Napló, 1981. szeptember (Veszprém, 37. évfolyam, 204-229. szám)

1981-09-01 / 204. szám

A Veszprémi Szénbányák várpalotai gépüzemének műszaki kollek­tívája olyan automatát szerkesztett, amellyel könnyen összehe­­geszthetik a bányában használt vízcsöveket. A készülék egy sza­bályozható forgatóberendezésből és a hegesztőkészüléket tartó görgős állványból áll. A megfelelő előkészítés után a hegesztő egy gombnyomással elindíthatja a készüléket, s a többi már megy ma­gától. Csősz Sándor felvétele Téli alma, burgonya Megállapították az idei átvételi árat A bálKM - az Országos Anyag- és Árhivatallal egyet­értésben - közzétette az őszi érésű téli alma és a burgonya idei átvételi árát. Az elmúlt évekhez képest az alma kilójáért általában 10 fil­lérrel többet ad a külkereske­delem. A belföldön forgalomba hozott gyümölcsért szintén töb­bet adnak, mint egy évvel ko­rábban; az áremelés mértéke mintegy 7 százalékos. A téli alma tájékoztató árát, amelytől a felvásárlószervezet és a ter­melő megegyezésével föl-, il­letve lefelé 15 százalékkal tér­hetnek el, az elkövetkező hó­napokra nem egységesen, ha­nem hét részidőszakra bontva állapították meg. A helybentartást anyagilag is ösztönzik, éspedig úgy, hogy például a Hungarofruct az át­vételi időszak elején kilónként 10 filllérrel alacsonyabb árat kínál azzal, hogy ezt a különb­­bözetet, amely országosan több mint 20 millió forint, a későb­bi időpontban az átvételi ár emelésére használják fel. A Hungarofruct által felajánlott átviteli ár egyébként az idén szeptemberben a különleges minőségi osztályban kilónként 7,40 forint, az első osztályú al­mánál kereken 5 forint, 1982 áprilisában ugyanezért a minő­ségi osztályért már 10,10 fo­rintot, illetve 7,60 forintot fizet­nek. Az almaexport egyébként az idén a 291 tagot számláló ex­­porttársaság keretében bonyo­lódik le. Az idén alakították meg az almatermelők, felvásár­lók és forgalmazók együttes szervezetét, amely lazább ér­dekközösségként működik. A jelenleg meghirdetett árak mindenképpen mérvadóak a társaság keretében is, viszont - amiről a társaság alapsza­bálya intézkedik — amennyiben a külföldi értékesítésnél ked­vezőbb árakat sikerül elérni, úgy a taggazdaságok a szezon végi elszámolásnál árvisszaté­rítést, úgynevezett visszaosztást kapnak majd. Minden egyes termelő érdeke tehát, hogy a legjobb minőségű áruval je­lentkezzen, a visszatérítés ugyanis értékarányos lesz. Az őszi érésű burgonya tájé­koztató óránál a felvásárló­­szervezetek és a termelő a meghirdetett ártól közös meg­egyezéssel fölfelé és lefelé legfeljebb 20 százalékkal tér­het el. Az I. fajtacsoportért 100 kilónként 360 forintot, a II. cso­portra pedig 300 forint átvételi árat hirdettek meg. Autóparádé az őszi BNV-n A szeptemberi őszi BNV-n is­mét megrendezik az immár ha­gyományos autóparádét. A jár­műiparnak ez a kiállítása fe­dett pavilonodból most ismét a szabadtéri bemutató színhelyé­re költözik. A kiállítás igazi szenzációját minden bizonnyal az 1100 köbcentiméteres, há­romajtós japán Mazda 323 tí­pusú személygépkocsi képviseli majd. Az autót a budapesti vásárt megelőzően Lipcsében is kiállítják, az ottani őszi vásá­ron. Az autóparádén megtekint­hetők a szovjet Lada gépkocsik, a csehszlovák Skodák, az NDK- beli Trabant és Wartburg au­tók is. Ez utóbbi új, módosított változatával ismerkedhet meg a nagyközönség. Nagy érdek­lődés előzi meg a jugoszláv Zastava bemutatkozását, hi­szen a­­közelmúltban jött létre a két ország járműipara között az első autóipari szerződés. Ennek részeként a jövőben, sőt már az idén is magyar alkat­­részekért Zastava gépkocsikat kapunk. A szocialista országok járműiparai a­ gépkocsikon kí­vül haszonjárműveket, motorke­rékpárokat és mopedeket is kiállítanak. A nyugat-európai autógyárak közül találkozhatunk majd az NSZK-beli BMW úgynevezett ötös széria-modelljeivel és az Opel gyár négy típusával. Kiál­lít az őszi vásáron a francia Renault cég is. Nyitás az almaszedőtáborokban Idestova fél évtizedes hagyo­mány már, hogy hazánk felső­­oktatási intézményeinek hallga­tói is közreműködnek Sza­­bolcs-Szatmár megye mezőgaz­daságának legfontosabb nyár végi, ősz eleji munkájában, az almaszedésben. Hétfőn a kele­ti országrész 17 településén nyi­tották meg kapuikat az „alma­­táborok", hogy október köze­péig egyhetes turnusokban 21 ezer egyetemistát és főiskolást fogadjanak. Az idén újabb két településen,­­ Fényeslitkén és Méhteleken is tábort vertek az érkező fiatalok számára, akik között első ízben lesznek ott­ a budapesti Semmelweis Orvostu­dományi Egyetem, valamint a Testnevelési Főiskola diákjai. A szabolcsi almaszüretnél a leg­népesebb csoporttal a Budapes­ti Műszaki Egyetem képviselte­ti magát, ahonnan 6600-an ér­keznek. Kiveszik részüket a munkából a jövő mezőgazda­­sági szakemberei, a Debrece­ni Agrártudományi Egyetem és a Nyíregyházi­ Mezőgazdasági Főiskola hallgatói is. Nagy ügyeimet kíván az öntőszerszámok gyártása. Szalai Károly egy forma méretét pontosítja kézi köszörűvel. A gyár fejlesztőmérnökei tervezték ezt a furatokat készítő célgépet. A Black and Decker cégnek készülő barkácsgépborító méretét Vecsei Ferencné és Molnár Imre minőségellenőrök vizsgálják. Az őszi forgalom előtt általában az év második fele a nehezebb a közlekedés és a szállítás dolgozóinak. Még csúcsforgalom van a személyszállításban, ugyanakkor egyre több a szállításra váró áru, s tetemes mennyiségű, zömében gyorsan rom­ló mezőgazdasági terméket kell mielőbb ren­deltetési helyére juttatni. Fokozza az év hát­ralévő feladatait, hogy az idén is számolni kell az év végi exportszállítási dömpinggel. Az év első felén túl a közlekedés és a szál­lítás helyzetét röviden úgy lehet értékelni, hogy szállítási okból a népgazdaság egyik ágában sem csökkent a termelés, a közlekedé­si alágazatok - a fuvaroztatókkal együttmű­ködve - maradéktalanul teljesítették szállítási feladataikat. Általában tehát szállítási hátra­lék nem terheli őket. Ez jellemző az export­­szállításokra is, bár ezen a téren - főként Zá­honyban - a meglévő nehézségek gátolják a zavartalan munkát. Az év első hónapjaiban jelentős előszállítá­sokra került sor, amelyek valamelyest könnyítik az őszi forgalom lebonyolítását. Ebből a szem­pontból különösen eredményesnek kell meg­ítélni a vasút kezdeményezését: rakodási ver­senyt indított az előszállítások fokozására. En­nek eredményeként az első negyedévben - a tavalyi azonos időszakhoz képest - mintegy 1,2 millió tonnával több árut adtak fel vasúti fuvarozásra. Most, az őszi forgalom előtt az a cél, hogy az éves szállítási feladatainkat maradéktala­nul teljesítsük. A vasúti szállításban számolni kell azzal, hogy az igények kielégítése - he­lyenként és időnként - a vasút erejének maxi­mális latbavetését teszi szükségessé. Ezt is fi­gyelembe véve időben kell lebonyolítani az exporttal — ezen belül főként a tőkés export­tal -, a gyorsan romló árukkal, élelmiszerekkel a tavalyihoz képest várhatóan nagyobb cu­korrépa-forgalommal, a tüzelőanyagokkal - szénnel, tűzifával - kapcsolatos szállításokat. Ugyanakkor a népgazdaság egyéb területein is zavartalannak kell lenni a szállításoknak. Az elmúlt években az év uto­lsó hónapjaira­­ a Külkereskedelmi Minisztériummal együtt­működve külön szállítási terv készült, amely tíznapos bontásban tartalmazta az elszállítás­ra váró áruk mennyiségét és a viszonylatokat. Ez a módszer az idén is segítheti az igények rendszerezését, a külkereskedelmi szállítások­ban az év utolsó napjaiban gyakorta tapasz­talható torlódások elkerülését. A VOLÁN-tól elsősorban azt várjuk, hogy a zöldség-gyümölcs forgalom, a lakossági igé­nyek kielégítése, a vasútállomási forgalom za­vartalan lebonyolításában nyújtson segítséget. A vasútállomási forgalomban - a fel- és elfu­­varozásokhoz - általában napi 1500-1800 te­hergépkocsira van szükség. Igen fontos, hogy a VOLÁN ennyi tehergépkocsi munkáját - szoros együttműködésben a vasúttal — ponto­san megszervezze. A MAHART sokat tehet főként a Duna menti területek szállítási igényeinek a kielégítése te­rén, de a tiszai víziút hasznosítására is van lehetőség. Az áruszállítások zavartalan lebonyolítása ér­dekében továbbra is számítunk a megyei szer­vek, a megyei szállítási bizottságok aktív köz­reműködésére. Sokrétű feladataik közül rend­kívül fontos, hogy a fáradságos munkával meg­termelt nagy értékű mezőgazdasági terménye­ket mindenütt időben elszállítsák. Ezért - szo­ros együttműködésben az érdekelt mező­gaz­dasági szervekkel - kézben kell tartaniuk a zöldség-gyümölcs forgalommal, az egyéb me­zőgazdasági terményekkel kapcsolatos közúti szállításokat, ha szükséges, a tehergépkocsik megfelelő csoportosításával kell biztosítani a gyors szállítást. Ugyanilyen fontos a vasúti fu­varozások fokozott figyelemmel kísérése is. Kü­lönösen nagy a jelentősége a hétvégi, vasár­napi, munkaszüneti napi be- és kirakások növelésének. A Központi Szállítási Tanács Tit­kársága - a MÁV-val együtt - az ősszel ra­kodási versenyt indít a hétvégi munka ösztön­zése érdekében. Azt várjuk a megyei szállítási bizottságoktól, hogy segítsenek ezen a téren, adott esetben az érdekeltekkel együtt vizsgál­ják meg a hétvégi rakodási helyzet javításá­nak lehetőségeit. Az idei őszi forgalom jelentőségét az ötna­pos munkahét bevezetésének megkezdése hang­súlyozza. Már most nagymértékű egyenetlen­ség tapasztalható a vasúti szállításokban. Átla­gos munkanapon a vasúti hálózaton a kocsi­­megrakások száma 10 500, szombaton már csak 8500, míg a vasárnapokon 5500-6000 kö­rül mozog. Ha figyelembe vesszük, hogy hét­főn mindig tetemes kirakatlan maradvány - 3-4000 kocsi - van a hálózaton, különösebb szakértelem nélkül is érzékelhető, mennyire ne­héz ellensúlyozni a szállítókapacitás egyenet­len kihasználásából adódó nehézségeket. Mint mindig, ezúttal is fontos, hogy a fuva­roztatók és a fuvarozó vállalatok, valamint a megyei szállítási bizottságok együttműködje­nek. Mint területük gazdája, a megyei szállí­tási bizottságnak rendkívül alaposan kell is­merniük a szállítási helyzetet, mert csak így tudnak gyorsan intézkedni. Az őszi hónapokban rendszeres ügyeletet tart a Tárcaközi Operatív Bizottság és a Me­zőgazdasági Szállítási Operatív Bizottság. Előb­bi a vasúti szállításokat kíséri figyelemmel, utóbbi pedig a közúti zöldség-gyümölcs forga­lom zavartalanságára ügyel. A megyei szállít­­ási bizottságoknak pedig fontos feladata, hogy jelezzék, ha fennakadás lépne fel a szál­lításokban. Az áruszállítási helyzet jelenleg általában kiegyensúlyozott. Arra kell törekedni, hogy ez legyen a helyzet az egész őszi időszakban is. Ennek érdekében minden rendelkezésre álló erőforrást mozgósítani kell, számolva azzal is, hogy ősszel az időjárási körülmények is za­varhatják, nehezíthetik a munkát. Takács Béla a Központi Szállítási Tanács titkára Vevő a világpiac Folyamatosan termel a ma­gyar alumíniumipar és megyénk iparának új büszkesége, az augusztus 19-én felavatott aj­kai magasnyomású formaöntö­de. A párt és a kormány ipar­­fejlesztési politikájának jegyé­ben megépült létesítmény fo­kozza az alumínium késztermé­kek exportját. A két és fél év alatt megvalósított beruházás technológiai berendezései, a szocialista és tőkés országokból érkezett gépek a legkorszerűb­bek közé tartoznak. A világpia­con keresett és jól értékesíthe­tő termékeik vevői között a ha­zai vállalatokon kívül olyan ne­ves cégek találhatók, mint a General Motors, a Bosch, a Black and Decker. A felsorolás­ból kitűnik, hogy a vevők csak a legkiválóbb minőségű­ termé­kekre tartanak igényt, ezért a gyár termékei minőségére nagy gondot fordít. Már az öntőszer­számok méretét is a komputer­­rel kombinált japán mérőmű­szerrel ellenőrzik. Képeinken a nagy figyelmet, gondosságot igénylő munkafolyamatokat mu­tatjuk be. Fotó: Péterfay NAPLÓ - 1981. szeptember 1. kedd -3

Next