Napló, 1980. december (Veszprém, 36. évfolyam, 282-305. szám)
1980-12-06 / 286. szám
77rPS2FfMS) Gyomron idézik a c/m!rogontban említett fogalmakat mostanában. Különösen akkor, amitor egyegy kommunista kollektíva teszi mérlegre egész éves tevékenységét. Postalapszervezeteink beszámoló taggyűlésein tapasztaljuk,alapvető szempont a politika/ munka megítélésében, hogyan állt helyt a mindennapi termelő tevékenységben a pártfogság, képesek voltak-e a kommunisták személyes példamutatójukkal mozgósítani munkatársaikat. Szgunk a szervezeti szabályzatra is hivatkozni akkor, amikor a kommunisták felelősségét, irányító, szervező munkáját emlegetjük. Elsősorban akkor, amikor az egységes cselekvésre, a helyi feladatok megoldására kell az erőket összpontosítani. Az agitáció tartalmának, az összefüggések, az indítékok ismeretére van szükség ehhez a tevékenységhez. Arról van szó, hogy cselekvésre akarunk ösztönözni, olyan társadalmi tevékenységre, állásfoglalásra, amely erkölcsileg bon^^hhel^^^nk^^ si az igazságot a szemben álló nézetekkel viaskodva- Érvek, ellenérvek csapnak össze ebben az éles vitában, különböző emberek véleményét kell formálni, megnyerni a cél érdekében. Olyan embereket, akiket megedzett a történelmi tapasztalat, vagy pedig a történelem által igazolt tényeket csak olvasmányokból, iskolai tananyagból ismerik. Az egységes cselekvés nem jön létre magától, tervszerű, tudatos munka előzi meg. Az agitációs feladatot ellátó párttagnak is elsősorban önmagában kell tisztázni a feladatot, s a megoldás módszereit. Aki erre a feladatra vállalkozik, a vélemények, állásfoglalások irányításának felelősségteljes munkáját vállalja magára. Mert az összefüggések, a valóság ismerete nélkül mit sem ér az érvelés. Gazdaságtörténeti, gazdaságpolitikai ismeretek nélkül egyetlen propagandista, agitátor sem képes meggyőzően magyarázni az eddig elért eredmények, elkövetett hiányosságok ok-okozati összefüggéseit, az előttünk lévő feladatok megoldásának lehetőségeit. A szocialista építés során nap mint nap tapasztalhatjuk, hogy a politikai munka alapvető értékmérője a termelő tevékenység eredményessége. Éppen ezért áll évek óta a pártpolitikai munka középpontjában a gazdálkodás, a termelés, az éves gazdasági terv teljesítése. Ezeknek a terveknek a megvalósítása átgondolt, szakmailag megalapozott, fegyelmezett és pontos munkát követel minden dolgozótól, minden párttagtól. Meghatározó jelentősége van a kommunista kollektívok agitációs munkájában a gazdaságpolitikai, termelési meggyőzésnek. Az agitáció döntő feladatává vált, hogy a vállalati éves tervek megvalósítására szervezze és mozgósítsa az üzem, a vállalat gazdasági, politikai-erkölcsi erőit. Az agitáció csak akkor lehet eredményes, ha a cselekvő tenniakarás érdekében, meggyőző erővel képes hatni a közösségre. Most különösen nagy szükség van a jól szervezett gazdaságpolitikai agitációra. Befejeztük az 1. ötéves tervidőszakot, kezdjük az újabb középtávú tervet. A célok ismeretében láthatunk hozzá eredményesen feladataink megoldásához. Sz. K. AftjRiMz % W3X/77*t777M Veszprémben ünnepi vásárt rendezett a megyeszékhelyen működő ÁFÉSZ. A vásárcsarnok ÁFÉSZ-kávézójában engedményes áron lehet hozzájutni több, a karácsonyi ünnepek allkalmával hagyományos áruféleséghez. A vásárt csütörtökön nyitotta meg a Veszprém és Vidéke ÁFÉSZ és minden héten újabb engedményes árukkal várja a vásárlóikat. Képünkön: karácsony a veszprémi meseházban. Borbás János felvétele A MAFILM Budapest stúdiójának több produkciója ezekben a hetekben nyerte el az utómunkálatok során végső formáját, más filmjeik forgatása pedig befejezéséhez közeledik. E művekről tájékoztatta az MTI munkatársát Nemeskürty István, a stúdió vezetője. Elmondta: az alkotóműhely hagyományaihoz híven idén is szerepelt programjukban széles közönségsikert remélő, s a színvonalas szórakoztatást szolgáló játékfilmek készítése. Ezek közé tartozik a Pogány madonna című bűnügyi vígjáték, amelynek munkálataival nemrégiben végeztek. A mű érdekessége, hogy Bujtor István, a filmgyár színésztársulatának tagja ezúttal forgatókönyvíróként is debütál. A főszerepet is ő alakítja, Kern András társaságában a detektívek szokásos megjelenítésétől eltérő, „rendhagyó" rendőrnyomozót személyesít meg a műkincsrablás körül bonyolódó történetben. A film rendezője Mészáros Gyula. Lugossy László, az Azonosítás rendezője most fejezte be második nagyjátékfilmjét, amely csepeli munkáskörnyezetben játszódik. A „Köszönöm, megvagyunk" című produkcióban két egymás mellé sodródott ember sorsát, együttélésük küzdelmeit jeleníti meg Madaras József, és Nyakó Júlia, aki a „Vasárnapi szülők" amatőr főszereplőjeként tűnt fel tehetségével, kiváló alakításával. Gaál István értelmiségiek közé vezeti el a nézőket új művében, a Cserepek az aszfalton főhőse ipari formatervező, akinek alkotómunkáját, lehetőségeit nagyban befolyásolják a gazdasági helyzet nehézségei. Minden esztendőben elsőfilmes rendezőt is avat a stúdió, idén Sós Mária forgatta itt Boldogtalan kalap című filmjét, Földessy Margit, Kishonti Ildikó és Nagy Anna főszereplésével. Mindhárman elvett asszonyt alakítanak, s életük jellemző epizódjainak megmutatásával az emancipáció fonákjaira világít rá a történet. Ezekben a hetekben is tart több produkció forgatása. Bán Róbert Fogadó az örök világossághoz címmel kosztümös bűnügyi komédiát készít. Gábor Pál — a nemzetközi sikert aratott Angi Vera alkotója - ismét az ötvenes évek világát idézi majd új filmjében. Koltai Gábor a magyar popzene úttörőinek — Koncz Zsuzsának, Szörényi Leventének és társainak pályafutását dolgozza fel, Gothár Péter pedig e nemzedék egyik szépíró képviseljének, Bereményi Gézának a forgatókönyvéből dolgozik. Kihirdették a megyei számítástechnikai pályázat eredményét ülést tartott Veszprémben, a Műszaki és Természettudományi Egyesületek megyei szövetsége székházában a Neumann János Számítógéptudományi Társaság Veszprém megyei Szervezetének vezetősége. Két év után az idén ismét meghirdették tagjaik részére a számítástechnikai pályázatot, amelyre a megye ipari üzemeiben, intézményeiben alkalmazásra szóba jöhető pályamunkákkal lehetett benevezni. Négy dolgozat került a bíráló bizottság elé, melynek elnöke dr. Farkas Margit a mostani ülésen ismertette az eredményeket. Első díjat kapott az orvosi műszerek által adott jelek - például EKG — kiértékelésének megoldásáról kidolgozott munka, amelyet dr. Horváth Mihály laborvezető főorvos és Németh László matematikus, a balatonfüredi állami kórház munkatársa, valamint Koltai László, a Veszprémi Vegyipari Egyetem matematikusa készítettek. Az általuk kidolgozott számítógépes program, illetve módszer lehetővé teszi a gyógyászati berendezések által szolgáltatott információk objektívabb értékelését. Az eljárás széles körű elterjesztésére, megismertetésére tavaszszal szakmai szemináriumot szervez a számítógéptudományi társaság. Második díjat kapott a Magyar Ásványolaj Kísérleti Intézet alkotópárosa, akik a vegyipari folyamatok, valamint műveletek számítógépes szimulációját oldották meg. Ezáltal lehetővé teszik a számítási idők rövidítését, a számítógép-kapacitás jobb kihasználását. A harmadik díjjal jutalmazott pályamunkát a veszprémi Bakony Művekben készítették, a vállalati információs rendszer kidolgozásáról, ami az anyaggazdálkodáshoz, a készletnyilvántartáshoz, továbbá a bérgazdálkodáshoz nyújt segítséget. Jutalomban részesítették a negyedik dolgozatot, amelyet az ajkai onkológiai állomáson készítettek. Az orvosi munka megkönynyítésére egy új típusú szűrőlapot dolgoztak ki, amely lehetővé teszi a szűrővizsgálatok meggyorsítását. Az utóbbi két pályamunka továbbfejlesztését a szakemberek figyelmébe ajánlotta a számítógéptudományi társaság bíráló bizottsága. kinti hidegből semmitnem érezni itt benn. Az ablakokon ebéd után összehúzták a virágmintás sötétítőfüggönyöket, hogy jótékony félhomályba borítsák a szabókat. Az egyikben a falra merőlegesen, a másikban azzal párhuzamosan állnak a kis ágyak. Az ebéd utáni csendes pihenő vége felé járunk már a veszprémi gyermekkórházban. Csütörtök van, látogatási nap. A kisebb — bölcsődés, óvodás korú — gyerekek még alszanak, a nagyobbak csendben heverésznek az ágyban. Egy kis izgalom vibrál a levegőben. A gyerekek várják a szülőket, de mást is ... A B osztály folyosóján színes képek. Az egyiken Elefánt, néhány másikon a nemrégiben véget ért rajzfilmsorozat, a kengyelfutó gyalogkakukk népszerű figurái. Odébb egy nagyobb tabló meserészletet ábrázol. - Ez az első kép - mutat rá kalauzom, Mészáros Zsuzsa amit a megyei últörőháztól kaptunk. - Hogyan kezdődött a kapcsolat a kórház és az úttörőhöz között? - Mostanában jó értelemben vett divat, hogy a gyermekkórházat igyekeznek barátságosabbá, kedvesebbé tenni. A képekkel, virágokkal élénkebbé tett környezetben nem éri akkora megrázkódtatás a gyerekeket. Mi is próbálkoztunk már ezzel, az első képeket magunk festettük. De az az igazság, hogy nem is értünk igazán hozzá, meg időnk sm^rónag^m. &^tHv^tüi fel a kapcsolatot a megyei úttörőházzal, gondoltuk, ők biztosan tudnak segíteni. Szívesen vollalkoztak rá, így került hozzánk ez a szép színes tabló. De kaptunk tőlük könyveket is. Közben nagy a sürgés-forgás a folyosón. Egy két év körüli kisfiút, Balázst, most hozzák ki a kezelésről. Cseng a telefon is, szülők érdeklődnek a kisgyerekek hogyléte felől. Az egyik kórteremből halk énekszó szűrődik ki. „Hull a pelyhes fehér hó" — éneklik közösen a gyerekek. A folyosón lévő táblára írt szöveg: Várunk téged, Télapó, s a dal is bizonyítja, miért a kis izgalom. Nem kell sokáig várni. Hoszszú, piros botjával kopogtatva, fehér szegélyes piros köpenybe öltözve, oldalán ajándékokkal teli tarisznyává) megérkezik a Télapó. A gyerekek elhallgatnak, kerekre tágult szemekkel figyelnek. A nagyobbak - iskolás korúak — egymás mellé ülve suttognak.Az úttörőhöz KISZ-szervezete ajánlotta fel, hogy mikuláskor műsort hoznak ide. Sajnos, a rossz időjárás miatt a sümegi bábosok nem tudták vállalni a szereplést. Kárpótlásul a Télapó jött el ide a beteg gyerekekhez - mondja Mészáros Zsuzsa. Közben a Télapó sorra járja a betegágyakat. Mindenkitől megkérdezi a nevét, s hogy mióta van a kórházban. Gyógyulást kívánva adja át a csoki mikulást, a szaloncukrot és egy könyvet. A Télapó mögött büszkén viszi a hosszú botot Filter Laci, dt napja van a kórházban a nyolcéves kisfiú. A szoba sarkában egy kiságyban apró szöszke kisgyerek. Ámulva figyeli a Télapót, s közben csak úgy magának suttogja: én még nem kaptam mikulást, én még nem ... Boldogan felcsillan a szeme, amikor ő is sorra kerül. Gyorsan kibontja a szaloncukrot, s bekapja. A könyvet párnája alá rejti. Lassan megtelik a szoba, a kevésbé beteg gyerekek a szomszédos kórteremből is átjönnek. Mindenki megkapja az ajándékot. Van, aki gyorsan olvasni kezd, a kisebbek bontogatják a csokifigura papírját. Az egyik, ágyban fekvő, fekete hajú kisfiú kihúzza az éjjeliszekrény fiókját, s elteszi az ajándékot. A Télapó menni készül, a gyerekek énekszóval, hangos köszönettel búcsúznak tőle. A szomszéd szobában csak két kisgyerek van ébren. Az egyik karjához infúzió csöve fut, a másik — nagyobb gyerek — nem tud aludni. Ők kedves, gyors gyógyulást kívánó szavak után kapják meg az ajándékot. A többiek ágyukon találják meg, ha felébrednek. — Kapuk segítséget, ajándékot más vállalatoktól, intézményektől is. Reméljük, az úttörőházzal is tartós lesz a kapcsolat. Ők jól ismerik a gyerekeket. A megyei gyermekkórház és az Ernst Thälmann Úttörőház kapcsolata november elején kezdődött. De ha a folytatás is olyan tartalmas lesz, mint a kezdeti egy hónap, sok kellemes percet szerezhetnek vele a beteg kicsinyeknek! H. É. * Télapó a betegágynál Vilgnézet - iskolapadban Nemcsak a tanulók, de a világnézeti nevelés is iskolapadban ül naponta. Együtt nőnek fel, gyermekben a világnézeti világnézetben a gyermek. A kibontakozó személyiség számára az iskolai, az otthoni, valamint az őt körülvevő „kinti" környezet hatása alapozó jelentőségű lehet. Ezért fontos, hogy ezek a hatások - noha gyakran ellentétes természetűek - a tanulókban egységgé rendeződjenek. A sokféle meg sokszínű tanítás és tapasztalás közt felismerjék a meghatározót, a törvényszerűséget. A családi otthon, valamint a lakótelepi, városi, falusi közélet hatásai zömmel spontánul értik a gyerekeket. Az élet „tanításaként" érzékelik. Az iskola az egyetlen hely, ahol a gyermekek világnézete szakszerűen és szervezett körülmények között formálódik. A világnézeti nevelés az iskolákban, mondhatni, gyermekcipőben jár. Az új nevelési és oktatási dokumentumok újszerű része az „alapelvek", melyben körvonalazódik, hogy a világnézeti nevelésnek az iskolai élet egészét át kell hatnia. Nevezetesen: a tanítási órákat, az iskolai közéletet, sőt az iskolakapun túli életet is. Mindez alapkövetelmény. Az, hogy az iskola szava és keze „elkíséri-e" a tanóráról szabadult gyerekeket, és ha igen, milyen érzelmeketmagatartásokat vált ki belőlük? - az már a gyakorlat alapkérdése. Az élet visszakérdezése. Meghallgattam néhánybeszámolót, melyek pártfórumon meg pedagóguskörben hangzottak el, de ezek többnyire a „legyen" — ésnem a „van" problémáival foglalkoztak. Azt hiszem, felesleges magyarázni, hogy sokkal izgalmasabb, sőt sokkal hasznosabb lenne a világnézeti oktatás eredményeit éskérdőjeleit (hatását, ellentmondásait, a gyermeki élet színtereinek sokféle „tanításait" számba véve) elemezni, értékelni. Megvizsgálni: az iskolapadba ültetett világnézet hogyan oktat, hogyan nevel? Első alapkérdés: iskolai tantárgy-e csupán a világnézeti ismeret? Avagy maga az egész iskola?! Annak szelleme, közélete, emberi (egyben pedagógusi és tanítvány!) kapcsolatai. Az említett dokumentumokbólköztudott az a felfogás, hogy a marxista-leninista világnézet egyszerre tudás, érzelem, meggyőződés és cselekvés egysége. Tehát olyan ismeretanyag, melynek katedráján skét tanító él: a pedagógus és az élet. A mindennapokban (iskolaiban, otthoniban, utcaiban) létezik a tanuló, s ezkötelező „tantárgy" számára, a gyermeki világszemléletre meggyőzően hat. Tehát nem elég a nagy elméleti kérdésekben egészséges szocialista szemléletet nyújtani, épp ilyen fontos (sőt általános iskolásoknál talán hatékonyabb) a mostani élet társadalmi, közösségi, emberikérdéseire is ireális, mérlegelő magyarázatot adni. Az osztályfőnöki óra tantervében korunk forradalmiságáról a következő megállapítás szerepel : „A hazánkban folyó forradalmi, társadalmi átalakulás további célja a fejtett szocializmus felépítése. A fejlődés ellentmondásának, kritikus helyzeteinek megértése. Állandó törekvés ezek feloldására, megszüntetésére." Nos, a világnézeti nevelés mindezt azzal szolgálhatja, ha ez ellentmondásokat feltárja és okait megérteti — nem pedig elhallgatja. Mert amennyiben az iskola elhallgatja a társadalmi gondokat, egy újfajta kettős nevelés alakulhat ki. Éspedig az: amíg a világnézeti oktatás az új, szocialista élet örömeit zengi, addig a családi otthon a megélhetés nehézségeit panaszoja. A történelmi szemlélet nemcsak a múltat meg a jövőt kell hogy befogja - nélkülözhetetlen része a jelen dolgainak ismerete is. Azt hiszem, hogy a kettős nevelés (családban, illetve iskolában) ,régi gondja — vallásos meg a materialista szemlélet — mellett egy új tartalmú kettős nevelés lép előtérbe: az, hogy a mindennapi nehézségek családi ismételgetése a gyerek szeme elől elfedi a lényeges társadalmi mozgásokirányának és törvényszerűségeinek látását, ha az iskola mindezt nem magyarázza, nem érteti meg. A családból hozott szemlélet „mindennapiságának" komolyan vevése a világnézeti oktatás során azért is fontos, mert ezáltal válik személyessé ez a „tantárgy". A világnézeti ismeret így kerül közel a tanuló benső énjéhez, s válhat majd emberi magatartásának és tevékenységének szabályozójává. A szakirodalom hangoztatja, hogy a szocialista erkölcs fejlesztése feltételezi a világnézeti ismeretek személyessé válását. Hogy miért? Íme az indoklás: Ha a világnézet szubjektiválódása elmarad, akkor a világnézet sem szabályozni, sem motiválni nem képes a magatartást. A világnézeti nevelés az egész személyiség formálását célozza. A pedagógusnak egyfelől minden szaktantárgyban, másfelől minden cselekedetében, megnyilvánulásában kifejezésre kell juttatnia a szocialista világnézeti tartalmat. Különösen ez utóbbi jelent nehéz feladatot. Mert a személyes magatartás olyan „lecke", amit nem lehet könyvbőlfelmondani — azt csak élni lehet! A személyiségben „íratott" meg. Márpedig a példamutatás nagy nevelő. Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára hangoztatta a tavaly ősszel tartott kommunista aktíván, hogy azifjúság nevelésében „ .. . kulcskérdés a példa ereje. A jó példa erejével kell hatni az ifjúságra. Ez a legfontosabb pedagógiai módszer." Hozzáteszem: a rossz példa is hat, és tanít. Csakhogy rosszul tanít. A világnézeti nevelés, lám kényes „tantárgy". Hogy miért? Azért, mert a tanulóban 1. lépten-nyomon sorkerül a tudományos tézisek és a mindennapi tények szembesítésére, továbbá 2. a világnézet kialakulásának folyamata nemcsak a szervezett, hanem a spontán hatások erőterében is működik. Balogh Ödön NAPLÓ - 1980. december 1. szombat - 5