Napló, 1970. augusztus (Veszprém, 26. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-18 / 193. szám

Világ prólet ered­­élyesüljött fe* Kedd, 1970. augusztus 18. Ára­dO fillér XXVI. évfolyam —193. szám " B­olygóközi pályán a Vénusz-7 Hétfőn, moszkvai idő sze­rint 8 óra 38 perckor a koz­mikus térség, továbbá a naprendszer bolygói kutatá­si programjának keretében felbocsátották a Szovjetunió­ban a Vénusz—7 bolygóközi önműködő űrállomást. A Vénusz—7 önműködő űr­állomás tökéletesítést jelent az ilyen típusú korábbi űr­állomásokhoz képest. Súlya 1180 kilogramm. A hordozórakéta utolsó fo­kozatával együtt a Vénusz– 7 először mesterséges hold­ként földkörüli pályára tért. Moszkvai idő szerint 9 óra 69 perckor egy időzítő program berendezés parancsára be­kapcsolódott az utolsó foko­zat­­ hajtóműve, amely 244 másodpercen keresztül mű­ködött és az űrállomást va­lamivel a második kozmikus sebesség fölé gyorsította fel. A Vénusz–7 a kiszámított­­hoz közeli pályára lépett. Az űrállomás fedélzeti rendsze­rei és tudományos berendezé­sei normálisan működnek. A repülés vezérlése a kozmikus távösszeköttetési központból történik. Moszkvai idő szerint 12:00 órakor az űrállomás a föld­től 42 000 kilométerre volt, a földnek a keleti hosszúság 120 fok 15 perc és az északi szélesség 23 fok 30 perc ál­tal meghatározott pontja fö­lött. A felbocsátás fő célja a Vénusz bolygó szovjet önmű­ködő állomások által koráb­ban megkezdett kutatásának folytatása. Az űrállomásról érkező tudományos informá­ció vétele és rendszeres rá­dióösszeköttetés a Vénusz—7 űrállomással a 928,429 mega­hertz frekvencián történik. KTSZ-tagok kitüntetése Bensőséges ünnepségen tegnap kitüntetéseket adtak át a KISZÖV székházában Alkotmányunk ünnepe és az au­gusztus 20-án sorra kerülő megyei szövetkezeti nap alkal­mából. Rév Lajosnak, az OKISZ elnökének megbízásából a „Szövetkezeti ipar kiváló dolgozója” kitüntetést Patkós Al­bert, a KISZÖV elnöke nyújtotta át Fenyvesi Istvánnénak, a Veszprémi Szolgáltató és Háziipari Szövetkezet dolgozó­jának, valamint Tóth Károlynak, a Pápai Asztalos KTSZ tagjának. Nyitány augusztus 28-án Vásár 33 és fél hektáron műszeripari kiállítás és vásár területén, hogy időben elké­szüljön minden pavilon az augusztus 28-i nyitányra. Míg hétköznapokon három­ezren építik a „vásárvárost” ezen a vasárnapon körülbelül ezren folytatták a fokozódó tempójú munkát. Minden percet ki kell használni, hi­szen óriási területen, 33 és fél hektáron készül a mosta­ni vásár. Folyamatosan érkeznek a kiállítandó áruk: eddig már körülbelül 50 vagonból és 30 -40 kamionból rakták ki a bemutató anyagát. A továb­biakban még legalább ugyan­ennyi mezőgazdasági termék gép és berendezés várható. Elmondták a vásár rende­zői, hogy körülbelül 800— 1000 állat, szarvasmarha, ló, juh, sertés elhelyezéséről kell majd gondoskodni. 15 hektár területet parko­sítanak, s a különböző be­mutatókhoz vezető utakat ösz­­szesen 18 kilométer hosszan aszfaltozzák. Asztalosok, kőművesek, festők és mázosok, aszfalto­zók, asztalosok és sok más szakma mesteremberei va­sárnap is serényen dolgoz­tak a mezőgazdasági és éles­ Felhőszakadás Zircen és környékén •Megáradtak­ a Balaton-parti utak is Tegnap a késő délutáni órákban felhőszakadás zúdult Zircre és környékére. Az alig húsz percig tartó, viharos erejű széllel kísért zivatar pillanatok alatt folyókká duzzasztotta a kis vízfolyá­sokat A hegyekből alároha­nó áradat Zircen, a termelő­­szövetkezet majorja, az egy­kori malomépület és a teme­tő környékén tóvá szélese­dett és az útszéli árok már nem tudta levezetni a csa­padékot A házak udvarán 10—15 centi magasan höm­­pölygött a víz. Az éppen hazatérő tehén­­csorda egy része úszva szelte át a sáros vízzel telt tavat. A felhőszakadás, kisebb erő­vel és rövidebb ideig később megismétlődött. Két karambollal is talál­kozott munkatársunk a vi­har alatt. Az eplényi, sorom­pó nélküli vasúti átjárótól nem messze egy Skoda gép­kocsi felborult, majd a ke­rekein megállt az útszéli árokban. Személyi sérülés nem történt, a kocsiban két felnőtt és két gyermek tar­tózkodott. A második baleset Zircnél, a vasúti sorompó után fogadta a turistákat, két pótkocsit is vontató teherautó belecsúszott az árokba. Ugyancsak rendkívüli mé­retű felhőszakadás zúdult tegnap délután a tapolcai medencére és a Balaton­­partra. A hirtelen leesett nagymennyiségű csapadék nem tudott elfolyni és jóné­­hány helyen folyóként zuho­gott be a balatoni útra. Kü­lönösen sok víz — helyen­ként 20—25 centiméteres — és mintegy 8—10 centiméte­res iszapréteg volt több he­lyen Badacsonyőrs és Bala­­tonrendes között, de még Révfülöp környékén is ta­lálkoztunk néhány „áradás­sal”. Az előbb említettek kö­zül némelyik olyan erejű volt, hogy megbénította a gépkocsiforgalmat is. Bala­­tonrendes határában több személyautó elakadt az iszap­ban. A Balatonba igyekvő víz­tömeg csak az esti órákban „hagyta el” az utat, az iszap eltakarítása viszont valószí­nűleg még ma is gondot okoz az illetékeseknek. A M­osz­K­V­A T­É­R A­L­A­T­T A Földalatti Vasút második szakaszának építése jó ütemben halad. A Moszkva tér alatt megkezdték az állomástér kialakítását. Ennek boltozat és oldalfala már elkészült, jelenleg a 75 méter hosszú mozgólépcső lejtaknáját építik. Képünkön: Ezen az alagútszakaszon érkeznek majd a szerelvények a Vérmező felől a Metro Moszkva téri állomásához. (MTI fotó: Barna István felvétele — RS) Ünnepélyes t/f/kiosztás A Bakony-Vegyész csapata nyerte a nemzetközi Maple Kupát Zobel nyerte a közönség díját, Tóth-Harsányi B. a legeredményesebb játékos, Tűzkő Júlia a torna legjobb kapusa Braun és Thomann a Napló különdíját kapta Vasárnap este Hotel Veszprém különter­mében került sor a Napló Kupa díjainak, valamint a helyezéseket igazoló oklevelek átadására. A torna győztese, a BVTC csa­pata a vándorserleg mellett megkapta a kupa kicsinyített mását. A második helye­zett FTC a megyei pártbizottság különdíját kapta. Az SC Leipzig együttese a harmadik helyen végzett, a csapat az SZMT különdíját nyerte el. A Csernomorec Burgasz a negye­dik helyen végzett és megkapta a Veszprémi Vegyipari Egyetem különdíját. Az 5. he­lyezett Bp. Spartacus a Herendi Porcelán­­gyár, a 6. Hambach együttese pedig a Ba­konyi Intéző Bizottság díját nyerte el. Ezután került sor az egyéni díjak átadá­sára. A közönség szimpátia díját Zobel, a Leipzig válogatott kapusa nyerte el. A tor­na legeredményesebb játékosa Tóth-Har­sányi Borbála lett. A BVTC sokszoros vá­logatott játékosa a VEDITEX különdíját kapta. A legjobb kapus címet és a Komfort különdíját Tűzkő Júlia, a BVTC játékosa érdemelte ki. Braun, az SC Leipzig váloga­­tott játékosa és Thomann, a Bp. Spartacus tehetséges fiatalja a Napló különdíját kap­ta. Értékes ajándékot kaptak a csapatok vezetői is. A díjakat és ajándékokat Szabó Kálmán, az SZMT vezető titkára, Csaba Imre a Napló főszerkesztője és Demján Gábor, a Veszprém megyei Lapkiadó Válla­lat igazgatója adta át. Fazekas Gizella, a BVTC csapatkapitánya boldogan emeli magasba a legjobb csapat­­nak járó díszes kupát. (Fotó: Vida A. Zoltán) Hétvége a Balatonon, Bakonyban Bom­b­a derű Vihar után napsütés — Kemping lett a Bakony Sípályák a vízen — Útavatás dudával — Egy a háromszázezerből Minden jó, ha a vége jó. Barnán és elégedetten indul­tak haza vasárnap este a Balatonra, Bakonyba kirán­dulók. A szombat délutáni szomorkás idő, az esti menny­dörgés vihar után vasárnap délelőttre megenyhült az idő, s pompás napsütés, szélcsend szárítgatta az átázott sátra­kat, melengette a Balaton­partra és a Bakonyba érke­zett kirándulókat. * Bár pénteken volt a bala­toni új autóút most elkészült tízkilométeres átadása, az igazi „átadás-átvétel” szom­baton a déli órákban történt, kilométeres gépkocsioszlopok száguldottak és váltak ketté az akarattyai elágazónál. S hogy hangulata legyen az avatásnak, minden gépkocsi hatalmas dudaszóval köszön­tötte az új utat, mely újabb tíz-tizenöt perccel hozta kö­zelebb a fővároshoz a Bala­tont. Helmuth Kran, a münche­ni reklámügynökség tulajdo­nosa, ha nem sült volna le barnára az utóbbi tíz nap alatt a badacsonyi strandon, akkor valószínűleg sárga len­ne az irigységtől: — Uram, én voltam Flori­dában, ott az autók rendszá­mára ráírják: Sunshine sta­te — napfény ország, hát maguk is rendelkeznek egy ilyen napfény állammal. Mi­csoda reklám ... Legszíve­sebben dobozolnám ezt a napsütést. Tükörsima a Balaton Le­engedett vitorlák, árván me­­redező árbocok. Ideális idő — vízisízőknek. S mintha a ma­gyarokon kívül már minden­ki felfedezte volna ezt az ideális lehetőséget, a füredi autósstrand szélén cseh vízi­­sízők parádéznak, a Marina előtt németek síznek. Az Annabella strandnál egy ma­gyar egyetemista könyörög a motorcsónakosnak: — Csak egy kanyarra! Van saját lécem, kötelem. Motor­csónakom még nincs. Úgy látszik komoly szen­vedély a sízés, mert az egy kanyarból több kanyar lesz, aztán a pihenőben már kö­zösen olvassák a Vízisí Vi­lágszövetség folyóiratát, a Scinautico-t. * Csúcsforgalom a tihanyi révnél. Hajnal óta egyfolytá­ban dolgozik mind a három komp. — Ha szédülős lennék, el­szédültem volna, annyit fo­rogtunk Tihany és Szántód között — mondja a kapitány, aztán dudál, indítja a száz­­valahányadik átkelést. Különben nyugalom van. Senki nem tolakodik, az autók is békésen elférnek egymás mellett. A Mercedes és a Velorex sofőrje egymás mellett gyönyörködik a nap­lementében. — Szép — mondják. A kijárásnál a Mercedes előreengedi a Velorexet. * Úgy látszik a Bakony egy­re kedveltebb lesz. A hűs, erdős-hegyes vidék mindig nyújt valami újat. Most már ,,kitaposott” kempingek van­nak Cseszneknél, a Keresz­túri­ réten, Veszprém­varsány mellett az erdőben és — ter­mészetesen — Zirc körül. Szombaton és vasárnap este Jánosbogarak módjára vilá­gítottak a sátrakba szerelt lámpák. Csak a Keresztúri­­réten nyolcvanegy gépkocsi utasai, elsősorban csehszlo­vák családok, éjszakáztak. — Miért? — A Balaton nagyon zsú­folt — mondta a bratislavai Jan Kolotka, aki autószerelő a szlovák fővárosban. — Szép a Balaton, de csak a fürdés szempontjából. Egyébként szívesen laknánk a Bakony­ban és innen járnánk le a tóhoz, ha lenne a hegyek kö­zött tábor.

Next