Napló, 1981. szeptember (Veszprém, 37. évfolyam, 204-229. szám)
1981-09-01 / 204. szám
A Veszprémi Szénbányák várpalotai gépüzemének műszaki kollektívája olyan automatát szerkesztett, amellyel könnyen összehegeszthetik a bányában használt vízcsöveket. A készülék egy szabályozható forgatóberendezésből és a hegesztőkészüléket tartó görgős állványból áll. A megfelelő előkészítés után a hegesztő egy gombnyomással elindíthatja a készüléket, s a többi már megy magától. Csősz Sándor felvétele Téli alma, burgonya Megállapították az idei átvételi árat A bálKM - az Országos Anyag- és Árhivatallal egyetértésben - közzétette az őszi érésű téli alma és a burgonya idei átvételi árát. Az elmúlt évekhez képest az alma kilójáért általában 10 fillérrel többet ad a külkereskedelem. A belföldön forgalomba hozott gyümölcsért szintén többet adnak, mint egy évvel korábban; az áremelés mértéke mintegy 7 százalékos. A téli alma tájékoztató árát, amelytől a felvásárlószervezet és a termelő megegyezésével föl-, illetve lefelé 15 százalékkal térhetnek el, az elkövetkező hónapokra nem egységesen, hanem hét részidőszakra bontva állapították meg. A helybentartást anyagilag is ösztönzik, éspedig úgy, hogy például a Hungarofruct az átvételi időszak elején kilónként 10 filllérrel alacsonyabb árat kínál azzal, hogy ezt a különbbözetet, amely országosan több mint 20 millió forint, a későbbi időpontban az átvételi ár emelésére használják fel. A Hungarofruct által felajánlott átviteli ár egyébként az idén szeptemberben a különleges minőségi osztályban kilónként 7,40 forint, az első osztályú almánál kereken 5 forint, 1982 áprilisában ugyanezért a minőségi osztályért már 10,10 forintot, illetve 7,60 forintot fizetnek. Az almaexport egyébként az idén a 291 tagot számláló exporttársaság keretében bonyolódik le. Az idén alakították meg az almatermelők, felvásárlók és forgalmazók együttes szervezetét, amely lazább érdekközösségként működik. A jelenleg meghirdetett árak mindenképpen mérvadóak a társaság keretében is, viszont - amiről a társaság alapszabálya intézkedik — amennyiben a külföldi értékesítésnél kedvezőbb árakat sikerül elérni, úgy a taggazdaságok a szezon végi elszámolásnál árvisszatérítést, úgynevezett visszaosztást kapnak majd. Minden egyes termelő érdeke tehát, hogy a legjobb minőségű áruval jelentkezzen, a visszatérítés ugyanis értékarányos lesz. Az őszi érésű burgonya tájékoztató óránál a felvásárlószervezetek és a termelő a meghirdetett ártól közös megegyezéssel fölfelé és lefelé legfeljebb 20 százalékkal térhet el. Az I. fajtacsoportért 100 kilónként 360 forintot, a II. csoportra pedig 300 forint átvételi árat hirdettek meg. Autóparádé az őszi BNV-n A szeptemberi őszi BNV-n ismét megrendezik az immár hagyományos autóparádét. A járműiparnak ez a kiállítása fedett pavilonodból most ismét a szabadtéri bemutató színhelyére költözik. A kiállítás igazi szenzációját minden bizonnyal az 1100 köbcentiméteres, háromajtós japán Mazda 323 típusú személygépkocsi képviseli majd. Az autót a budapesti vásárt megelőzően Lipcsében is kiállítják, az ottani őszi vásáron. Az autóparádén megtekinthetők a szovjet Lada gépkocsik, a csehszlovák Skodák, az NDK- beli Trabant és Wartburg autók is. Ez utóbbi új, módosított változatával ismerkedhet meg a nagyközönség. Nagy érdeklődés előzi meg a jugoszláv Zastava bemutatkozását, hiszen aközelmúltban jött létre a két ország járműipara között az első autóipari szerződés. Ennek részeként a jövőben, sőt már az idén is magyar alkatrészekért Zastava gépkocsikat kapunk. A szocialista országok járműiparai a gépkocsikon kívül haszonjárműveket, motorkerékpárokat és mopedeket is kiállítanak. A nyugat-európai autógyárak közül találkozhatunk majd az NSZK-beli BMW úgynevezett ötös széria-modelljeivel és az Opel gyár négy típusával. Kiállít az őszi vásáron a francia Renault cég is. Nyitás az almaszedőtáborokban Idestova fél évtizedes hagyomány már, hogy hazánk felsőoktatási intézményeinek hallgatói is közreműködnek Szabolcs-Szatmár megye mezőgazdaságának legfontosabb nyár végi, ősz eleji munkájában, az almaszedésben. Hétfőn a keleti országrész 17 településén nyitották meg kapuikat az „almatáborok", hogy október közepéig egyhetes turnusokban 21 ezer egyetemistát és főiskolást fogadjanak. Az idén újabb két településen, Fényeslitkén és Méhteleken is tábort vertek az érkező fiatalok számára, akik között első ízben lesznek ott a budapesti Semmelweis Orvostudományi Egyetem, valamint a Testnevelési Főiskola diákjai. A szabolcsi almaszüretnél a legnépesebb csoporttal a Budapesti Műszaki Egyetem képviselteti magát, ahonnan 6600-an érkeznek. Kiveszik részüket a munkából a jövő mezőgazdasági szakemberei, a Debreceni Agrártudományi Egyetem és a Nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskola hallgatói is. Nagy ügyeimet kíván az öntőszerszámok gyártása. Szalai Károly egy forma méretét pontosítja kézi köszörűvel. A gyár fejlesztőmérnökei tervezték ezt a furatokat készítő célgépet. A Black and Decker cégnek készülő barkácsgépborító méretét Vecsei Ferencné és Molnár Imre minőségellenőrök vizsgálják. Az őszi forgalom előtt általában az év második fele a nehezebb a közlekedés és a szállítás dolgozóinak. Még csúcsforgalom van a személyszállításban, ugyanakkor egyre több a szállításra váró áru, s tetemes mennyiségű, zömében gyorsan romló mezőgazdasági terméket kell mielőbb rendeltetési helyére juttatni. Fokozza az év hátralévő feladatait, hogy az idén is számolni kell az év végi exportszállítási dömpinggel. Az év első felén túl a közlekedés és a szállítás helyzetét röviden úgy lehet értékelni, hogy szállítási okból a népgazdaság egyik ágában sem csökkent a termelés, a közlekedési alágazatok - a fuvaroztatókkal együttműködve - maradéktalanul teljesítették szállítási feladataikat. Általában tehát szállítási hátralék nem terheli őket. Ez jellemző az exportszállításokra is, bár ezen a téren - főként Záhonyban - a meglévő nehézségek gátolják a zavartalan munkát. Az év első hónapjaiban jelentős előszállításokra került sor, amelyek valamelyest könnyítik az őszi forgalom lebonyolítását. Ebből a szempontból különösen eredményesnek kell megítélni a vasút kezdeményezését: rakodási versenyt indított az előszállítások fokozására. Ennek eredményeként az első negyedévben - a tavalyi azonos időszakhoz képest - mintegy 1,2 millió tonnával több árut adtak fel vasúti fuvarozásra. Most, az őszi forgalom előtt az a cél, hogy az éves szállítási feladatainkat maradéktalanul teljesítsük. A vasúti szállításban számolni kell azzal, hogy az igények kielégítése - helyenként és időnként - a vasút erejének maximális latbavetését teszi szükségessé. Ezt is figyelembe véve időben kell lebonyolítani az exporttal — ezen belül főként a tőkés exporttal -, a gyorsan romló árukkal, élelmiszerekkel a tavalyihoz képest várhatóan nagyobb cukorrépa-forgalommal, a tüzelőanyagokkal - szénnel, tűzifával - kapcsolatos szállításokat. Ugyanakkor a népgazdaság egyéb területein is zavartalannak kell lenni a szállításoknak. Az elmúlt években az év utolsó hónapjaira a Külkereskedelmi Minisztériummal együttműködve külön szállítási terv készült, amely tíznapos bontásban tartalmazta az elszállításra váró áruk mennyiségét és a viszonylatokat. Ez a módszer az idén is segítheti az igények rendszerezését, a külkereskedelmi szállításokban az év utolsó napjaiban gyakorta tapasztalható torlódások elkerülését. A VOLÁN-tól elsősorban azt várjuk, hogy a zöldség-gyümölcs forgalom, a lakossági igények kielégítése, a vasútállomási forgalom zavartalan lebonyolításában nyújtson segítséget. A vasútállomási forgalomban - a fel- és elfuvarozásokhoz - általában napi 1500-1800 tehergépkocsira van szükség. Igen fontos, hogy a VOLÁN ennyi tehergépkocsi munkáját - szoros együttműködésben a vasúttal — pontosan megszervezze. A MAHART sokat tehet főként a Duna menti területek szállítási igényeinek a kielégítése terén, de a tiszai víziút hasznosítására is van lehetőség. Az áruszállítások zavartalan lebonyolítása érdekében továbbra is számítunk a megyei szervek, a megyei szállítási bizottságok aktív közreműködésére. Sokrétű feladataik közül rendkívül fontos, hogy a fáradságos munkával megtermelt nagy értékű mezőgazdasági terményeket mindenütt időben elszállítsák. Ezért - szoros együttműködésben az érdekelt mezőgazdasági szervekkel - kézben kell tartaniuk a zöldség-gyümölcs forgalommal, az egyéb mezőgazdasági terményekkel kapcsolatos közúti szállításokat, ha szükséges, a tehergépkocsik megfelelő csoportosításával kell biztosítani a gyors szállítást. Ugyanilyen fontos a vasúti fuvarozások fokozott figyelemmel kísérése is. Különösen nagy a jelentősége a hétvégi, vasárnapi, munkaszüneti napi be- és kirakások növelésének. A Központi Szállítási Tanács Titkársága - a MÁV-val együtt - az ősszel rakodási versenyt indít a hétvégi munka ösztönzése érdekében. Azt várjuk a megyei szállítási bizottságoktól, hogy segítsenek ezen a téren, adott esetben az érdekeltekkel együtt vizsgálják meg a hétvégi rakodási helyzet javításának lehetőségeit. Az idei őszi forgalom jelentőségét az ötnapos munkahét bevezetésének megkezdése hangsúlyozza. Már most nagymértékű egyenetlenség tapasztalható a vasúti szállításokban. Átlagos munkanapon a vasúti hálózaton a kocsimegrakások száma 10 500, szombaton már csak 8500, míg a vasárnapokon 5500-6000 körül mozog. Ha figyelembe vesszük, hogy hétfőn mindig tetemes kirakatlan maradvány - 3-4000 kocsi - van a hálózaton, különösebb szakértelem nélkül is érzékelhető, mennyire nehéz ellensúlyozni a szállítókapacitás egyenetlen kihasználásából adódó nehézségeket. Mint mindig, ezúttal is fontos, hogy a fuvaroztatók és a fuvarozó vállalatok, valamint a megyei szállítási bizottságok együttműködjenek. Mint területük gazdája, a megyei szállítási bizottságnak rendkívül alaposan kell ismerniük a szállítási helyzetet, mert csak így tudnak gyorsan intézkedni. Az őszi hónapokban rendszeres ügyeletet tart a Tárcaközi Operatív Bizottság és a Mezőgazdasági Szállítási Operatív Bizottság. Előbbi a vasúti szállításokat kíséri figyelemmel, utóbbi pedig a közúti zöldség-gyümölcs forgalom zavartalanságára ügyel. A megyei szállítási bizottságoknak pedig fontos feladata, hogy jelezzék, ha fennakadás lépne fel a szállításokban. Az áruszállítási helyzet jelenleg általában kiegyensúlyozott. Arra kell törekedni, hogy ez legyen a helyzet az egész őszi időszakban is. Ennek érdekében minden rendelkezésre álló erőforrást mozgósítani kell, számolva azzal is, hogy ősszel az időjárási körülmények is zavarhatják, nehezíthetik a munkát. Takács Béla a Központi Szállítási Tanács titkára Vevő a világpiac Folyamatosan termel a magyar alumíniumipar és megyénk iparának új büszkesége, az augusztus 19-én felavatott ajkai magasnyomású formaöntöde. A párt és a kormány iparfejlesztési politikájának jegyében megépült létesítmény fokozza az alumínium késztermékek exportját. A két és fél év alatt megvalósított beruházás technológiai berendezései, a szocialista és tőkés országokból érkezett gépek a legkorszerűbbek közé tartoznak. A világpiacon keresett és jól értékesíthető termékeik vevői között a hazai vállalatokon kívül olyan neves cégek találhatók, mint a General Motors, a Bosch, a Black and Decker. A felsorolásból kitűnik, hogy a vevők csak a legkiválóbb minőségű termékekre tartanak igényt, ezért a gyár termékei minőségére nagy gondot fordít. Már az öntőszerszámok méretét is a komputerrel kombinált japán mérőműszerrel ellenőrzik. Képeinken a nagy figyelmet, gondosságot igénylő munkafolyamatokat mutatjuk be. Fotó: Péterfay NAPLÓ - 1981. szeptember 1. kedd -3