatnak poli­észter lapokból készített pa­nelekből. A nagyszabású fejlesztés lehetőséget ad arra is, hogy a magas árakat mérsékeljék. Az ajkai 2. sz. Timföld­gyár építésén a 22. sz. Álla­mi Építőipari Vállalat és a Gyár- és Gépszerelő Válla­lat — a beruházás két gene­rálkivitelezője — teljes ka­pacitással dolgozik. Képünkön: az ülepítők ke­verőszerkezeten dolgoznak a szerelők. (Fotó: Sipos Ottó) 3 Filléres „háborgók" Husi fillért a legjobb akarattal sem lehet nagy pénznek nevezni, s különösen akkorának nem, hogy meg­érne egy félórás vitát, izgalmat, veszekedést, nyilvános megszégyenítést. Általában nem ér meg ennyit húsz fillér. Kínos jelenetnek voltam tanúja a napokban a Buda­pest—szombathelyi gyorsvonat büféjében: félórás vita, ve­szekedés, nyilvános megszégyenítés játszódott le húsz fil­lérért — s mégis megérte. Talán minél több ilyen vesze­kedés érné meg legjobban! A büfében a fehérköpenyes elárusítót figyelve feltűnt, hogy ennek az embernek Darius kincse sem lenne elég, ha aprópénzben adnák, mert bármennyire tíz vagy húszfil­lérest is fizettek neki, a következő vevőnek már nem tudott visszaadni. A filléresek és fém forintosok eltűntek valahol a pult fiában, s az eladó kedves mosollyal, tanácstalanul széttárt kézzel kért elnézést a következő vevőtől, hogy saj­nos éppen ebben a pillanatban fogyott ki az aprója. Régi trükk ez, s mint kipróbált, be is válik legtöbb­ször. De a büfésnek aznap nem volt szerencséje, mert egy jólöltözött férfi személyében megjelent a „kukacos”, a „há­borgó” vevő. Látszott ugyan rajta, hogy nem húsz fillér, húsz forint sem vágná földhöz, de mikor az eladó arcát­lanul visszabámult rá, anélkül, hogy visszaadott volna, el­kérte a panaszkönyvet. Nem kell fantázia hozzá, hogy az ember elképzelje, mi következett. Az eladó húzta, halasztotta a kiszolgálást, a „hőbörgő” ellen hangolva a várakozókat. Igyekezett ne­vetségessé tenni a „smucig alakot”. S ugyanaz a vevő, aki az előbb még maga is bosszan­kodott a büfés eljárásán, most maga is a „hőbörgő” ellen fordult; mintha ezzel bizonyítaná, hogy ő mennyire nagy­vonalú, gáláns és jómódú, aki számolatlanul rakja a pénzt a pultra... Az emberek tele varrnak panasszal a kereskedelem ellen, s szerkesztőségünk levelezése is bizonyítja: nem fogy­nak ki a zokszóból. Ugyanazok, akik a legindokoltabb ár­emelkedést is észreveszik, még ha néhány fillérről van is szó, a legritkább esetben emelnek nyíltan szót, ha becsap­ják őket. S ami még szomorúbb: ha valaki szóvá tesz ilyesmit az üzletekben, az egész vásárlóközönség ellen­szenvét érezheti maga körül. Néhány fillér visszajáró pénzt szóvá tenni, reklamálni, hogy két dekával kevesebb a felvágott, hogy jócskán hiányzik a féldeciből, hogy nem fordult át a benzinkút órája,­­ ilyesmit mindenki restell. Ezen csak belülről illik dühöngeni. Ez a szégyenlősség hovatovább kezd elfajulni. Az, hogy a kereskedelemre mind több panasz érkezik a különböző szervekhez, elsősorban a népi ellenőrzéshez, maga is fi­gyelemre méltó, ám különösebb még ennél is, hogy a be­jelentések között óriási mértékben emelkedett a névtelen panaszok száma — végül is minden kézzel fogható ma­gyarázat nélkül. Ha valaki a főnökére tesz névtelen beje­lentést, azt, ha elfogadni nem is, magyarázni még lehet. De, hogy miért átallja valaki aláírni, mikor a sarki keres­kedésre panaszkodik, azt már magyarázni is nehéz. A kereskedelemről kevés magyar állampolgárnak van jó véleménye. Sőt a vélemény általában rosszabb, mint amire a kereskedelem tulajdonképpen rászolgál. Mégis, ha ezzel a véleménnyel ki kell állni, ha a kereskedelmi fegyelem megszilárdításáért már néhány szót kell szólni — nem tesszük meg. Nem mondom, hogy álmaink közé tartozna az olyan üzlet, ahol a vevők folyvást reklamálnak, mindent szóvá tesznek, de azt hiszem helyesebb lenne, ha a reklamációk száma elsősorban a kereskedőkén és nem a vásárlókon múlna. A kereskedelmi fegyelem megszilárdítását távlatokban csak a jobb üzlethálózattól, a nagyobb konkurrenciától várhatjuk — ez tény. Ám olyan konkurrencia, olyan keres­kedelmi hálózat se nagyon képzelhető el, ahol ne lenne tere az apró trükköknek, finom kis „átveréseknek”. És olyan ellenőri hálózat­ sem lesz soha, amely meg tudná akadályozni az ilyesmit. Erre csak a vásárlóközönség len­ne képes. S itt nem is elsősorban a tíz fillérekről, húsz fillérekről, vagy néhány deka sajtról van szó, hanem összes­ségben a kereskedelem fegyelméről. S most ha azt mondaná valaki: van úgy is elég panasz, minek még a kereskedelem ellen panaszt tevőket buzdítani, azt válaszolnám, ha a büfében már az első be­csapott vállalta volna a „filléres hőbörgő” hálátlan sze­repét, lényegesen kevesebb elégedetlen ember távozott vol­na a pulttól. Eötvös Pál

Next