Napló, 1983. január (Veszprém, 39. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-08 / 6. szám

5) SZÖVETSÉGBEN IPAR ÉS MŰVÉSZET A skandináv formatervezés példás minősége az ipar és mű­vészet szoros kapcsolatán alapszik, azon a tényen, hogy a ter­vezés színvonala szinkronban van az ipar hatékonyságával. Ez jellemzi a cseh üvegművészetet is, világhírét ennek köszönheti. Az NDK-ban a játéktervezés a hallei Iparművészeti Főiskolához kapcsolódik, ahol az oktatás és a késztermék gyártása egy he­lyütt történik. Mindez arról tanúskodik, hogy fejlett iparművészet nem létezhet ipari bázis nélkül. Ebben az esetben művek ugyan születhetnek, de a környezetkultúra igazán nem valósulhat meg. Hol állunk mi? Vannak jó iparművészeink, iparunk is fej­lett, de csak a szándékban találkoznak. Az anyagi, technikai és esztétikai erők nem a művek tömegében jelentkeznek, pedig er­re lenne fokozottan szükség. A fejlett szocialista társadalom környezetkultúrája a második évezred végére csak az ipar és iparművészet magas fokú kapcsolatával valósítható meg. Ez az egyetlen lehetőség, amellyel az ilusztrializált környezet har­móniáját iparművészettel vissza lehet szerezni. Minőségről és mennyiségről van szó, tervezésről, kézművességről, gyáriparról. Vannak szép példák is, de ezek nem általánosak, messze el­maradnak lehetőségeinktől. Gyorsuló tempóra van szükségünk ahhoz, hogy a környezetkultúra egységes szemlélete uralkodó legyen, s belsőépítészet, textilművészet, kerámia, tipográfia, szob­rászat, a murális műfajok méltó keretek között teremtsenek egy­mással kapcsolatot az oktatásban és a gyakorlatban. Iparunk és iparművészetünk között láthatóan növekszik a kap­csolat. Textilgyáraink és az Iparművészeti Főiskola textil-tanszé­ke között rendszeres és folyamatos együttműködés alakult ki. Ugyanez a tendencia figyelhető meg a nyomdák és a főiskola grafikai tanszéke között, sőt, az utóbbi években az ipari forma­­tervező tanszék játékprogramját a monori Játék és Kefegyár se­gítségével valósította meg. Mindez azonban még nem általános. Ahhoz, hogy a századfordulóra iparművészetünk biztosítani tud­ja a magas fokú és egyetemes környezetkultúrát, szükséges az állandó ipari háttér. Ehhez azonban sok mindent kell tisztázni, így például az iparművészet státusát az üzemekben, biztosítva az anyagi és erkölcsi elismerést, a kutatónapok lehetőségeit. De másról is szó van. (Például a Rubik-kocka világsikere kötelez.) Egyebek között arra, hogy az Iparművészeti Főiskolán megalakul­jon a játéktervező szakcsoport. A lehetőség ugyanis nem korlá­tozódhat a bűvös kockára, általánosítani kell a világsikert, a hírt. Az iparművészet szükséges felgyorsulásait, átmeneti és vég­leges módosulásait az ipar teljesítőképessége biztosíthatja. Az ipar és az iparművészet szövetségét hangoztatva olyan népgazdasági érdekről beszélünk, amelytől szintén nagymérték­ben függ a magyar termékek világszínvonala és világpiaca, s ezáltal anyagi jólétünk és biztonságunk. Ez a kézfogás egyúttal megvalósítja társadalmunknak önmaga fejlődéséhez méltó kör­nyezetkultúráját is. L. M. — NAPLÓ — 1983. január 8., szombat Herczeg Klára: Guineai lány IRODALOM-MŰVÉSZET Kemény Géza: A festő szobra Badacsonyban a parton, bronzba öntve, felhajtott gallérral, gondba, csöndbe meredve, szemére húzott simléderrel ott áll egy ember. Hóna alól négy lábbal kalimpál ki rtl­ egy kedves, otromba jószág, egy sámli. Kollu­l J­MCS - Leülni készült vagy épp fölállt, és mindjárt indul megtalálni, i - e­­s legyőzni rabtartóját, a halált. Születtünk futáslk melynek java­a a hegyből,­­ s a balsorsból, mely épp rá gondolt Mintha tegnap indult volna a zöld-villogású, tavaszi áradás,­­ mint ottfelejtett szellem rég zárt palackból — a növények lelkes rohama, újkori Vezúvként kirontott, mintha tegnap csüngtek volna föl a lila orgonák és tanúsággá öntötte az élőt­ a Palánkok mellett, s mára, íme, itt a gyász. Elhamvadnak a sárga lombok.­­ Én nem a szobrot, hallgatag lesz a világ, ha zengve szál is, mégsem A­oros mereng, mint a negyvenéves asszony. . • * 5 isten tudja, milyen utcákon át, a bronzot nézem: betört a lélekbe én ŐT, kegyetlenül és deresen az egykorit, az elevent idézem, — az összevisszaság. a.fények tapézán levő artista Minden, ami jött, elmúlik, tágas tavat és tündöklő, tiszta Elszáll a mérhetetlen, messzi kékbe, párakékjét, Uralkodik az örök törvény,­ s a viharokon átszivárgó égi békét a sarjadás és pusztulás testvérisége, nézem a szivárványon át, Születtünk, futunk, mely napba mártott ecsetje nyomát kapaszkodunk szüntelen álmokba, munkába, szerelembe, a lélekből szőtt vásznakon felejti. Énekünket tépi a szél, s szélfútta náddal rápingálja, fagyasztja az idő csendje. E­z ! . Ha visszanézünk,­­ mert vissza kell nézni olykor-olykor­­ látunk egy holt virágú, suhanó vidéket, ami nem más, mint­ a szép és tragikus élet. Barlai József: Demján M. Gábor: Nyárvégi éj Tenyeremből Már magasan jár a hold Volt nincs árnyék a jegenyék T . ... .... ... . . .. ... Tenyeremből múlik egy világ. Ingben glóriában Legkékebb egem múlik el; Az ut pora úgy ragyog azur festék-tiszta mély, Folyó-e vagy országút ki pórusaimban énekelt. Manó leskel a kürtőben Tenyeremből múlik egy világ, Egy nagyanyai házban lesikálhatatlan, lomha, istentagadó. Hé anyóka mért virrasztód Papírtekercsek végtelen pergése, Kisfüstölni hiába kigöngyölt tél, fogság, Elfelejtett hó. Is gyújtanál alája Bujdosó csillag az ottan Aki hozott ördög ingyen Hagyd az árvát én sugárom Világom nyíljék ablak A kedvedért más háznál te Nálunk jó éjt édes fiam Legény manó itt se volt ­ A 180-as csoport a legfiata­labb mai zenével foglalkozó előadói együttes Magyarorszá­gon. 1979-ben jött létre a Kassák Műhely megszűnése­e után. Tagjai nagyrészt fiatal főiskolásokból kerültek ki, s így azt is elmondhatjuk, hogy az Új Zenei Stúdióhoz képest már egy félig-meddig új gene­rációt is képviselnek. A cso­port kialakulásának előzmé­nyei közé tartozik természete­sen az UZS egész munkássá­ga, az általuk kitaposott ös­vények valamelyikén ma már könnyedébben járhatnak a fia­tal muzsikusok, s az értetlen­ség ellen sem kell már annyit hadakozniuk. A 180-as csoport több tagja a Kassák Műhely­ben is muzsikált, ahol Szaba­dos György zenei és szellemi irányításából sok tapasztalatot szűrhettek le, elsősorban az improvizációval kapcsolatosan. Ugyancsak a zenei rögtönzés, a nem-dzsessz improvizáció volt az a módszer, amellyel a néhai Szemző-kvartett próbál­kozott, s melynek tagjai ma már a 180-as csoportban tevé­kenykednek tovább. A fentie­ken kívül a közös főiskolai ta­nulmányokat vehetjük még számba a csoport kialakulásá­nak előzményeként. Amikor arról beszélgettünk az együttes tagjaival, mi az, amit szívesen játszanak, a vá­lasz valahogy úgy hangzott: mindenféle zene érdekli őket, amit élővé lehet tenni. Első­sorban mai keletű darabokat vesznek fel műsoraikba, de fontos az is, hogy az improvi­záció miatt az elevenség fel­tétele és módszere valahogyan szerephez jusson az előadás folyamatában. Műsorra tűzték már Bach különféle „morzsáit", Mozart bizonyos műveit s Kurtág Játékok című zongora­ciklusából is hangszereltek már néhány darabot saját haszná­latra. A legfőbb zenei terü­let vagy irányzat azonban, amit követnek, az úgynevezett repetitív zenéé, úgyannyira, hogy a 180-as csoportot volta­képpen minimálzenei vagy re­petitív zenét játszó előadói együttesnek is tekinthetjük. Mi is ez a repetitív zene tu­lajdonképpen? Mártha István, a csoport egyik tagja így fo­galmaz: „Az utóbbi évek egyik irányzata, amely látszólag le­fokozott kifejezési eszközökkel próbálja elmondani azt, amit az eddigi zenéknek nem sike­rült. Egyik lehetséges változa­ta: ismétlődő, visszatérő hang­sorok hangzanak el, egymás­hoz hasonló ritmikai és dal­­lammodellek, egymáshoz ké­pest eltolva, megfordítva, kés­leltetve, variálva. A stílus meglehetősen új, fellendülő­ben van a világon, tömegeket hódít meg, főként a fiatalokat, akik a beat-, a pop-, a dzsessz-ze­nén nőttek fel, akik­hez a monoton ritmusképletek és hangzások közel állnak". A repetitív zenének megvan­nak a társművészeti analógiái. Úgy érzem, az irodalom terü­letén a képvers áll hozzá módszerben a legközelebb. A szó ott nemcsak jelentéssel bíró „mondatrész”, hanem a „kép", a struktúra egyik al­katrésze, csavarja, építőköve is. Úgy mint egy motívum a minimálzene szerkezetében. Vagy az op-art a képzőművé­szetben. Ennek is a képi ele­mek geometriája, szabályozott­sága az egyik lényegi építő­éivé. Vasarely például erre, az optikai elemek játékára, vi­zuális hatására építi fel szinte egész életművét. S bár a kép­zőművészetben éppúgy, mint a zenében minden „izmusnak" stílusirányzatnak megszülettek és megszületnek a legjobb al­kotásai, az iskolapéldái, az el­méleti módszerből kiinduló művészi alkotások legtöbbje mégis megreked a dekoráció­­szintjén. Afféle képi­e­s ese­tünkben — zenei iparművészet születik, mely éppen leegysze­rűsített volta miatt azután bi­zonyos értelemben népszerűvé válhat. Ez az újfajta népsze­rűség nagyon kétélű dolog. Mert ha a neoprimitív szóra­koztató zenék idiotizmusa fe­lől nézzük, lehet, hogy a mini­málzene kivezető lépcső a ze­nei sötétségből, de ha a szá­zad nagy zeneművészi szinté­ziséhez mérjük, a repetitív ze­ne felületesnek, szimplának, már-már primitívnek tűnik. Ez a kettősség utal a zeneművé­szet alkotói és befogadói ol­dala közt fennálló nagy sza­kadékra, s a szakadék áthida­lásának nehézségeire. Lehet, hogy a repetitív zene ennek a kettősségnek a felismeréséből született? Lehet, hogy meg sze­retné szüntetni a komoly s a könnyűzene közti ellentéteket? Egy nagy tehetségű fiatal zeneszerzőtől hallottam egy­szer a következő gondolatot: lehetséges, hogy a jövő korok számára a Beatles együttes tevékenysége nagyobb jelentő­ségűnek bizonyul majd, mint a XX. századi műzene egésze. Ezt a gondolatot azóta sem tudtam megemészteni. V. T. Bemutatjuk a 180-as csoportot

Next