Napló, 1980. október (Veszprém, 36. évfolyam, 230-256. szám)

1980-10-05 / 234. szám

Honvédmártírok emléke Százharmincegy évvel ezelőtt az aradi vár árkában a bosszúálló önkényuralom elpusztította a levert magyar forradalmi honvédsereg tizenhárom vezető tisztjét, csapatparancsnokokat, főtisztviselőket , tizenkét tábornokot és egy ezredest. Azóta jelképpé váltak; az aradi tizenhárom, vagy így: az aradi vértanúk, egyfajta sziklaszilárd helytállást szimbolizálnak a magyar köztudatban. A nemzeti önismeretünk ápolását szorgalmazó törek­vések jegyében azóta is — bár a változó történelmi korszakoknak megfelelően, más és más indítékokkal — október hatodikán meg­emlékezünk a kivégzettekről. Méghozzá, mindig együtt, és soha­sem külön-külön, (vajon, hányan tudnák fölsorolni mind a tizen­három nevét?), ami azt is jelzi, hogy a szabadságharc rendkívüli történelmi szituációjában, minden belső széthúzás és visszatartó erő ellenére a közös sorsvállalás mellett, az egyéni sorsnak szük­ségképpen el kellett halványodnia. Szabadságharcunk sokszor diadalmas honvédseregének immár állandó jelzőjévé, epitheton ornansává vált a „forradalmi” megje­lölés. A forradalmi hadseregnek forradalmi a tisztikara is. A forradalmisággal, a forradalmi megnevezéssel sokszor és következetesen visszaélő korunkban nagyon fontos ennek a tény­nek a hangsúlyozása. Mert nem az egyes ember szubjektív szándé­kai, személyes beállítottsága, titkolt vagy kinyilvánított aspirációs, kompromisszumos vagy kérlelhetetlen alapállása adja a jelző elsőd­leges értelmét. Hanem a társadalmi fejlődés fő irányát támogató cselekvés, s e cselekvésnek a történelem távlataiban igazolt hitele. A kivégzett honvédfőtisztek forradalmiságát is ebből a szemszög­ből kell megítélnünk. Császári és királyi katonatisztek voltak már­cius idusán, akik a 48-as alkotmányra esküdtek fel. Arra az alkot­mányra, amelyet mint a Habsburg-Lotharingiai Ház utasítása értel­mében Magyarországon állomásozó csapattisztek, vagy mint ma­gyar hazafiak fogadtak el. És szolgáltak a nevezetes trónfosztás után is, hitük és egzisztenciájuk védelmében. „Vagy magyar hazafiak” — mondták. A bizonytalanság a csoport nemzeti hovatartozását illetően aligha elkerülhető. Vécsey gróf magyar arisztokrata volt, de saját bevallása szerint csak igen fo­gyatékosan beszélte hazája nyelvét. Damjanich, a szerb határőr­­tiszt, az előbbi esküdt ellensége és társa a halálban, szintén törte a nyelvet. Leiningen-Westerburg német fejedelmi családok sarja, az angol uralkodóház rokona. Schweidel, Pöltenberg, Lahner, Kné­zich — micsoda nevek a magyar nacionalizmus klasszikus századá­ban, a magyar nemzet szabadságharcában! (s akkor még nem említettük Bemet, Dembinskit, Woronieckit, Alessandro Monti hon­védezredest, von Wolfenau honvédőrnagyot­­ sorolhatnánk to­vább.) Ezek a tisztek azzal, hogy a katonai becsület, az eskü, a baj­társi összetartás fegyelmében, a vérbitói ítélet árnyékában is ki­tartottak a kor vezető társadalmi és politikai áramlatát reprezen­táló és megvalósítani igyekvő magyarországi forradalom és sza­badságharc mellett, forradalmár elődeink sorába emelkedtek. Mintegy a forradalmat vezető rétegek és a forradalomban küzdő népek megbékélését jelképezte a híres jelenet. A gróf Vécsey Károly, magyar főrend október 6-án hajnalban az előtte bitóra hú­zott Damjanich János, szerb közember függő teteme elé térdelt és kezet csókolt a halottnak. D. M. Filmklubok a Dimitrov Művelődési Központban Október közepétől két film­sorozat szervezésével folytatja a Dimitrov Művelődési Köz­pont azt a filmklub-programot, melynek keretében a régebbi idők legjelentősebb alkotásait kívánja megismertetni a mozi mai kedvelőivel. Az egyik sorozat keretében a negyvenes évek filmművé­szetének néhány kiemelkedő alkotását láthatják az érdek­lődők. A válogatásban magyar film is szerepel, az 1942-ben készült Emberek a havason cí­mű alkotás. Rendezője Szőcs István, szereplői között ott van Görbe János, Bihari József, Maklári Zoltán. A sorozat to­vábbi filmjei: Szerelmek váro­sa (Carne, 1944), A gyerekek figyelnek bennünket (de Sica, 1942), Kisvárosi ünnep (Táti, 1947), A sanghaji asszony (Welles, 1947), Életünk leg­szebb évei (Wyler, 1946). A másik sorozatban L. Bunu­el és F. Truffaut alkotásaiból szerepel három-három alkotás. A vetítéseket csak bérlettel lehet látogatni. ,,Tlinko" Victor Vasarely grafikai kiállítás a Vegyipari Egyetem aulájában Pécsett, az egykori püspök­vár egyik kis utcájában áll a világhírű festő, konstruktőr, for­matervező, Vasarely szülőháza. Ebben a klasszicista épületben kapott helyet az a művészeti kiállítás, melynek egyre gyara­podó anyaga az európai kép­zőművészet egyik jellemző irá­nyát teszi áttekinthetővé. A lágy rajzosság, szentimentális vagy hazafias ízek, a költőiben vagy véletlenben való művésze­ti halászgatás mellett Vasa­rely az alkotói tevékenység más alternatívájához szegődött. A művészettörténeti skatulya - melyben működése viszony­lag könnyen elhelyezhető - ne­ve „geometrikus absztrakció”. Még pontosabban ha hozzá­tesszük, hogy ennek az irány­zatnak igen kötött, már-már a matematikai gondolkodással is azonosítható ars poétikáját is Vasarely dolgozta ki a „szí­nes város” vagy a „planetá­­ris folklór" elméletével. A Veszprémi Vegyipari Egye­tem aulájában látható kiállí­tás kísérletet tesz arra, hogy a teljes Vasarely-életmű, an­nak valamennyi problémája, a kérdések és az azokra adott válaszok is láthatók legyenek. A kiállítás felidézi indulásá­nak idejét, a francia képző­­művészettel való találkozás nyomán szükségképpen végig­járt „tévutakat". A negyvenes évek végén ké­szített lapokon még feltűnnek a horizontvonal nyomai, még felhők és tengeri kavicsok, vagy éppen a mediterrán vá­ros kötik le figyelmét. A ter­mészet dolgaiban megtalálha­tó rend felfedezése azután el­vezette a szerkezetről, struk­túráról, variációkról szóló el­méletekhez, valamint egy fes­­tői-plasztikai alapformához, melyre további terveit építhet­te. A kiállítás felvonultatja azok­nak a műveknek a sorát, me­lyekben a „természet átírását, az op artos sémákat, variá­ciós és kombinációs sorokat vagy perspektivikus „beugratá­sokat" összegezte Vasarely. A történeti „bemutatás" mel­lett egy aktuális meglepetés­sel is szolgál a kiállítás. 1973 áprilisában készített Vasarely egy grafikai albumot Johann Sebastian Bach 1720-as „Hat szólószonáta” hegedűre című műve alapján. A kotta — Bach gyönyörű írása­­ a maga op­tikai megjelenésében, a hang­szórókból sugárzó zene (Hen­ryk Szering hegedűjátéka), és a muzsika szellemét követő Vasarely-művek kivételes össz­hangja bizonyára a kölcsönös megértést segíti. Ma már bizonyos, hogy egyetlen személyes — bármi­lyen magasrendű — művészi állásfoglalás sem­ képes pó­tolni az űrt, amit egy más tör­ténelmi fejlődés hagyott a ko­rai magyar avantgarde indu­lása és a jelen között. De a hiányok felszámolásában, az érdemi vita feltételeinek meg­teremtésében a Vasarely-típu­­sú alkotások igazi megismeré­se segíthet csak. Aknai Tamás Zebrák mint a lövésről, a puskáról. A fővadász váratlanul megkérde­zi: voltam-e katona és mivel lőttem ...? — Voltam, két évig, géppisz­tollyal gyakran lőttünk, de go­lyószóróval és géppuskával is lőttem. Elmondjam, hogyan cél­zunk csapott célgömbbel...? Nevet, bólint. Értjük egymást. Ennyit mond: — Igen, ezt „beleverik" a ka­tonába. Még én is emlékszem rá ... Na, akkor a legközeleb­bi vadat meglövi! Erősen tiltakozom. Ő biztat: — Semmiség, a távcsövessel gyermekjáték lőni. — Nem is azért, hanem mert élőlényre még sosem lőttem. Viszolygom ! Alig hogy kimondom, a főva­dász rám szól: — Csitt...! Leugrik, int nekem. Nemet in­tek. — Jöjjön azonnal! Fogja a puskát! Odaosonok, ő előre mutat. Szarvascsapat áll előttünk, úgy 78—80 méterre. A fővadász egy kézi távcsővel nézi a bikát és „háremét”, majd közli: — Azt lője meg, ott, a két szálfa közt tekingető tehenet. Mintha csak a többiek meg­éreznék, hogy itt rájuk már nincs szükség, elindulnak bóklászva a cserjés felé. A kiszemelt tehén is lép ket­tőt, aztán megáll. Tökéletes cél­pont, a távcső az orrom elé „hozza”. Tudom, hogy művészet lenne ilyen fegyverrel elhibázni, mégis izgulok, a szívem hevesen ver, nagyokat lélegzem. A fő­vadász nyugtat. A célkereszt tüskéje a lapockán, s akkor... Durr...! A szarvas nagyot ugrik, s el­tűnik. Hüli József mosolyog: — Ahogy a nagykönyvben megvan írva! Szív-, vagy tüdőlövés. A vérnyomon megyünk 30-40 métert, s ott a kimúlt tehén. A fővadász vág egy fáintos som­fabotot, majd a szarvasra fek­teti a Mausert, s int, hogy fe­küdjek rá. Hűha, ennek fele se tréfa! Ő nevet, s nem tűr ellen­vetést, hát ráhasalok a szarvas­ra. Avatás következik, s a főva­dász mondókája: „Az első nagy­vad elejtése alkalmából köszön­töm, s a szarvasvadászok tábo­rába fogadom. Három botütés­sel avatom. Első: a Magyar Népköztársaság nevében! Má­sodik: Szent Hubertus tisztele­tére! Harmadik: az ugodi er­dészet és vadászat nevében!" "Megkapom a porciót, sajog a helye, hiába, a somfabot... Megkapom emlékbe a töl­tényhüvelyt, a szarvas két gyöngyfogát és a somfabotot, rajta felirattal: „Első szarvas, Bakony, Kismókus-árok, 1980. X. 1. 7 óra 10 perc, Hüli Jó­zsef.” Magasan áll már a nap, Ba­­konybél felől bongó harangszót hoz az osonó szél. Beszekere­­zünk Huszáriba, az erdei mun­kások integetnek, látják a zsák­mányt. Sikeres volt a vadles. Vár bennünket az erdészetve­zető is, s örvendez a sikerünk­nek. Hüli Józseftől meleg barát­sággal és öleléssel búcsúzunk, s ígérem, hogy hozom az üveg Hubertust, mely az avató va­dásznak kijár... Veszett Lajos grafikái Zenei világnap Díjnyertes kórusok koncertje Veszprémben A különböző világnapok általában a legfontosabb gazdasági, szociális ten­nivalókhoz kötődnek. Ami­kor a tagállamok elfogad­ták az UNESCO zenei ta­nácsának ajánlását, hogy legyen minden év október elseje a zene világnapja, akkor egy kicsit azt is elismerték, hogy a zene ügye a legfontosabbak közé tartozik. A civilizált világ eljutott addig, hogy a test táplálása már nem szenved csorbát anya­giak miatt. A következő lépés nyilván a szellemi „menü” helyes összeállí­tása, s ebben legalábbis a legfontosabb fűszerek egyike az értékes muzsi­ka. Magyarország, mint a hangok művészetének egyik nagyhatalma, évek óta példásan használja ki azt a lehetőséget amit a világnap nyújt a muzsi­ka népszerűsítésére. Ze­nei életünk irányítói sa­játos s igen bölcs meg­oldást találtak ehhez: a legszebb, s legnépsze­rűbb hangszert, az embe­ri hangot hívják segítségül az ünnepléshez, s az éneklésnek is legdemokra­tikusabb formáját, a kó­rusművészetet. Immár rendszeressé vált, hogy a dalosmozgalom legfonto­sabb hazai központjaiban azok az énekkarok adnak hangversenyt október ele­jén, amelyek kiemel­kedően szerepeltek az esz­tendő nemzetközi verse­nyein. Kell-e kommentár ahhoz, hogy az idén pél­dául 25 énekkar jutott így pódiumhoz ezekben a na­pokban? A pódiumok egyike ép­pen Veszprémben volt, ta­lán az egyetlen olyan vi­déki városban, amely két világszínvonalú együttes­sel képviselteti magát évek óta Európa zenei életé­ben. Pénteken este a Di­mitrov Művelődési Köz­pont nagytermében ez a két együttes fogadhatta hát házigazdaként, a fő­városból érkezett partner­kórusokat. A közönséget Görgey György Liszt-díjas kar­nagy, a Magyar Zenemű­vészek Szövetsége elnöksé­gének tagja üdvözölte, méltatva a világnap jelen­tőségét, a muzsika egyre növekvő szerepét életünk­ben, s a hazai zenei ne­velés eredményeit. Maga a koncert kettős hatást viselt magán. Min­­­denekelőtt a debreceni nyári zenei versenyét. A kórusok azokat a műveket hozták el Veszprémbe is, amelyekkel Debrecenre készültek, tehát túlsúlyban voltak a modern, nehéz darabok, s ettől az egész­ hangverseny kissé „nyo­mott” hangulatúvá vált. A másik dolog, ami feltűnő volt: az idény eleji forma, legalábbis, ami a vendég­együtteseket illeti. A két veszprémi kórus - úgy tű­nik - már a formábaho­­zásnál tart. Az SZMT ve­gyeskara Kollár Kálmán vezényletével a tőle meg­szokott csiszolt, végig tu­datosan megformált szép­séggel adta elő repertoár­ját, amelybe már egy ed­dig, nem hallott mit (Ko­dály: A magyar nemzet) is került. Veszprém Város Vegyeskara igen szép per­ceket szerzett Szokolay Sándor művével, s újra meghallgathattuk Petro­­vics Emil IV. kantátáját, amelyet tavasszal is Zám­­bó István mutatott be együtteseivel. A pesterzsébeti Csili ka­marakórustól híre alapján valamivel többet vártunk. A modern mű bravúros előadása mellett Zakariás Anikó együttese nem tud­ta igazán élővé tenni a hagyományosabb darabok egyik-másik részletét. Az­ idény eleji formával leg­inkább Csik Miklós küsz­ködött a budapesti Szilá­gyi Gimnázium kamarakó­rusa élén. Nem csoda, egy iskolai kórusnál a tanév­kezdés különösen nagy gondot­­okoz. Az igényes műsor, néhány részletszép­ség így is képet adott a kórusban folyó következe­tes munkáról. Cz. I. NAPLÓ — 1980. október 5., vasárnap —5

Next