Napló, 1981. július (Veszprém, 37. évfolyam, 152-178. szám)

1981-07-07 / 157. szám

Újabban kedden esténként a második program szinte át­alakul: a hazánkba látogató turistáknak érdekes, az itthoni­aknak meg hasznos „harmadik csatornává" lép elő. Orosz, an­gol, német nyelvű híranyag, idegennyelvű felirattal ellátott kiváló tévés produkciók - iga­zán üdvözlendő a televízió kezdeményezése. Manapság a külföldiek - a nadrágszíjat többé-kevésbé vi­lágszerte összehúzták - jól megnézik, mire adják ki a pén­züket. S magasabb vendéglá­tó árainkat új szolgáltatások­kal lehet és kell ellensúlyozni. Van is ilyenekre példa. A Balatonnál hűvösebb idő esetén sportolási, teniszezési lehetőségről gondoskodnak. Létrehozták Budapesten az Európában egyedülálló telefo­nos idegenforgalmi központot, a Tourinformot. Ezekhez a szol­gáltatásokhoz, újdonságokhoz csatlakozott a televízió is: a külföldiek tájékoztatása a világ eseményeiről, másrészt szóra­koztatása, s nem utolsósor­ban megismertetése Magyar­­ország művészeti életével, ér­tékeivel, néprajzával, földrajzá­val, szintén csalogató lehet a vendégek számára. S ha a vendégek kedvét keresik, s ez ismeretterjesztéssel is jár, a „nyári televízió” ötlete máris bevált. Hiszen még ma is meg­esik, hogy a turista olyannyira „jól értesült" hazánk viszonyai­ról, életéről, hogy egyből a „Piroschka-partyt”, a csikósok vad száguldását, bravúrjait, a gulyásleves csípős, paprikás ízeit, a tüzes tokaji zamatát asszociálja Magyarországgal kapcsolatban. A turisták számára egyértel­műen jó kezdeményezés az idegennyelvű televíziózás. Az ismeretterjesztés, a tájékozta­tás, a szórakoztatás mellett azonban e „harmadik csator­na” értékes ráadása, hogy se­gíti, lehetővé teszi tanuló fia­ink, lányaink nyelvgyakorlását. Azonban televíziónk szerkesz­tői nemcsak a külföldi turisták­ra gondolnak, hanem a ha­zaiakra is. Jól a közepén já­runk már a hazánkon végig­­ívelő országos kék túra útvo­nalának, együtt Rockenbauer Pálékkal. Gyalogolnak árnyas erdei utakon, apró falvak rej­tett szépségeit fedezik fel, is­merkednek természeti szépsé­gekkel és emberek természeté­vel, földrajzzal, néprajzzal, földtörténettel. Viszontagságaik, tapasztalataik hasonlatosak az áillagturistáéihoz. Legutóbb a Gerecsében túráztak a Másfél millió lépés Magyarországon tévés turistát, készítői. A hazai túrákhoz ötletet adó, kedvcsináló sorozat tizennégy részes. Egy-egy kiadás, izzasz­tó gyaloglás után kellő idő áll rendelkezésünkre, hogy kifújjuk magunkat. Akár egy hetet is pihenhetünk a következő ré­szig. Zentai Katalin Fotók Jókai Mórról - tanulmány Latinovits Zoltánról Az év második felében több újdonsággal jelentkezik a Nép­­művelési Propaganda Iroda. Tavaly József Attila születésé­nek 75. évfordulója alkalmá­ból adta közre a költőről ké­szült fotókat tartalmazó köte­tet, s a sorozat második ré­szeként a napokban, kerül for­galomba a Jókai Mórról ké­szült összes fényképet közre-­­adó könyv. A képek mellett a fotók keletkezésének történetét is ismerteti a kiadvány. A so­rozatban a tervek szerint ez év­ben Karinthy Frigyes fényképeit is közreadják. Nemrég szó érte a könyvki­adást, hogy nem követi elég rugalmasan a múzeumok prog­ramját, azaz a kiállításokhoz kapcsolódóan kevés művészeti album, mappa jelenik meg. A kritikát megszívlelve a Népmű­velési Propaganda Iroda a Szépművészeti Múzeummal együttműködve elkészítette a Rembrandt évszázada, vala­mint A ■ XX. századi grafikák című mappát. E kiadványok a kiállítások húsz-húsz művének reprodukcióját tartalmazzák. Újabb kötetekkel gyarapo­dik a Fimbarátok kiskönyvtára könyvifüzér. A napokban két magyar rendezőről — Bacsó Péterről és Kovács Andrásról­­ készített monográfia kerül a könyvesboltokba, s elhagyja a nyomdát az a két füzet, amely Ruttkai Éva és Latinovits Zol­tán művészi pályafutását ismer­­teti. Az MPI színháztörténettel foglalkozó sorozata a színház­­művészet nagyjainak állít em­léket, s feldolgozza a magyar színházak világát. A Várkonyi Zoltán-kötet után az idén köz­readják a Gellért Endréről, va­lamint a kaposvári színházról szóló műveket. Színes, változatos, ese­ményekben gazdag prog­ram várta Balatonfüreden vasárnap a Nemzetközi Szövetkezeti Nap résztve­vőit. Az ünnepi nagygyű­lés után - melyen Marjai József, a Minisztertanács elnökhelyettese mondott beszédet - Magyar tájak táncai címmel Veszprém megyei néptáncegyüttesek mutatkoztak be. A műsor­ban felléptek a berhidai, pápai, badacsonyi, három városlődi együttes és a VÁÉV táncosai. A vitorlás klub előtti téren a külön­böző formájú cserepekből válogathattak az érdeklő­dök. Délután az OKISZ­­Labor manökenjei mutat­ták be a legújab divat­­modelleket. A szövetkezeti nap résztvevői a tűzijáték megtekintése után búcsúz­tak a Balaton-parti város­tól. Színes kulturális program a szövetkezeti napon Tűzijáték a víz fölött (Fotó: A. Horváth Péter) Néptáncosok a szabadtéri színpadon több ezer látogató a cserépvásáron Balogh Ödön emeljük fel fejünket és szívünket” Játékszínépítés­­ a lelkekben ,a nemében élvezetes, élményt nyújtó előadássorozat volt. Ám valamit hiányolok az eddigi (több éves) füredi játékszíni napok programjából: a szelle­mi „alapkövet". Amire ismét fel lehet építeni a játékszínt­­ a lelkekben! Vártam a jubileumi előadá­soktól, még inkább a megbeszé­lésektől, hogy — a méltatáso­kon túl — közösen megkeres­sük és megjelöljük a leendő rendezvények sajátos karakte­rét. Hosszú távra megszabjuk, milyen arculata legyen a játék, színi hagyomány éltetésének. A másfél évszázados színhá­zi ,,tett"-ben benne a mához szóló üzenet. Benne 1. a mód, ahogyan társadalmi összefo­gással fölépült a ház; benne 2. a példa, a cselekvő hazafi­as buzgalom; és benne 3. a praktikum, az, hogy a nyári vendégsereget tartalmasan szó­rakoztatva egy jó ügynek meg­nyeri. Mindez a mai Füred va­lóságába, közéletébe, szere­pébe beleplántálható. Mi módon? ... A magam ré­­széről — s ez csupán személyes javaslat először is azt kívá­nom, hogy a füredi nyár ren­dezése adassák vissza a me­gyei és városi művelődéspoliti­kusok tulajdon kezébe. A ter­vezésben - mint javaslattevő - kapjon meghatározó szerepet a Petőfi Színház vezetése, s a játékban a Petőfi Játékszín elő­­adással szerepeljen. Másod­szor: közös eszmecserében ala­kítsuk ki azt a sajátos játék­színi műsorarculatot, ami egy­felől nem idegen a helyi ha­gyománytól, másfelől pedig az országos nyári játékokba egyé­­ni karakterrel illeszkedne be. Nemcsak eggyel több — de „más” is lenne. (Gondoljunk például Szentendre színpadá­ra.) Tudom, „pénzünk az nincs, de szívünk színarany", amint az egykori sláger zengte. Nos éppen a színarany szívre apel­lálok, amikor - harmadik kí­vánságként - az amatőr szín­játszás valamilyen fórumául képzelem a füredi emléknapo­kat. Egyik érvem, hogy ez ro­kontermészetű az eredeti tár­sulatteremtéssel, hiszen az egy­­kori hírességek mind­ amatő­rökből verbuválódtak (színi akadémia nem lévén). A­ má­sik érvem: az amatőrjáték nél­külözheti az épületet, s ez Fü­reden nem mellékes szempont, egyelőre. A harmadik érv? A hazai amatőr színpadok nem pénzigényesek, ám igen lelke­sültek a játékszereteken! S hogy a színvonal országosan szavatolt legyen, kikérhetjük minden évben a Népművelési Intézet javaslatát az éppen esee­dékes nívódíjas amatőr együt­tes meghívására. No meg 3—4 jobb csoport színpadi szerepel­tetésére. Mondom, ez elképzelés csu­pán, módosítható, elvethető, mással helyettesíthető. A leg­rosszabb­­ a játékszíni hagyo­mányokhoz méltatlan -t, ha nem próbálkozunk semmi újjal. Mert akkor mondhatjuk: itt ál­lunk „megfeledve" — Füreden. A­­múlt értékeinek, példái­nak megőrzéséhez nem elég a méltó megemlékezés — tovább­építeni,­­éltetni tartozunk azt. Állnak, állnak­­a játékszín másfél százados oszlopai. Em­lékeztetnek, égre néző fővel. Emeljük fel hát fejünket és szí­vünket magunk is, hogy kő­üzenetüket meghalljuk, ma­gunkba fogadjuk, tovább éltes­sük. Hét napon meg hét estén ébresztgették Füreden a játék­szín szellemét - köszöntőkkel, előadásokkal, versekkel, játé­kokkal, énekléssel, zenével. A történelmi távlat, ahonnan a füredi játékszínépítésre vissza­tekintünk, 150 esztendő. Forra­dalmi változásokkal telített idő. Milyen örökséget zárnak ma­­gukba a füredi színház kőosz­lopai, melyek a parkerdőben felkiáltójelként magasodnak az ég felé? Tóth Dezső miniszterhelyettes a tó üzenetéről szólva mondta: emeljük fel fejünket és szívün­ket ezen a jubileumon. A Já­tékszín üzenetével kapcsolat­ban a „tanulságot levonó ha­zafias figyelmet" említette. Megvan a hagyománytiszte­let a dunántúli első magyar színház iránt. Értjük és méltá­nyoljuk annak küldetését a hontalan magyar színjáték haj­lékhoz juttatásában. Az épü­let akkoriban a fejét feleme­lő nemzet számára afféle pörös száj volt az anyanyelv színpa­dáért. A magyar szó színi böl­csőjéért, mely nem elringatni, inká­b­b ébresztgetni vágyott. Aligha illik jobban színházra az a megállapítás, melyet Sü­tő András író mondott a ko­lozsvári teátrum évfordulóján: „A színpadon beszélni annyit jelent, mint cselekedni. A szín­ház ezért volt s lehetett buz­dító cselekedet - cselekvéskép­telen időkben". A füredi játékszín emelése­­ cselekvés­ volt, „ízig-vérig ma­gyar vállalkozás" (Tóth Dezső). Szólni a színpadon, magyarul!, már önmagában cselekvés volt! Akkor. Hazafias, nemzetformá­ló tett. Nos, itt vélem az „üzenetet", melyet a kőoszlopok magukba zárnak. A színházi „cselekvés" folytatását! A jubileumi műsor idén gaz­dag, sokszínű volt, az ország legjobb művészei léptek föl különböző műfajokban. A ma­ korabeli kőrajz a füredi színházról NAPLÓ - 1981. július 7., kedd - 5

Next