Napló, 1978. február (Veszprém, 34. évfolyam, 27-50. szám)

1978-02-18 / 42. szám

Tessék? Kedvenc töltelékszavaink, az izé, a ja, az állati, naná erős versenytársat kaptak. Köznapi beszédünkben un­os-un talán ott cseng ez a gépies kérdés: tes­sék? Vele és rokonaival, a durvább mi?-vel, he?-vel, a választékos hogyan ?-nal, a fi­nomkodó franciás pardonnal tele vannak tűzdelve beszélge­téseink. A hallgató minden harmadik mondatnál megállítja a beszé­lőt: tessék? A beszélőnek min­den harmadik mondatát meg kell ismételnie, néha kétszer­­háromszor is. Rohanó korunk­ban nemhogy gyorsulna, ha­nem éppen akadozik a kom­munikáció, a beszédkapcsolat, mert az ember „mindent két­szer mond, kétszer mond.” Aggasztó jele ez annak, hogy egyre kevésbé értünk szót egymással. A megértésre egy­szerre két veszedelem tör, két­felé­ : süketülünk és motyo­gunk. A civilizáció vonulását követő ragadozó madár, a zaj­ártalom, a fülünket támadja: dobhártyánk las­san -lassan a légikalapácsok, az erősítők, az autók zajához hangolódik. Vannak, akik a környezeti zajok s a tompuló hallás el­lenében küzdenek a megérté­sért, úgy, mint általában a na­gyothalló emberek, vagy a hajszárító búra alatt ülő nők, hangosabban, tagoltabban kez­denek beszélni. Mások viszont mintha föladnák ezt a harcot, mintha megelégednének azzal, hogy magukban beszélnek, ép­pen leveszik a hangerőt, s hagyják, hogy adókészülékük recsegjen, percegjen, sípol­jon, motyognak, hadarnak, mormognak, zárt szájjal be­szélnek, csorba magánhangzók­kal, elnyelik a mondat végét. S válasz helyett jön és újra jön az udvarias vagy türel­metlen vagy gépies kérdés : tes­sék? Mulatságos és szomorú kísé­rője ennek a jelenségnek — bárki megfigyelheti a család­ban, a munkahelyen, üzletben, utcán —, hogy néha már ak­kor is visszakérdezünk, gé­piesen, ha értjük a mondatot. De az sem ritka, hogy a köz­lő akkor is ismétel, ha senki nem kérdezi, annyira meg­szokta: kétszer kell mondania, hogy egyszer megértsék. Sokan úgy vélik, a hanyag hangképzés, az ernyedt kiejtés — ,,rágógumis beszéd”, az if­júság betegsége. Olyan külső­ség, fiatalos szokás, mint a hosszú haj, a kinyúlt pulóver vagy a rongyos farmernadrág. Devecseri Gábornak volt egy találó példája, gyakran mesél­te: „Ha fölveszem a telefont , hallom, hogy tagoltan, tisztán, érthetően mondja valaki a ne­vemet, tudom, hogy engem keres. De ha motyogva, ha­darva, recsegve, valahogyan így: Docsin Gábor krim­i csak a fiam barátja lehet, már hívom is őt.” Lehet, hogy a fiatalok egy­szerűsített nyelve jobban ked­vez a hanyag beszédnek, de sajnos a motyogás, hadarás, tört beszéd s vele a tes­sék? a mi van? járványa — a felnőtteket sem kíméli. Sőt, a minap ígéretes példáját ta­pasztaltam annak, hogy éppen fiatalok sokallták meg ezt a járványt, legalábbis ők csinál­tak mulatságot belőle. Fölis­merve és kicsúfolva tüneteit. Egy középiskolánk tanulói az­zal szórakoznak, hogy odafor­dulnak valakihez, osztálytárs­hoz, tanárhoz, járókelőhöz, a szemükbe néznek és elmotyog­nak egy halandzsamondatot, belefűzve egy-két értelmesnek látszó szótöredéket, például: Aizévera m­erré széhesd­em. Kis­sé hadarva, hanyagul, beszéd­re emlékeztetően intornálva — ahogyan beszélni szoktunk. Mindenki, kivétel nélkül min­denki megkérdezi háromszor, négyszer, ötször is: tessék? mit mond? Ezen aztán, s bá­­belséguruk szegény áldozatain kegyetlenül nagyot nevetnek. A sajtóban és a nyelvműve­lő irodalomban gyakran bírál­ják hanglejtési, hangképzési hibákért a hivatásos beszélő­ket, pedig ők viszonylag szé­pen, tagoltan, érthetően ejtik a szavakat. Színészeink, tévé- és rádióbemondóink, riportere­­in­k legtöbbje példásan beszél — az erős fertőzöttség inkább a köznapi beszédünkben fi­gyelhető meg. Egy-egy rádió­riportban, rögtönzött tévébe­­szélgetésben mintha nem is egy nyelvein társalogna a ri­porter és a riportalany. Film­rendezőink, ha nagyon „élet­szerű” filmet akarnak csinál­ni, kénytelenek rosszul beszé­lő amatőröket szerződtetni, vagy azt a néhány fiatal szí­nészt foglalkoztatják, aki tud hanyagul, motyogva, elnyelt magánhangzókkal beszélni. A nyelvtudósok ismerik, szó­vá teszik a beszédnek, a meg­értésnek ezeket a betegségeit. A „Beszélni nehéz” című rá­dióműsorok, a helyes kiejtés versenyei, az iskolai oktatás napirenden tartják e kérdést. Az az egészséges, jó vita is érinti, amely napjainkban a Kortárs című folyóiratban zaj­lik. De gyors és tartós javu­lásra csak akkor számítha­tunk, ha mindannyian tudato­san védekezünk a járvány el­len. A süketülés ellen „füldugó­val”: lehalkítjuk a magnót, a rádiót, nem túráztatjuk az ab­lak alatt a motorkerékpárt, beszélgetni nem zenés szóra­kozóhelyre ülünk be. A mo­tyogás ellen pedig tisztán kép­zett hangokkal, megértésre szánt mondatokkal , tagolt emberi beszéddel. Csak így tessékelhetjük ki társalgásunkból a papagáj­­módra ismételgetett tessék?-et. Farkas László S — NAPLÓ 1978. február 18., szombat Karéneklés - közös öröm — A KÓTA — a Kórusok Országos Tanácsa, amely a Művelődésügyi Minisztérium tanácsadó testületeként működik 1969 óta — közgyű­lésen értékelte — kórus­­mozgalmaink helyzetét, fej­lődését. Ezen értékelés alap­ján állítottuk össze írásun­kat. A karéneklés jelenleg mind szűkebb, min­d tágabb értelmezésben a legnépesebb amatőr művészeti ág, amely az általános iskolás gyere­kektől a nyugdíjas korú fel­nőttekig minden korosztály­ra kiterjed. Szűkebb érte­lemben másfél ezer gyer­mek- és ifjúsági kórust, és ugyanannyi felnőtt ének­kart — illetőleg énekes cso­portot — tartunk nyilván (megközelítőleg 130 ezer résztvevővel­­, amelyek már eljutottak a művészi fej­lődésnek olyan fokára, hogy közművelődési szempontból számolni kell velük. A kar­éneklés tágabb értelmezésé­ben viszont bennfoglaltat­­nak azok az együttesek és csoportok is, (számuk mint­egy kétezer iskolai, néhány száz felnőtt kórus és vegyes összetételű falusi énekes csoportra tehető), amelyek egyelőre csak kampánysze­rűen működnek, és alkal­mi teljesítményük­­és mű­ködésük művészi mércével még alig értékelhető, de a padagógiai jelentőségük már most is számottevő. Kórusok a művészetre nevelésben A jól képzett és hivatása magaslatán álló szakvezető irányításával működő együttesek a művészetre ne­velés­­hatásos eszközei. Bá­zisai a művészetekben na­gyobb jártasságra és isme­retekre vágyó tagság mű­velődésének­, a művészi igé­nyesség és az átlagosnál na­gyobb mérvű elmélyülés megvalósításának; a szocia­lista hazafiságra nevelésnek; a fiatalok és felnőttek ön­művelésének és közösségi emberré formálásának; a szocialista életmóddal és magatartással való érzel­mi azonosulás fejlesztésé­nek. A nevelési—művelési cé­lok megvalósításának fő színtere az együttesek belső élete, amely szervezettségé­vel válik hatásossá. Alka­lom azonban erre azon­kívül is évről évre több kínálkozik, főleg a szerve­zett kórusrendezvényeken. Ilyenek: a Vándor Sándor Szemle és Fesztivál, amely minden­ alkalommal a kó­rusok százait mozgósítja és új együttesek alakulását inspirálja. Ilyen az Éneklő Ifjúság mozgalom, amely évenként félezernél több általános és középiskolás énekkart aktivizál; a Zúg­jon dalunk!­­ című ének­kari rendezvénysorozat, amely az ipari szakmun­­kásnéző intézeti kórusokat mozgósítja. A felnőtt kóru­sok és a falusi éneklő cso­portok százai számára a „Kóruspódium” és a két­évenként ismétlődő országos minősítési akció ad bemu­tatkozási alkalmat. A fő­városban három, szerte az országban pedig egyre több múzeumban vasárnaponként nyílik a jó képességű ének­karoknak lehetőség a reprezentatív fellépésre. A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 60. évfordulóján — tíz hónapon át tartó so­rozaton a Szovjet Kultúra Házában, október elsején pedig a „Zened Világnap” alkalmával kínálkozott a legjobbak számára a zene eszközeivel való demonstrá­lás lehetősége, amellyel szívesen élt minden felkért és arra érdemes kórus. Örvendetes, hogy évről évre gyarapszik a kor ze­néje iránt is érzékeny élvonalbeli kórusok száma, amelyek közül jelenleg évente átlag 40 együttes jut közreműködő szerephez az Országos Filharmónia bér­leti hangversenyein, a Ma­gyar Rádió és a Televízió önálló adásain­, vagy a meg­hívásnak eleget téve, nem­zetközi fórumokon (verse­nyekein, fesztiválokon) öreg­bítik hazánk, szocialista rendszerünk énekkari kul­túrájának jó hírnevét. Versenyek­ vidéken Az európai hírű debrece­ni „Bartók Béla” nemzet­közi kórusversenyek és fesztiválok hazai földön ad­nak időközönként lehetősé­get a legjobb magyar kó­rusoknak külföldi partne­reikkel való találkozásra és a kortársi­ zenében való el­mélyülésre. Pécsett és Sop­ronban kétévenként a kama­rakórusok versenyeznek. E kiemelkedő jelentőségű ren­dezvények mellett évente számos más találkozó, fesz­tivál és szemle is alkalmat ad az azonos területein mű­ködő együtteseknek képessé­geik egybevetésére, a Nép­hadsereg alakulataiban, az úttörők és a KISZ rendezé­sében, az egyes szakszerve­zetek, szövetkezetek, vagy a nemzetiségi szövetségek kezdeményezésével. A kórusmozgalom éppen a zenei nevelés szempont­jából elmaradt területeken (szakmunkástanulók, falusi dolgozók körében) ért el sikereket. S az is eredmény, hogy az együttesek műso­rán a hagyományápolás és a korszerűség összhangba került. Sok helyütt gyűjtik a kórusok területük, mun­kahelyük, szakmájuk dalait, s szívesen énekelik mai szerzők műveit is. A világhírű fazekasmester kiállítása a föléprajzi i­s A Miska-korsók, írók és tájak nemzetközileg elismert mestere Kántor Sándor. Az idős karcagi fazekas, aki az elsőik között kapta meg a Népművészet Mes­tere címet, ezúttal életművét mutatja be a Néprajzi Múzeum­ban. Kántor Sándor tizenkét éves korában, 1907-ben szegődött el fazekasinasnak. Mestere az egyik helybeli fazekas. Művészi pályája sokat köszönhet egy vé­letlen találkozásnak. 1927-ben megismerkedett Győrffy István néprajztudóssal, aki felismerte tehetségét és művészi munkára ösztönözte. Felhívta figyelmét a tiszafüredi díszes cserepekre. Eleinte másolta, később pedig egyre inkább saját elképzeléseit valósította meg. Győrffy és mások biztatására nemzetközi kiállításokra küldte el munkáit. Berlinben, New Yorkban elnyerte a városok dí­jait, 1936-ban Tokióban arany­éremmel jutalmazták alkotását. A kiállított 400 alkotás között láthatók a pálya kezdetét idéző emberi figurák, a tiszafüredi ornamentikái a Miska-korsók, a madárvázák, a sárospataki és a pásztói motívumokkal díszített mázas edények. Minden stílus­hoz hozzáadott valami sajáto­sat, arra törekedett, hogy a ré­gi formákból olyan edényeket alakítson ki, melyeik a jelen emberének is mindennapos hasz­nálati tárgyai lehetnek. Ma is érdeklődésre tartanak számot az óriás tálak, bütykösök, valamint a brüsszeli világkiállításon díjat nyert madár- és emberfigurái. A kiállításon nemcsak szép ke­rámiákat csodálhatunk meg, ha­nem bepillantást nyerhetünk a kerámiakészítés titkaiba: mű­hely részletek, fotók illusztrálják a kerámiakészítés folyamatát. Hazánkban a népi fazekasság a XVII—XIX. század forduló­ján élte virágkorát. E mester­ség máig megőrizte a hagyomá­nyos készítési módot. Az edé­nyek ma is lábbal hajtott ko­rongon készülnek és kézzel for­o­mázzák. A mezőcsáti­—tiszafüre­­di és a gyöngyösi—pásztói ko­rongosok művészetének tovább­­vivője, továbbfejlesztője a kar­cagi Kántor Sándor, aki nagy szorgalommal, munkaszeretettel több mint fél évszázada dolgo­zik. , Tudatosan foglalkozik az edények korszerűsítésével, az új formák kialakításával. Híres munkái a zöld mázas edények. Miska­ kancsóit, butelláit, betyár poharait gyakran díszíti néhány soros versikékkel is. Alkotásait ma is szívese­n vásárolják szer­te a világon. A brüsszeli világ­­kiállításon nagydíjat és arany­érmet nyert huszárdíszes Miska­­kancsója, de jó hírnevet szer­zett készítőjének az itóikatartó, a pálinkás bütykös, a teás- és a kávéskészletek sokasága is. Kántor Sándor alkotásai, népi szellemben fogant új formái bi­zonyítják a legjobban, hogy a magyar népi iparművészetnek nemcsak múltja, jelene, hanem jövője is van. A szép kiállítást májusig tekinthetik meg az ér­deklődők. Szente Erzsébet Színes korsók, kancsók, tálak... A forradalmár néptanító 100 éve született Czabán Samu A magyarországi szocialis­­­ta tanítómozgalom kimagasló egyénisége 1878. február 17- én született Rozsnyón. Apjá­nak öt gyermekéről kellett gondoskodnia. Az átlagosnál jóval nagyobb tehetségű leg­kisebb fiú — Czabán Samu — sikeresen végezte el 1897- ben Eperjesen a tanítóképzőt s kapott oklevelet. Egy évig próbaéves tanító a Pest megyei Alberti (Al­­bertirsa) községben, majd ugyanitt véglegesítették. 1902-ben került Nyitra me­gyébe, Miava helységbe, ahol szintén nemzetiségi iskolában tanított. Itt került először szembe az úri Magyarország képviselőjével, a főispánnal, aki arra akarta rávenni, hogy a helyi képviselővá­lasztásról készített hamis jegyzőkönyvet hitelesítse. Czabán Samu tanító úr meg­tagadta ezt. A megyei urakat ez a nem várt ellenállás any­­nyira felbőszítette, hogy Czabán Samunak fiatal fele­ségével együtt az ország déli csücskében lévő Temes me­gyei Klopédiára­­kellett köl­tözködnie egy hét­ leforgása alatt. A miaviai tanítói működés­ről kiállított bizonyítvány pe­dig azt tanúsítja, hogy „ .. .a tanításban szakértelmével, fáradhatatlan szorgalmával, buzgalmával, lelkesedésével s kiváló ügyességével — kitű­nő eredményt ért el, mely ál­tal a szülők bizalmát s az iskolai hatóság teljes meg­elégedését kiérdemelte”. Új helyén is a régi prob­lémák vették körül: a nép nyomora, pusztulása, a segítő kéz hiánya. A tanító együtt érzett a szegényekkel, hamar megnyerte az egyszerű em­berek bizalmát. Gazdakört vezetett, miközben önmagát is állandóan továbbképezte. A Wekerle-uradalom sze­génysorsú lakói melletti kiál­lását a hatalmasok felforga­tásnak, lází­tásnak tekintették. A cselédházakat sűrűn láto­gató tanítónak ismét mennie kellett.. .­ „A veszedelmes tanító” következő állomáshelye Nagyszénás, az orosházi já­rásban. Segítő társai ebben az időben a polgári radiká­lis Zigány Zoltán és a szo­ciáldemokrata, később már­tírhalált halt Somogyi Béla. Viharsarki időszaka alatt, 1912-ben lett Czabán Samu a szociáldemokrata párt tag­ja. A tanítók gondjairól és a közoktatás helyzetéről cikkei jelentek meg az ellenzéki­nek számító szaklapokban. (Közoktatás, Új Korszak). Megválasztották az Állami Tanítók Országos Egyesüle­tének elnökévé. Elnöki be­szédében követelte többek között a felekezeti és köz­ségi iskolák államosítását. Harcot hirdetett a tanítók anyagi és társadalmi függet­lenségéért. Ugyanolyan poli­tikai jogokat követelt szá­mukra, min­t amilyenekkel a nagybirtokok urai, a tőké­sek, a papok rendelkeztek. Beszéde a tanítói érdekeken jóval messzebbre mutatott: „Az egyes országok őrületes fegyverkezése valóságos át­kává lesz a népeknek. Az a felfogás uralkodik, hogy a nemzetek közti ellentéteket csak a fegyverek küszöböl­hetik ki. Mégis meggyőző­déssel kell hirdetnünk, hogy a jövendő győztese az a nép lesz, amelyik kultúráját ma­gasra, emeli, kifejleszti a mun­ka és munkás szeretetét, és lerombolja a kiváltságos osztály­államot”. 1914-ben izgatás címén el­bocsátották állásából... A szociáldemokrata párt közbenjárására a fővárosban kapott munkát. Óradíjasként inasgyerekeket oktatott. Há­rom év múlva­­az óbudai Vörösvári úti iskolában vég­legesítették. A Magyarorszá­gi Szociáldemokrata Párt óbudai elnöke, egyben a munkásotthon kulturális éle­tének irányítója le­tt. Hábo­rúellenes agitációt folytatott az óbudai gyárak munkásai között. Az őszirózsás forradalom alatt a Közoktatásügyi Mi­nisztériumban dolgozott sze­mélyzeti ügyek előadójaként. A Tanácsköztársaság alatt az elemi népiskolai ügyosz­tály vezetője. A III. kerület­ben a munkástanács elnöké­vé választották. Tevékenyen vett részt a Budapesti Mun­kástanács és a Tanácsok Or­szágos Gyűlése munkájában is. Tagja lett a Szövetséges Központi Intéző Bizottság­nak . A Tanácsköztársaság alatt döntése után letartóztatták és súlyos betegein házi őri­zetben tartották. Az illegális párt segítségével átjutott Csehszlovákiába, Kassára. Az ottani elvtársak ismerték Czabán tevékenységét, és rozsnyói születése alapján megszerezték számára a csehszlovák állampolgársá­got, így lett ismét tanító a csehszlovák területen lévő Beregszász magyar nyelvű elemi iskolájában. Később családja is utána ment. Énekkart szervezett, gyer­­meklapot indított, magyar nyelvű olvasókönyvet állított össze s minden tudásával azon fáradozott, hogy emel­­■ je az ottani magyar oktatás színvonalát. Új korszak cím­mel kommunista szellemisé­gű antifasiszta újságot szer­kesztett vejével, Ilku Pállal együtt. Elnöke volt a Szov­jet Barátok Körének. Kárpátalja horthysta meg­szállása után Czabán Samut a csendőrök megkínozták majd börtönbe vetették. A szenvedéseket nem élte túl. 1942 december 16-án hunyt el Nagyszőllősön (ma Vinog­radov). Iskola, kultúrház, ut­ca­ tér viseli Czabán Samu nevét, akihez Ady Endre A magyar tanítóhoz című ver­sét írta. Vida Sándor

Next